2021-02-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men de vill jättegärna bo bredvid en Hells Angels klubb ex eller bredvid nått nazist fäste eller ovanför nån ute ställe för svenska ungdomar super skallen av sig varje helg?

Man vill inte bo där det finns massa problem, våld, oväsen, desperation, utsatthet ex.

Men allt ovan har inget att göra med människors kulturer, utan med människors mer eller mindre påtvingade utanförskap med övriga.

Tror ingen har ett skit emot att bo bredvid invandrare med annan kultur när dessa är välmående, trygga etc.
Lika lite som det är speciellt problematiskt bo bredvid nån ”snäll” MC klubb.
Ja, och detta är inte ens speciellt högt upp på min prioriteringslista när jag letar bostad. I första hand söker jag ju att hamna någonstans nära jobbet, jag vill ha nära till uteliv och underhållning (fast inte så nära att jag kan höra ljuden när jag är hemma), jag vill i ett estetiskt tilltalande område. Hade jag haft ungar hade jag också prioriterat att de ska kunna ta sig till skola och fritidsaktiviteter. Och jo, om möjligt så vill jag väl att huset ska ha en bra energiklass. Bara i en småaktig, illaluktande rasists fantasivärld kan allt detta strykas till förmån för den enda fråga som ständigt ockuperar deras underutvecklade små hjärnor: "NEEEEJ DU VILL INTE BO BLAND INVANDRARE!!"

Invandrare bryr sig givetvis också om allt ovan, men har mer sällan jobb som kräver att de tar sig till innerstan, oftast mindre kapital och sämre möjligheter att själva välja var de vill bo. Sedan finns det nog framför allt för minoritetsgrupper en dimension av att man vill kunna umgås med människor som delar ens kultur och håller på samma fotbollslag som i exemplet med Södertälje, men segregationens orsaker är minst lika rotade i ekonomi.
Citera
2021-02-20, 14:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, och detta är inte ens speciellt högt upp på min prioriteringslista när jag letar bostad. I första hand söker jag ju att hamna någonstans nära jobbet, jag vill ha nära till uteliv och underhållning (fast inte så nära att jag kan höra ljuden när jag är hemma), jag vill i ett estetiskt tilltalande område. Hade jag haft ungar hade jag också prioriterat att de ska kunna ta sig till skola och fritidsaktiviteter. Och jo, om möjligt så vill jag väl att huset ska ha en bra energiklass. Bara i en småaktig, illaluktande rasists fantasivärld kan allt detta strykas till förmån för den enda fråga som ständigt ockuperar deras underutvecklade små hjärnor: "NEEEEJ DU VILL INTE BO BLAND INVANDRARE!!"

Invandrare bryr sig givetvis också om allt ovan, men har mer sällan jobb som kräver att de tar sig till innerstan, oftast mindre kapital och sämre möjligheter att själva välja var de vill bo. Sedan finns det nog framför allt för minoritetsgrupper en dimension av att man vill kunna umgås med människor som delar ens kultur och håller på samma fotbollslag som i exemplet med Södertälje, men segregationens orsaker är minst lika rotade i ekonomi.

Nej, sorry men white flight är en otroligt utstuderad sociologisk begrepp och inget som kan förklaras bort så enkelt. Här finns mer om det i forskning och framsteg:

https://fof.se/tidning/2015/7/artikel/segregeringen-okar-i-sverige

Citat:
ett annat forskningsprojekt har sociologen Maja Lilja vid Örebro universitet djupintervjuat småbarnsmammor, för att studera resonemang kring mångfald, svenskhet och bostadssegregation:

– Många talar om etnisk mångfald som en berikande faktor, men när man ska flytta eller välja skola till sina barn blir frågan konkret, och då väljer man ofta någon form av svenskhet. Man uttrycker det som att barnen inte ska hamna i minoritet, eller att man är noga med deras svenska språk.

Det handlar om att man vill ha en ”tillräckligt” svensk miljö för barnen, så att de kan växa upp till svensk medelklass. Man prioriterar därmed i sina faktiska val oftast ett etniskt svenskt och homogent område, eftersom man uppfattar det som bäst för barnen. ”Föräldrar i dag tycks hamna mitt i en segregationsproblematik där många föräldrar tycks försöka undvika segregationens negativa effekter, genom att undvika vissa bostadsområden och dess skolor,” skriver Maja Lilja i sin doktorsavhandling.

Samma sak har hänt omgående i flertalet områden med majoritet vänsterliberala vita som blir till en minoritet. Det finns ingen liknande massflykt från områden ifall man inte uppfattar att man kulturellt håller på att förlora sina rötter.

Invandrare vill likaså bo med sina egna, som du säger, och det är inte på måfå som alla assyrier väljer att bo i just Södertälje för att det är en stad där alla kan växa upp inom en assyrisk kontext. Olika invandrargrupper väljer att bo i olika typer av kluster med sina egna, sådan ghettobildning är inget nytt. Staten försöker påtvinga integration genom att sprida asylinvandrare de till småkommuner, men efter några år flyttar de till någon ghetto där de kan känna sig hemma.

