2021-02-19, 01:32
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
En normal relation om man nu förväntar sig att tillhöra familjen så anser jag minst 4-6 ggr per år.och även då umgås någon helg då och då.
När mina svärföräldrar levde träffades vi mins varannan månad och då fredag-söndag. Men vi hade endast 41 mil dit. Att ringa och fråga hur det är är väl ändå det minsta man kan begära nån gång i veckan I alla fall om personen ifråga bor ensam.
MZ sa att han hade tillbringat alla sommrar där sen han var liten. Vilket jag har svårt att tro på.

Bra det. Men det är ju ändå lite skillnad på svärföräldrar och farbror. Din fru är ju en ganska starkt bidragande orsak till besöken.

Det här dock en hypotetisk diskussion. Men jag finner det ändå intressant vad ni väger in, för att ett avtal ska anses giltigt.

Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Det är väl något han får ta upp med ESB, med ev skadeståndskrav isåfall.

Om jag ska köpa ett hus, så kan man inte förvänta sig att jag ska gå rundor och kolla med alla grannar och släktingar om de kanske möjligtvis har ett avtal i ett kassaskåp som ska gälla när personen där.

ESB är ägare, och kan sälja. Om han skulle ha brutit mot ett annat avtal som skulle komma(förhoppningsvis) år senare, så är det något MZ isåfall får ta upp med ESB.

*edit
Shit the same egentligen. Vi får facit när det gått igenom rätten.

Jodå, så är det. Matz får göra upp med Esb. Och man kan ju lite hoppas på det. Så att hyenorna som "står bakom" Esb, blir utan både hus och pengar.

En mäklare har kontrollskyldighet. Citat nedan kommer från Fastighetsmäklarinspektionen.
Citat:
Mäklaren ska också kontrollera om det finns någon begränsning när det gäller ägarens rätt att sälja bostaden. Detta kallas för att det finns förfoganderätts*inskränkningar i fastighetsregistret.

Ibland finns det till exempel villkor om vem bostaden får säljas till noterade i registret. Det kan handla om att en bostad vill behållas inom en familj eller en släkt och att den därför i första hand bara får erbjudas till någon av dem.

Här skulle det ha funnits en notering om Esb/Matz avtal. Men personen dom anlitades till detta misslyckades tydligen med det av någon anledning.

Hittar dock inget vad som gäller privatpersoner. Köparen har dock undersökningsplikt, och säljaren upplysningsplikt. Det jag hittar på nätet, verkar dock handla om skicket på själva fastigheten.

Det jag dock fann intressant var det faktum att vissa tycker att avtal bara behöver följas ibland. Man bör tydligen ha en god relation till den man har ett avtal med.

Ja, egentligen. Intressant diskussion dock.
Fast jag undrar om vi verkligen kommer att få ett facit. Vi får väl se.

Citat:
[/spoiler]

Oavsett om det är giltigt eftersom det ej är inläst så finns det två fel
1 är ju att han ej har frånfallit och det ej stod något om försäljning
2 det är ej giltigt efter 2 år Vilkorsstyrda avtal gäller bara 24 mån

Ok, det är säkert så. Undrar om dom blev upplysta om att så var fallet? Känns ju som att dom blev blåsta även där.
2021-02-19, 02:04
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
B

Ok, det är säkert så. Undrar om dom blev upplysta om att så var fallet? Känns ju som att dom blev blåsta även där.

Ja det vet man ju inte men det är tydligen någon jurist som skrivit detta o än s han har trillat av pinn.
detta om att det missas saker i sådana avtal är inte ovanligt, fans ett gåvobrev som min far hade gjort hos en advokat, det var samma där, " ingen försäljning får ske( men stod inget om ev ge bort)

Om nu MZs avtal hade varit giltigt så vet man ju inte om han skrivit ett testamente till M-gård vilket är troligt då hennes agenda ang "ärva fastigeter" har just ett sånt här förfarande.
Han hade dessutom fler brorsbarn som kanske hade ifrågasatt avtalet med MZ
Senast redigerad av braattha 2021-02-19 kl. 02:10.
2021-02-19, 02:21
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ja det vet man ju inte men det är tydligen någon jurist som skrivit detta o än s han har trillat av pinn.
detta om att det missas saker i sådana avtal är inte ovanligt, fans ett gåvobrev som min far hade gjort hos en advokat, det var samma där, " ingen försäljning får ske( men stod inget om ev ge bort)

Om nu MZs avtal hade varit giltigt så vet man ju inte om han skrivit ett testamente till M-gård vilket är troligt då hennes agenda ang "ärva fastigeter" har just ett sånt här förfarande.

Om det händer lite då och då, så borde ju nått fall gått till domstol. Undrar hur dom ser på saken tro.
Har andemeningen med avtalet någon som helst betydelse?

