Citat:
En normal relation om man nu förväntar sig att tillhöra familjen så anser jag minst 4-6 ggr per år.och även då umgås någon helg då och då.
När mina svärföräldrar levde träffades vi mins varannan månad och då fredag-söndag. Men vi hade endast 41 mil dit. Att ringa och fråga hur det är är väl ändå det minsta man kan begära nån gång i veckan I alla fall om personen ifråga bor ensam.
MZ sa att han hade tillbringat alla sommrar där sen han var liten. Vilket jag har svårt att tro på.
När mina svärföräldrar levde träffades vi mins varannan månad och då fredag-söndag. Men vi hade endast 41 mil dit. Att ringa och fråga hur det är är väl ändå det minsta man kan begära nån gång i veckan I alla fall om personen ifråga bor ensam.
MZ sa att han hade tillbringat alla sommrar där sen han var liten. Vilket jag har svårt att tro på.
Bra det.
Det här dock en hypotetisk diskussion. Men jag finner det ändå intressant vad ni väger in, för att ett avtal ska anses giltigt.
Citat:
Det är väl något han får ta upp med ESB, med ev skadeståndskrav isåfall.
Om jag ska köpa ett hus, så kan man inte förvänta sig att jag ska gå rundor och kolla med alla grannar och släktingar om de kanske möjligtvis har ett avtal i ett kassaskåp som ska gälla när personen där.
ESB är ägare, och kan sälja. Om han skulle ha brutit mot ett annat avtal som skulle komma(förhoppningsvis) år senare, så är det något MZ isåfall får ta upp med ESB.
*edit
Shit the same egentligen. Vi får facit när det gått igenom rätten.
Om jag ska köpa ett hus, så kan man inte förvänta sig att jag ska gå rundor och kolla med alla grannar och släktingar om de kanske möjligtvis har ett avtal i ett kassaskåp som ska gälla när personen där.
ESB är ägare, och kan sälja. Om han skulle ha brutit mot ett annat avtal som skulle komma(förhoppningsvis) år senare, så är det något MZ isåfall får ta upp med ESB.
*edit
Shit the same egentligen. Vi får facit när det gått igenom rätten.
Jodå, så är det. Matz får göra upp med Esb. Och man kan ju lite hoppas på det. Så att hyenorna som "står bakom" Esb, blir utan både hus och pengar.
En mäklare har kontrollskyldighet. Citat nedan kommer från Fastighetsmäklarinspektionen.
Citat:
Mäklaren ska också kontrollera om det finns någon begränsning när det gäller ägarens rätt att sälja bostaden. Detta kallas för att det finns förfoganderätts*inskränkningar i fastighetsregistret.
Ibland finns det till exempel villkor om vem bostaden får säljas till noterade i registret. Det kan handla om att en bostad vill behållas inom en familj eller en släkt och att den därför i första hand bara får erbjudas till någon av dem.
Ibland finns det till exempel villkor om vem bostaden får säljas till noterade i registret. Det kan handla om att en bostad vill behållas inom en familj eller en släkt och att den därför i första hand bara får erbjudas till någon av dem.
Här skulle det ha funnits en notering om Esb/Matz avtal. Men personen dom anlitades till detta misslyckades tydligen med det av någon anledning.
Hittar dock inget vad som gäller privatpersoner. Köparen har dock undersökningsplikt, och säljaren upplysningsplikt. Det jag hittar på nätet, verkar dock handla om skicket på själva fastigheten.
Det jag dock fann intressant var det faktum att vissa tycker att avtal bara behöver följas ibland. Man bör tydligen ha en god relation till den man har ett avtal med.
Ja, egentligen. Intressant diskussion dock.
Fast jag undrar om vi verkligen kommer att få ett facit. Vi får väl se.
Citat:
Ok, det är säkert så. Undrar om dom blev upplysta om att så var fallet? Känns ju som att dom blev blåsta även där.