Behovet att just känna sig hemma är fundamentalt för alla människor, och det är inom deras etniska och kulturella tillhörighet som de känner sig hemma.

Svenska barnfamiljer har ju flyttat i massor ju ut från Malmö senaste 20 åren, på så sätt har Malmö blivit recept på vad som kommer ske i hela Sverige. Göteborg är nu senaste staden som töms, över 1% av svenskar 0-44 år försvinner från staden varje år, som jag varit inne på denna tråd:

(FB) Stockholm och Göteborg är 14 år efter Malmö i demografisk utveckling...

Detta är inget nytt, USA har visat sådan utveckling i städer som Detroit, Chicago och Los Angeles (där många tidigare vackra områden står kvar som ruinerade spökområden). Det har sedan börjat hända i hela delstater (som Kalifornien). White flight hör till de mest repetitiva och mes förutsägbara mönstren som går att finna, men man har också sett liknande trender i USA bland latinos, asiater och svarta som inte vill bo sida vid sida med varandra. Det finns sedan, något överraskande, bevis för att white flight sker även när östasiatiska immigranter - som inte är kriminellt belastade och i snitt har än högre utbildningsnivå och ekonomisk standard än vita, dessutom har barn som förbättrar skolan och inte försämrar den - blir för många, vilket antagligen påpekar att känslan av att vara bland ens egna är viktigare än simpla socioekonomiska modeller skulle kunna förklara:

https://dataspace.princeton.edu/handle/88435/dsp01rr1721032

Att plötsligt området skulle sakna de attributer som du söker (nära jobbet, estetiskt tilltalande, nära till uteliv) bara för att massa invandrare flyttar in är föga troligt. Anledningen till att vita flyr är för att de inte känner sig hemma längre, och vill speciellt att barn ska bo i ett område som känns tryggt och likt den miljön där man själv växte upp. Ingen vill exempelvis ha barn som växer upp i Möllan, men några ungdomar kan ju tycka det är äventyrligt att bo där med billig hyra och alla billiga droger, samt den alternativa stilen och vackra arkitekturen i området. När man får barn så blir det andra prioriteringar.

Likaså kan jag bo i ett område med 40% invandrare idag som ung man utan familj (mina kriterier är bara att det ska vara billigt, estetiskt någorlunda tilltalande arkitektur och nära till skog och natur), men ifall jag skulle få barn skulle jag definitivt flytta.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-20 kl. 14:35.
Citera
2021-02-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Nej, sorry men white flight är en otroligt utstuderad sociologisk begrepp och inget som kan förklaras bort så enkelt. Här finns mer om det i forskning och framsteg:

https://fof.se/tidning/2015/7/artikel/segregeringen-okar-i-sverige

Samma sak har hänt omgående i flertalet områden med majoritet vänsterliberala vita som blir till en minoritet. Det finns ingen liknande massflykt från områden ifall man inte uppfattar att man kulturellt håller på att förlora sina rötter.
Svårt att dra några kvantitativa slutsatser från en studie bestående av djupintervjuer. (Ironiskt nog precis den typen av studie som alla högerpopulister skulle underkänna när den talar emot deras världsbild.) Jag har väl aldrig sagt något om att föreställningar om ras inte skulle existera överhuvudtaget, men vi kan knappast utifrån den citerade undersökningen dra slutsatsen att det skulle vara den dominerande förklaringen bakom segregation i Sverige. Vi kan inte heller dra några slutsatser om att de citerade småbarnsmödrarna skulle representera den svenska vänsterns sätt att tänka. Det kan ju precis lika gärna vara några av de mytomspunna SD-kvinnorna som citeras.

Resten av ditt inlägg kan bokstavligt talat sammanfattas till: "Här är lite demografisk data om jag fabulerar lite kring vad det beror på blir ju alla mina rasistfantasier per automatik baserade i statistik." Det fungerar som vanligt inte så. Jag fattar inte heller varför du länkar en tråd där du beskriver att antalet svenskar i åldersgruppen 0-44 år har stått stilla i Malmö sedan 2002 som bevis på att "svenska barnfamiljer har ju flyttat i massor", men jag antar att du lite lägligt "glömt bort" att du skrev det redan.

"White flight" i Sverige är ett jävla rasistpåhitt. Bokstavligt talat det främsta exemplet du kan hitta på är att antalet invandrare i våra storstäder ökar snabbare än andelen svenskar. När man betänker att enligt konventionell rasistisk visdom så föds det för få svenska barn för att upprätthålla befolkningen så måste det ju bokstavligt talat ske en nettoinflyttning av svenskar till Malmö. "White flight".
Senast redigerad av Disciplina 2021-02-20 kl. 15:22.
Citera
2021-02-20, 16:11
Medlem
Citat:
Så berätta då du, vad ska Jon göra i det scenariet jag beskrev?
Ska han gifta sig med 2 kvinnor?
Tack för frågan. Jag postar ditt scenario här, så att kontexten finns med tillsammans med mitt svar.

