2021-01-24, 08:20
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
1. Du behöver inte tränga dig in framför fordon som redan befinner sig i sin egen fil.
2. Du behöver inte tränga dig in när det är 1dm kvar av din fil, det är då du hamnar i räcket.
3. Det blir köer för att du tränger dig in mellan redan befintliga bilar, som då måste tvärnita för dig. Istället för att lugnt vänta på din tur då du har väjningsplikt när du byter fil, det oavsett blixtlåsprincipen.
4. Det är ingen som byter fil två km före, däremot ser oftast mer vant folk att det är hinder på vägen flera hundra meter före och kan då PLANERA sin körning utifrån det. Då kör man inte genom rödkryssade filer och man håller inte på att köra över räddningsmanskap som är under dessa rödkryss.
1 jo, om det fortfarande finns hundratalsmeter kvar i filen som försvinner efterom folk då bytt för tidigt
2 håller med, 1 dm är för sent att byta och bör då blockas ute som straff
3 tvärnita från 2 km/h eller stillastående? är det kö är det inte ovanligt att att de går just så sakta i denna fil medans den andra är tom i ytterligare flera hundra meter innan den försvinner.
4 ja,är man själv på vägen kan man ju byta tidigt. ingen som kör över avstängda filer normalt. vi vana förare kan med lätthet blinka oss in i kön 20 m innan slutet.
Citera
2021-01-24, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
1 jo, om det fortfarande finns hundratalsmeter kvar i filen som försvinner efterom folk då bytt för tidigt
2 håller med, 1 dm är för sent att byta och bör då blockas ute som straff
3 tvärnita från 2 km/h eller stillastående? är det kö är det inte ovanligt att att de går just så sakta i denna fil medans den andra är tom i ytterligare flera hundra meter innan den försvinner.
4 ja,är man själv på vägen kan man ju byta tidigt. ingen som kör över avstängda filer normalt. vi vana förare kan med lätthet blinka oss in i kön 20 m innan slutet.

Det är sällan stillastående trafik om allt fungerar som det ska. Det blir stillastående när folk gör som du och tränger sig, eller som du skriver "med lätthet blinkar in 20m innan slutet", då måste bilar bakom tvärnita för att du stoppar in nosen för att inte krocka med barriären. Du har fortfarande väjningsplikt och plikten att byta fil när det är säkert. Du kan inte bara "blinka in" och totalt köra över bilar som redan är i filen.

Planerar man sin körning ordentligt lägger man sig i rätt fil när man ska och sedan kör man som vanligt, beroende på den rekommenderade hastigheten förbi hindret. Det flyter på tills Scalping kommer och trycker sig in i filen för att han bara måste utnyttja den redan avstängda filen. Här på E4 är den filen avstängd flera km innan hindret, det för att blåljuspersonalen vill ha en fil att kunna ta sig fram i. Men det förstör du när du tränger dig in från den filen och proppar upp hela den avstängda filen.
Citera
2021-01-25, 04:45
Medlem
Fanndiss avatar
Det mest irriterande i trafiken enligt mig, är när man har med sig en passagerare som hela tiden kommenterar ens körning.
Känner ni igen er i detta? Den där passageraren som hela tiden säger:
"Nu är det grönt! Kör!"
"Akta där framme!"
"Nu kan du växla till trean!"
"Tänk på att det är ett övergångsställe där framme!"
"Tag till höger vid kassan, och backa ut ur planteringen!"

När man haft körkort i tio år, ägt snart ett dussin bilar, samt även kört bil i min tidigare yrkesutövning, så är det oerhört irriterande att ha en passagerare som skall lära en hur man kör bil...
Undrar om dessa personer gör likadant när de åker buss/taxi också? Agerar lärare åt chauffören...

På andra plats kommer trafikanter som skall köra om en samtidigt som man accelererar. T.ex. om jag svänger ut på en 90-väg, från en korsning, och börjar accelerera. Och så skall plötsligt bakomvarande bil köra om! (Bakomvarande bil har också svängt ut från korsningen.)
Då måste jag antingen sakta in, och ligga och bli omkörd av ännu fler, eller, om jag fortsätter accelerera, skapa en lång och onödigt farlig omkörningssträcka för den som kör om.
Citera
2021-01-25, 04:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Det mest irriterande i trafiken enligt mig, är när man har med sig en passagerare som hela tiden kommenterar ens körning.
Känner ni igen er i detta? Den där passageraren som hela tiden säger:
"Nu är det grönt! Kör!"
"Akta där framme!"
"Nu kan du växla till trean!"
"Tänk på att det är ett övergångsställe där framme!"
"Tag till höger vid kassan, och backa ut ur planteringen!"

När man haft körkort i tio år, ägt snart ett dussin bilar, samt även kört bil i min tidigare yrkesutövning, så är det oerhört irriterande att ha en passagerare som skall lära en hur man kör bil...
Undrar om dessa personer gör likadant när de åker buss/taxi också? Agerar lärare åt chauffören...

