2021-02-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ett intressant inlägg och du verkar ha satt dig in i fallet.

Jag ser att du har tagit upp mycket av äldre årgång. Naturligtvis så fanns det inte mycket att gå på då trådstarten gjordes för snart 12 år sedan. Då fanns Ingmar Norléns bok från 1995 och artikeln i G-P från 1984. När dessa tre händelser inträffar samma dag i samma stad så ligger det förstås nära till hands att misstänka att det fanns ett samband mellan ett massförsvinnande, ett ensamt försvinnande och slutligen Grodmansrånet. Jag, och flera med mig, trodde detta.

Sedan trådstarten, och framför allt f. o. m. 2010, har mycket skett som gör att man måste byta uppfattning. Inte för att det skall kännas bra utan p. g. a. att nya och intressanta uppgifter har framkommit. Under årens lopp har vi insamlat en stor mängd material och artiklar samt haft kontakt med många personer rörande dessa tre fall. Bl. a. en polisutredning gällande de tre som försvann. två polisutredningar gällande "Hymme" samt delar av polisutredningen gällande Grodmansrånet.

Den sommaren 1965 fanns det en norsk-svensk liga som stal bilar. Främst Volvobilar som stals i Göteborg och som sedan fördes till Oslo. Ligan var fortfarande verksam även under en stor del av 1966. Har inget minne av att bilen skulle ha nämnts som iutsågad men väl isärplockad. Den kunde ha förts, antingen hel eller i delar, till Oslo. I början av 2020, finns i tråden, har det framkommit från en person som själv befann sig i Haga 1965 och i dessa kretsar att ryktena gjorde gällande att O 18920 skulle ha blivit sänkt i en närliggande sjö till Göteborg.

Efter all information som har influtit, så har jag helt riktigt bytt åsikt gällande vissa uppfattningar som fanns i trådens begynnelse. Dahlsjöfallet är ett fall för sig, "Hymme" är ett för sig (om han ens befann sig i Göteborg det här datumet) och Grodmansrånet är ett för sig. Fast mycket märkligt är det att allt detta inträffar en och samma dag i samma stad. Dessutom i ett mycket dåligt väder då det spöregnar, blåser och är kyligt.

Mycket uppgifter är obekräftade men det finns också uppgifter som till slut har kunnat bli bekräftade. Som t. ex. denna att Janne Dahlsjö kom att bosätta sig till Holland.

Tackar åter igen för en innehållsrik post.

Jag tar det som att du fortfarande har information, om vad du fick veta om fyndet hos Gay och vad din originaltes var, som du vill hålla hemligt och respekterar det. Det ska bli fortsatt spännande att se vad som kommer av detta, om något alls.
Citera
2021-02-17, 21:07
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Jag förbisåg denna text alternativt förutsatte saker när du skrev detta inlägg

Vad menades med meningen ovanför, fanns det fler som fick lämna Göteborg av hälsoskäl då de opponerade sig angående att vissa kunde leva helt öppet och vissa fick "försvinna"?

/Azril

Japp,ett flertal fick lämna Göteborg,
men, så var det i flera stöder/byar på den tiden
om man bråkade för mkt med fel personer.
Citera
2021-02-17, 22:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Synnerligen intressant information.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaschbacks
1335991 skriver om detta i inlägget som Azril hänvisar till.

Ja det var 1335991 som erhöll den här synnerligen intressanta informationen från sin UL.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Förutom de tre som försvann fanns ytterligare en person.

En person som här i tråden har fått namnen "Fotografen" och "Fjärde mannen". Han var mycket viktig för dem eftersom han var den ende som innehade körkort.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-17 kl. 22:32.
Citera
2021-02-18, 09:02
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Japp,ett flertal fick lämna Göteborg,
men, så var det i flera stöder/byar på den tiden
om man bråkade för mkt med fel personer.

Visste dina kontakter om något mer specifikt om vilka som hade fått lämna och var det känt vart de tog vägen? Om en kontakt med någon av dessa personer kunde upprättas så är jag säker på att ganska mycket intressant information skulle kunna framkomma.

/Azril
Citera
2021-02-18, 11:00
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Visste dina kontakter om något mer specifikt om vilka som hade fått lämna och var det känt vart de tog vägen? Om en kontakt med någon av dessa personer kunde upprättas så är jag säker på att ganska mycket intressant information skulle kunna framkomma.

/Azril

Näe, tyvärr.
Citera
2021-02-18, 11:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rykten som florerade i Haga 1965-66.

Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Näe, tyvärr.