Citat:
18 åriga Stina blir oönskat gravid med Jon, 30, pga att en kondom gick sönder, som har barn innan med en fru som han ljugit om för Stina,
Stina kan inte göra abort för nån pantat arsle nånstans har bestämt att det ska hon inte få lov göra.
Jon, är inte ett skit intresserad av att skilja sig, och gifta om sig, eller!! ta hand om ett icke önskat barn,
Stina vill heller inte vara gravid, föda eller ta hand om ett icke önskat barn, inte heller ska hon ju i ditt samhälle ens ha en ekonomisk möjlighet klara biffen eftersom du tagit bort barnbidraget....

Men suuuure!! Uven....Jon kommer ju helt "naturligt" ta sitt ansvar, eller hur?
Om vi skall vara noggranna: Stina blev gravid för att kondomen gick sönder, men oönskat gravid blev hon för att hon hade sex utan att vara beredd att ta ansvar för ett barn.

Du frågade bara vad jag tycker Jon skall göra, men jag väljer att kommentera hela scenariot. Den här typen av situation var en lagfråga fram till ganska nyligen. Personligen tycker jag man hade uppnått en lagom balans mellan frihet och ansvar någonstans vid kanske mitten av 1800-talet. Man hade (om jag minns rätt) vid det laget avkriminaliserat sex mellan ogifta, men äktenskapsbrott var fortfarande straffbart. Scenariot med Jon och Stina motsvarar vad som då kallades för "enkelt hor", dvs en sexuell förbindelse där ena parten var gift och den andra ogift. Den gifta parten kunde då dömas till böter eller fängelse, medan den ogifta fick ett mildare straff. Jag tycker det verkar vettigt och motsvarar allmänmänsklig moraluppfattning. Jag tror att även du håller med om att det är ett svek att vara otrogen, eller hur? Även om det idag är helt avkriminaliserat, så leder utomäktenskapliga affärer vanligtvis till någon form av "repressalier" från den svikna parten. Även feminister håller väl vanligtvis med om att en gift kvinna som blivit bedragen har rätt att reagera genom att skilja sig, eller åtminstone rätt att känna sig kränkt och sviken. En lagstiftning som motsvarar allmänmänsklig moraluppfattning verkar rimligt.

Scenariot kompliceras såklart av att Jon betett sig bedrägligt genom att hemlighålla att han är gift. Moraliskt sett så gör det att Stina bör anses oskyldig. Eftersom hon inte visste att Jon var gift kan hon inte ha haft något uppsåt att medverka till ett äktenskapsbrott. Jon, däremot, har inte bara bedragit sin fru utan också falskeligen lurat Stina till att bli involverad i hans brott.

Min dom är att Stina bör frikännas helt. Jon bör dömas till att:

1. Betala underhåll för barnet tills det blir myndigt.
2. Betala underhåll till Stina som kompensation för bortfall av inkomst, som han orsakat genom att Stina nu blir tvungen att ta ansvar för ett barn.

Det ofödda barnet är inte skyldigt till någonting och skall därför inte straffas. Framför allt inte med dödsstraff..

Hur Jon löser sina äktenskapsbekymmer är upp till honom och hans fru. Det är ganska sannolikt att hans fru kommer att begära skilsmässa. Han bör då vara underhållskyldig även för barnet han har med sin fru och hon borde kunna tilldömas ett skadestånd pga hans otrohet.

Frågor på det? Eller så är du välkommen att fråga om andra scenarion, ifall du vill veta mer om mina "kvinnohatande" åsikter.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2021-02-20 kl. 16:13.
Citera
2021-02-20, 16:11
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Svårt att dra några kvantitativa slutsatser från en studie bestående av djupintervjuer. (Ironiskt nog precis den typen av studie som alla högerpopulister skulle underkänna när den talar emot deras världsbild.) Jag har väl aldrig sagt något om att föreställningar om ras inte skulle existera överhuvudtaget, men vi kan knappast utifrån den citerade undersökningen dra slutsatsen att det skulle vara den dominerande förklaringen bakom segregation i Sverige. Vi kan inte heller dra några slutsatser om att de citerade småbarnsmödrarna skulle representera den svenska vänsterns sätt att tänka. Det kan ju precis lika gärna vara några av de mytomspunna SD-kvinnorna som citeras.

Ja, SD-kvinnor som uttrycker:

Citat:
– Många talar om etnisk mångfald som en berikande faktor, men när man ska flytta eller välja skola till sina barn blir frågan konkret, och då väljer man ofta någon form av svenskhet.

Låter väldigt SD-aktigt att tala om etnisk mångfald som berikande faktor. Skrattretande försök att smitta undan från att alla vi agerar lika "rasistiskt" när det kommer till kritan.

Citat:
Resten av ditt inlägg kan bokstavligt talat sammanfattas till: "Här är lite demografisk data om jag fabulerar lite kring vad det beror på blir ju alla mina rasistfantasier per automatik baserade i statistik." Det fungerar som vanligt inte så. Jag fattar inte heller varför du länkar en tråd där du beskriver att antalet svenskar i åldersgruppen 0-44 år har stått stilla i Malmö sedan 2002 som bevis på att "svenska barnfamiljer har ju flyttat i massor", men jag antar att du redan lite lägligt "glömt bort" att du skrev det redan.

