2021-02-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Varken köparen eller säljaren gör sig skyldig till en brottslig handling.

Ansvarig för sitt eget beslut att sälja sex menar jag naturligtvis. Eller anser du att personer över 18-år som säljer sex inte kan anses ansvariga för sina egna beslut och livsval? Du anser att de bör omyndigförklaras om de väljer "fel" livsval (enligt dig)?

Det är ju vad du argumenterar för, det kommer du inte ifrån.

Kom visst en ny rapport/statement om den svenska modellen så sent som igår. Intressant.

https://swp.urbanjustice.org/wp-content/uploads/sites/14/2021/02/Statement-on-Nordic-Model-in-NY-SWP-Final.pdf

Slutet där var extra intressant. Man anser att det hela grundar sig i en "white/European, missionary, rescue-mentality". Exakt den känslan får man med Jenny9 och dig. Racism/sexism of low expectations. "Hugely assumptive" var också en mycket träffande beskrivning.

"Fritt fram att sälja sex om man vill det, det är bara att köpa som är olagligt"

Som det brukar låta. Think again.

Så är det. De har garanterat räddat och förbättrat mångas liv med sina tjänster.

Frågan är hur förespråkare av den svenska lagen ens kan se sig själva i spegeln. Och att de samtidigt anser sig ha en moral high ground, vill rädda kvinnor osv

Sanslöst.

Du missar en viktig sak. Jag har aldrig skrivit vad jag tycker om lagen. Är du intresserad av att veta vad jag anser om sexköpslagen, så får du lov att fråga. Du har nämligen ganska förutfattade meningar, apan.

Vad jag har skrivit om är logiken kring att något är lagligt att sälja, men förbjudet att köpa. för däri finns en logik.
Citera
2021-02-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ett sexköp sker till 100% på säljarens villkor. Det är säljaren som bestämmer vad som är tillåtet, inte köparen.

Den här idén som många sexköpshatare har att "när man betalat får man göra vad man vill" är så jävla bisarr, infantil och verklighetsfrånvänd att det är fullständigt obegripligt hur man ens som vuxen människa kan ha en sådan föreställning.

Vad som är tillåtet, ja, det bestämmer de prostituerade, om de är mogna och vuxna människor som kan sätta de gränserna. Absolut. Men om du läser mina inlägg, så handlar de inte om detta. Utan det handlar om att flertalet prostituerade är i branschen av helt fel orsak. Och att detta utnyttjas av köpare som skiter fullständigt i vad de prostituerade bär med sig i bagaget, de prostituerade gör det ju "frivilligt". Dessa trasiga människors gränser är lätta att köra över. De kommer inte protestera, för de har för låg självkänsla etc. för att kunna förmå sig att göra detta.

Kan man med säkerhet veta att den prostituerade är i branschen för sitt eget höga nöjes skull och trivs bra med sitt jobb (det finns två prostituerade här på forumet som beskrivit detta, att de trivs i sina yrken och tycks må väl av sina yrkesval. De ger även goda råd till mer oerfarna sexsäljare, vilket gör att de verkar seriösa). Vuxna, mogna, stabila människor som gjort vuxna, mogna stabila val. Då säger jag ingenting om det. Men nu är det alltså inte dessa prostituerade jag tänker på när det kommer till sexköpslagen.

Utan de jag tänker på är de 60-90% prostituerade som har utsatts för övergrepp i sin barndom. Som många gånger känner att deras kroppar inte är deras egna och att de lika gärna kan sälja sex, för det är det enda de duger till. Att köpa sex av dessa är som att skära upp sår hos en redan skadad människa.

Och hur ska du som sexköpare kunna veta om kvinnan/mannen du köper sex av är där för att hon/han tycker det är ett toppenbra jobb som hon/han stortrivs med, eller om det är en trasig människa som inte borde vara i branschen överhuvudtaget?

