2021-02-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men när blev garaget ombyggt?
Var det inte mycket tidigare?
Jo, men han har renoverat konstant sen de köpte huset. Tror att det inte är "färdigt" än.
Svårt att bedömma utav bilderna i fupen, men jag tror inte allt är genomgått.
Det handlar nog om att han är polare med "rätt" personer
Citera
2021-02-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det menar jag inte alls! Jag menar att hon aldrig skulle ha gått in i relationen över huvudtaget..

Skönt!!! Du fattar ju ändå ingenting!

För några veckor sedan var du övertygad om att jag är SD. Nu är jag tydligen någon annan. Jag kan bara skriva att du har fel. Du har ingen aning om vem jag är. Jag finns inte med i FUP överhuvudtaget så du kan sluta upp att fantisera om det. Kanske blir jag ensam i tråden snart.

Som jag förstår det (vilket inte är mycket). Sååå verkar det vara väldigt många fel i utredningen och något riktigt sjukt detta och som Litenensam säger är att (Hanna,Stefan) måste känna rätt personer. (hur det gick till vet jag inte).

Stefan tar nog priset och låtsas som en nybörjare när han mördar(gissningsvis).
Citera
2021-02-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Instämmer. Så bra grävt av speciellt Avel och bra analyser och input av notknapparen och flera andra.

Hoppas barnen får lugn och ro. Framför allt Lenas barn som förhoppningsvis kan få en nån slags skadestånd även om det naturligtvis aldrig kan ersätta skadan och förlusten i deras liv.
SDs och HDs barn skulle kanske må bra av att få bo nån annanstans ett tag än hos HD om SD åker in. För HD har ju visat osunda tecken på "stand by your man". HD skulle nog må bra av att bo på nån slags konvalescenshem ett tag där hon kan få långvarig terapi för att vakna och se på sin situation och sina år med en narcissistisk man med nya friska ögon.

Ja, glömde nämna Lenas barn, självklart önskar man i första hand för deras skull att Stefan åker dit rejält.
Citera
2021-02-20, 13:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jo, men han har renoverat konstant sen de köpte huset. Tror att det inte är "färdigt" än.
Svårt att bedömma utav bilderna i fupen, men jag tror inte allt är genomgått.
Det handlar nog om att han är polare med "rätt" personer

Minns inte vem som berättade att de hade blivit inbjudna efter att garaget blev ombyggt. Nu kanske jag har drömt det, men var det en polisvän?

Nu har väl SD sådana intressen, såsom dykning och geocahing där flera av hans vänner florerar, då även hans polisvänner.

Örebro är inte så stort heller, så chansen att man ska träffa någon inom polisväsendet (som sedan kommer att utreda det brott du blir misstänkt för) är säkert större i Örebro än om du bor i en större stad eller mycket mindre samhälle.

SD kunde ha varit aktiv inom hockey eller orientering och även där hade chansen att träffa på poliser varit stor tänker jag.

Vad som möjligen utmärker SD är att han blir vän med dessa, lite mer än bara kompisar inom en sport?

Minns att någon av vittnena berättade att SD verkar vilja hålla sig på god fot, ha kontakt med, se upp till personer som har viss ställning/position, såsom reviewers. Kanhända att det även gäller poliser?

Tillägg:

Hittade det uttalandet jag tänkte på:

A150/685

Förhör HÅ, reviewer och vän med Lena. Om SD:

" Han uppfattas som en trevlig person som är inställsam mot personer med högre status, exempelvis H i sin reviewerfunktion. "
Senast redigerad av notknapparen 2021-02-20 kl. 14:21.
Citera
2021-02-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Som jag förstår det (vilket inte är mycket). Sååå verkar det vara väldigt många fel i utredningen och något riktigt sjukt detta och som Litenensam säger är att (Hanna,Stefan) måste känna rätt personer. (hur det gick till vet jag inte).

Stefan tar nog priset och låtsas som en nybörjare när han mördar(gissningsvis).

Det verkar som om Örebro är en ganska liten stad: den misstänkte är kompis med två av de poliser/forensiker som ingår i utredningsteamet. Vid husrannsakan i SDs bostad deltar en polis vars föräldrar umgås med HDs föräldrar, samma polis som sitter i medhörningsrummet under de flesta förhören med både SD och HD. PW hade åtminstone den goda smaken att meddela sina överordnade om situationen. Har M*örk meddelat eventuellt jäv? Har Str*ndli meddelat eventuellt jäv? Det finns åtminstone inga pm om det. Medan SD sitter på polisstationen och väntar på att att komma in i förhörsrummet vid det allra första förhöret ringer han Brandskyddslaget och av en händelse så jobbar PWs syster där och sitter i dess styrelse. Det verkar vara andra personer han har kontakt med än PWs syster, men även hon ägnar sig åt dykning så det är högst troligt att de känner varandra (obs, jag tror inte att det samtalet har bäring på fallet, men det visar på hur små cirklarna är i Örebro).