Nej, det finns ingenting som motsäger i att svenska barnfamiljer flyttar ut i massor, samtidigt som unga svenskar flyttar in i staden för att studera eller hitta jobb. Svenskar 0-44 år står still, medan svenska barnfamiljer i snitt alltså flyttar ut i massor. Trenden är ju att unga vuxna utan familjer flyttar in till storstäder (med möjlighet att pendla till Köpenhamn dessutom) medan barnfamiljer flyttar till landet.

https://www.gp.se/ledare/varf%C3%B6r-l%C3%A4mnar-s%C3%A5-m%C3%A5nga-g%C3%B6teborg-1.32082203

Citat:
Vad vi ser är en längre västsvensk demografisk trend som känns igen från både Malmö och Stockholm. Städerna växer visserligen, men tidigare boende flyttar till kranskommuner och snabbväxande orter utanför storstäderna. Yngre och utrikesfödda står för städernas befolkningsökning medan medelklassen med barn flyttar till grannkommunerna.

Bryter man ned göteborgssiffrorna efter åldersgrupp så blir det uppenbart att detta är fallet i Västsverige. I ålderskategorin 25 till 44 flyttas det som aldrig förr. Visserligen har Göteborg även ett negativt flyttnetto av de över 45. Men under småbarnsåren så har Göteborg, så långt som statstiken förts, aldrig haft ett positivt flyttnetto. Och de senaste åren drar utflyttningen i denna grupp iväg ordentligt.

Trenden har annars varit urbanisering i hela Världen, i länder utan mångkulturell kaos (600 000 vita lämnade exempelvis London på 10 år) så brukar ju inhemska befolkningen öka i städer och landsorter tömmas, här har du en icke-mångkulturell motsvarande exempel, Finland, som bra exempel på detta:

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/flight_from_the_country_how_finland_moved_from_rur al_areas_to_the_cities/7677896

Stor-Helsingfors har växt från 1 miljon till 1,3 miljoner senaste 20 åren, och detta trots att finländare har väldigt låga fertilitetsnivåer och extrem låg nivå av invandring (bara 8% av Helsingfors befolkning är invandrare, de flesta från Estland och Ryssland).

Det märkliga är alltså att Malmös svenska befolkning 0-44 bland svenskar inte gått upp då folk flyttar in från landsorter till storstadens möjligheter. Ifall vi ser dessutom på antalet svenskar i alla åldrar i staden så har det gått ner från 162 391 år 2002 till 153 317 år 2019.

Malmö är nu en otroligt segregerad stad, det finns möjlighet att flytta till kritvita Västra hamnen eller så flyttar man bort till landsorter.

Rosengård var exempelvis en vit stadsdel från början, idag har ingen haft svenska som modersmål i skolan där på 14 år:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ingen-elev-med-svenska-som-forstasprak-pa-14-ar

Fast allt detta är bara sätt att undanfly det mesta som jag skrev, att white flight är ett fenomen som sker i alla möjliga kulturella kontext och att dina personliga (antagligen påhittade) preferenser att gärna bo med invandrare ifall du har nära till jobbet, bra uteliv och estetisk tilltalande område är insignifikant - i bästa fall kan du räknas som en statistisk insignifikant avart ifall vi köper att du talar sanning.

Citat:
"White flight" i Sverige är ett jävla rasistpåhitt. Bokstavligt talat det främsta exemplet du kan hitta på är att antalet invandrare i våra storstäder ökar snabbare än andelen svenskar. När man betänker att enligt konventionell rasistisk visdom så föds det för få svenska barn för att upprätthålla befolkningen så måste det ju bokstavligt talat ske en nettoinflyttning av svenskar till Malmö. "White flight".

Tänk att folk måste använda barnsliga emojis i varje paragraf, man tar sig för pannan.

Tänk ifall du lärde dig att googla istället, vore ju bra för din del att vila på bättre faktaunderlag än dina påhittade personliga preferenser. White flight existerar inte i Sverige, det betyder ju att segregation inte heller borde existera. Låt oss se i de mest extrema mångkulturella kommunerna som inte inrymmer Malmös attraktioner till unga svenskar utan barn (jobbtillfällen, uteliv, närhet till Köpenhamn), Botkyrka och Södertälje:

Botkyrka 2002: 34 180 svenskar
Botkyrka 2019: 29 695 svenskar

Södertälje 2002: 45 687 svenskar
Södertälje 2019: 36 061 svenskar

Ålder 0-44 tycks minska ännu snabbare (över -30% på 17 år!)

Södertälje 0-44 svenskar 2002: 24 577
Södertälje 0-44 svenskar 2019: 17 025

Drygt -20% på 17 år är ganska snabb minskning. Eftersom dessa är mindre kommuner är det svårare att fly till nästan helvita områden som Västhamnen dessutom.

Citat:
"White flight" i Sverige är ett jävla rasistpåhitt.

