2021-02-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det verkar som om Örebro är en ganska liten stad: den misstänkte är kompis med två av de poliser/forensiker som ingår i utredningsteamet. Vid husrannsakan i SDs bostad deltar en polis vars föräldrar umgås med HDs föräldrar, samma polis som sitter i medhörningsrummet under de flesta förhören med både SD och HD. PW hade åtminstone den goda smaken att meddela sina överordnade om situationen. Har M*örk meddelat eventuellt jäv? Har Str*ndli meddelat eventuellt jäv? Det finns åtminstone inga pm om det. Medan SD sitter på polisstationen och väntar på att att komma in i förhörsrummet vid det allra första förhöret ringer han Brandskyddslaget och av en händelse så jobbar PWs syster där och sitter i dess styrelse. Det verkar vara andra personer han har kontakt med än PWs syster, men även hon ägnar sig åt dykning så det är högst troligt att de känner varandra (obs, jag tror inte att det samtalet har bäring på fallet, men det visar på hur små cirklarna är i Örebro).

Min slutsats är att det är nog ganska troligt att då man undersöker någon ur kompisgänget eller dess närmaste cirklar så blir inte den undersökningen lika genomträngande som om det gäller en främmande person som är misstänkt mördare - i synnerhet inte som de flesta människor inte tror att någon de känner ganska väl är kapabel till ett sådant brott. Det hör man ju alltid när mördare grips – när det är s.k. vanliga svenssons – att omgivningen försvarar blint eller skakar på huvudet och menar att han kan inte ha gjort det. Även ärrade poliser gör det misstaget.

Hmm då kan jag säga att du med sannolikhet har koll på det ena och andra.
Omgivningen är väl fåtal med vinstintresse gissar jag på.
Kan iofs ha väldigt fel
Hade Stefan något ökennamn när han simmade ?
Citera
2021-02-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Hmm då kan jag säga att du med sannolikhet har koll på det ena och andra.
Omgivningen är väl fåtal med vinstintresse gissar jag på.
Kan iofs ha väldigt fel
Hade Stefan något ökennamn när han simmade ?

Ökennamn, det var något nytt, förmodar att du avser alias/ nick eller öknamn kanske!

Stefan kallade sig i alla fall för Yoda i dykklubben.
Citera
2021-02-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ökennamn, det var något nytt, förmodar att du avser alias/ nick eller öknamn kanske!

Stefan kallade sig i alla fall för Yoda i dykklubben.
Ja förlåt, självklart
Var det för att Stefan pratade så konstigt de kallade honom så ?
Kanske det var han som gav sig det namnet som du nu säger
Citera
2021-02-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp.
Men inte resten jag fetat som du fortsätter med.

Det handlade om att du inte gärna skröt såsom TM gör.

Jag undrade vad vitsen var, vad du ville ha sagt?

Jag skrev att det verkar vara feltolkad text, nån annan vidgar texten med superlativ.
Från att ge järnet och vara målmedveten.
Han skriver väl inte "hans" om sig själv el i tredje person som superskicklig.

Du får nog läsa första inlägget du svarade på igen för att förstå vad jag ville ha sagt.
Prestationen i det här ärendet som chef står i bjärt kontrast till hur han beskriver sig själv och är beskriven av andra som du menar då. Den där texten som han inte har nåt att göra med alls...

Den 21/6 2018 lajkar 101 personer TM:s inlägg på Facebook. PW är med på bilden också. 2 av dem lajkar med hjärta. En av de två är SD. De 99 andra med tumme.
PW är väldigt nära vän med TM. De firar midsommar och PW är med när TM:s exfru tar examen.

Jag drar inga stora växlar på det. Ingen av dem hade väl räknat med att hamna i den här situationen.

TM är väldigt publik med alla kurser han springer på. Ledarskap och annat. Många heja-rop i kommentarerna hur duktig han är. Taggar gärna sina inlägg med #csi och #csiörebro. Hoppas de andra medarbetarna utbildas i samma takt. Den ena killen som förhördes i tingsrätten är väldigt ung. Vilket också betyder oerfaren. Säkert begåvad (hörs mellan raderna) men kanske inte fått alla knep till sig än.

