2021-02-16, 16:09
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det beror på hur man ser på saken. Om man ser sexköp som att skada andra människor och att sälja sex som ett självskadebeteende (många gånger är att sälja sex ett självskadebeteende eller ett nödvändigt ont för att få till det med ekonomin). Så är det fullt logiskt. Så ser alla våra lagar ut:

- Olagligt att skada andra.
- Inte olagligt att skada sig själv.

Sexsäljarna ser förmodligen inte det som att de skadar de prostituerade. Och naturligtvis finns det undantag, där en person som säljer sex tycker att det är ett bra sätt att tjäna pengar på och mår bra av det hela. Och naturligtvis kan sexköpare säkert tro att de prostituerade vill ha sex med köparna, de prostituerade kan ju inte tjura sig igenom sexköpet precis... Men många gånger är de prostituerade personer som varit utsatta för sexuella övergrepp som barn och som aldrig hade sålt sex om de sluppit dessa upplevelser. Det blir en förlängning av övergreppen de utsatts för i sin barndom, där de kan känna att de har "kontroll" eftersom de "tar betalt" för övergreppen. mot denna bakgrund så är det ju så: sexköparna skadar de prostituerade (vilket de antingen känner till, men väljer att blunda för alternativt inte alls känner till) och de prostituerade självskadar. Och vad skrev jag förut, jo att det är:

"Många gånger" - haha, du har verkligen svalt all feministisk propaganda som finns.

Men mot bakgrund av att du inte förstår dig på mänsklig natur, könsdynamik etc så är det inte så konstigt. All världens sanning måste rymmas inom de feministiska ramarna för dig. Kvinnan är offret och mannen förövaren. Då blir "övergrepp i barndomen" och "självskadebeteende" de enda tänkbara förklaringarna till fenomenet. Att kvinnor gillar pengar och att det ligger i kvinnors natur att byta sex mot resurser kan förstås inte vara tänkbara förklaringar, för det skulle betyda att kvinnan inte är ett offer, vilket inte alls är i linje med feminism och vad som är politisk korrekt.

Prova någon gång att tänka utanför de snäva feministiska ramarna så ska du se att världen makes a lot more sense.
Senast redigerad av hardusettminapa 2021-02-16 kl. 16:16.
Citera
2021-02-16, 17:10
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Att kvinnor gillar pengar och att det ligger i kvinnors natur att byta sex mot resurser kan förstås inte vara tänkbara förklaringar, för det skulle betyda att kvinnan inte är ett offer, vilket inte alls är i linje med feminism och vad som är politisk korrekt.

Prova någon gång att tänka utanför de snäva feministiska ramarna så ska du se att världen makes a lot more sense.
Väl sammanfattat hardusettminapa. Epitetet överlevare börjar ersätta offer i feministens vokabulär. Inspirerad av den amerikanska vänstern, kan man misstänka.

Jag är fortsatt nyfiken på om feminismen anser dessa sexsäljande kvinnor åtnjuter en fri vilja?

Att sexköpande män kan lida av något självskadebeteende, eller annat tvångsmässigt handlande, är naturligtvis helt uteslutet.
Citera
2021-02-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
"Många gånger" - haha, du har verkligen svalt all feministisk propaganda som finns.

Men mot bakgrund av att du inte förstår dig på mänsklig natur, könsdynamik etc så är det inte så konstigt. All världens sanning måste rymmas inom de feministiska ramarna för dig. Kvinnan är offret och mannen förövaren. Då blir "övergrepp i barndomen" och "självskadebeteende" de enda tänkbara förklaringarna till fenomenet. Att kvinnor gillar pengar och att det ligger i kvinnors natur att byta sex mot resurser kan förstås inte vara tänkbara förklaringar, för det skulle betyda att kvinnan inte är ett offer, vilket inte alls är i linje med feminism och vad som är politisk korrekt.

Wow. DU tänker alltså att prostituerade alltid är kvinnor och sexköpare alltid är män? Så är det naturligtvis inte. Finns prostituerade av bägge könen och det finns köpare av bägge könen. Håll det i minnet.

För min del handlar prostitutionsfrågan inte om feminism (även om jag vet att många feminister har åsikter i frågan).

En underläkare som samlat vetenskapliga artiklar om saken och sammanställt detta, källor visar att många prostituerade varit utsatta för sexuella övergrepp i sin barndom:
https://vetenskapsgrund.wordpress.com/2013/03/10/argument-emot-prostitution/

"Ängeln på Malmskillnadsgatan", med egna erfarenheter av att ha varit prostituerad. Själv utsatt för sexuella övergrepp som barn, försöker hjälpa prostituerade ur prostitution:
https://sverigesradio.se/artikel/6631218

Jag och fler med mig har samtalat med fd. prostituerade och fått en bild från dem.