Jajaja, precis allt är allt ju ett jävla rasistpåhitt i din Värld, till och med Kina som miljöbov räknas som rasistpåhitt.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-20 kl. 16:28.
Citera
2021-02-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ja, SD-kvinnor som uttrycker:
Ja men det finns ju inget i undersökningen som antyder att de kvinnor som uttrycker dessa åsikter är desamma som uttrycker oro för barnens språkutveckling i invandrartäta områden, och du måste väl ändå förstå att även om så är fallet så kan en handfull djupintervjuer inte extrapoleras till en sanning om alla svenska vänsterväljare?

Citat:
Nej, det finns ingenting som motsäger i att svenska barnfamiljer flyttar ut i massor, samtidigt som unga svenskar flyttar in i staden för att studera eller hitta jobb. Svenskar 0-44 år står still, medan svenska barnfamiljer i snitt alltså flyttar ut i massor. Trenden är ju att unga vuxna utan familjer flyttar in till storstäder (med möjlighet att pendla till Köpenhamn dessutom) medan barnfamiljer flyttar till landet.

https://www.gp.se/ledare/varf%C3%B6r-l%C3%A4mnar-s%C3%A5-m%C3%A5nga-g%C3%B6teborg-1.32082203
Ännu mer rassespekulationer helt ogrundade i artikeln du länkar. Här följer en exercis i läsförståelse. I GP läser vi alltså följande detaljer:
- Göteborg har ett negativt flyttnetto, det vill säga det flyttar ut fler människor ur staden än det flyttar in, sedan 2014.
- Det finns ett flyttnetto både i gruppen 25-45 år och 45 +.
- Utflyttningen av småbarnsfamiljer är större än någonsin, Göteborg har dock aldrig haft en nettoinflyttning av småbarnsfamiljer så länge statistiken har förts.

Det framgår inte hur länge statistik över in- och utflyttning har förts, men vi kan nog anta att det är mycket länge (det tidigaste tal som återfinns i artikeln är 1997, så åtminstone sedan dess). Att småbarnsfamiljer flyttar ut är alltså ingen ny trend som uppstått efter att antalet invandrare ökat. Det framgår inte heller någon etnicitet hos dessa småbarnsfamiljer som flyttar ut ur staden.

En googling hittar oss följande förklaringsmodell:
"Det är i en stor utsträckning barnfamiljer som flyttar ut från Göteborg. Den ökade utflyttningen kan ha flera orsaker, bland annat är bostadsbyggandet högre i grannkommunerna än på många år och vi befinner oss i en högkonjunktur som gör att fler har möjlighet att flytta. En del av förklaringen är också att det finns fler barnfamiljer. Under 2000-talet har antalet barn i Göteborg i åldrarna 0-15 år ökat med 18 000 eller 22 procent."

Dvs, det föds fler barn i Göteborg och bostadsbyggandet motsvarar inte samtliga barnfamiljers behov. Så länge statistik har förts har det alltså varit en trend att ungdomar flyttar in till staden, bildar familj och flyttar ut till kranskommunerna. Förklaringen är sannolikt så enkel som att man inte vill bo kvar i innerstadstvåan med sina ungar och att alla inte kan köpa en villa i Göteborgs stad. Kan det vara så att alla de familjer som flyttar ut är svenska smygrasister som inte vill uppfostra sina barn i närheten av invandrare? Tja låt oss säga att det inte finns något i den redovisade datan som antyder det.

Citat:
Stor-Helsingfors har växt från 1 miljon till 1,3 miljoner senaste 20 åren, och detta trots att finländare har väldigt låga fertilitetsnivåer och extrem låg nivå av invandring (bara 8% av Helsingfors befolkning är invandrare, de flesta från Estland och Ryssland).
Storhelsingfors är ju ett område som inkluderar kranskommuner. Storgöteborg växte under samma period med 200 000 invånare. Hur är det relevant? Bevisar det att "White flight" inte existerar i Sverige?

Citat:
Det märkliga är alltså att Malmös svenska befolkning 0-44 bland svenskar inte gått upp då folk flyttar in från landsorter till storstadens möjligheter. Ifall vi ser dessutom på antalet svenskar i alla åldrar i staden så har det gått ner från 162 391 år 2002 till 153 317 år 2019.
Märkligt? Kanske det, men faktum kvarstår, det finns ingen nettoutflyttning av svenskar från Malmö. Möjligtvis kan man hävda att det funnits en nettoutflyttning från enskilda stadsdelar (om det sedan beror på svenskar flyr från invandrare eller om det helt enkelt var så att ingen riktigt ville bo i Rosengårds miljonprogramshus till att börja med förblir obevisat).