På andra plats kommer trafikanter som skall köra om en samtidigt som man accelererar. T.ex. om jag svänger ut på en 90-väg, från en korsning, och börjar accelerera. Och så skall plötsligt bakomvarande bil köra om! (Bakomvarande bil har också svängt ut från korsningen.)
Då måste jag antingen sakta in, och ligga och bli omkörd av ännu fler, eller, om jag fortsätter accelerera, skapa en lång och onödigt farlig omkörningssträcka för den som kör om.
Se det som ett sundhetstecken, att de undermedvetet tror att de kör och inte du.
Citera
2021-01-25, 05:00
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Se det som ett sundhetstecken, att de undermedvetet tror att de kör och inte du.
Saken är att jag snarare ser det som någon slags härskarteknik. Om jag hela tiden säger åt dig varenda manöver du skall göra så säger jag indirekt att jag tror inte att du klarar att köra bilen själv.
Det blir som en tävling, att jag skall hinna köra ur korsningen innan han (för det har alltid varit en han i mina fall) hinner säga "kör" så att han får in i skallen att jag kan köra bil.

Ju mer erfarenhet jag fått av bilkörning, desto mer irriterad blir jag på sådant. Nu är det ju sällan det händer, men när det väl händer så...
Citera
2021-01-25, 05:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Saken är att jag snarare ser det som någon slags härskarteknik. Om jag hela tiden säger åt dig varenda manöver du skall göra så säger jag indirekt att jag tror inte att du klarar att köra bilen själv.
Det blir som en tävling, att jag skall hinna köra ur korsningen innan han (för det har alltid varit en han i mina fall) hinner säga "kör" så att han får in i skallen att jag kan köra bil.

Ju mer erfarenhet jag fått av bilkörning, desto mer irriterad blir jag på sådant. Nu är det ju sällan det händer, men när det väl händer så...
Det går inte att bedöma om det gäller just din körning. Tänk om fanskapet håller på likadant även med andra förare, då finns det inget du kan göra. Du kan ju alltid vägra att skjutsa personen om denne inte lovar att vara tyst om just det. Alternativt sätt på radion.
Citera
2021-02-16, 00:56
Medlem
InvisiblePersons avatar
Epa-fittorna utan tvekan, det kryllar av dem i min stad. Dessa bromsklossar måste förbjudas och eldas upp.

Sen självklart folk som sniffar en i stjärten trots att man håller hastigheten, till och med ligger lite över ibland. Försöker ignorera det och inte kolla i backspegeln men det GÅR inte att låta bli. Deras blotta närvaro får min penis att hårdna av hat.

På tredje plats kommer folket som inte kan högerregeln, tidernas mest simpla regel. Såna som blåser igenom en korsning i 50km/h utan att ens bry sig. Vill spotta såna grisar i ansiktet. Måste vi verkligen införa en högerregel-skylt för att folk ska fatta?

Sist kommer anti-blinkers folket, folk som är rädda för att använda blinkers. Speciellt när man står och väntar för man tror att de ska rakt men som helt plötsligt särar sina skinkor och svänger av. Idioter!!

Försöker behålla lugnet i trafiken men det är mitt livs största utmaning. Det går inte
Senast redigerad av InvisiblePerson 2021-02-16 kl. 00:58.
Citera
2021-02-16, 06:38
Medlem
Scalpings avatar
ja EPA traktorer har blivit ett jävla gissel i trafiken. En massa snorungar utan trafikvett som inte kan en enda regel och ligger och blockar. Man borde preja ner dem i diket så de fattar att de ska hem och göra läxorna istället.
Citera
2021-02-16, 10:24
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Ja, svenskar är usla på blixtlåsprincipen, då ställer man sig heller i mitten och blockar två filer när folk ställt sig i den ena av de två filerna 1 km innan själva vägarbetet.

Jag vet inte var du bor men jag tycker faktiskt att vi är jävligt bra med blixtlåset. I alla fall i Stockholm, men självklart dyker det upp någon idiot som har fullt på grejjer i bilen som inte förstår blixtlåset. Men generellt tycker jag det funkar alldeles utmärkt. Jag älskar att köra i Stockholm för man har fan aldrig problem att bli insläppt i filer med mera, även fast många kör som rena idioter och kör alldeles för snabbt och liknande.
Citera
2021-02-18, 21:10
Medlem
Enkelt, folk som inte vet vad en blinkers är för något vilket är många.
Citera
2021-02-18, 21:18
Medlem
Folk som inte blinkar, alls. Vad är det för jävla fel på er röhuven? Ska alla andra bara gissa var ni ska? Har god lust att bara köra in i någon av med dashcam. Fan ta er!
Citera
2021-02-18, 21:26
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giganthemulen
Folk som inte blinkar, alls. Vad är det för jävla fel på er röhuven? Ska alla andra bara gissa var ni ska? Har god lust att bara köra in i någon av med dashcam. Fan ta er!
Håller med det är jevvligt irriterande även dom som blinkar vänster och svänger höger, och dom utan bakljus när det börjar bli mörkt borde bli tvångs mulade med fiskbullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in