2021-02-20, 00:57
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Du fattar inte att det har kommit hit så sjukt många som bara vill ha bidrag?
Tror inte ens att de vet om bidragen innan de landat här.
Citera
2021-02-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Enda skillnaden som jag kan komma på (rent makroekonomiskt) är att det går så mycket bättre för Sverige nu än någon period tidigare (du nämner 40, 60, 90-talen). Då tänker jag på export i förhållande till BNP, statsskuld i förhållande till BNP och innovation/framtidsutsikter.

Och förutom detta så sitter vi på en guldgruva av icke-integrerad arbetskraft i våra utanförskapsområden (0.5 M personer). Får vi loss dessa och utbildar så exploderar Sverige som en tigerekonomi utan dess like. Nästan för mycket resurser för att vara sant.
Du kan inte mena allvar. Det enda måttet som är intressant är tillväxt i BNP per capita. Enbart BNP tillväxt eller export säger ingenting om befolkningen samtidigt växer i lika hög takt. På 60-talet gick väl svensk ekonomi dessutom bättre än vad den någonsin har gjort tidigare eller senare, så det stämmer inte heller.

Om dessa människor i utanförskap utbildar sig och kommer i arbete slutar de att vara en belastning för samhället. Det hjälper inte oss, men det gör att vi måste sluta försörja dem.

På vilket gör det Sverige till en tigerekonomi? Det bästa resultatet vi kan uppnå är alltså detsamma som om de aldrig hade kommit hit eller som Danmark som inte har tagit emot några. En annan sak är att vi säkert aldrig kommer att nå dit ens. Men vad är det för ovetenskapliga teorier som du framför?
Citera
2021-02-20, 01:01
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Det är väl tvärtom i vissa fall, många blir besvikna.
Citera
2021-02-20, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Klart att de vet! Är du ironisk eller naiv?
Sverige har till och med gjort "reklam" utomlands för sina generösa bidrag.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-marknadsfors-som-bidragsland-av-myndighet/

Men även om de inte skulle gjort det, så sprider sig ryktet om bidrag som en löpeld bland utlänningarna innan de kommer hit.
Ex: "Min kusins kusin sa att man i Sverige får hus och pengar utan att behöva jobba, man får allt gratis. Men nu när jag kommit hit visade det sig att jag måste jag dela hus med andra! Jag har blivit lurad!"
Senast redigerad av Tesla83 2021-02-20 kl. 01:07.
Citera
2021-02-20, 01:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Du fattar inte att det har kommit hit så sjukt många som bara vill ha bidrag?

Enligt ekonomisk teori (som verkar stämma) så finns det inga personer som "bara vill ha bidrag". Alla vill arbeta, det visar alla ekonomiska studier. Däremot kan man hamna i utanförskap om landet tar emot för många på kort tid:
- Som svenskarna gjorde i USA på 1890-talet (våldsamma, utstötta, i enklaver)
- Som finnar som kom till Sverige på 1950-talet (våldsamma, utstötta, i enklaver)
- Som iranier/juggar som kom till Sverige på 1980-talet (våldsamma, utstötta, i enklaver)
- Som ... ok , you get the point.

Alla vill arbeta och göra rätt för sig om de får chansen.
Citera
2021-02-20, 01:07
Avslutad
Bra! SD har tagit många nyktra steg det senaste och börjat positionera sig mot att vekna och mesa till sig. Kan man nu bara torgföra idén med återvandring lite tydligare är det ännu bättre.
Citera
2021-02-20, 01:08
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Enligt ekonomisk teori (som verkar stämma) så finns det inga personer som "bara vill ha bidrag". Alla vill arbeta, det visar alla ekonomiska studier. Däremot kan man hamna i utanförskap om landet tar emot för många på kort tid:
- Som svenskarna gjorde i USA på 1890-talet (våldsamma, utstötta, i enklaver)
- Som finnar som kom till Sverige på 1950-talet (våldsamma, utstötta, i enklaver)
- Som iranier/juggar som kom till Sverige på 1980-talet (våldsamma, utstötta, i enklaver)
- Som ... ok , you get the point.

Alla vill arbeta och göra rätt för sig om de får chansen.
Alla som kommer hit vill arbeta. Det finns alltså INGA som tror att de kommer hit för att få gratis rikedom? LOL
Citera
2021-02-20, 01:15
Medlem
Annie Lööf är en typiskt korkad person som inte ser längre än visioner. Helt orealistisk i sin världssyn. Jag tror inte hon hade överlevt länge i vildmarken.
Citera
2021-02-20, 01:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Alla som kommer hit vill arbeta. Det finns alltså INGA som tror att de kommer hit för att få gratis rikedom? LOL

Troligtvis inte, och alla ekonomiska studier och simuleringar visar på detta. Människor migrerar (om de kan) för att skapa sig ett bättre liv med arbete och välfärd. Väl framme kan de hamna i utanförskap, bidrag och fattigdom.
Citera
2021-02-20, 01:18
Medlem
SkattefriZons avatar
Åkesson har fel. Har är för mesig. Det ska inte bara vara ett stop. Det ska vara en jävligt stor återvandring av alla muslimer som kommit till Sverige dom senaste 20 åren.
Citera
2021-02-20, 01:20
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Troligtvis inte, och alla ekonomiska studier och simuleringar visar på detta. Människor migrerar (om de kan) för att skapa sig ett bättre liv med arbete och välfärd. Väl framme kan de hamna i utanförskap, bidrag och fattigdom.

"Troligtvis inte"

B
U
L
L
S
H
I
T

Det finns hur många som helst som kommer hit i tron att om man bara lyckas ta sig hit så får man villa hund och vovve på köpet.
Citera
2021-02-20, 01:28
Medlem
mentometers avatar
Demokrati. Låt de politiker som är för invandring bo omkring där. Lämna in bilen på verkstad hos babbe, köp mat på babbebutiken, gå med din dyra iPhone och tro att du får behålla den. Gå med din dyra jacka, skor. Gör det politiker utan vakter så får vi se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in