2021-02-18, 21:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja det är sannolikt att det är samma person. Då delar du säkert min åsikt att mördaren hade huvudbonad, en liten väska, samt en knälång mörk rock. Blå jackliknande passar inte in i den ekvationen och kan förkastas. Åldern är mer svårbedömd då ingen sett ansiktet. Längd inte heller lätt att bedöma, normallängd känns dock rimligt.

Naturligtvis kan du ha rätt i att det inte var SE. Jag är inte lika säker dock. Finns ju indikationer på att SE hade liknande utstyrsel mordkvällen. Då blir det märkligt att två liknande förmodligen har befunnit sig mellan S44 och MP kl 23.21.25 ca. Nån minut senare har en sprungit omkring på DBG, medans den andre befunnit sig osynlig på MP. Omöjligt är det inte, men nog är det så pass misstänkt att man som polis måste agera. Framför allt när det gäller att utgångstidpunkten kan vara före 23.21 och SE uppenbarligen ljuger.

Du menar att LJ och YN ser samma man. Och man kan bortse från blå jacka. Varför då? Var inte LJ inne på att det var en jacka?

I min värld är det omöjligt slå fast om GM hade rock eller jacka. Svart, mörkblå, mörkgrå.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-18 kl. 22:02.
Citera
2021-02-18, 22:04
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man brukar väl skilja på direkt bevisning och indirekt bevisning (sk. indiciebevisning). Det här är väl i så fall ett bra exempel på ett fall där man bara har indirekt bevisning. Människor har faktiskt dömts till livstid på betydligt svagare grunder än så här (ibland har det dock senare visat sig att de i själva verket var helt oskyldiga).
"Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas."
http://klevringsjuridik.se/verdict/hovratten-for-nedre-norrland-referat-rh-1998-88/

Kan du ange när någon fällts för mord på svagare grund än vad KP angav på PK?

Seriöst nyfiken.

När?
Citera
2021-02-18, 22:09
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du menar att LJ och YN ser samma man. Och man kan bortse från blå jacka. Varför då? Var inte LJ inne på att det var en jacka?

I min värld är det omöjligt slå fast om GM hade rock eller jacka. Svart, mörkblå, mörkgrå.

Likaså längd, ålder, kroppsform, barhuvad eller huvudbonad.

Att bara plocka ut de russin som tveksamt passar in på SE är att ägna sig åt samma bluff som med CP.

Hur kan det plötsligt svänga från att vara polisiärt uppklarat med CP som GM till att vara ett vittne som är GM?

Lika stor jävla skandal som CP-rättegångarna.
Citera
2021-02-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja det är sannolikt att det är samma person. Då delar du säkert min åsikt att mördaren hade huvudbonad, en liten väska, samt en knälång mörk rock. Blå jackliknande passar inte in i den ekvationen och kan förkastas. Åldern är mer svårbedömd då ingen sett ansiktet. Längd inte heller lätt att bedöma, normallängd känns dock rimligt.

Naturligtvis kan du ha rätt i att det inte var SE. Jag är inte lika säker dock. Finns ju indikationer på att SE hade liknande utstyrsel mordkvällen. Då blir det märkligt att två liknande förmodligen har befunnit sig mellan S44 och MP kl 23.21.25 ca. Nån minut senare har en sprungit omkring på DBG, medans den andre befunnit sig osynlig på MP. Omöjligt är det inte, men nog är det så pass misstänkt att man som polis måste agera. Framför allt när det gäller att utgångstidpunkten kan vara före 23.21 och SE uppenbarligen ljuger.
Varför kan blå jackliknande förkastas? De vittnen som var närmast pratar om blå jacka av nån form. En parkasliknande täckjacka kan misstas för mörk fladdrande rock för de vittnen som var längre ifrån eller inte såg den blå nyansen i mörkret.
Citera
2021-02-18, 22:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Kan du ange när någon fällts för mord på svagare grund än vad KP angav på PK?

Seriöst nyfiken.

