2021-02-20, 00:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Förklara hur det är relevant om någon är en dömd sexbrottsling. Nån paragraf eller så. Dom. Referat.
Det är där vi ska börja - du har något att föra fram annars ser jag mer likheter med "förtal".

Orolig över att Esbjörn ska råka illa ut - stängt rum med... en sådan där. Vem vet vad han gör med sin Petter-Niklas? Eller...?

Ett sådant brott som Binninge är dömd för med diverse värderingar innebär stor risk att han inte agerar hederligt under rättegången, vilket ppenbarligen visat sig ske. Han uppfyller inte ett uns av redbarhet som krävs för att vara ombud i domstol.
2021-02-20, 00:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
sistnämnda kan jag förstå är relevant. "när han dessutom har nära affärsmässig anknytning till Esbjörns gode man."

Sedan - jaha? Och. Han har rätt att välja vem han vill. Oavsett erfarenhet.
Försöker du antyda att Esbjörn är senil som inte klarar att välja ombud?

Då konstaterar jag bara att du till sist insett att jag hade rätt.

Domstolen kan neka ett olämpligt ombud, det har du visst fortfarande inte förstått. Inte heller tycks du ha förstått att det redan visats att Esbjörn INTE är senil eller dement.
2021-02-20, 00:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Detta med att Esbjörn i domstolens ögon enligt rättegångsbalken skulle kunna vara ett olämpligt ombud är intressant.

Det finns ju flera anledningar som man skulle kunna se till det. Dels att Binninge inte är advokat, men det räcker ju inte i sig, men i tillägg till att han helt tycks sakna juridisk utbildning och helt tycks sakna erfarenhet i såväl avtalsrätt som fastighetsrätt, är ju en bra start.
Om man ovanpå det lägger att han är en dömd brottsling så blir ju inte saken bättre.
Att han flera gånger inte kunnat leva upp till de saker han själv tagit upp inför domstolen och dessutom mest ägnar sig åt skvaller och smutskastning i sina inlagor är ju inte heller precis något som utmärker ett lämpligt ombud.
Men det som helt borde avgöra saken är hans jävssituation där han förlett domstolen att tro att han inte kunnat resonera med Esbjörns gode man, men där det istället visat sig att det är en av hans egna närmaste affärskontakter som i denna veva fått generalfullmakt och ansökt om att bli Esbjörns gode man.
Här finns ju till och med grund för brottsmisstanke.

Men det som gör allt detta intressant, är huruvida det vore bra eller dåligt för Ebba om domstolen nekade Binninge rätten att vara Esbjörns ombud.

Rent juridiskt torde det ju vara bra om motparten har en riktig klåpare till ombud. Hade Esbjörn haft ett skickligt ombud, kanske ombudet hade lyckats få Ebba att backa på affären. Det enda som hade behövts, hade förmodligen varit att se till att handpenningen blev återbetald och att Esbjörn träffade Ebba och sa till henne att han verkligen ville att köpet skulle återgå. Kanske inte en helt enkel uppgift med en bestämd man som Esbjörn, men ett skickligt ombud hade nog kunnat ordna det med lite stöd av Y.

Eftersom gubb-klanens taktik verkar varit att fulspela så att Ebba ska dra sig ur så kan det vara fördel gubben att ha ett ombud som inte har gränser eller följer den redbarhet som ett ombud ska.

Skulle ombudet avvisas och nytt vettigt ombud träder in skulle nog det ombudet medge talan för att inte gubben ska förlora ännu mer i rättegångskostnader.

Så, det är nog fördel om B avvisas, men i detta läget krävs det nog att Ebba och advokaten begär avvisning, tror inte domstolen själva gör det så här sent i processen.
2021-02-20, 00:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Förklara hur det är relevant om någon är en dömd sexbrottsling. Nån paragraf eller så. Dom. Referat.
Det är där vi ska börja - du har något att föra fram annars ser jag mer likheter med "förtal".

Orolig över att Esbjörn ska råka illa ut - stängt rum med... en sådan där. Vem vet vad han gör med sin Petter-Niklas? Eller...?

Jag bad dig förklara vem du är att med bestämdhet avgöra att det inte passar in här!

Kan du inte det?
2021-02-20, 00:57
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Man ska naturligtvis hedra ett avtal.

Det jag säger är att om Esbjörn säljer sin bortlovade fastighet till en ovetandes Ebba, så är det inte Ebbas fel. Matz har naturligtvis all rätt att bli sur på Esbjörn, men inte Ebba.

Av någon anledning valde Esbjörn aktivt att inte hedra sin överenskommelse med Matz. Rent juridiskt gällde tydligen inte överenskommelsen längre, men moraliskt borde den ju göra det. Samma sak om det nu är så att den är bortlovad till Majken i ett testamente.

Att ha dåligt korttidsminne är inte förklaringen. Måste ligga något annat bakom.

Jag tror inte den här soppan hade hänt, om Matz funnits där för Esbjörn och hjälp honom regelbundet med fastigheten och även brytt sig om Esbjörn aktivt.

Håller med dig i det mesta.

Dock så ogillar jag starkt, när folk tarvar efter andras egendom. Eller pengar. Och Ebba gjorde just det, tarvade efter någon annans egendom. Dock är hon inte värst i den här härvan, Binninge-ligan leder.

Jag vet inte riktigt om hon blev så köpkåt, att all sans försvann. För nog hade hon kunnat sköta det snyggare. Dom skulle ju givetvis anlitat en mäklare, på riktigt.

Men jag har också börjat fundera på om hon var slug. Om det florerade rykten kring Esb, och fastigheten. T.ex. att vissa skulle få ärva den, och därför ville flyga under radarn.

Det där du nämner om att det måste ligga något annat bakom Esb agerande, så har jag en fundering om att han helt enkelt saknar egen vilja. Han verkar ju väldigt lättstyrd på något vis.
Sälj huset, säger en. Ok, säger Esb. Nej du får inte sälja, säger en annan. Ok, säger Esb. Du ska ha en god man, säger någon. Ok, säger Esb. Osv osv...

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
2021-02-20, 01:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Eftersom gubb-klanens taktik verkar varit att fulspela så att Ebba ska dra sig ur så kan det vara fördel gubben att ha ett ombud som inte har gränser eller följer den redbarhet som ett ombud ska.

Skulle ombudet avvisas och nytt vettigt ombud träder in skulle nog det ombudet medge talan för att inte gubben ska förlora ännu mer i rättegångskostnader.

Så, det är nog fördel om B avvisas, men i detta läget krävs det nog att Ebba och advokaten begär avvisning, tror inte domstolen själva gör det så här sent i processen.

Njae, ett nytt skickligt ombud kommer inte att medge talan utan vidare, det vore "tjänstefel", såvida inte det är Esbjörns vilja. Istället kommer ett sådant ombud att försöka få till en förlikning som är så fördelaktig som möjligt för Esbjörn. Ett utgångsbud från Esbjörns sida skulle då t.ex. kunna vara att de träffas och Esbjörn får förklara sig, handpenning återbetalas omgående och köpet återgår så som Ebba sagt om Esbjörn verkligen vill. Det skulle kunna sätta Ebba i en trång sits.
2021-02-20, 01:10
Avslutad
Citat:
Njae, ett nytt skickligt ombud kommer inte att medge talan utan vidare, det vore "tjänstefel", såvida inte det är Esbjörns vilja. Istället kommer ett sådant ombud att försöka få till en förlikning som är så fördelaktig som möjligt för Esbjörn. Ett utgångsbud från Esbjörns sida skulle då t.ex. kunna vara att de träffas och Esbjörn får förklara sig, handpenning återbetalas omgående och köpet återgår så som Ebba sagt om Esbjörn verkligen vill. Det skulle kunna sätta Ebba i en trång sits.

Kallar du det en förlikning? Vad skulle Ebba vinna på det?
2021-02-20, 01:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Dock så ogillar jag starkt, när folk tarvar efter andras egendom. Eller pengar. Och Ebba gjorde just det, tarvade efter någon annans egendom.

Extremt märkligt resonemang. I så fall skulle ingen någonsin få köpa en fastighet eller något annat överhuvudtaget av någon annan, eftersom ingen får "tarva efter någon annans egendom".

Ännu ett fullständigt bisarrt påstående från Ebba-hatarna.
2021-02-20, 01:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Kallar du det en förlikning? Vad skulle Ebba vinna på det?

Seriöst? Förstår du verkligen inte varifrån en part utgår i en förlikning? Om du var Esbjörn, vad skulle du själv föreslå som utgångsbud i en förlikning?
2021-02-20, 01:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yottameter
Att Ebba fortfarande inte släppt detta tyder på att hon är en djupt psykotisk kvinna. Det är en gammal gubbe. Låt honom få som han vill. Spelar väl fan ingen roll.

Är då också Esbjörn djupt psykotisk, eftersom han inte heller släppt det?
2021-02-20, 01:43
Medlem
Citat:
Ett sådant brott som Binninge är dömd för med diverse värderingar innebär stor risk att han inte agerar hederligt under rättegången, vilket ppenbarligen visat sig ske. Han uppfyller inte ett uns av redbarhet som krävs för att vara ombud i domstol.

haha, jaså. Så då får man inte agera ombud i en rättegång.
Shit. Det skulle jag gärna se något referat på.
För inte kan du vara så att du bara gissar mellan tummen och pekfingret?
2021-02-20, 01:43
Medlem
Citat:
Är då också Esbjörn djupt psykotisk, eftersom han inte heller släppt det?

Han är envis och tjurig som alla gamlingar. Ebba däremot borde ha mer vett i skallen och avsluta farsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in