2021-02-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Det finns en annan sak du inte verkar fatta. Känner man ingen rekyl så upplever man ingen rekyl.
Har du någonsin haft vapen och förstår dig på hur de fungerar? Vet du vad en mynningsbroms är för något. Vet du vad en rekylbroms är för något? Vet du hur olika vapen fungerar alls?

Förstår du fortfarande inte skillnaden hur det upplevs att panga med PCP kontra krutvapen eller fjädervapen?

Om en projektil skjuts framåt så blir det en motsvarande kraft bakåt.

Newtons tredje lag.
Citera
2021-02-20, 23:11
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Om en projektil skjuts framåt så blir det en motsvarande kraft bakåt.

Newtons tredje lag.

Nej det är som inte fattar alls. Jag har skrivit flera gånger vad jag menar. Vi får vänta tills tjacket som du tagit har gått ur blodet.
Citera
2021-02-20, 23:18
Medlem
Citat:
Nej det är som inte fattar alls. Jag har skrivit flera gånger vad jag menar. Vi får vänta tills tjacket som du tagit har gått ur blodet.

Flera personer har redan förklarat för dig i denna tråd att du inte förstår fysik.

Uppenbarligen räcker inte det.

Vad mer kan jag göra?
Citera
2021-02-20, 23:22
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Flera personer har redan förklarat för dig i denna tråd att du inte förstår fysik.

Uppenbarligen räcker inte det.

Vad mer kan jag göra?

Gå och lägg dig. Känner man ingen rekyl så upplever man inte någon rekyl. Svårare än så är det inte.
Det finns krafter och motkrafter osv...osv...osv...
Citera
2021-02-20, 23:24
Medlem
Tydligen inga lagliga luftgevär med kikarsikte någon rekyl.
Senast redigerad av GodDog 2021-02-20 kl. 23:30.
Citera
2021-02-20, 23:29
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jag citerade fel, ber om ursäkt för missförståndet!

Ja, det låter som något spastiskt, för luftgevär är ju rekyllösa.

Mitt BSA Super Meteor .22 är då fan inte rekylfritt.
Citera
2021-02-20, 23:29
Medlem
LenaPauls avatar
Ingen rekyl det är en fjäder som rör sig i geväret rörelse energi från den är mycket större än den lilla kulan
Citera
2021-02-20, 23:47
Medlem
Citat:
Gå och lägg dig. Känner man ingen rekyl så upplever man inte någon rekyl. Svårare än så är det inte.

Bra då är vi överens, ett luft/fjädervapen på 1000 joule har lika mycket rekyl som ett krutgevär på 1000 joule.
Citera
2021-02-20, 23:54
Medlem
Citat:
Rekylen finns där, vare sig du upplever den eller inte. Om jag skjuter samma ammunition med ett kortpipigt, lätt enhandsvapen, eller med ett långpipigt, tungt gevär, kommer jag givetvis att uppleva rekylen olika kraftigt. Men rekylen kommer i båda fallen vara lika stor. Om jag låter gevärets stock vila mot en stolpe istället för mot min axel, eller om jag skjuter mitt enhandsvapen från en Ransom Rest, så kommer jag inte att uppleva någon rekyl alls. Betyder det att den inte existerar?
Citera
2021-02-20, 23:56
Medlem
Jo det är rekyl men det är så fjuttiga vapen. Såklart alltid rekyl om något flyger iväg av någon kraft.
Luft kanske är väldigt mjuk start som ökar kulan lite hela tiden genom röret ?

Aha dom kan ju ha en mot rekyl som skjuter åt andra hållet åxå. Fast det går väl göra på alla vapen ? Rekylfritt.
Senast redigerad av troligengud 2021-02-21 kl. 00:01.
Citera
2021-02-21, 00:06
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Rekylen finns där, vare sig du upplever den eller inte. Om jag skjuter samma ammunition med ett kortpipigt, lätt enhandsvapen, eller med ett långpipigt, tungt gevär, kommer jag givetvis att uppleva rekylen olika kraftigt. Men rekylen kommer i båda fallen vara lika stor. Om jag låter gevärets stock vila mot en stolpe istället för mot min axel, eller om jag skjuter mitt enhandsvapen från en Ransom Rest, så kommer jag inte att uppleva någon rekyl alls. Betyder det att den inte existerar?

Om det finns en kraft och en motkraft som tar ut den så att summan så att säga blir noll och jag inget känner då är det ingen rekyl enligt mig. Jag pratar främst om upplevelsen samt effekt och att det skiljer mellan fjäder, krut och pcp-vapen. Åter igen så upplevs fjäder på ett helt annat sätt än ett krutvapen.

Salmiak som smakar surt kanske fortfarande är salmiak men det upplevs inte så. En raket och en raket som motkraft med samma joule gör att raketen inte rör sig, även om energi strålar ut från båda raketerna. Ungefär som mirakelbäret som ändrar upplevelsen på smaken.

"Det västafrikanska bäret ser inte mycket ut för världen, skriver The Independent, men bäret bär på molekyler som har möjlighet att ändra dina smaklökar. Allt surt du äter två timmar efter att du ätit mirakelbäret smakar då istället sött." https://alltommat.se/mirakelbaret-ar-har/
Citera
2021-02-21, 00:13
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jo det är rekyl men det är så fjuttiga vapen. Såklart alltid rekyl om något flyger iväg av någon kraft.
Luft kanske är väldigt mjuk start som ökar kulan lite hela tiden genom röret ?

Aha dom kan ju ha en mot rekyl som skjuter åt andra hållet åxå. Fast det går väl göra på alla vapen ? Rekylfritt.

Man skjuter björn i alaska med luftvapen. De är inte fjuttiga alls. Försök pågår också med heliumvapen som skjuter 2000 joule. Luftvapen kommer att ersätta många krutvapen inom 15 till 20 år. Fjädervapen med upplevd dubbelriktad rekyl kommer dock aldrig nå dessa krafter. Men PCP med tryckluft, helium eller nitrogen är en annan femma.

Börja att kolla 7.53 så ser du när björnen skjuts.
https://www.youtube.com/watch?v=uj53RU6XYgs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in