Men som jag tidigare skrev: visst finns det de som valt prostitution för att de vill och som trivs med det.
Citera
2021-02-16, 22:17
Avslutad
Citat:
Men som jag tidigare skrev: visst finns det de som valt prostitution för att de vill och som trivs med det.

Dessa 10-15 stycken har Herr Apa själv intervjuat nere på en bordell i Tyskland. Och de sa att de hatar feminister och sexköpslagen.

Helt plötsligt är det jätteviktigt vad kvinnorna själva tycker och tänker.

Gällande vad kvinnor tänder på: not so much + plus en massa bortförklaringar och snygga förhalningar.
Citera
2021-02-16, 22:56
Medlem
Citat:
Wow. DU tänker alltså att prostituerade alltid är kvinnor och sexköpare alltid är män? Så är det naturligtvis inte. Finns prostituerade av bägge könen och det finns köpare av bägge könen. Håll det i minnet.

För min del handlar prostitutionsfrågan inte om feminism (även om jag vet att många feminister har åsikter i frågan).

En underläkare som samlat vetenskapliga artiklar om saken och sammanställt detta, källor visar att många prostituerade varit utsatta för sexuella övergrepp i sin barndom:

"Ängeln på Malmskillnadsgatan", med egna erfarenheter av att ha varit prostituerad. Själv utsatt för sexuella övergrepp som barn, försöker hjälpa prostituerade ur prostitution:

Jag och fler med mig har samtalat med fd. prostituerade och fått en bild från dem.

Kvinnan är prostituerad. Det är er natur. Hypergami. Horan, världens äldsta yrke.

Jag menar, på fullaste allvar, att om feminismen är orolig över att sex och ekonomisk makt kan sammanbindas, bör vi förbjuda sexuella relationer med ekonomisk ojämlikhet. Håller du inte med?
Senast redigerad av totalattack 2021-02-16 kl. 23:01.
Citera
2021-02-17, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Dessa 10-15 stycken har Herr Apa själv intervjuat nere på en bordell i Tyskland. Och de sa att de hatar feminister och sexköpslagen.

Gällande vad kvinnor tänder på: not so much + plus en massa bortförklaringar och snygga förhalningar.

Ah, så han har "intervjuat" prostituerade. Och fått information om att de hatar feminister och sexköpslagen. Apan som inte ens tror på intervjuer av kvinnor. Ja, men dåså. Då vet vi. Här ser vi rent hyckleri med andra ord. Om kvinnorna säger det som Apan vill höra (oavsett om kvinnorna talar sanningen eller inte): då är intervjuer bra och trovärdiga. Om kvinnorna eventuellt skulle kunna säga något som Apan inte vill höra: då saknar intervjuer (även om de sker under en vetenskaplig studie med kvalitativ ansats) helt relevans.

Ja, det var som att stånga sig blodig mot en vägg. Och ändå inte få något svar...

Till Apan:

Att som sexköpare "intervjua" prostituerade kommer i sig ge svar som saknar relevans. De prostituerade vill ju inte förlora kunder och kommer med stor sannolikhet säga det kunden vill höra.

Att som forskare intervjua kvinnor anonymt, där kvinnorna inte har någonting att förlora på att säga sanningen, kan leda till att kvinnorna faktiskt säger som det är.
Citera
2021-02-17, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Kvinnan är prostituerad. Det är er natur. Hypergami. Horan, världens äldsta yrke.

Jag menar, på fullaste allvar, att om feminismen är orolig över att sex och ekonomisk makt kan sammanbindas, bör vi förbjuda sexuella relationer med ekonomisk ojämlikhet. Håller du inte med?

Du tänker att jag är kvinna? Ok. Jag har (helt oavsett vilken könstillhörighet jag har) alltid tjänat mer än samtliga personer jag haft förhållanden med. Och i flera fall förmodligen också haft högre "socioekonomisk" status än de jag haft förhållande med. flertalet av de jag har haft förhållande med har nog inte ens känt till detta. Och det har aldrig varit några transaktioner "sex mot pengar" i mina förhållanden. Sex har skett i utbyte mot sex.