Har faktiskt funderat på det där med testamente. Kan det vara anledningen till Esb tidigare demensutredningar? Så att arvtagerskan kan visa att Esb var vid sina sunda vätskor när testamentet skrevs, utifall det skulle ifrågasättas.
2021-02-19, 02:48
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Behöver alltså inte Esb följa det ena avtalet, men det andra? Och allt beror på vilken relation man har till den man har avtalet med?
Esb och Ebba verkar inte heller ha särskilt god relation just nu, så deras avtal borde då också rimligen upphöra.

Man ska naturligtvis hedra ett avtal.

Det jag säger är att om Esbjörn säljer sin bortlovade fastighet till en ovetandes Ebba, så är det inte Ebbas fel. Matz har naturligtvis all rätt att bli sur på Esbjörn, men inte Ebba.

Av någon anledning valde Esbjörn aktivt att inte hedra sin överenskommelse med Matz. Rent juridiskt gällde tydligen inte överenskommelsen längre, men moraliskt borde den ju göra det. Samma sak om det nu är så att den är bortlovad till Majken i ett testamente.

Att ha dåligt korttidsminne är inte förklaringen. Måste ligga något annat bakom.

Jag tror inte den här soppan hade hänt, om Matz funnits där för Esbjörn och hjälp honom regelbundet med fastigheten och även brytt sig om Esbjörn aktivt.
2021-02-19, 06:35
Medlem
Citat:

Det förefaller som att en part i målet garderar upp alla eventuella resultat i kommande förhandling.

1. Affären går tillbaka och Esbjörn äger fastigheten. Han har God man som har ekonomisk generalfullmakt.

2. Affären genomförs och Esbjörn äger några miljoner. Han har en God man som har ekonomisk generalfullmakt.

3. Esbjörn går bort och kvar finns en God man med ekonomisk generalfullmakt.

Den generalfullmakt som Esbjörn skrivit under är så långtgående som det över huvudtaget är möjligt, den är inte tidsbegränsad med anledning av detta rättsfall utan gäller tillsvidare, den ger dessutom Pernroth Lüllmaa rätt att i sin tur överlåta generalfullmakten till någon annan genom formuleringen ”eller den hon i sitt ställe förordnar”.

Den ger inte bara fullmakt att företräda Esbjörn i denna tvist, den ger dessutom Pernroth Lüllmaa eller den hon förordnar rätt ”att försälja såväl fast som lös egendom”.

En generalfullmakt fortsätter att gälla även efter givarens dödsfall och gör att fullmaktshavaren kan fortsätta fatta ekonomiska beslut trots att det finns ett eventuellt dödsbo som ärver kvarlåtenskaperna.

https://www.rattsakuten.se/dodsbo-far-betala-pa-grund-av-en-generalfullmakt/avtalsratt/

Det finns ingenting i generalfullmakten som begränsar giltigheten eller omfattningen, tvärtom är till exempel tillägget att fullmaktshavaren kan överlåta fullmakten exeptionell. Det finns mallar för detta som man valde att inte nyttja.

http://www.anhoriga.se/Global/Äldre/Dokument/Frågor%20och%20svar%20dokument/generalfullmakt%5B1%5D.pdf
2021-02-19, 07:00
Medlem
Citat:
En normal relation om man nu förväntar sig att tillhöra familjen så anser jag minst 4-6 ggr per år.och även då umgås någon helg då och då.
När mina svärföräldrar levde träffades vi mins varannan månad och då fredag-söndag. Men vi hade endast 41 mil dit. Att ringa och fråga hur det är är väl ändå det minsta man kan begära nån gång i veckan I alla fall om personen ifråga bor ensam.
MZ sa att han hade tillbringat alla sommrar där sen han var liten. Vilket jag har svårt att tro på.
"Alla somrar när man var liten" brukar betyd att man varit där fyra dagar åt gången under tre tillfällen mellan det man var sex och tolv...
Senast redigerad av martinator 2021-02-19 kl. 07:05.
2021-02-19, 07:45
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:

Angående "juristen" som upprättade "avtalet" på 4/27 till 1/1 för Matz räkning vid Esbjörns bortgång så var det en revisor som var med i lions, revisorn är sedan länge tillbaka avliden, data finns långt bak i tråden om honom. Då det avtalet kom till 2007 var det förmodligen redan tjafs då inom släkten, där Esbjörn löste ut alla andra släktingar från Marielund med sina olika andelar som då tillföll Esbjörn efter ekonomisk ersättning, redan här satte Matz igång sin plan att blåsa släktingarna inför framtiden när Esbjörn gått bort, men revisorns upplägg var som sagt behäftad med juridiska fel.

Den dag när Esbjörn checkar ut, lär vi ha en ny rättstvist, som då landar mellan 'Esbjörns släkt -Matz-Monica och Maggan. Redan nu pågår ett drev mot Maggan/Monica iscensatt av Matz som lyckats ganska bra hittills, ganska få har snappat upp detta, förutom ägarna till Byggahus forum som stängt av en del av Matz härjningar, resten kan ni nog räkna ut....
2021-02-19, 08:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
"Alla somrar när man var liten" brukar betyd att man varit där fyra dagar åt gången under tre tillfällen mellan det man var sex och tolv...