Sedan får du som sagt var fråga mig vad jag anser om sexköpslagen, för du misstar dig. Men jag vill se först om du är intresserad av ett svar, eller om du har bestämt dig och inte kommer bryr dig ett skit om vad jag skriver.
Citera
2021-02-19, 11:40
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte intervjuat någon. Det är bara JennyIQ9 som av någon anledning har fått för sig att jag har gjort det. Att prostituerade hatar sexköpslagen behöver man inte fler än två hjärnceller för att förstå, men tyvärr har du och JennyIQ9 av allt att döma bara en var.

Man kan också gå in på nswp.org och läsa alla tusentals rapporter som finns där, om man vill se vad sexarbetare tycker om lagen och de feminister (och andra) som förespråkar den.

Men visst, man kan totalt ignorera vad kvinnor säger i intervjuer och istället kolla på deras beteende. Vad ser man då? Jo, de engagerar sig i föreningar som t ex NSWP eller svenska Fuckförbundet, dvs föreningar som kämpar för avkriminalisering av prostitution och sexköp. Märkligt med tanke på att de enligt dig och JennyIQ9 egentligen vill att det ska vara olagligt att köpa sex av dem...

Så. Känn dig krossad

Intervjuer har inget vetenskapligt värde, speciellt inte gällande ämnen som attraktion, status och hypergami. Att du inte begriper det säger en hel del om din intelligens. Att fråga om deras yrkesval, prostitution etc är något helt annat. Ett betydligt mer konkret ämne. Därmed inte sagt att det heller skulle ha något vetenskapligt värde.

Nu ska jag ta vad du skrev och vända på det:

Om kvinnorna säger det som tomatkungen och jennyIQ9 vill höra (dvs kvinnorna har varit utsatta för övergrepp och sälja sex är självskadebeteende): då är intervjuer bra och trovärdiga. Om kvinnorna eventuellt skulle kunna säga något som tomatkungen och JennyIQ9 inte vill höra (typ "jag är en vuxen människa som har tagit beslutet att sälja sex och jag tycker att sexköpslagen ska avskaffas"): då saknar det helt relevans.

Det enda era misslyckade försök att exponera mig som hycklare har lett till är alltså att ni själva exponerat ert eget hyckleri

Fantastiskt.

Jag känner inte till någon sexköpare som har intervjuat någon. Självklart är det ingen poäng med att göra det.

Däremot känner jag till mängder med rapporter, många skrivna av sexarbetare själva, "20 years of failing sex workers" är ett exempel. Finns otaliga andra exempel t ex på nswp.org.

I frågan om attraktion, status, hypergami handlar det inte om huruvida de säger sanningen eller inte. Det är en faktor att ta med i beräkningen, men det största problemen är att attraktion är en primitiv instinkt, att status är ett diffust begrepp, och att hypergami är ett ord och koncept som knappt någon känner till. Och utöver det ska kvinnorna dessutom relatera allt detta till sig själva. Det troliga är att de flesta kvinnor inte ens begriper att det är just statusen de attraherades av, utan de tror att "åh han lyssnar på mig", eller "han är så fin med barn" och andra liknande anledningar som du har listat, är anledningen till att de är attraherade. Vad de då säger i intervjuer är med andra ord helt värdelöst i vetenskaplig kontext, oavsett om de anser sig tala sanning eller inte. Begriper du nu?

Man kan också fråga personal som jobbar på MIKA-mottagningar. Dit prostituerade som vill ta sig ur prostitution kommer. Men du kanske inte litar på dessa heller?

Jag läste två intressanta artiklar i "Modern Psykologi" idag. Som indirekt talar mot detta med "kvinnlig hypergami". Jag kan skriva mer om dessa, om intresset finns.
Citera
2021-02-19, 11:43
Medlem
Citat:
Är det inte bara att fråga då innan man ska köpa sex av någon om den personen har varit utsatt för övergrepp eller självskadebeteende? Enligt dig ska man ju alltid fråga kvinnorna själva vad de säger. Säger de att de inte varit utsatta för övergrepp och inte gör det som självskadebeteende är det ju grönt ljus, eller hur?

