2021-02-18, 20:39
Medlem
Jag undrar ocskå över detta. Tror inte TS vill betala skatt, det är vad det handlar om.

Skulle det fungera att föra över pengar till ex avanza och köpa fonder för pengarna på ett ISK? Kommer man undan frågor samt SKV då?
Citera
2021-02-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Man får inte dubbelbeskattas inom EU så det du säger stämmer inte.

Vem har pratat om dubbelbeskattning?

https://skatteverket.se/privat/fasti...800033670.html
Citera
2021-02-18, 22:28
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ar du full eller bara okunnig?
En enkel EU overforing kostar kanske 100sek och battre kurs kan du inte fa.

Varför är du så otrevlig?

En SEPA-överföring från mitt tyska bankkonto till mitt svenska bankkonto kostar ingenting i avgift. Däremot växlas pengarna från EUR till SEK, och där har i alla fall min svenska bank en dålig växelkurs, de lägger på ungefär 0,5% på marknadens mittkurs.

Vid en överföring motsvarande 800 000kr skulle det vara 4 000kr som försvinner.

Som alternativ till att låta banken växla kan man använda t ex Transferwise eller Revolut.
Citera
2021-02-18, 22:36
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vem har pratat om dubbelbeskattning?

https://skatteverket.se/privat/fasti...800033670.html
Citat:
Förutom i Sverige, kan en bostad bli beskattad i det
land där den ligger. För att undvika dubbelbeskattning finns det bestämmelser i den svenska skattelagstiftningen som innebär att den uttagna utländska skatten
kan räknas av från den svenska skatten på bostaden

Läs dina länkar för i helvete.
Citera
2021-02-19, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Varför är du så otrevlig?

En SEPA-överföring från mitt tyska bankkonto till mitt svenska bankkonto kostar ingenting i avgift. Däremot växlas pengarna från EUR till SEK, och där har i alla fall min svenska bank en dålig växelkurs, de lägger på ungefär 0,5% på marknadens mittkurs.

Vid en överföring motsvarande 800 000kr skulle det vara 4 000kr som försvinner.

Som alternativ till att låta banken växla kan man använda t ex Transferwise eller Revolut.

0.5% tycker jag ar felrakningspengar och fortfarande bra kurs raknat mot avista.
Ingen gor nagot gratis
Dalig kurs ar tex Forex kontantkurs som diffar 20% mellan kop och salj ibland.

Vad tar Transferwise och Revolut?

Hursomhelst kan vi vara overens om att vita slantar flyttar du bade latt och snabbt inom EU utan problem
Citera
2021-02-19, 07:44
Medlem
Citat:
Läs dina länkar för i helvete.

Har TS fått betala skatt i tyskland och är den skatten minst lika stor som den svenska?
Citera
2021-02-19, 07:45
Medlem
Hayezs avatar
Har penningtvättsreglerna blivit hårade på senare år? Jag hade inga problem och fick inga frågor när jag förde över ungefär hälften av TS summa från ett annat europeiskt land. Visserligen fanns det någon begränsning i summa vid enskild överföring och jag tror att jag fick dela upp överföringen, men inte i några speciellt små delsummor. Nordea var banken.
Citera
2021-02-19, 09:49
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har TS fått betala skatt i tyskland och är den skatten minst lika stor som den svenska?
Jag antog det eftersom att TS inte skrev någonting om skatt. Sen kom det massa klappmongon och babblade om att TS måste betala skatt i Sverige på en försäljning av bostad i Tyskland som är skattad och klar. Det är ju helt självklart att han inte ska det vilket länken som klappmongot själv hittade gjorde tydligt.
Citera
2021-02-19, 10:52
Medlem
Citat:
Jag antog det eftersom att TS inte skrev någonting om skatt. Sen kom det massa klappmongon och babblade om att TS måste betala skatt i Sverige på en försäljning av bostad i Tyskland som är skattad och klar. Det är ju helt självklart att han inte ska det vilket länken som klappmongot själv hittade gjorde tydligt.

Moget att kalla folk med avvikande uppfattning klappmongon. Klart är att TS naturligtvis inte kommer gå betala full skatt i nägge länder men att tvärsäkert hävda att den helt och hållet ska betalas i Tyskland? Du kanske är expert på skatteavtalet Sverige-Tyskland, i så fall ber jag om ursäkt men det är inte så enkelt att bara för att fastigheten som såldes var i utlandet så är svensk skatt utesluten.
Citera
2021-02-19, 11:32
Medlem
glajarns avatar
Förstår inte varför du inte vänder dig till din bank direkt i stället och förklara att du har en fastighet i Tyskland du ska sälja och pengarna kommer att komma in på ditt konto. Då får du svar direkt.
Vad är problemet?
Citera
2021-02-19, 11:44
Medlem
Problemet är att jag har redan skattat på fastigheten i Tyskland. Jag är rädd för att det ska bli dubbelbeskattning som jag gärna vill undvika.

Eller att jag får betala mellanskillnaden för skatten. Sveriges skattesats är förmodligen högre? (ej säker) och jag får komplettera/betala mer i skatt vilket jag inte är så sugen på...

Det fattas väl bara att Svenska regeringen inför arvsskatt, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt...... Jag är så himla trött på all beskattning. Och vad får vi i gengäld? Ingenting. Jävla skitsamhälle och sossarna som gjort Sverige till ett sämre och mer otryggt land.

Ursäkta min dåliga inställning/attityd. Men jag är lite trött på all beskattning. Istället för att skatta mer för fastigheten vill jag använda så mycket pengar som möjligt att betala av mitt CSN-lån.
Senast redigerad av Martinandersson23 2021-02-19 kl. 11:48.
Citera
2021-02-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Istället för att skatta mer för fastigheten vill jag använda så mycket pengar som möjligt att betala av mitt CSN-lån.

Varför skrev du inte det i första inlägget istället för att fråga något helt ovidkommande, då hade du fått andra svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in