Min slutsats är att det är nog ganska troligt att då man undersöker någon ur kompisgänget eller dess närmaste cirklar så blir inte den undersökningen lika genomträngande som om det gäller en främmande person som är misstänkt mördare - i synnerhet inte som de flesta människor inte tror att någon de känner ganska väl är kapabel till ett sådant brott. Det hör man ju alltid när mördare grips – när det är s.k. vanliga svenssons – att omgivningen försvarar blint eller skakar på huvudet och menar att han kan inte ha gjort det. Även ärrade poliser gör det misstaget.
Citera
2021-02-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ser att JS skriver i Viber till HD 5/4- 18 (165B/510):

"Jag kom på att jag glömde be dug kolla om du ser filen i dropboxen.[...]"

Kanske avser en ny?

Ja hon har alla gånger skaffat en ny.
Citera
2021-02-20, 14:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag menar att det där med 110% och målmedvetenheten står i bjärt kontrast till till resultatet i utredningens tekniska delar. De delar han alltså är ansvarig för. ”Superskicklig” som han då är. I ”allt som han tar sig för”.

Steve Jobs sa nån gång att man som chef måste ha öga för talanger. Han/de har lite att jobba på.
Listan på saker de har missat är längre än hans ”långa” och ”imponerande” CV.
Då får du väl ta det med den som skrev texten, just nu gnällde du på TM.
Du åberopar fortfarande det som nån annan verkar ha formulerat.
Därav frågan och ironi om hybris.

Citat:
Det känns bra att använda sina kunskaper till något gott. Jag framhäver gärna inte min egen insats men det finns det andra som gör.
Killen som är chef där i Örebro för de här tekniska bitarna beskriver sig så här på nätet:
Senast redigerad av develi 2021-02-20 kl. 14:55.
Citera
2021-02-20, 14:27
Medlem
Citat:
Minns inte vem som berättade att de hade blivit inbjudna efter att garaget blev ombyggt. Nu kanske jag har drömt det, men var det en polisvän?

Nu har väl SD sådana intressen, såsom dykning och geocahing där flera av hans vänner florerar, då även hans polisvänner.

Örebro är inte så stort heller, så chansen att man ska träffa någon inom polisväsendet (som sedan kommer att utreda det brott du blir misstänkt för) är säkert större i Örebro än om du bor i en större stad eller mycket mindre samhälle.

SD kunde ha varit aktiv inom hockey eller orientering och även där hade chansen att träffa på poliser varit stor tänker jag.

Vad som möjligen utmärker SD är att han blir vän med dessa, lite mer än bara kompisar inom en sport?

Minns att någon av vittnena berättade att SD verkar vilja hålla sig på god fot, ha kontakt med, se upp till personer som har viss ställning/position, såsom reviewers. Kanhända att det även gäller poliser?
Absolut, genom rätt vänner/ kontakter, så kan man nog komma undan med mycket, men att mörda en annan människa ska inte gå att komma ifrån.
Jag hoppas att de som indirekt hjälpt SD och HD att komma undan, genom att inte lägga 110%, att inte ställa "rätt" frågor.
Jag kan förstå att det måste kännas fruktansvärt att ens "vän" skulle kunna gjort någonting så avskyvärt som det Lena blev utsatt för.
Man måste ha i åtanke att SD var otrogen under så många år, sliskig och flörtig. Det måste hans vänner vetat om, är det ok? De visste att HD var sjuk, borde de inte snackat med honom om moral?
"Man är som man umgås" är någonting jag tror att det ligger mycket sanning i.
Jag tror att det finns mycket som inte kommit fram, sk tjänster och gentjänster, undanhållande, "svartjobb" lånat material från arbetsplatsen, kollat upp någon lite sisådär...

Gällande det tekniska bitarna, så har säkert mycket gått förlorat pga de som hade kunskapen, lät bli att kolla. Blundar man så finns det inte..
Citera
2021-02-20, 14:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag hoppas på fällande dom i HR. Men jag är inte övertygad om att ÅK kommer att lyckas.