Citat:
Fast allt detta är bara sätt att undanfly det mesta som jag skrev, att white flight är ett fenomen som sker i alla möjliga kulturella kontext och att dina personliga (antagligen påhittade) preferenser att gärna bo med invandrare ifall du har nära till jobbet, bra uteliv och estetisk tilltalande område är insignifikant - i bästa fall kan du räknas som en statistisk insignifikant avart ifall vi köper att du talar sanning.
"White flight" i Sverige är och förblir ett rasistiskt fantasifoster. Folk flyttar in och ut ur storstaden allteftersom deras livssituation förändras, 20-åringar kan flytta in i en studentkorridor för att plugga på Chalmers, blir kvar i en tvåa när de hittar ett jobb eftersom de inte är rädda för invandrare, men flyttar begripligt nog ut till en villa i Kungälv när de bildar familj. Bostadens kvaliteter, avstånd till jobb, nöjen och den egna familjen förklarar dessa trender. Bara i en småaktig rasists hjärna kan allt detta förklaras med ingen vill bo i närheten av invandrare.

Citat:
White flight existerar inte i Sverige, det betyder ju att segregation inte heller borde existera.
Skämtar du med mig människa? Är du på allvar så korkad att du överhuvudtaget inte ens tagit in vad mitt argument består i? Jag orkar inte.

Vad jag skriver i klartext är alltså: Segregation existerar. Existensen av segregation förklaras främst av ekonomiska och sociala faktorer. Existensen av segregation bevisar alltså inte att vita svenskar baserar sitt val av bostadsort på förekomsten av invandrare i området. Men du säger mig alltså just nu att din fattningsförmåga överhuvudtaget inte inbegriper att segregation skulle kunna uppstå på något annat sätt än genom "White flight"? Kan du ens föreställa dig en människa basera ett bostadsköp på något annat än rasism?
Senast redigerad av Disciplina 2021-02-20 kl. 17:35.
Citera
2021-02-20, 17:47
Medlem
Citat:
Så berätta då du, vad ska Jon göra i det scenariet jag beskrev?
Ska han gifta sig med 2 kvinnor?
Naturligtvis inte. Vi praktiserar inte månggifte i vår kultur. Jag tycker jag skrev tydligt vilket ansvar samhället formellt skall ålägga honom. Vem han sedan skall vara gift med, Stina, sin nuvarande fru, eller ingen, kan inte samhället avgöra, utan det får han själv och de två kvinnorna reda ut. Det finns inget sätt att göra hans brott ogjort, och som sagt skall det ofödda barnet inte straffas för det. Har han någon skam i kroppen så tar han det fulla ansvaret för vad han ställt till med.
Citera
2021-02-20, 17:53
Medlem
Citat:
Rosengård var exempelvis en vit stadsdel från början, idag har ingen haft svenska som modersmål i skolan där på 14 år:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ingen-elev-med-svenska-som-forstasprak-pa-14-ar
Helt otroligt. Och en perfekt illustration av det svenska hyckleriet. Vi har fritt skolval och Malmö har över 300 tusen invånare, men på 14 har har inte en enda helsvensk Malmöfamilj valt att låta sina barn gå på Rosengårdsskolan. Samtidigt röstar en majoritet av svenskarna på partier som verkar för fortsatt flyktingmottagning och asylpolitik. Majoriteten är för "mångkultur", men INGEN vill låta sin barn gå i stans mest mångkulturella skola.

Absurdistan i ett nötskal. Sverige är så sjukt att det knappt går att tro det är sant.
Citera
2021-02-20, 17:58
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Helt otroligt. Och en perfekt illustration av det svenska hyckleriet. Vi har fritt skolval och Malmö har över 300 tusen invånare, men på 14 har har inte en enda helsvensk Malmöfamilj valt att låta sina barn gå på Rosengårdsskolan. Samtidigt röstar en majoritet av svenskarna på partier som verkar för fortsatt flyktingmottagning och asylpolitik. Majoriteten är för "mångkultur", men INGEN vill låta sin barn gå i stans mest mångkulturella skola.

Absurdistan i ett nötskal. Sverige är så sjukt att det knappt går att tro det är sant.

Nej, vita länder är sjuk eftersom befolkningen där med inte heller vill låta barn gå i för mångkulturella skolor, trots att de röstar på Biden, Tories, Merkel, Macron m.m

Merapi är underhållande förresten. Hon jämför invandrare med Hells Angels, haha, utan att förstå att det är rasistiskt enligt hennes logik.
Citera
2021-02-20, 18:43
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja men det finns ju inget i undersökningen som antyder att de kvinnor som uttrycker dessa åsikter är desamma som uttrycker oro för barnens språkutveckling i invandrartäta områden...

Det som hänvisades var att även mammor som var positiva inför mångkultur flyttade bort från områden med många invandrare då de vill att barnen ska ha en så pass svensk uppväxt som möjligt, vad mer behöver tilläggas?

Enkätsundersökningar brukar annars ha svagheten i att folk inte känner till anledningen till deras val i livet, då de flesta av våra val sker undermedvetet. Att kvinnorna i enkäten ändå erkände tabuåsikter som att deras barn inte ska växa upp i minoritet visar ju att de till och med är medvetna om grundorsaken till de val de gör när de flyttar ut från invandrarförorter.

