Citat:
Det verkar som om Örebro är en ganska liten stad: den misstänkte är kompis med två av de poliser/forensiker som ingår i utredningsteamet. Vid husrannsakan i SDs bostad deltar en polis vars föräldrar umgås med HDs föräldrar, samma polis som sitter i medhörningsrummet under de flesta förhören med både SD och HD. PW hade åtminstone den goda smaken att meddela sina överordnade om situationen. Har M*örk meddelat eventuellt jäv? Har Str*ndli meddelat eventuellt jäv? Det finns åtminstone inga pm om det. Medan SD sitter på polisstationen och väntar på att att komma in i förhörsrummet vid det allra första förhöret ringer han Brandskyddslaget och av en händelse så jobbar PWs syster där och sitter i dess styrelse. Det verkar vara andra personer han har kontakt med än PWs syster, men även hon ägnar sig åt dykning så det är högst troligt att de känner varandra (obs, jag tror inte att det samtalet har bäring på fallet, men det visar på hur små cirklarna är i Örebro).
Min slutsats är att det är nog ganska troligt att då man undersöker någon ur kompisgänget eller dess närmaste cirklar så blir inte den undersökningen lika genomträngande som om det gäller en främmande person som är misstänkt mördare - i synnerhet inte som de flesta människor inte tror att någon de känner ganska väl är kapabel till ett sådant brott. Det hör man ju alltid när mördare grips – när det är s.k. vanliga svenssons – att omgivningen försvarar blint eller skakar på huvudet och menar att han kan inte ha gjort det. Även ärrade poliser gör det misstaget.
Min slutsats är att det är nog ganska troligt att då man undersöker någon ur kompisgänget eller dess närmaste cirklar så blir inte den undersökningen lika genomträngande som om det gäller en främmande person som är misstänkt mördare - i synnerhet inte som de flesta människor inte tror att någon de känner ganska väl är kapabel till ett sådant brott. Det hör man ju alltid när mördare grips – när det är s.k. vanliga svenssons – att omgivningen försvarar blint eller skakar på huvudet och menar att han kan inte ha gjort det. Även ärrade poliser gör det misstaget.
Hmm då kan jag säga att du med sannolikhet har koll på det ena och andra.
Omgivningen är väl fåtal med vinstintresse gissar jag på.
Kan iofs ha väldigt fel

Hade Stefan något ökennamn när han simmade ?