Tydligen klarar inte du av att se igenom någon fasad. Jag är inte dumpad. Och jag vill varna. Det finns så många "Lenor" där ute som bara bryr sig om sina känslor. De älskar någon. De vill vara tillsammans med honom. De väljer att blunda för att hans beteende visar att han inte älskar dem tillbaka. Man kan inte tvinga någon att älska en. Om man som L vet att mannen har planerat att döda sitt eget barn och sedan mordhotar L och hennes barn så är det dags att strunta i sina känslor och använda hjärnan. Det visar att det är något allvarligt fel på den mannen och då är det viktigare att skydda sina barn och sig själv än att fortsätta leva i någon romantisk dröm om hur man vill att det ska vara.
Japp.
Man kan inte tvinga nån "älska en".
Om man som H år 2018 försvarar handlingen - om att en gång i tiden önskade livet ur familjen - så kan man verkligen undra hur det är ställt.

Jag hoppas hon vaknar ur sin sjuka kokokong, men om hon mördas finner jag det tragiskt snarare än att dynga ner henne som mördad och anser att SD har all skuld och är problemet.

Eller kör du samma stil mot H?
Som levande gör du det inte.
Du ger dig på LW.

Det verkar saknas några skruvar när du inte inser att det du skriver likaväl gäller H - som de facto ränner runt en huvudmisstänkt mördare:
Citat:
då är det viktigare att skydda sina barn och sig själv än att fortsätta leva i någon romantisk dröm om hur man vill att det ska vara.
... och som tidigare övervägt att eliminera familjen.
Nu tror jag dock att hon har en annan roll och position, för på den dödsönskande tiden agerade han på hennes direktiv. Med vinstvinning i ögonvrån själv.
Senast redigerad av develi 2021-02-20 kl. 14:45.
Citera
2021-02-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det verkar som om Örebro är en ganska liten stad: den misstänkte är kompis med två av de poliser/forensiker som ingår i utredningsteamet. Vid husrannsakan i SDs bostad deltar en polis vars föräldrar umgås med HDs föräldrar, sammapolis som sitter i medhörningsrummet under de flesta förhören med både SD och HD. PW hade åtminstone den goda smaken att meddela sina överordnade om situationen. Har M*örk meddelat eventuellt jäv? Har Str*ndli meddelat eventuellt jäv? Det finns åtminstone inga pm om det. Medan SD sitter på polisstationen och väntar på att att komma in i förhörsrummet vid det allra första förhöret ringer han Brandskyddslaget och av en händelse så jobbar PWs syster där och sitter i dess styrelse. Det verkar vara andra personer han har kontakt med än PWs syster, men även hon ägnar sig åt dykning så det är högst troligt att de känner varandra (obs, jag tror inte att det samtalet har bäring på fallet, men det visar på hur små cirklarna är i Örebro).

Min slutsats är att det är nog ganska troligt att då man undersöker någon ur kompisgänget eller dess närmaste cirklar så blir inte den undersökningen lika genomträngande som om det gäller en främmande person som är misstänkt mördare - i synnerhet inte som de flesta människor inte tror att någon de känner ganska väl är kapabel till ett sådant brott. Det hör man ju alltid när mördare grips – när det är s.k. vanliga svenssons – att omgivningen försvarar blint eller skakar på huvudet och menar att han kan inte ha gjort det. Även ärrade poliser gör det misstaget.

Tror inte SOA varit overksam under tiden dottern HD var inne på förhör, vilket kan förklara den kollektiva minnesförlusten hos båda om information att det just var Lenas kropp som hittats. Förklarar det märkliga vägvalet från att SOA plockade upp HD vid polisstationen och körde till stugan.
Citera
2021-02-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då får du väl ta det med den som skrev texten, just nu gnällde du på TM.
Du åberopar fortfarande det som nån annan verkar ha formulerat.
Därav frågan och ironi om hybris.

Då tar vi det eeeen gång till här.

T*ony beskriver sig själv som målmedveten. När han går in för något så gör han det till 110 procent. Han tycker om att jobba hårt, och gör det tills han nått sitt mål. Men så blir han också superskicklig på allt han tar sig för. Därför är hans CV lika lång som imponerande.”
Citera
2021-02-20, 15:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Då tar vi det eeeen gång till här.

T*ony beskriver sig själv som målmedveten. När han går in för något så gör han det till 110 procent. Han tycker om att jobba hårt, och gör det tills han nått sitt mål. Men så blir han också superskicklig på allt han tar sig för. Därför är hans CV lika lång som imponerande.”
Japp.
Men inte resten jag fetat som du fortsätter med.

Det handlade om att du inte gärna skröt såsom TM gör.

Jag undrade vad vitsen var, vad du ville ha sagt?

Jag skrev att det verkar vara feltolkad text, nån annan vidgar texten med superlativ.
Från att ge järnet och vara målmedveten.
Han skriver väl inte "hans" om sig själv el i tredje person som superskicklig.
Senast redigerad av develi 2021-02-20 kl. 15:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in