Jag är polare med en mycket välbärgad man. Hans flickvän är inte alls lika välbärgad. De "splittar notan" osv. Visst ger han henne presenter och lagar mat/bjuder på mat. Men det gör hon för honom också i lika hög utsträckning. De är ju kära och vill ge varandra gåvor. Och de är ju kära och vill därmed också ligga med varandra. På vilket sätt menar du att deras sex ska förbjudas, bara för att han råkar vara betydligt rikare än henne? Hon får sex som kompensation för sexet. Inte pengar.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-17 kl. 04:23.
Citera
2021-02-17, 04:20
Medlem
Citat:
Det beror på hur man ser på saken. Om man ser sexköp som att skada andra människor och att sälja sex som ett självskadebeteende (många gånger är att sälja sex ett självskadebeteende eller ett nödvändigt ont för att få till det med ekonomin). Så är det fullt logiskt. Så ser alla våra lagar ut:

Sexsäljarna ser förmodligen inte det som att de skadar de prostituerade. Och naturligtvis finns det undantag, där en person som säljer sex tycker att det är ett bra sätt att tjäna pengar på och mår bra av det hela. Och naturligtvis kan sexköpare säkert tro att de prostituerade vill ha sex med köparna, de prostituerade kan ju inte tjura sig igenom sexköpet precis... Men många gånger är de prostituerade personer som varit utsatta för sexuella övergrepp som barn och som aldrig hade sålt sex om de sluppit dessa upplevelser. Det blir en förlängning av övergreppen de utsatts för i sin barndom, där de kan känna att de har "kontroll" eftersom de "tar betalt" för övergreppen. mot denna bakgrund så är det ju så: sexköparna skadar de prostituerade (vilket de antingen känner till, men väljer att blunda för alternativt inte alls känner till) och de prostituerade självskadar. Och vad skrev jag förut, jo att det är:

Nej, det är inte olagligt att skada sig själv men det betyder inte att det är fritt fram att skada sig själv.

Om du svälter dig själv eller skär dig i armarna eller utsätter dig för fara, som att promenera på ett broräcke då kan du bli omhändertagen enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård.

Så om sexsäljande är ett självskadebeteende då bör kvinnor som säljer sex tvångsomhändertas.

Likaså kan det vara lagligt att skada andra om båda är med på det. Du får fightas i en match även om du drar på dig allvarliga skador eller mår psykiskt dåligt av det.

Sen är det så att i Sverige behöver ingen sälja sex för att få mat och tak över huvudet, vi har socialtjänst som ger människor dessa grundläggande saker.
Citera
2021-02-17, 04:23
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Nej jag har inte intervjuat någon. Jag hänvisar snarare till de sexarbetarorganisationer som prostituerade är anslutna till. Nswp.org t ex som har tusentals rapporter om ämnet.

Skillnaden som du inte får in i din lilla hjärna angående vad kvinnor säger om attraktion och vad de säger om sitt yrke förklarade jag för dig i ett annat inlägg häromdagen. Men då det inlägget drog ner byxorna på dig fullständigt valde du förstås att ignorera det och låtsas som att det regnar. Du kan ju läsa det en gång till så slipper jag dra det igen.

Men ja, prostituerade tycker säkert jättemycket om feminister som vill ta bort deras inkomstmöjligheter. Eller vad tror du?

Finns den del prostituerade som är feminister också, men de hatar också sexköpslagen, för tro det eller ej, ingen som säljer något tycker det är särskilt trevligt att det man säljer är olagligt att köpa. Är det information som din hjärncell klarar av att bearbeta?

Fascinerande hur du tycker det är jätteviktigt och vetenskapligt värdefullt vad kvinnor själva har att säga om attraktion och status, medan det är totalt irrelevant vad kvinnor som säljer sex har att säga om sitt yrke. Det spelar ingen roll att tiotusentals av dem engagerar sig i organisationer som kämpar för deras rättigheter till trygg arbetsmilö, osv.

Det roliga är att du alltid exponerar vilken hycklare du själv är varje gång du försöker exponera någon annan. I bästa fall är du en precis lika stor hycklare som den du försöker exponera. I de flesta fall, som i detta, är du den enda av oss som hycklar. Du lyckas helt enkelt alltid bita dig själv i arslet.

Ett par tips:

1. Sluta jämför äpplen och päron.

2. Försök höja nivån lite om du vill bli tagen på allvar.
Senast redigerad av hardusettminapa 2021-02-17 kl. 04:31.
Citera
2021-02-17, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Nej, det är inte olagligt att skada sig själv men det betyder inte att det är fritt fram att skada sig själv.

Om du svälter dig själv eller skär dig i armarna eller utsätter dig för fara, som att promenera på ett broräcke då kan du bli omhändertagen enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård.

Så om sexsäljande är ett självskadebeteende då bör kvinnor som säljer sex tvångsomhändertas.