Citat:
Ännu mer rassespekulationer helt ogrundade i artikeln du länkar. Här följer en exercis i läsförståelse. I GP läser vi alltså följande detaljer:
- Göteborg har ett negativt flyttnetto, det vill säga det flyttar ut fler människor ur staden än det flyttar in, sedan 2014.
- Det finns ett flyttnetto både i gruppen 25-45 år och 45 +.
- Utflyttningen av småbarnsfamiljer är större än någonsin, Göteborg har dock aldrig haft en nettoinflyttning av småbarnsfamiljer så länge statistiken har förts.

Det framgår inte hur länge statistik över in- och utflyttning har förts, men vi kan nog anta att det är mycket länge (det tidigaste tal som återfinns i artikeln är 1997, så åtminstone sedan dess). Att småbarnsfamiljer flyttar ut är alltså ingen ny trend som uppstått efter att antalet invandrare ökat. Det framgår inte heller någon etnicitet hos dessa småbarnsfamiljer som flyttar ut ur staden.

Utflyttningen av småbarnsfamiljer har pågått mycket länge, men du glömde lägga till att småbarnsfamiljers utflyttning accelererat enligt artikeln som du själv citerar något enormt senaste åren i Göteborg (en trendbrott), svenskar 0-44 år har legat stabilt på 180 000 (fluktuerat mellan 179000 till 181 000) fram till 2016 då den börjat minska fram till år 2019 till 175318 och den minskar med 1500-2000 per år just nu.

Citat:

Den ökade utflyttningen kan ha flera orsaker, bland annat är bostadsbyggandet högre i grannkommunerna än på många år och vi befinner oss i en högkonjunktur som gör att fler har möjlighet att flytta. En del av förklaringen är också att det finns fler barnfamiljer. Under 2000-talet har antalet barn i Göteborg i åldrarna 0-15 år ökat med 18 000 eller 22 procent.[/url]"[/i]

Citerar från Adam Gwejmans artikel:

Citat:
De senaste årens gängkrig, skjutningar och uppmärksammade rån riktade mot unga har garanterat gjort sitt. Det som talar för att tryggheten motiverar alltfler till en flytt är att priserna inte längre är så låga i grannkommunerna som de en gång i tiden var. Men trots detta väljer göteborgarna att flytta dit.

Citat:
Kan det vara så att alla de familjer som flyttar ut är svenska smygrasister som inte vill uppfostra sina barn i närheten av invandrare? Tja låt oss säga att det inte finns något i den redovisade datan som antyder det.

Snälla du, ifall man inte flyttar bort från staden så flyttar man bort från STADSDELEN som får många invandrare, denna trend är ju så tydligt så jag fattar inte hur du än vågar motsäga denna trend.

I Malmö finns skolor med över 90% svenska barn i Västhamnen och 0% svenska barn i Rosengård.

För 50 år sedan var det bara svenskar i princip i Rosengård, varför flyttade de alla iväg? I Botkyrka fanns bara svenskar, i alla miljonprogram fanns bara svenskar en gång i tiden (samt några chilenare och italienare möjligen). Alla flyttar iväg, liksom man på senare år sett hända i område efter område där invandrare börjar bli för många.

Citat:
Storhelsingfors är ju ett område som inkluderar kranskommuner. Storgöteborg växte under samma period med 200 000 invånare. Hur är det relevant? Bevisar det att "White flight" inte existerar i Sverige?

Du fortsätter fiska efter någon detalj att skrapa på, när du vet mycket väl att staden Helsingfors också ökar:

https://www.kvartti.fi/en/articles/helsinki-region-continues-draw-people

Trots 1,25 i fertilitetsnivå i Helsingfors ökar stadens befolkning med över 5000 per år. Detta är en global trend, att en storstads inhemska befolkning står still (eller minskar med 600 000 i London) är en trendbrott.

Göteborgs och Malmös svenska befolkning minskar förövrigt, men det mesta av white flight sker inom staden och inte till andra landsorter.

Citat:
Märkligt? Kanske det, men faktum kvarstår, det finns ingen nettoutflyttning av svenskar från Malmö.

Varför skulle man inte vilja bo i Rosengårds miljonprogram ifall man är svensk och fattig? Jag har ju i min tid i Uppsala bott i Gottsunda en kortare period, fantastisk ställe med låga hus och närhet till Mälaren och skogsområde och billiga hyror. Fantastisk ställe i teorin, det är givetvis rena helvetesområdet pga vilka det är som bor där. Finns en ännu bättre invandrarområde i Uppsala kallad Stenhagen där det bara är massa villor i skogen, otroligt idyllisk område där inga svenskar vill bli kvar av någon anledning.

Det bodde en massa jävla svenskar i miljonprogramsområden innan dessa områden blev osvenska.

Citat:
"White flight" i Sverige är och förblir ett rasistiskt fantasifoster.

Vilket jävla skämt, stadsdelar blir uttömda av svenskar, Rosengård har inte en svensk elev och "white flight" är en myt.

Citat:
: Segregation existerar. Existensen av segregation förklaras främst av ekonomiska och sociala faktorer. Existensen av segregation bevisar alltså inte att vita svenskar baserar sitt val av bostadsort på förekomsten av invandrare i området. Men du säger mig alltså just nu att din fattningsförmåga överhuvudtaget inte inbegriper att segregation skulle kunna uppstå på något annat sätt än genom "White flight"? Kan du ens föreställa dig en människa basera ett bostadsköp på något annat än rasism?