Ja det kanske det är men MZ hade väl sagt att sen man var liten inte när
så även jag.
2021-02-19, 08:36
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:

Citat:
Ja det kanske det är men MZ hade väl sagt att sen man var liten inte när
så även jag.
Tror att han menade när han var liten, kan tänka mig att hans far, faderns syskon och farföräldrar ofta passade på att träffas i sommarstugan, då var Esbjörn runt trettio.

Tror inte att det går att hålla en stuga, som Esbjörn äger, i skick även om man försöker.
Han är en samlare äger/ägde ett par garage, säkert även de fulla med grejer, föreslår du honom att frakta bort bilvrak och kemikalietunnor kommer han att vägra.
Han blev ju nedbruten av lite avverkad sly.

Jag kan gott tänka mig att Matz har en nostalgisk känsla för stugan och tänkt att den skulle komma upp i forna dagars glans, han har dock sagt att inte är beredd att satsa det som behövs för att få den till att bli ett permanentboende.

Att han sedan verkar vilja blåsa sina syskon och burit sig illa åt mot Ebba, det är en annan historia.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-02-19 kl. 08:38.
2021-02-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Kan ju vara lite olika..
Mina farföräldrar hade sommarstuga där jag var minst en månad varje år samt tio helger under ett år.
Som vuxen så gjorde jag jobb där med fastigheten, hjälpte till.
Min pappa ärvde stugan och sålde den utan att ens fråga om jag ville köpa den. Jag letade samtidgt bostad efter svårt uppbrott i livet. Pappa berättade inte ens att han satt det till salu och sålt förens det var sålt. Jag säger som så: det var hans att sälja och inte mitt problem.
2021-02-19, 10:48
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Angående "juristen" som upprättade "avtalet" på 4/27 till 1/1 för Matz räkning vid Esbjörns bortgång så var det en revisor som var med i lions, revisorn är sedan länge tillbaka avliden, data finns långt bak i tråden om honom. Då det avtalet kom till 2007 var det förmodligen redan tjafs då inom släkten, där Esbjörn löste ut alla andra släktingar från Marielund med sina olika andelar som då tillföll Esbjörn efter ekonomisk ersättning, redan här satte Matz igång sin plan att blåsa släktingarna inför framtiden när Esbjörn gått bort, men revisorns upplägg var som sagt behäftad med juridiska fel.

Den dag när Esbjörn checkar ut, lär vi ha en ny rättstvist, som då landar mellan 'Esbjörns släkt -Matz-Monica och Maggan. Redan nu pågår ett drev mot Maggan/Monica iscensatt av Matz som lyckats ganska bra hittills, ganska få har snappat upp detta, förutom ägarna till Byggahus forum som stängt av en del av Matz härjningar, resten kan ni nog räkna ut....
Kan förstå Esbjörn om han inte ville att syskonbarnen skulle ärva fastigheten. Att han först skulle lösa ut dem från fastigheten för att de sedan lika väl skulle ärva den kan ha stört han. Hade det verkligen varit någon släktgård som släkten månade om tillsammans hade det varit naturligare att de avstått sitt arv i fastigheten till honom för han att förvalta den för att sedan ärva honom. Det hade så klart förutsatt att han verkligen skött om fastigheten och inte låta den förfalla, så det brister på många punkter när den kallas släktgård.

Väldigt intressant om en konflikt mellan Matz och Maggan med bihang kommit i dagern. Det vill man gärna höra mer om.
2021-02-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det jag säger är att om Esbjörn säljer sin bortlovade fastighet till en ovetandes Ebba, så är det inte Ebbas fel. Matz har naturligtvis all rätt att bli sur på Esbjörn, men inte Ebba.

Av någon anledning valde Esbjörn aktivt att inte hedra sin överenskommelse med Matz. Rent juridiskt gällde tydligen inte överenskommelsen längre, men moraliskt borde den ju göra det.
Förutsatt att affären, dvs tiden före kontraktsskrivningen har gått rätt till så håller jag med till fullo, samma sak så har jag tidigare varit inne på att Matz får kräva Esbjörn på de pengar han förlorat genom denna affär, förutsatt att även det avtalet mellan Matz och Esbjörn är ett korrekt avtal även om det då gått ut i datum.

Citat:
Samma sak om det nu är så att den är bortlovad till Majken i ett testamente.
Vart har du fått detta från?
Det är lika troligt som att Ebba Busch ska koka barn i en kittel i källaren för att göra flygfett för resan till Blåkulla snart!

Citat:
Jag tror inte den här soppan hade hänt, om Matz funnits där för Esbjörn och hjälp honom regelbundet med fastigheten och även brytt sig om Esbjörn aktivt.
Kan inte mer än att hålla med, för många gamlingar blir blåsta på både det ena och andra, min farmors guld försvann när hon var 92 år, snacket på stan gjorde gällande att hon blivit erbjuden bra pengar för det och då valde att sälja, enligt henne själv så kom hon inte ihåg vad som skett och några pengar såg ingen. Trist att bo 50 mil från sina äldre, det blir svårt att vara närvarande då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in