Likaså kan det vara lagligt att skada andra om båda är med på det. Du får fightas i en match även om du drar på dig allvarliga skador eller mår psykiskt dåligt av det.

Sen är det så att i Sverige behöver ingen sälja sex för att få mat och tak över huvudet, vi har socialtjänst som ger människor dessa grundläggande saker.

visst är det så. Att om man allvarligt skadar sig (genom att skära sig djupt, försöka hoppa från en broräcke) så att det finns allvarlig risk för ens liv och hälsa så kan man bli omhändertagen enligt LPT. Men att sälja sex för pengar som ett sätt att självskada är inte LPT-mässigt. Även om det är att självskada.

Nej, att sälja sex är inte livshotande, så det går inte direkt att "tvångsomhänderta" någon för detta självskadebeteendet. Att rispa sig lite lätt på armen är också ett självskadebeteende, men det gör inte personen LPT-mässig.

Om man slåss och båda är med på det, så fightas man på lika villkor, det är blåmärken i utbyte mot blåmärken typ. Prostitution är aldrig på lika villkor, eftersom det är sex i utbyte mot pengar. Och om då den prostituerade även använder prostitutionen i sig som en del av självskada, blir det ännu mindre på lika villkor.
Citera
2021-02-17, 04:47
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Nej men titta den där gamla studien tas upp igen. Jag tyckte jag kände igen den. Det var den man hade intervjuat 854 prostituerade och sen visade det sig att typ 830 av dem var från typ Tanzania eller vad det var

Jodu, den där "studien" har debunkats ett antal gånger redan.

Hört talas om urvalsbias? Sånt borde ju du ha koll på kan man tycka, du som har forskningsbakgrund.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Urvalsfel
Citera
2021-02-17, 04:48
Medlem
Citat:
visst är det så. Att om man allvarligt skadar sig (genom att skära sig djupt, försöka hoppa från en broräcke) så att det finns allvarlig risk för ens liv och hälsa så kan man bli omhändertagen enligt LPT. Men att sälja sex för pengar som ett sätt att självskada är inte LPT-mässigt. Även om det är att självskada.

Nej, att sälja sex är inte livshotande, så det går inte direkt att "tvångsomhänderta" någon för detta självskadebeteendet. Att rispa sig lite lätt på armen är också ett självskadebeteende, men det gör inte personen LPT-mässig.

Om man slåss och båda är med på det, så fightas man på lika villkor, det är blåmärken i utbyte mot blåmärken typ. Prostitution är aldrig på lika villkor, eftersom det är sex i utbyte mot pengar. Och om då den prostituerade även använder prostitutionen i sig som en del av självskada, blir det ännu mindre på lika villkor.

Om det anses så skadligt att sälja sex att personen som köper sex ska straffas med fängelse då är det definitivt ett allvarligt hälsotillstånd som kräver psykiatrisk tvångsvård.

Det finns kvinnor som begår självmord om de utsätts för våldtäkt/övergrepp. Kvinnor kan bli djupt deprimerade om de utsätts för övergrepp och inte klara att arbeta. Det finns människor som börjar knarka om de utsätts för traumatiska upplevelser.

Att skära sig själv tvångsmässigt eller svälta sig kan leda till tvångsvård även om det inte är livshotande.

Man kan till och med bli omhändertagen för att spela för mycket dataspel!

Citat:
En tonåring Östergötland spelade så pass mycket datorspel att han nu omedelbart kommer att tas till tvångsvård enligt Lagen om vård av unga. Förvaltningsrätten i Linköping anser att pojken helt tappat kontrollen över sitt spelande.

Läkaren uppgav för rätten att han inte brukar ställa diagnosen ”spelmissbruk” på tonåringar – diagnosen är kontroversiell. Läkaren framhåller dock att det är tydligt att pojken ”är fullständigt fast i sitt spelande” och att det är ett ”destruktivt beteende som måste brytas.”

Rätten rekommenderar att pojken behöver ett till flera år på ett behandlingshem för att bli ”normal” igen.

http://internetakuten.com/pojke-tvangsomhandertagen-pga-dataspelsmissbruk/

självfallet bör man kunna tvångsomhändertas flera år på behandlingshem för att man säljer sex om det nu är att klassa som ett skadligt beteende, framförallt om droger är inblandade.

Det finns människor som måste slåss för mat på bordet. Här har du ett mma-proffs som fick välja mellan att slåss med bruten hand eller att inte ha några pengar till mat. Han slogs i tre ronder med bruten hand för "mat på bordet".

https://www.youtube.com/watch?v=cnuQYoq0CZ0
4:55

Ingenting är på "lika villkor" när pengar är inblandat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in