Din UL hade i a f fått höra de rykten som florerade i Haga under 1965-66 att de tre som försvann var tvungna att försvinna från den här stadsdelen p. g. a. att de ha stött sig med fel människor.

Ryktet gjorde även gällande att Gay Karlsson kom att bli mördad vid ett nybygge och att Dahlsjö kom att ta sig till Holland. Åtminstone Dahlsjö och Kjell-Åke måste ha gått under jorden i samband med det ödesdigra datumet eftersom det var skottpengar på dem. Även "Fjärde mannen" tog det säkra före det osäkra att lämna Göteborg så snabbt han kunde. Likaså gjorde Kent Sollenstedt.
Citera
2021-02-18, 12:20
Medlem
Azrils avatar
En chans till att få fram mer pusselbitar?

Citat:
Din UL hade i a f fått höra de rykten som florerade i Haga under 1965-66 att de tre som försvann var tvungna att försvinna från den här stadsdelen p. g. a. att de ha stött sig med fel människor.

Om någon av dessa personer skulle träda fram så är jag övertygad om att fler detaljer angående händelserna som utspelade sig skulle kunna framkomma. En annan intressant fråga är hur många som av hälsoskäl fick flytta på sig, var det typ 2 eller var det flera? Jag kan tänka mig att ett flertal som hade vetskap om händelserna både pratade om det med varandra och var irriterade över att Putte fortsatt kunde verka i grannskapet samtidigt som Guy fick sätta livet till och de andra två fick "försvinna".

Tyvärr så är väl dessa personer i den aktningsvärda ålder idag så att de inte direkt hänger på Flashback om de mot förmodan har dator ens. Men någon måste ju känna någon alternativt ha några känningar någonstans så att någon i tråden kunde luska lite?!

Citat:
Ryktet gjorde även gällande att Gay Karlsson kom att bli mördad vid ett nybygge och att Dahlsjö kom att ta sig till Holland. Åtminstone Dahlsjö och Kjell-Åke måste ha gått under jorden i samband med det ödesdigra datumet eftersom det var skottpengar på dem. Även "Fjärde mannen" tog det säkra före det osäkra att lämna Göteborg så snabbt han kunde. Likaså gjorde Kent Sollenstedt.

Om jag inte missminner mig så var väl ryktet typ "avrättad med en kula"? Jag förutsätter att om det nu var på detta vis så var det ett starkt incitament för både Dahlsjö och Kjell-Åke att skyndsamt se om sin hälsa.

Dahlsjö är ju den som borde ha haft det lättast att "försvinna" med tanke på att han hade en bra backup av sina bröder som både kunde bistå med praktiskt hjälp och pengar för uppehälle.

Kjell-Åke borde ha suttit i en värre sits och jag antar att det var därför som han syntes i Guys lägenhet, det var nog den tillflyktsort som stod till buds och jag antar att hans flickvän var den enda som levererade en viss hjälp till honom. Utan att veta så tror jag att det var just flickvännen han väntade på när han öppnade dörren i guys lägenhet och guys syster stod utanför och kände igen tröjan hon hade stickat till Guy på en främmande kille. Uppmärksamma följare drar sig här till minnes att han benämndes som "tröjmannen", och för att inte vidare missförstånd ska uppstå så var kortet hon tittade på naturligtvis ett kort på Kjell-Åke ifrån den här tiden och inte ett nutida som vissa läsare tidigare har trott.

/Azril
Senast redigerad av Azril 2021-02-18 kl. 12:44.
Citera
2021-02-18, 12:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stadsdelen Haga och dess oskrivna lagar.

Citat:
Om någon av dessa personer skulle träda fram så är jag övertygad om att fler detaljer angående händelserna som utspelade sig skulle kunna framkomma. En annan intressant fråga är hur många som av hälsoskäl fick flytta på sig, var det typ 2 eller var det flera? Jag kan tänka mig att ett flertal som hade vetskap om händelserna både pratade om det med varandra och var irreterade över att Putte fortsatt kunde verka i grannskapet samtidigt som Guy fick sätta livet till och de andra två fick "försvinna".

Tyvärr så är väl dessa personer i den aktningsvärda ålder idag så att de inte direkt hänger på Flashback om de mot förmodan har dator ens. Men någon måste ju känna någon alternativt ha några känningar någonstans så det skulle gå att luska lite?!

Om jag inte missminner mig så var väl ryktet typ "avrättad med en kula"? Jag förutsätter att om det nu var på detta vis så var det ett starkt incitament för både Dahlsjö och Kjell-Åke att skyndsamt se om sin hälsa.