När?
Tja. Det fall jag på rak arm kan komma på, och där jag bedömer att åklagaren också troligen var rätt ute, är det med Christine Schürrer i Arboga. Annars är väl sådana här indiciemål allmänt ansedda som att vara osäkra. T.ex. har vi fallet med Kaj Linna i Kalamarksfallet, fallet med de två små pojkarna i Arvika som anklagades för att ha dödat sin fyraårige kompis Kevin, och det mot de två oskyldiga läkarna i Catrine da Costa-fallet. I samtliga dessa tre senare fall var man helt ute och cyklade. Skall vi sedan gå till de riktigt absurda fallen så har vi t.ex. de mot de livstidsdömda Esa Teittinen resp. Ari Mattinen, där det inte ens kunde visas att ett brott hade begåtts.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-18 kl. 22:34.
Citera
2021-02-18, 22:29
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Den har lagts fram. Mr X väntar vid Dekorima. Skjuter Palme och försvinner i natten. Det räcker så för rimligt tvivel angående SE som GM.

Tack för inlägget.

Det var mitt i prick.

Räcker väl att hänvisa till att LP beskriv en GM med annat utseende och som du nämner att vittnen sett en Mr X vänta i hörnet av Dekorima så faller indirekta bevisningen.

Bara tanken på att den känsliga och konstnärligt lagda SE kallblodigt mördade statsministern är löjeväckande.

Tyvärr försvann sanningen där på trappkrönet.
Citera
2021-02-18, 22:31
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Jag kanske uttryckte mig lite luddigt. Jag menar OM både LJ och YN sett GM så har han ju samma kläder, huvudbonad, väska på alla positioner om han inte bytt efter vägen. Dom flesta säger fladdrig knälång mörk rock och det gör även YN som är sist i kedjan. Därför kan blå jacka förkastas då bara en av dom kan vara rätt. Om du vill ha blå jacka på GM måste du förklara vart mannen med mörk knälång rock tog vägen.
Citera
2021-02-18, 22:35
Medlem
Herakleioss avatar
LJ säger att han bara är säker på "mörklädd" och att det inte var CP.

YN pekar inte ut SE och hon såg aldrig gärningen och tidsmässigt stämmer inte hennes iakktagelse speciellt väl med att det skulle vara GM hon såg.

Den siste som säkert såg GM var LJ.
Senast redigerad av Herakleios 2021-02-18 kl. 22:38.
Citera
2021-02-18, 22:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den har lagts fram. Mr X väntar vid Dekorima. Skjuter Palme och försvinner i natten. Det räcker så för rimligt tvivel angående SE som GM.
Nja, om man nödvändigtvis skall försöka pressa in en alternativ gärningsman här så skulle jag nog hellre föreslå den sk. "Tensonmannen", dvs. han som åtminstone kommer från rätt håll och som går efter paret Palme söderut på Sveavägen. Den där "Dekorimamannen" verkar mest vara ett spöke:
"Dessutom finns det vittnen som har sett själva händelsen, och dom är mycket bestämda på en punkt, nämligen att gärningsmannen redan finns på plats i hörnan Tunnelgatan/Sveavägen och står och väntar på makarna Palme, det är ju Olof och hans fru Lisbeth. Och när de kommer upp i höjd med honom, då kliver han ut bakom dem och så skjuter han dem."
https://youtu.be/Hev1reU6qm8?t=347
Senast redigerad av Draifos 2021-02-18 kl. 22:49.
Citera
2021-02-18, 22:47
Medlem
Herakleioss avatar
Det är intressant att det i SEs sjukjournaler när hans alkoholism eskalerade inte står någonting om att han nämnt en endaste bokstav om OP.

Det finns inga bekännelsebrev.
Inga motiv.

Ingen koppling till någon extremist organisation.

Han har inte nämnt till någon om att han var GM.

Det finns inget mer än att han, som han ofta gjorde, jobbade över för att släta över att han var långsam och perfektionist i sitt arbete och var på väg hem.

Klev in i efterspelet av MOP.
Ville förstora sin roll i livräddningsförsöket.
Gick tillbaka till Skandia.
Njöt av att få uppmärksamhet, ville framställa sig som en hjälte och kraftkarl på mordplatsen.

Där finns sanningen om SE.
Citera
2021-02-18, 22:50
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, om man nödvändigtvis skall försöka pressa in en alternativ gärningsman här så skulle jag nog hellre föreslå den sk. "Tensonmannen", dvs. han som åtminstone kommer från rätt håll och som går efter paret Palme söderut på Sveavägen. Den där "Dekorimamannen" verkar mest vara ett spöke.

Enligt vem är Dekorimamannen ett spöke?

En av de mest säkra iakttagelser som gjordes innan och under efter skotten.
Citera
2021-02-18, 22:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Enligt vem är Dekorimamannen ett spöke?
Enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto