Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Man ska naturligtvis hedra ett avtal.
Det jag säger är att om Esbjörn säljer sin bortlovade fastighet till en ovetandes Ebba, så är det inte Ebbas fel. Matz har naturligtvis all rätt att bli sur på Esbjörn, men inte Ebba.
Av någon anledning valde Esbjörn aktivt att inte hedra sin överenskommelse med Matz. Rent juridiskt gällde tydligen inte överenskommelsen längre, men moraliskt borde den ju göra det. Samma sak om det nu är så att den är bortlovad till Majken i ett testamente.
Att ha dåligt korttidsminne är inte förklaringen. Måste ligga något annat bakom.
Jag tror inte den här soppan hade hänt, om Matz funnits där för Esbjörn och hjälp honom regelbundet med fastigheten och även brytt sig om Esbjörn aktivt.
Håller med dig i det mesta.
Dock så ogillar jag starkt, när folk tarvar efter andras egendom. Eller pengar. Och Ebba gjorde just det, tarvade efter någon annans egendom. Dock är hon inte värst i den här härvan, Binninge-ligan leder.
Jag vet inte riktigt om hon blev så köpkåt, att all sans försvann. För nog hade hon kunnat sköta det snyggare. Dom skulle ju givetvis anlitat en mäklare, på riktigt.
Men jag har också börjat fundera på om hon var slug. Om det florerade rykten kring Esb, och fastigheten. T.ex. att vissa skulle få ärva den, och därför ville flyga under radarn.
Det där du nämner om att det måste ligga något annat bakom Esb agerande, så har jag en fundering om att han helt enkelt saknar egen vilja. Han verkar ju väldigt lättstyrd på något vis.
Sälj huset, säger en. Ok, säger Esb. Nej du får inte sälja, säger en annan. Ok, säger Esb. Du ska ha en god man, säger någon. Ok, säger Esb. Osv osv...
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det.