För man ska väl tro på vad kvinnor säger? Det har ju du gjort hela ditt liv.

Här kan du läsa om du vill ha ett litet annat perspektiv på det hela. Hon är sexarbetare själv och väldigt bra på att exponera dumheten i sexköpshatarnas fördomar och argument.

https://bellastankar.wordpress.com/2021/01/29/du-ar-utnyttjad/

Det är skillnad på att fråga någon som är i behov av pengar och att göra en vetenskaplig studie. Du lär få två olika svar (om denna säljer sex av fel orsak).
Citera
2021-02-19, 12:00
Medlem
Citat:
Rätt nyligen var det en prostituerad som sa att det inte var någon skillnad alls. Samtycke som samtycke.

60-90%

Baserat på studien du länkade igår som intervjuat 854 kvinnor varav typ 98% av dem var från Zimbabwe

Aldrig sett maken till urvalsbias.

Och jag skulle gissa att mellan 60-90% av alla människor arbetar främst eller enbart för pengarnas skull, så också självklart för sexarbetare, vore märkligt annars. Jag skulle själv sluta jobba omedelbart om jag blev ekonomiskt oberoende.

Jag läste nyligen om en kvinna som hade råd att betala både hyra och mat men sålde sex för att även kunna ha råd med den senaste iPhone och ett par dyra skor.

Om du med "gillar yrket" menar att de även skulle göra det gratis om de inte behövde pengarna, så ja, självklart är det en minoritet. Det gäller en minoritet av alla världens människor i alla yrken, som sagt.

Huruvida folks sexualitet är en handelsvara eller ej (oerhört bisarr formulering men ok) är inte upp till dig eller till samhället att bestämma. Det är upp till varje enskild människa själv att bestämma, om sin egen kropp och sin egen sexualitet.

Och ja, straffar du köparna så straffar du även säljarna eftersom det försämrar deras arbetsvillkor, leder till otryggare arbetsmiljö, osv osv. I sexköpslagen ingår även att det är olagligt för två personer att sälja sex tillsammans. Den ökade tryggheten som det innebär att arbeta tillsammans med någon annan är alltså förbjudet, vilket tvingar alla sexarbetare att arbeta själva. Sexköpslagen är till för att göra livet så jävligt som möjligt för alla de som säljer sex.

Det handlar inte det minsta om dig utan i allra högsta grad om sakfrågan. Jag använde bara dig som exempel. Borde inte vara så svårt att förstå.

Men ok, så om man har seriös relation är det alltså ok. Men om man träffar någon på krogen då och har sex samma kväll. Enligt dig bör ju detta vara oaktsamhet eller hur? Man måste helt enkelt veta om hur sexpartnerns bakgrund ser ut innan det är tillåtet att ha sex med personen, annars är det oaktsamhet, enligt dig.

Då blir det nog rätt många som gjort sig skyldig till oaktsamhet.

Jag hänvisade sedan till en annan studie som visade att siffran är 60-90% internationellt och att det stora spannet beror på vart i världen man gör undersökningen. 90% på vissa platser, 60% på andra. Majoriteten av de prostituerad (oavsett plats de lever på) har varit utsatta för övergrepp som barn. Kan kanske vara bra för dig som sexköpare att ha koll på? Så att du går till prostituerade som gillar jobbet och gör det av "rätt orsaker".

Med "gillar jobbet" menar jag såklart vad jag skriver: att de trivs i branschen och med arbetsuppgifterna och känner att de gör något som känns bra och givande även efter arbetsdagens slut. Att de gör det av rätt orsaker och att de har tagit ett vuxet, moget val och beslut att jobba som prostituerade.