Sånt tycker jag är intressantare än att leka Högskoleprovet Delprov LÄS angående text som TM helt klart inte har några problem med hur han beskrivs i.
Är det hans mor som skrivit texten eller?
Senast redigerad av Avel 2021-02-20 kl. 16:36.
Citera
2021-02-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ja förlåt, självklart

Yoda är en legendarisk jedikrigare i Star Wars filmerna.
Citera
2021-02-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ja förlåt, självklart

Nej, inte ska du be om ursäkt - tyckte bara att det var ett litet roligt uttryck ;-)

Jag vet inte varför han valt att kalla sig Yoda, men han ansåg sig väl kanske vara en
riddare och ledare som rollfiguren i Stjärnornas krig.

Du har väl varit inne och läst i SD:s gästbok i Dykklubben, mycket där att läsa!
Citera
2021-02-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Yoda är en legendarisk jedikrigare i Star Wars filmerna.
En sann jedi om jag minns rätt, om hon inte vänt till mörka sidan.
Citera
2021-02-20, 16:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du får nog läsa första inlägget du svarade på igen för att förstå vad jag ville ha sagt.
Prestationen i det här ärendet som chef står i bjärt kontrast till hur han beskriver sig själv och är beskriven av andra som du menar då. Den där texten som han inte har nåt att göra med alls...

Den 21/6 2018 lajkar 101 personer TM:s inlägg på Facebook. PW är med på bilden också. 2 av dem lajkar med hjärta. En av de två är SD. De 99 andra med tumme.
PW är väldigt nära vän med TM. De firar midsommar och PW är med när TM:s exfru tar examen.

Jag drar inga stora växlar på det. Ingen av dem hade väl räknat med att hamna i den här situationen.

TM är väldigt publik med alla kurser han springer. Ledarskap och annat. Många heja-rop i kommentarerna hur duktig han är. Taggar gärna sina inlägg med #csi och #csiörebro. Hoppas de andra medarbetarna utbildas i samma takt. Den ena killen som förhördes i tingsrätten är väldigt ung. Vilket också betyder oerfaren. Säkert begåvad (hörs mellan raderna) men kanske inte fått alla knep till sig än.

Sånt tycker jag är intressantare än att leka Högskoleprovet Delprov LÄS angående text som TM helt klart inte har några problem med hur han beskrivs i.
Jag har läst vad du skrev.
Se nedan.

Och ifrågasatt det som berör 3/4 av ditt inlägg och inte din Edit:
Citat:
Edit: Jag har hittat ena IT-forensikerns ”hemliga” Facebook-konto. Mest bara för att testa hur anonyma de är på nätet.
Nu utvidgar du att du hittat honom på fb. Fine.

Men nu är det som så att jag inte ifrågasätter kartläggning utan hur du tolkade texten.

Han är rätt offentlig via sin dans vilket står på sidan du citerade men inte länkade till.
Citat:
Det känns bra att använda sina kunskaper till något gott. Jag framhäver gärna inte min egen insats men det finns det andra som gör.
Killen som är chef där i Örebro för de här tekniska bitarna beskriver sig så här på nätet
:

TM beskriver sig själv som målmedveten. När han går in för något så gör han det till 110 procent. Han tycker om att jobba hårt, och gör det tills han nått sitt mål. Men så blir han också superskicklig på allt han tar sig för. Därför är hans CV lika lång som imponerande.

Är du nyfiken på vilka högprofilerade våldsbrott som han varit med och utrett de senaste åren så är svaret kort:

– Alla!”

Ja hörni alltså...

Edit: Jag har hittat ena IT-forensikerns ”hemliga” Facebook-konto. Mest bara för att testa hur anonyma de är på nätet.
Senast redigerad av develi 2021-02-20 kl. 16:41.
Citera
2021-02-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har läst vad du skrev.
Se nedan.

