2021-02-18, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Naturligtvis behöver så många som möjligt, över hela Världen, vaccineras för att kunna kväsa epidemin. Men så länge mängden vaccin är begränsad, så bör det vara mest effektivt att vaccinera dom hårdast drabbade länderna först. Därefter kan man gå vidare och vaccinera länder som har drabbats lindrigare.

Skuldbeläggandet av vita västerlänningar har pågått länge. Invånarna i fattiga länder tenderar att skaffa stora mängder barn. Det finns inte utrymme och resurser att ge alla dessa barn ett bra liv. Resultatet är att barnen från början är dömda till ett liv i misär.

Vem får skulden för detta i den offentliga debatten? Läggs skulden på dom usla föräldrarna? Nej, problem sägs istället bero på "globala orättvisor" och "rasistiska strukturer". Underförstått, så är det vita människors ondska som ligger bakom fattigdomen i icke-västliga länder. Att vita västerlänningar sägs vara roten till all ondska, medför att ingen diskuterar fattigdomens verkliga orsaker. Resultatet är att motorn bakom fattigdomen består, samtidigt som vita människor piskas med dåligt samvete för andra länders fattigdom.

Jag betecknar detta som "den falska omtankens ideologi". Den falska omtankens predikanter har inget verkligt intresse att lindra eländet i Världen. Deras enda intresse är att framställa sig själva som goda, och att skuldbelägga vita människor för all ondska i Världen.

Oxford-vaccinet tillverkas redan på licens på ett flertal platser runt om i Världen. Jag tror att samma sak gäller Sputnik-vaccinet. Jag läste någonstans att Ryssland fick hjälp av Sydkorea att tillverka vaccin. Ryssland importerade alltså sitt eget vaccin från Sydkorea.

Det som du efterfrågar, sker alltså redan.
Fast jag efterfrågade att fler länder skulle få det. Hela världen behöver vaccin.
Citera
2021-02-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ergo; vaccinera er så vi blir av med skiten (läs: får den under kontroll och kan gå på fotboll igen) någon gång!
Vi skulle kunna gå på fotboll till helgen utan större problem utan vaccineringar. Corona är mest masshysteria påeldad av ovetenskapliga politiker dito professorer och vaccinprofiterande I T miljardärmarodörer som Gates och Besos m.fl.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-02-18 kl. 22:03.
Citera
2021-02-18, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nirecue
Ja, han måste verkligen vara helt dum i huvudet. Varför ställs aldrig frågan om hur det hade sett ut ifall länder inte infört lockdown? Med tanke på att Tegnell envisas med att säga att det inte går att säga om lockdown hjälper eller inte.
Det hade väl sett ut som i Sverige. Duh.
Citera
2021-02-18, 22:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är en enorm skillnad om det som står på Norska Folkhälse Institutets sida stämmer.
”Dersom en person dør i løpet av de første 30 dagene etter han eller hun har testet positivt for covid-19, registreres det som et covid-19-assosiert dødsfall, med mindre det foreligger konkrete opplysninger om at dødsfallet ikke er assosiert med covid-19”

Alltså om någon dött av cancer med Corona så verkar det inte registreras som ett coronadödsfall i Norge. Vilket verkar vara fallet i Sverige.
När det kommer*till de nordiska ländernas klassificering av dödsfall till följd av covid-19 borde principerna vara likartade, menar Jonas Björk.

– Där bör det inte vara så stora skillnader för vi har likartade befolknings- och hälsodataregister och likartad rapportering av dödsfall och dödsorsaker. Det kan fortfarande finnas skillnader men klassificeringen bör vara mer lika jämfört med andra länder i Europa.
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/736075/sa_kan_man_jamfora_halsodata_om_covid19_i_norden

Det verkar som att de som kan de här frågorna gör bedömningen att nordisk statistik är någorlunda jämförbar.

När jag orkar, om jag orkar, ska jag leta upp statistik på överdödlighet i Sverige och Norge, men jag tror det blir samma resultat. Norge har nästan inga döda och Sverige har massor.
Citera
2021-02-18, 22:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Då borde det ju generellt ha dött betydligt fler i Sverige, eller?

Det vet vi ju, men jag skrev ”andelen” äldre.
Citera
2021-02-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det vet vi ju, men jag skrev ”andelen” äldre.
Då går ditt resonemang inte ihop.
Citera
2021-02-18, 22:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Då går ditt resonemang inte ihop.