Dahlsjö är ju den som borde ha haft det lättast att "försvinna" med tanke på att han hade en bra backup av sina bröder som både kunde bistå med praktiskt hjälp och pengar för uppehälle.

Kjell-Åke borde ha suttit i en värre sits och jag antar att det var därför som han syntes i Guys lägenhet, det var nog den tillflyktsort som stod till buds och jag antar att hans flickvän var den enda som levererade en viss hjälp till honom. Utan att veta så tror jag att det var just flickvännen han väntade på när han öppnade dörren i guys lägenhet och guys syster stod utanför och kände igen tröjan hon hade stickat till Guy på en främmande kille. Uppmärksamma följare drar sig här till minnes att han benämndes som "tröjmannen", och för att inte vidare missförstånd ska uppstå så var kortet hon tittade på naturligtvis ett kort på Kjell-Åke ifrån den här tiden och inte ett nutida som vissa läsare tidigare har trott.

/Azril

Det är jag också övertygad om men tyvärr, precis som du också skriver, är den här åldersgruppen inte mycket ute på t. ex. Flashback.

Fanns säkerligen ett flertal personer som kom att bryta mot Hagas oskrivna lagar och som därför fick flytta därifrån i en hast. Fast inget så allvarligt som med dessa tre som hade skottpengar på sig. Naturligtvis pratades det mycket om "Putte" och att folk var irriterade på honom. Han måste ha varit en kändis i Haga. Samtidigt var folk nog även rädda för honom eftersom ryktet gjorde gällande att han hade mäktiga beskyddare.

Enligt 1335991s UL så gjorde ryktet gällande att Gay hade avrättats med en kula intill ett nybygge. Om inte de inte hade förstått det tidigare så förstod Dahlsjö och Kjell-Åke att nu var det verkligen skarpt läge när ryktena om Gays avrättning började att cirkulera. Det som då gällde för de båda var att så fort det bara gick lämna Göteborg. "Fjärde mannen" blev mycket rädd när han fick höra dessa rykten om sin gamle kompis Gay och tog därför sin Mats ur skolan så snabbt han bara kunde och försvann ut till sjöss.

Dahlsjö hade helt klart lättas att gå under jorden till hans kunde lämna landet. Alla dessa bröder ställde upp för sin otursdrabbade broder. Från dessa fick han hjälp med pengar, bostad och när det behövdes göra en liten biltur. Kjell-Åke däremot hade inte många som han kunde förlita sig på. Antagligen endast sin flickvän. Systern ville han inte be eftersom hon då kom att bli inblandad och han ville inte lämna henne också "mitt skiten".
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-18 kl. 12:56.
Citera
2021-02-18, 14:16
Medlem
Citat:
Det är jag också övertygad om men tyvärr, precis som du också skriver, är den här åldersgruppen inte mycket ute på t. ex. Flashback.

Fanns säkerligen ett flertal personer som kom att bryta mot Hagas oskrivna lagar och som därför fick flytta därifrån i en hast. Fast inget så allvarligt som med dessa tre som hade skottpengar på sig. Naturligtvis pratades det mycket om "Putte" och att folk var irriterade på honom. Han måste ha varit en kändis i Haga. Samtidigt var folk nog även rädda för honom eftersom ryktet gjorde gällande att han hade mäktiga beskyddare.

Enligt 1335991s UL så gjorde ryktet gällande att Gay hade avrättats med en kula intill ett nybygge. Om inte de inte hade förstått det tidigare så förstod Dahlsjö och Kjell-Åke att nu var det verkligen skarpt läge när ryktena om Gays avrättning började att cirkulera. Det som då gällde för de båda var att så fort det bara gick lämna Göteborg. "Fjärde mannen" blev mycket rädd när han fick höra dessa rykten om sin gamle kompis Gay och tog därför sin Mats ur skolan så snabbt han bara kunde och försvann ut till sjöss.

