Citat:
Ursprungligen postat av
HermanSerman
Väl skrivet och bra analys, och jag delar ditt resonemang nästan till fullo. Dock får man ju inte glömma - oavsett om SE var uruselt vittne eller GM - att löjligt mycket information om mordet (och vittnena) framkom redan det första dygnet i tv och tidningar. Och ger man SE tiden fram till söndagen 9 mars på sig att läsa in sig i allt som framkommit i de fyra största tidningarna (dagen innan det första förhöret), så har han haft möjligheten att vara en expert på MOP. Alltså oavsett om han är uruselt vittne som vill få rampljus, eller om han är GM som vill framstå som vittne.
Att SE säger "han såg så liten ut", kan han givetvis ha sett (eller fått uppfattning om), om han stod eller rörde sig omkring annonspelaren och glodde en liten stund innan han backade tillbaka. Han kan som sagt ha sett oerhört mycket av vad som föregicks omkring LOP (säg) 23:25 och fram till ambulanserna åkt, sedan närmat sig och fått höra uppgifter från de övriga och polisen. Därefter ha diktat ihop sitt vittnesmål till 10 mars. Detta skulle innebära att han mestadels talar sanning till väktarna när han återvände ca 23:40. Frågan blir om väktarna överdriver, när de säger att han talar så osammanhängande, är i upplösningstillstånd och knappt kan stå på benen eftersom han verkar fysiskt medtagen. Är han uruselt vittne, förstår jag inte riktigt SE's reaktioner. Som GM förstår jag det. Men visst, SE kan ha chockats först när han återvänder till jobbet, då lossnar allt. Det är snurrigt.
Men är det så konstigt att någon som ser upplivningsförsök på en skjuten man, och sen få reda på att det är landets statsminister som legat där livlös, ihjälskjuten, är chockad 3-4 minuter senare? Helt naturligt i mina ögon. Jag hade inte kunnat prata sammanhängande.
Har ni inte sett klippen från mordnatten. Folk som passerar långt efter morden och står och tittar apatiskt eller gråter rakt ut. Gösta Sandström som blir handlingsförlamad när han får reda på vem offret är.
Det framkom löjligt mycket information om morden i media ja. Men också stora mängder felaktig information, var är den i SE:s utsagor om han är en mediaprodukt?
Sen kommer jag aldrig förstå varför man ska diskutera "han såg då liten ut". Totalt ovidkommande.