?

Jag motsatte mig det någon skrev om att Norge inte givit de äldre morfinsprutan som han tror att Sverige gjort. Jag påpekade då att andelen döda över 70 år är lika i hela Norden.
Det tyder på att Sverige inte alls ”avlivat” gamla. Om nu inte grannländerna gjort det också i samma påstådda utsträckning..
Citera
2021-02-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När det kommer*till de nordiska ländernas klassificering av dödsfall till följd av covid-19 borde principerna vara likartade, menar Jonas Björk.

– Där bör det inte vara så stora skillnader för vi har likartade befolknings- och hälsodataregister och likartad rapportering av dödsfall och dödsorsaker. Det kan fortfarande finnas skillnader men klassificeringen bör vara mer lika jämfört med andra länder i Europa.
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/736075/sa_kan_man_jamfora_halsodata_om_covid19_i_norden

Det verkar som att de som kan de här frågorna gör bedömningen att nordisk statistik är någorlunda jämförbar.
Nej hans bedömning var att de borde och bör vara jämförbara inte att de är det till 100% och om det är så att norrmännen inte inkluderar de som haft corona infektion och dött främst av cancer eller hjärtattack etc. Så är det mycket som skiljer mellan Sveriges och Norges sätt att redovisa döda i av och med corona.
Citera
2021-02-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
?

Jag motsatte mig det någon skrev om att Norge inte givit de äldre morfinsprutan som han tror att Sverige gjort. Jag påpekade då att andelen döda över 70 år är lika i hela Norden.
Det tyder på att Sverige inte alls ”avlivat” gamla. Om nu inte grannländerna gjort det också i samma påstådda utsträckning..
Det har de säkert. Det som skiljer är vad de sägs ha dött av.
Citera
2021-02-18, 22:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast jag efterfrågade att fler länder skulle få det. Hela världen behöver vaccin.

Det är väl framförallt västvärlden som behöver det. I s k fattiga länder är inte halva befolkningen sjukligt överviktig. I stora delar av Afrika t ex tar man redan förebyggande läkemedel som både är billigare, effektivare och säkrare än vad något vaccin är, så de har knappast något större behov.

Vad denna "pandemi" har visat är ju vilka länder som har sämst folkhälsa. Det visste vi ju iofs innan, men ändå. Nu blev det väldigt tydligt. Att ha 50% sjukligt överviktiga och 88% metabolt sjuka, vilket är fallet i USA, är inte hållbart. Hög tid att ta tag i det problemet nu.

Krig mot droger

Krig mot terror

NU är det dags för krig mot fetma
Citera
2021-02-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det är väl framförallt västvärlden som behöver det. I s k fattiga länder är inte halva befolkningen sjukligt överviktig. I stora delar av Afrika t ex tar man redan förebyggande läkemedel som både är billigare, effektivare och säkrare än vad något vaccin är, så de har knappast något större behov.

Vad denna "pandemi" har visat är ju vilka länder som har sämst folkhälsa. Det visste vi ju iofs innan, men ändå. Nu blev det väldigt tydligt. Att ha 50% sjukligt överviktiga och 88% metabolt sjuka, vilket är fallet i USA, är inte hållbart. Hög tid att ta tag i det problemet nu.

Krig mot droger

Krig mot terror

NU är det dags för krig mot fetma

Folkhälsan i Afrika är groteskt mycket sämre än i Europa haha. Deras magrutor beror inte direkt på att de är så vältränade utan för att de lever på gyttja och nån enstaka rot och mygg.

Däremot är de nog medvetna om att det finns betydligt farligare saker än covid att oroa sig för så de skrattar nog gott åt bleka lönnfeta Flashbackare i trippa ffp3.
Citera
2021-02-18, 22:43
Medlem
Catings avatar
Citat:
Det är en enorm skillnad om det som står på Norska Folkhälse Institutets sida stämmer.
”Dersom en person dør i løpet av de første 30 dagene etter han eller hun har testet positivt for covid-19, registreres det som et covid-19-assosiert dødsfall, med mindre det foreligger konkrete opplysninger om at dødsfallet ikke er assosiert med covid-19”

Alltså om någon dött av cancer med Corona så verkar det inte registreras som ett coronadödsfall i Norge. Vilket verkar vara fallet i Sverige.