Minst 60-90% gör det inte av rätt orsaker. Har de varit utsatta för övergrepp som barn så ska e helt enkelt inte vara i en sådan bransch, någonstans säger det sig själva. Och utöver de 60-90% som inte varit utsatta för sexuella övergrepp som barn, finns det säkert en och annan som inte heller ska vara i yrket, utan gör det av fel orsaker: som självskadebeteende eller för att finansiera drogmissbruk osv.

Om vi ser till statistik så är det helt klart en minoritet av de prostituerade världen över som eventuellt gör det av "rätt orsaker" och för att de gillar jobbet. En minoritet. För dig som sexköpare gäller det ju att ha koll på så att du går till just denna lilla minoritet. Och hur ska du kunna ha koll på det? Förmodligen har du någon-några gång/gånger gått till prostituerade som inte ska vara i yrket överhuvudtaget.

Att leva i prostitution var farligt även för de prostituerade innan sexköpslagen. Finns få yrken utan risker. Vad jag anser om sexköpslagen år du som sagt fråga mig.

Du måste väl ändå förstå att det är skillnad på någon som har sex med dig för att hon är kåt på dig och vill ha sex med dig? Mot någon som enbart har sex med dig för att du betalar för det? Men visst ska man vara observant varje gång man har sex med någon, om denna vill/inte vill. Vi har tom. en lag nu där man kan åka dit för oaktsam våldtäkt om man har varit dålig på att inhämta samtycke och den andre inte samtyckte.
Citera
2021-02-19, 12:02
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att som forskare intervjua kvinnor anonymt, där kvinnorna inte har någonting att förlora på att säga sanningen, kan leda till att kvinnorna faktiskt säger som det är.
Du tycker inte att deras egna vittnesmål är relevanta då?
Eller att de ägnat decennier på att bekämpa den svenska sexköpslagen och till och med fått Amnesty International med sig att fördöma den?
Titta gärna på vad Fuckförbundet och Rose Alliance skriver.

Det finns hur mycket material som helst, utan att "patriarkatet" ska behöva dra info ur dem, "så att du ska tycka att det blir rätt och sanningsenligt".

Varför förminskar du deras egna ord, så mycket?
Citera
2021-02-19, 12:03
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Både prostitution och hedersförtryck har diskuterats flitigt på detta forumet genom åren.
Ja, med rätta.

Har dessa diskussioner varit synliga i MSM?

Eller är det sånt man ägnat mycket kraft åt att gömma och fördöma?
Citera
2021-02-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Till ingen nytta.

Hetsiga diskussioner på flashback leder nog sällan till någon nytta...
Citera
2021-02-19, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Och? Jag förstår inte resonemanget? Ja trasiga brudar lever oftare promiskuöst, både med och utan betalning. Vad är skillnaden när en betalhora samtycker och ett trasigt Stureplansluder? Snarare sker nog betalhorans samtycke i ett nyktrare tillstånd, med större eftertanke. Ska man inte få ha sex med kvinnor som blev knullade av sin pappa eller vad är du ute efter?

Vilket språk du använder om kvinnor. Mår du bra av att använda sådant språkbruk om kvinnor?

Finns gott om folk som inte är trasiga och som under en kortare period i sina liv gillar att ligga och som kanske gör det med flera olika.

Sedan finns det som du skriver personer som inte mår väl och som lever promiskuöst. Men de som ligger utan betalning, kanske förr gör det med män/kvinnor de vill ligga med. Även om de kanske inte mår bra av själva sitt beteende. Den som tar betalt för att ligga, ligger förmodat med folk denna inte skulle ha valt att ligga med utan att få pengar för det och gör det även som en del av en självskada.

Hoppas det klargjorde något?
Citera
2021-02-19, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Du tycker inte att deras egna vittnesmål är relevanta då?
Eller att de ägnat decennier på att bekämpa den svenska sexköpslagen och till och med fått Amnesty International med sig att fördöma den?
Titta gärna på vad Fuckförbundet och Rose Alliance skriver.