Och ifrågasatt det som berör 3/4 av ditt inlägg och inte din Edit.

Nu utvidgar du att du hittat honom på fb.
Men nu är det som så att jag inte ifrågasätter kartläggning utan hur du tolkade texten.

Han är rätt offentlig via sin dans vilket står på sidan du inte länkade till.

Då ger vi alla en chans att själva skapa sig en uppfattning om hur han eller annan vill framställa personen TM så kanse det inte bara är jag som ”feltolkar”.

https://moderskeppet.se/om-larare/tony-moork/
Citera
2021-02-20, 16:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Då ger vi alla en chans att själva skapa sig en uppfattning om hur han eller annan vill framställa personen TM så kanse det inte bara är jag som ”feltolkar”.

https://moderskeppet.se/om-larare/tony-moork/
Jag har redan länkat.

.... och jag undrar fortfarande utifrån ordval som mer skulle motsvara tal i tredje person, ord som "han", "hans" (superskicklig etc).
Versus de meningar som inleds i intervjuform och ordval "jag", typ:

"– Jag är fascinerad av tekniken och möjligheten att skapa spännande och tekniska bilder. När tekniken blev digital öppnades ännu fler möjligheter."

Men skit det samma. Han kan få vara mer skrytig. Hahaha! 😂
Senast redigerad av develi 2021-02-20 kl. 16:50.
Citera
2021-02-20, 16:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

TM är väldigt publik med alla kurser han springer. Ledarskap och annat. Många heja-rop i kommentarerna hur duktig han är. Taggar gärna sina inlägg med #csi och #csiörebro. Hoppas de andra medarbetarna utbildas i samma takt. Den ena killen som förhördes i tingsrätten är väldigt ung. Vilket också betyder oerfaren. Säkert begåvad (hörs mellan raderna) men kanske inte fått alla knep till sig än.

Huu.
SD som misstänkt likar inlägg på TMs fb efter mordet. TM som är inte bara chef för den tekniska roteln i Örebro, utan också har ett finger med i utredningen.

A157B/246
"Protokoll över platsundersökning på Betesvägen 148 i Örebro "
"Undersökningen
begärd av:
Anledning till
undersökningen:
Kommissarie T*ony M*öörk
Anmälan om mord. Undersökning av Stefan Davidssons
bostad
"

Den gjordes den 16 maj-18

Förhör PW:
A151/137
"Dagen efter, den 16:e, var det mycket som behövde göras då det tagits in datorer och en
mobil. P*eter fick reda på att Stefan var släppt och diskuterade det med sina kollegor. Han sa
till sin chef, S*tefan W*iden, att han kände Stefan och att han föregående dag avstått för att
medverka vid husrannsakan. Eftersom det inte fanns andra tekniker att tillgå initialt så
beslutades det att P*eter ändå skulle ingå i ärendet men inte hantera något från Stefan. T*ony
M*öörk var teknisk koordinator i ärendet.
"

Jag är förstås inte dömande om några av SDs vänner har svårt att ta till sig att SD är involverad. PW deklarerade direkt att han kände SD, och TM kanske inte gjorde något annat än det han borde göra just då den 16:e.

Jag kan inte tro att en person som TM, som ändå verkar vara lite av en kille som vill göra karriär, skulle riskera sitt jobb eller avstå från utredningsåtgärder för en person som inte verkar vara mer än en ganska ytlig vän.

Samtidigt som anhörig till Lena, vänner eller för all del allmänheten, borde kunna kräva att vänner till misstänkta inte på något plan är involverade i en utredning och framför allt inte när det handlar om ett så allvarligt brott som mord.

Att SD likar bilder med hjärta (!!!!) bara en månad efter mordet, ser jag som ett direkt försök till att påverka en person som har med utredningen att göra. Det är ju just det som är problemet med jäv.

Men det visar också att här har vi att göra med en misstänkt som saknar de normala spärrar som de flesta skulle ha i den här situationen. Han är distanslös på mer än ett plan.