Tar mig friheten att kopiera in ett inlägg från användaren DoraF då detta varit uppe flertalet gånger i tråden redan.
Tex;

"Sverige har inget eget sätt att klassificera döda I covid-19 utan vi följer WHO:s regler för dödsorsaksklassificering precis som de flesta andra länder på jorden. Diagnossystemet heter ICD-10.Den sjukdom eller skada som startade förloppet och som ledde till dödsfallet klassas som den underliggande dödsorsaken. Man kan också ange bidragande orsaker i intyget. När covid-19 anges som den underliggande dödsorsaken räknas personen som avliden i Covid-19.
Här kan du läsa om den svenska versionen, ICD-10-SE, och hur kodning av Covid-19 ska ske:
https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/e-halsa/klassificering-och-koder/icd-10/
Här kan du läsa om WHO:s kodning av Covid-19, som den svenska bygger på:
https://www.who.int/standards/classifications/classification-of-diseases/emergency-use-icd-codes-for-covid-19-disease-outbreak "

Hela inlägget nedan

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I Sveriges officiella statistik över döda räknar man inte avlidna med Covid-19 utan man räknar avlidna I Covid-19.
SmitNet är inte Sveriges officiella statistik över dödsorsaker utan registret innehåller preliminära data

FHM använder SmitNet-data på avlidna tillsammans med modeller över överdödligheten för att få en aktuell bild av läget. FHM behöver en aktuell bild av läget för att exempelvis effekten av vidtagna smittskyddsåtgärder i samhället och prognosticera pandemins utveckling. Jag tycker inte att det finns någon anledning för oss andra att bry oss om SmitNet.

Den officiella statistiken vad gäller dödsorsaker förs av Socialstyrelsen genom Dödsorsaksregistret.
Data i Dödsorsaksregistret kommer från de dödsorsaksintyg som ska skickas till Socialstyrelsen inom tre veckor efter dödsfallet. I intyget beskriver läkaren det sjukdomsförlopp- eller skadeförlopp som haft störst betydelse för dödsfallet, samt andra sjukdomar och tillstånd som kan ha bidragit till dödsfallet. Om dödsorsaksintyget är ofullständigt begär Socialstyrelsen en komplettering för att få ett så bra underlag som möjligt.
På lång sikt ger Dödsorsaksregistret en en verifierad medicinsk beskrivning av dödsorsakerna i Sverige.
Parallellt med inrapporteringen till Socialstyrelsen genom dödsorsaksintyg rapporterar läkare även till SmiNet.

Sverige har inget eget sätt att klassificera döda I covid-19 utan vi följer WHO:s regler för dödsorsaksklassificering precis som de flesta andra länder på jorden. Diagnossystemet heter ICD-10.Den sjukdom eller skada som startade förloppet och som ledde till dödsfallet klassas som den underliggande dödsorsaken. Man kan också ange bidragande orsaker i intyget. När covid-19 anges som den underliggande dödsorsaken räknas personen som avliden i Covid-19.

Här kan du läsa om den svenska versionen, ICD-10-SE, och hur kodning av Covid-19 ska ske:
https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/e-halsa/klassificering-och-koder/icd-10/
Här kan du läsa om WHO:s kodning av Covid-19, som den svenska bygger på:
https://www.who.int/standards/classifications/classification-of-diseases/emergency-use-icd-codes-for-covid-19-disease-outbreak

Enligt den officiella statistiken är antalet avlidna I Covid-19 fram till den 30 november 2020 6 777 personer.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
När det gäller en Infektionssjukdom som Covid-19 är det många gånger svårt för läkare att bedöma vad som egentligen är den underliggande dödsorsaken. Det är inget unikt för Covid-19 utan samma sak gäller t ex för den vanliga säsongsinfluensan, Man kan därför tänka sig att den officiella statistiken över döda i Covid-19 i Dödsorsaksregistret kommer att debatteras en hel del framöver när vi försöker förstå vad som hände under pandemin . En indikation på detta är den granskning som Region Östergötland gjorde I somras av de som avlidit I Covid-19 utanför sjukhusen.
https://www.regionostergotland.se/Om-regionen/Pressrum/Nyheter/dodsfall-i-covid-19-pa-sjukhus-granskade/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in