Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Absolut. Man får vara öppen för att han kan ha snappat upp rätt mycket via media. Men, som MOP-spanaren påpekat, att han redan dagen efter mordet påstår att Lisbeth talat om en blå jacka är och förblir en ren chansning om han är GM. Och så håller det ju på sen. Hur vet han att poliserna springer in på Tunnelgatan utan att ha fått med sig ett signalament? Hur vet han att han själv kan ha sprungit efter utan att stöta på en kvardröjande polisman? Hur kan han våga sig på en så pass detaljrik beskrivning av första hjälpen-insatserna?
Engströms chockade uppenbarelse när han kommer tillbaka till Skandia blir mer uppförstorad för var dag som går. Allt vi har att gå på är vad väktarna drar ur sin vokabulär. Jag har inga svårigheter att föreställa mig att han var påverkad av det som hänt. Men uppenbarligen är han inte mer ur balans än att han kan redogöra för vad som hänt, ringa sin fru och sen åka hem. Jag tror det här gäller oss alla lite till mans. Har vi precis varit med om nåt speciellt som vi inte hunnit bearbeta och sen ska berätta för någon annan blir det lätt osammanhängande och förvirrat. Man får väl försöka föreställa sig lugnet som råder inne i receptionen också när Engström plötsligt bankar på dörren och kontrasten som uppstår när han tågar in.
Och även det här tål att ställas mot varianten där han är GM. Varför uppträder han som att han var i upplösningstillstånd om han sköt Palme 20 minuter tidigare? Borde han inte kunna samla sig en smula om han nu vill spela vittne? Bara den saken talar för en kyla och sinnesnärvaro som borde göra honom förmögen att dämpa känslorna...
Jag håller åter med i ditt resonemang. Och precis som du säger, är det bara väktarnas vokabulär vi har att tillgå. Med tanke på att de hördes om händelsen så långt efteråt, är det svårt att helt tro på eller finna något större värde i, de är ju dessutom rätt snurriga om vad SE hade för kläder, hänvisar till vad han brukar ha på sig, etc. Som du säger råder ju (säkert) den sedvanliga "lunken" inne vid receptionen när SE störtar in som ett smärre yrväder ca 23:40, han blir ju en solklar kontrast, som du påpekar.
Och visst, om SE var ett uruselt vittne som iakttog allt på långt håll, lugn som en filbunke, därefter nyfiket gick fram och blev varse om att det sas vara LOP, kanske pulsen på honom gick upp, han blev "euforisk" och tossig på vägen tillbaka till jobbet. Inte omöjligt.
Frågan är varför SE 1 mars i samtalet med tidsansvarige Bergström "vill ut" på Sveavägen utan att ha talat med väktarna? Varför ville han ut på Sveavägen redan 23:19? Alltså ha två minuter (minst) längs gågatan, hur tänkte han då att han kunde missa LOP, GM och skotten? SE hade gått sträckan från entrén till korsningen i närmre 20 år, han visste att den inte tog mer än 30-45 sekunder att gå beroende på fart. SE har ju aldrig gett sken av att ha sett något av värde, inte ens nämnt vittnet AB. Dessutom hade det hunnit fram "en tjej och en ung grabb" enligt SE (hämtat från rättegångarna), då lär man ju lägga på ytterligare ett antal sekunder. I längsta fall, bör SE ha haft på sig 150 till 180 sekunder ute på Sveavägen innan han "nästan snubblar över mannen på gatan". Ändå såg han inget av värde. Varför ville han ut på Sveavägen utan att ha pratat med väktarna? Eller var deras "samtal" så kort (typ "morsning korsning, ja nu är det semester, trevlig helg") att han inte ansåg det nödvändigt att nämna? Gick han ut 23:19:45 till 23:20:30 blir det ändå konstigt att han "missar allt av värde", trots trasslet med urtavlan. Jag hajar inte.
Enligt mig (om han inte är GM) är det troligaste att han (om han inte kom ut 23:23 typ), att han blev skraj när skotten föll, gick ut ytterst på trottoaren vid de parkerade bilarna (smög närmre annonspelaren), stod på tå och kikade typ 15 meter ifrån. Snappade sedan upp detaljer efter att ambulanserna åkt, lade ihop dem med infon från tv-sändningarna 04:00, 10:00 och pk 12:00 innan han ringde polisen. Som en närstående sa i Lampers dokumentär, satte han en snöboll i rullning han inte förmådde (eller ville) stoppa. Sen blev det som det blev eftersom polisen inte brydde sig om honom. Inte omöjligt. Men att SE var spindeln i nätet på mp som han själv säger, tror jag inte en sekund på.
Man får heller inte glömma ett eventuellt scenario, där han "bara" är inblandad på ett eller annat vis, alltså inte som skytt. Han
kan ha varit en grandman (ses av Storhök, Korhonen och Mårten P exempelvis), när LOP lämnar bokhandeln anropar han någon via radio att de går söderut (det var SE's roll), sedan kilar han över vägen och smiter in bakvägen på Skandia och stämplar ut. Att något skulle ske visste han alltså. Men inte vart. Han misstänkte att det skulle ske på västra sidan (kanske runt AFK) och inte vid östra intill hans jobb, han hade kanske en förhoppning om att bli vittne till mordet rent av, men räknade inte med det. Frågan är vilket scenario som är sant. Att han far med osanningar och överdrifter är nog alla överens om, frågan är varför.