2021-02-20, 21:49
Medlem
Jag undrar om ett luftvapen har en rekyl motsvarande kraften hos den projektil den skjuter iväg.

Går det att få ett luftvapen som skjuter iväg en projektil utan att det blir en motsvarande kraft i form av rekyl som projektilen avfyras med? (Newtons tredje lag).
Citera
2021-02-20, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Jag undrar om ett luftvapen har en rekyl motsvarande kraften hos den projektil den skjuter iväg.

Går det att få ett luftvapen som skjuter iväg en projektil utan att det blir en motsvarande kraft i form av rekyl som projektilen avfyras med? (Newtons tredje lag).
Nä, luftvapen följer inte fysikens lagar. De är som svarta hål.
Citera
2021-02-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Nä, luftvapen följer inte fysikens lagar. De är som svarta hål.

Tyvärr finns det folk som tror det på detta forum
(FB) När kommer luftvapen ersätta krutvapen för jakt mm ?

Därav startade jag denna tråd.
Citera
2021-02-20, 21:55
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:

Det finns en liten minimal rekyl.
Känns knappt.
Citera
2021-02-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Det finns en liten minimal rekyl.
Känns knappt.

??? Det var ju inte frågan... Varför är du ens i detta forum?

Men okej. Så om du har ett luftvapen som skjuter iväg en projektil på 10 ton med 10km/sek så blir det ingen rekyl?
Citera
2021-02-20, 21:59
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
??? Det var ju inte frågan...

Men okej. Så om du har ett luftvapen som skjuter iväg en projektil på 10 ton med 10km/sek så blir det ingen rekyl?

Klart du har en rekyl, rekylen beror väl på vikten av projektilen samt kraften bakom som skjuter i väg den.
Citera
2021-02-20, 22:00
Medlem
megacoolmans avatar
Alla skjutvapen har en rekyl, mer eller mindre.
På ett luftgevär märks den knappt dock, då energin som frigörs när skottet lämnar pipan är relativt liten i förhållande till gevärets massa.
Citera
2021-02-20, 22:01
Medlem
F.Hansens avatar
Blir fin rekyl i min t4e hdr 50, smäller högt gör det också.
Citera
2021-02-20, 22:03
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:

Luftvapen har en rekyl på samma sätt som krutvapen. Dock är den i regel klenare av förståeliga skäl. Sen går det att precis som med krutvapen använda olika tekniska lösningar för att minimera rekylen. Men utgår vi från att vapnena är likvärdiga har de samma rekyl oavsett om skottet drivs av luft eller krut.
Citera
2021-02-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Blir fin rekyl i min t4e hdr 50, smäller högt gör det också.

Mmm

https://m.youtube.com/watch?v=S3doIfo4_3Q
Citera
2021-02-20, 22:11
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingDongDelux79
Mmm

https://m.youtube.com/watch?v=S3doIfo4_3Q

Jo, men jag har trimmat min och skjuter stålkulor med cal 50.

(FB) Luft/Kolsyrepistol för hobby och hemförsvar (utan licens)
Citera
2021-02-20, 22:13
Medlem
chimichurris avatar
Son vanligt verkar vederbörande inte förstå skillnaden mellan en dubbelriktad rekyl orsakad av en fjäder kontra tryckluft som åker åt ett håll. Det var detta vi diskuterade och som vissa inte verkar fatta.
En fjäder rekyl är hårdare och starkare vs en pcprekyl även om det är samma joule.

"Fjäderladdade dominerar

Fördelen är att man alltid har tillgång till luft och att gevären är ganska billiga. Nackdelen är större rekyl och sämre precision jämfört med de luftvapen som har en påfyllningsbar lufttank, så kallade PCP-gevär. Med PCP-gevär kan man skjuta flera skott i snabb följd. Nackdelen med PCP-gevären är högre inköpspris och att de är rejält jobbiga att handpumpa upp trycket på. Många skytteklubbar som använder PCP-gevär väljer att ladda gevären med hjälp av luft från dykartuber."

"Whiplash*effekt
Bra luftgevärskikare brukar också ha ett hållbart riktmedel. Man ska nämligen inte underskatta den rekylkraft som ett fjäderluftgevär ger på monterad optik. Rekylen kan närmast liknas vid en whiplash*effekt som siktet utsätts för när vapnets fjäder rör sig.

Påfrestningen på siktets inre är inte olikt effekten av en grov magnumstudsare. Många föredrar också ett siktesmontage med hel skena till laxspåret som är standard på flertalet luftgevär eftersom enkla fästen tenderar att krypa av fjäderns rekylkraft"

https://svenskjakt.se/jakt-prylar/vapen-skytte/luftgevar-vilket-ska-man-valja/
Senast redigerad av chimichurri 2021-02-20 kl. 22:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in