Det finns hur mycket material som helst, utan att "patriarkatet" ska behöva dra info ur dem, "så att du ska tycka att det blir rätt och sanningsenligt".

Varför förminskar du deras egna ord, så mycket?

Har jag någonstans skrivit att jag är för sexköpslagen? Nej, det har jag inte. Vill du veta mina åsikter om denna lag?

Vad jag har skrivit är att det finns en logik i att köparna kan bli straffade och inte säljarna. Ska jag förklara igen logiken bakom detta?
Citera
2021-02-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Ja, med rätta.

Har dessa diskussioner varit synliga i MSM?

Eller är det sånt man ägnat mycket kraft åt att gömma och fördöma?

Jag sitter inte och läser MSM dagarna i ända. Tycker du nåt fattas så får du väl skriva en insändare.
Citera
2021-02-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad som är tillåtet, ja, det bestämmer de prostituerade, om de är mogna och vuxna människor som kan sätta de gränserna. Absolut. Men om du läser mina inlägg, så handlar de inte om detta. Utan det handlar om att flertalet prostituerade är i branschen av helt fel orsak. Och att detta utnyttjas av köpare som skiter fullständigt i vad de prostituerade bär med sig i bagaget, de prostituerade gör det ju "frivilligt". Dessa trasiga människors gränser är lätta att köra över. De kommer inte protestera, för de har för låg självkänsla etc. för att kunna förmå sig att göra detta.

Kan man med säkerhet veta att den prostituerade är i branschen för sitt eget höga nöjes skull och trivs bra med sitt jobb (det finns två prostituerade här på forumet som beskrivit detta, att de trivs i sina yrken och tycks må väl av sina yrkesval. De ger även goda råd till mer oerfarna sexsäljare, vilket gör att de verkar seriösa). Vuxna, mogna, stabila människor som gjort vuxna, mogna stabila val. Då säger jag ingenting om det. Men nu är det alltså inte dessa prostituerade jag tänker på när det kommer till sexköpslagen.

Utan de jag tänker på är de 60-90% prostituerade som har utsatts för övergrepp i sin barndom. Som många gånger känner att deras kroppar inte är deras egna och att de lika gärna kan sälja sex, för det är det enda de duger till. Att köpa sex av dessa är som att skära upp sår hos en redan skadad människa.

Och hur ska du som sexköpare kunna veta om kvinnan/mannen du köper sex av är där för att hon/han tycker det är ett toppenbra jobb som hon/han stortrivs med, eller om det är en trasig människa som inte borde vara i branschen överhuvudtaget?

Sedan får du som sagt var fråga mig vad jag anser om sexköpslagen, för du misstar dig. Men jag vill se först om du är intresserad av ett svar, eller om du har bestämt dig och inte kommer bryr dig ett skit om vad jag skriver.

Men hur prostituerade kvinnor mår är ingen sak för polisen och domstolar. Det må vara en sak för psykiatrin, psykologer och forskare men vad har polisen med det att göra?

Modeindustrin då och dess sjuka ideal?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-modeller-tillats-vara-magra-som-anorektiker

Citat:
Modeller som visar kläder på Stockholms pågående modeveckor tillåts vara under BMI-gränsen för anorexia. Läkare och psykologer är skarpt kritiska.

Här far kvinnor illa och tvingas till väldigt sjuka ideal. Men polisen lägger sig aldrig i. Varför? För att det är ingen polissak människors hälsa och inre känsloliv.

Det är en fråga för andra instanser.

Sexförsäljning ska vara kontrollerad av diverse myndigheter, inklusive hälsovårdsmyndigheter. Då får man inte dessa problem med trasiga kvinnor.

Dessutom. Sexsugna män kräver inte anorexia-status av kvinnor. De är bara glada om kvinnan är normalviktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in