Som sagt, jag hoppas att bollen rullar vidare från att inte bara lösa brottet, utan att det verkligen kan resultera i förbättringar på många plan.
Citera
2021-02-20, 16:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Huu.
SD som misstänkt likar inlägg på TMs fb efter mordet. TM som är inte bara chef för den tekniska roteln i Örebro, utan också har ett finger med i utredningen.

A157B/246
"Protokoll över platsundersökning på Betesvägen 148 i Örebro "
"Undersökningen
begärd av:
Anledning till
undersökningen:
Kommissarie T*ony M*öörk
Anmälan om mord. Undersökning av Stefan Davidssons
bostad
"

Den gjordes den 16 maj-18

Förhör PW:
A151/137
"Dagen efter, den 16:e, var det mycket som behövde göras då det tagits in datorer och en
mobil. P*eter fick reda på att Stefan var släppt och diskuterade det med sina kollegor. Han sa
till sin chef, S*tefan W*iden, att han kände Stefan och att han föregående dag avstått för att
medverka vid husrannsakan. Eftersom det inte fanns andra tekniker att tillgå initialt så
beslutades det att P*eter ändå skulle ingå i ärendet men inte hantera något från Stefan. T*ony
M*öörk var teknisk koordinator i ärendet.
"

Jag är förstås inte dömande om några av SDs vänner har svårt att ta till sig att SD är involverad. PW deklarerade direkt att han kände SD, och TM kanske inte gjorde något annat än det han borde göra just då den 16:e.

Jag kan inte tro att en person som TM, som ändå verkar vara lite av en kille som vill göra karriär, skulle riskera sitt jobb eller avstå från utredningsåtgärder för en person som inte verkar vara mer än en ganska ytlig vän.

Samtidigt som anhörig till Lena, vänner eller för all del allmänheten, borde kunna kräva att vänner till misstänkta inte på något plan är involverade i en utredning och framför allt inte när det handlar om ett så allvarligt brott som mord.

Att SD likar bilder med hjärta (!!!!) bara en månad efter mordet, ser jag som ett direkt försök till att påverka en person som har med utredningen att göra. Det är ju just det som är problemet med jäv.

Men det visar också att här har vi att göra med en misstänkt som saknar de normala spärrar som de flesta skulle ha i den här situationen. Han är distanslös på mer än ett plan.

Som sagt, jag hoppas att bollen rullar vidare från att inte bara lösa brottet, utan att det verkligen kan resultera i förbättringar på många plan.
Jag ser också SDs försök att nästa sig in.
Bland alla likes och hjärtan.

Han verkar ha fascinerats på samma sätt av de som hyrde ut hästar.
Han är snabb fö att göra vänförfrågningar.

"Stefan frågade vad L och M jobbade med och fick klart för sig att de båda jobbar som poliser. L uppfattade det som att han frågade utav artighetsskäl. Stefan nämnde inte att han kände någon annan som jobbar som polis.

Barnen kom sedan vid några ytterligare tillfällen men då själva. L hade kontakt med Stefan via Messenger angående barnens ridning, träning och betalning. Det var Stefans ide att de skulle ha kontakt via Messenger.
(..)
Under tiden det var aktuellt hade Stefan och L kontakt via Messenger vid ett par tillfällen och Stefan frågade hur det gick för tjejerna. L fick uppfattningen att han flirtade lite och ville ha mer kontakt gällande annat än bara angående tjejernas ridning.
Det var smileys och försök att styra över konversationen till annat än saker runt ridningen som fick L att känna så. Hon svarade kort och endast gällande tjejernas ridning och ville inte ha någon annan kontakt.

L fick under denna tid även en vänförfrågan av Stefan på Facebook som hon accepterade.
Hon uppmärksammade att PW dök upp i vänflödet genom Stefan. L är inte vän med P men vet att han jobbar inom polisen."
Senast redigerad av develi 2021-02-20 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in