Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Rekylen finns där, vare sig du upplever den eller inte. Om jag skjuter samma ammunition med ett kortpipigt, lätt enhandsvapen, eller med ett långpipigt, tungt gevär, kommer jag givetvis att uppleva rekylen olika kraftigt. Men rekylen kommer i båda fallen vara lika stor. Om jag låter gevärets stock vila mot en stolpe istället för mot min axel, eller om jag skjuter mitt enhandsvapen från en Ransom Rest, så kommer jag inte att uppleva någon rekyl alls. Betyder det att den inte existerar?
Om det finns en kraft och en motkraft som tar ut den så att summan så att säga blir noll och jag inget känner då är det ingen rekyl enligt mig. Jag pratar främst om upplevelsen samt effekt och att det skiljer mellan fjäder, krut och pcp-vapen. Åter igen så upplevs fjäder på ett helt annat sätt än ett krutvapen.
Salmiak som smakar surt kanske fortfarande är salmiak men det upplevs inte så. En raket och en raket som motkraft med samma joule gör att raketen inte rör sig, även om energi strålar ut från båda raketerna. Ungefär som mirakelbäret som ändrar upplevelsen på smaken.
"Det västafrikanska bäret ser inte mycket ut för världen, skriver The Independent, men bäret bär på molekyler som har möjlighet att ändra dina smaklökar. Allt surt du äter två timmar efter att du ätit mirakelbäret smakar då istället sött."
https://alltommat.se/mirakelbaret-ar-har/