Jag har visat otroligt många studier som visar att white flight existerar, inklusive en som överraskade mig själv där 1,5 vita barn försvann från skolan för varje ny asiatisk barn i Kalifornien, alltså en inflyttad grupp som har bättre ekonomiska förhållanden och är mindre kriminellt belastade än vita befolkningen generellt.

Du menar att exempelvis utslagna arbetslösa svenskar råkar trängas i Almgården nära Rosengård bara på måfå? Eller vad menar du gör att ena delen rensats av svenskar, medan den andra delen av stadsdelen nästan bara har svenskar?

Du svarade överhuvudtaget inte på varför 30% av svenskar 0-44 flytt från Södertälje senaste 17 åren, är det kanske för att de inte vill bo i "lilla Assyrien"? Nej, så kan det inte vara! När de svarar på enkät att de inte vill att deras barn ska vara i minoritet, då ska detta också ifrågasättas. Träiga socio-ekonomiska modeller ska användas istället, när det helt klart enligt precis allt jag visat går mycket, mycket djupare än enbart socioekonomiska förklaringsmodeller.

5 emojis behövde du använda dessutom när du gör bort dig totalt, läs istället från och med sida 29 på denna doktoravhandling om flyttmönster bland vita när minoritetsgrupper i området når "the tipping point":

http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:822705/FULLTEXT01.pdf

Citat:
Social interaction models have been applied to study neighborhood
tipping and especially to explain how a majority’s preferences for neighborhoods with low minority shares may give rise to residential segregation (Schelling 1971; Becker and Murphy 2000; Card, Mas, and
Rothstein 2008b). In these models, the social interaction effect stems
from the assumption that people care about the size of the minority
share in their neighborhood. It is assumed that the majority population
prefers to live in neighborhoods with low minority shares and that the
strength of these preferences varies. In the social interaction model introduced by Schelling (1971), there are two groups of people: a majority
and a minority. The members of these groups have preferences towards
living in an area with a particular share of the members of the other
group that varies from very low to very high. Further, there is a neighborhood in which both groups want to live, given that the share of the
other group members does not exceed the individual tolerance level.
Once an individual’s tolerance level is reached, he or she will migrate to
a neighborhood that suits his/her preferences. Based on these assumptions, a small change in the neighborhood composition will result in the
tolerance level being exceeded for some individuals who will then move
out. The new neighborhood composition will in turn induce others to
move out, while those who can accept the neighborhood composition
will move in. This process will continue until the neighborhood is fully
segregated. The main conclusion of the model is that in the presence of
social interaction in the majority’s preferences, a fully segregated area is
likely to be the outcome even when the majority’s preferences for a low
minority share are weak.

White flight från områden med icke-vita är så jävla väldokumenterat att jag inte fattar hur du kan sitta här och förneka dess existens. Du kan väl stå och skapa socioekonomiska teorier om varför så är fallet, men sociala interaktionen mellan kulturer är nog betydligt viktigare.

Här finns en artikel som ganska väl slår hål på dina socio-ekonomiska förklaringar:

https://news.iu.edu/stories/2018/04/iub/releases/10-research-ties-white-flight-to-race.html

Citat:
"White flight is actually more likely to occur in middle-class neighborhoods rather than in poor neighborhoods," he said. "Once a community has a large enough percentage of African-American, Hispanic or Asian residents, white flight is more likely."
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-20 kl. 18:48.
Citera
2021-02-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Naturligtvis inte. Vi praktiserar inte månggifte i vår kultur. Jag tycker jag skrev tydligt vilket ansvar samhället formellt skall ålägga honom. Vem han sedan skall vara gift med, Stina, sin nuvarande fru, eller ingen, kan inte samhället avgöra, utan det får han själv och de två kvinnorna reda ut. Det finns inget sätt att göra hans brott ogjort, och som sagt skall det ofödda barnet inte straffas för det. Har han någon skam i kroppen så tar han det fulla ansvaret för vad han ställt till med.

Och det fulls ansvaret, OM han nu haft skam i kroppen, enligt era egna konservativa ideal. är att gifta sig med Stina, vilket han alltså inte kan för då måste han skilja sig från sin fru och svika de barn han redan har.
Varken Stina eller Jon kan alltså göra rätt, mot ett barn, i denna sits, och då bör de ha möjlighet att göra abort,

Men näää! de ska ju förvägras Stina handla rött mot ett framtida barn, sig själv eller mot Jon.

Som sagt abortförbud är idioti och farligt för människors och därmed ett samhälles välbefinnande.
Citera
2021-02-20, 18:49
Medlem
Citat:

håller helt med.
Jag bor själv i ett s.k medelklassområde, med både svenskar och invandrare, inga problem.
Det är inte invandring eller annan kultur/ etnicitet som är problemet.

Det är utanförskap oavsett kulturell grupptillhörighet eller etnicitet som skapar problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in