Dahlsjö hade helt klart lättas att gå under jorden till hans kunde lämna landet. Alla dessa bröder ställde upp för sin otursdrabbade broder. Från dessa fick han hjälp med pengar, bostad och när det behövdes göra en liten biltur. Kjell-Åke däremot hade inte många som han kunde förlita sig på. Antagligen endast sin flickvän. Systern ville han inte be eftersom hon då kom att bli inblandad och han ville inte lämna henne också "mitt skiten".
Jag undrar varför Kjell-Åke håller sig borta forfarande? Om han var rädd för dessa han hade efter sig så borde den rädslan ha lagt sig nu efter alla år som gått. Jag tror inte dessa personer vill åt honom forfarande. Å andra sidan tror systern att om han lever så är anledningen till att han inte hört av sig att det gått för långt tid. Oavsett hur lång tid det gått så skulle man väl hört av sig till sin familj?
Citera
2021-02-18, 14:24
Medlem
När jag tänker efter så kanske det är media han är rädd för nu snarare än dessa personer? Om han hörde av sig, hade det nog blivit en hel del skriverier om detta igen. Han kanske inte vill "väcka den björn som sover" så att säga.
Citera
2021-02-18, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ju längre någon väntar desto svårare.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaschbacks
Jag undrar varför Kjell-Åke håller sig borta forfarande? Om han var rädd för dessa han hade efter sig så borde den rädslan ha lagt sig nu efter alla år som gått. Jag tror inte dessa personer vill åt honom forfarande. Å andra sidan tror systern att om han lever så är anledningen till att han inte hört av sig att det gått för långt tid. Oavsett hur lång tid det gått så skulle man väl hört av sig till sin familj?

Kjell-Åke kan numera vara avliden för det är ingen som vet hur det förhåller sig.

De personer som en gång i tiden utfärdade skottpengar på bl. a. honom är inte ute efter honom längre. Mycket troligt att dessa numera är avlidna. Dessa har i sin tur barn och barnbarn som gör att det skulle kunna vara känsligt. Någon av de inblandade skulle seder mera ha blivit en kändis. Detta är ingen bekräftad uppgift.

En annan orsak är att det har gått för lång tid. Ju längre någon väntar att ta kontakt med nära och kära desto svårare blir det. Vad skall Kjell-Åke såga till sin son och syster efter 55½ år?
Citera
2021-02-19, 08:58
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Kjell-Åke kan numera vara avliden för det är ingen som vet hur det förhåller sig.

Jag hoppas dock stort på att han fortfarande är livet och har hälsan i behåll.

Citat:
De personer som en gång i tiden utfärdade skottpengar på bl. a. honom är inte ute efter honom längre. Mycket troligt att dessa numera är avlidna. Dessa har i sin tur barn och barnbarn som gör att det skulle kunna vara känsligt. Någon av de inblandade skulle seder mera ha blivit en kändis. Detta är ingen bekräftad uppgift.

Det förhöll sig väl i deras "kompisgrupp" som i alla andra, vissa växer upp och har turen att befinna sig på rätt ställe vid rätt tidpunkt och komma upp sig här i världen. Vissa har affärssinne ihop med lite tur och blir handlare alternativt fastighetsägare under tiden som andra som inte vill eller orkar göra något kommer att befinna sig på samma plats alternativt sjunker djupare (inte alla väljer att göra något med sitt liv). Att någon ur bekantskapskretsen skulle bli kändis och några skulle komma att bli halvkändisar är väl ganska ofrånkomligt med tanke på hur det fungerar här i livet....

Citat:
En annan orsak är att det har gått för lång tid. Ju längre någon väntar att ta kontakt med nära och kära desto svårare blir det. Vad skall Kjell-Åke såga till sin son och syster efter 55½ år?

Ja, vad säger man efter 55 år? Dessutom så tror jag nog att minnet av familjen bleknar för att bli något ifrån ett tidigare liv som inte ägnas så mycket eftertanke normalt sett. Jag övertygad om att Kjell-Åke med tanke på att han såg bra ut har haft flera flickvänner under sitt liv och nu troligtvis fru sedan många år tillbaka, att barn och barnbarn finns är jag också övertygad om då det ligger i människans natur att bilda familj och endast ett fåtal väljer att leva solitärt hela sitt liv.

Att nu ta kontakt med sin gamla familj kommer ju att generera vissa frågor ifrån nuvarande fru, barn, barnbarn, nuvarande släkt och vänner. Att rubba bilden på gedigen familjeförsörjare och stabil familjefar samt att utsätta barn och barnbarn för detta kommer han aldrig att vilja utsätta dem för. Att erkänna för sin familj att man i sin ungdom umgicks med dynamitarden Putte och att man var inblandad i mycket ljusskygg verksamhet tror jag nog kommer att kosta på så mycket så att han tycker att det inte är mödan värt.

Jag vill påpeka att jag inte sitter inne med någon information i någon form av eventuell familjesituation för Kjell-Åke, jag framlägger bara vad jag håller för troligt och jag önskar verkligen att han fick ett bra liv till skillnad mot Guy. Dahlsjö verkar inte ha hanterat sin extratid i livet med omtanke efter utsago av de som påstår sig ha träffat/sett honom.

/Azril
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in