2021-01-04, 20:44
Medlem
Scaevolas avatar
Epa-traktorer.
Folk som parkerar mitt framför ingången till stormarknaden bara för att dom ska in och handla lite snabbt.
Surkukar som ger fan i att väja vid väjningsplikt.
Folk som inte blinkar ordentligt i rondeller.
Citera
2021-01-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Du kan vara lugn. Torska mitt körkort och lär inte köra på ett tag. Tack för tipset!

Jaha. Ett tips till: Ta några lektioner och övningskör några lektioner.
Citera
2021-01-04, 21:30
Medlem
Personer som inte håller hastigheten
Kunskapen om högerregeln
Dom som bromsar / stannar in i en rondell fast de nästintill står still redan
Fildelare

Jag ger mig själv en hjärtinfarkt varje dag, borde eventuellt sluta köra bil.
Citera
2021-01-14, 19:12
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Stötte på två purpuckon när jag åkte från gymmet i eftermiddags.
En körde mot färdriktningen på p-platsen som jag fick välja för och en som började backa på vägen när skulle parkera i en lucka.
Hoppas båda exemplaren alt/och deras nära släktingar dör plågsamt i Covid alt cancer inom en snar framtid.
Citera
2021-01-20, 22:36
Medlem
Bananas avatar
Folk som inte kan tänkta till i trafiken, exempelvis vid en bred och fin utfart (minst tre bilbredder) måste hen lägga sig längst till höger trots att hen ska till vänster. Resultatet kan bli lååånga köer (följa-John-effekt). Vid vissa av dessa har det senare markerats filer för hö/vä i gatan, mkt bra men otroligt att det ska behövas egentligen...

Eller vid lååångsam kö åt ena hållet, man kan omöjligt tänka sig att släppa ut någon från korsande väg som har väjningsplikt och ska åt andra hållet. Neeeejdå, jag har ju rätten på min sida osv 😑
Citera
2021-01-22, 06:12
Medlem
Isnatts avatar
Nu när väglaget är blött och slaskigt:
Bilar som kör om och svänger in för snävt framför vilket orsakar rejäl dusch med slask eller att dom slår upp massa vatten så man får försämrad sikt. Hade istället varit bättre att passera och hålla sig i den filen lite längre till dom passerat ordentligt!
Citera
2021-01-22, 09:41
Medlem
beer-goggless avatar
1. Bilister som låångt innan platsen där 2 körbanor går ihop till 1 lägger sig i den körbana som fortsätter (ex vid vägarbete). Meningen är ju att man skall blixtlåsa (nytt verb?) så långt fram som möjligt för att inte bygga på onödigt långa köer bakåt.

2. Bilister som i situationen ovan lägger sig mitt emellan körbanorna för att hindra andra från att "trängas" (vilket är ett pucko-antagande).
Citera
2021-01-22, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
1. Bilister som låångt innan platsen där 2 körbanor går ihop till 1 lägger sig i den körbana som fortsätter (ex vid vägarbete). Meningen är ju att man skall blixtlåsa (nytt verb?) så långt fram som möjligt för att inte bygga på onödigt långa köer bakåt.

2. Bilister som i situationen ovan lägger sig mitt emellan körbanorna för att hindra andra från att "trängas" (vilket är ett pucko-antagande).

Där jag bor var det omfattande renoveringar av en av motorvägarna ut från staden och varje dag blev det lååånga köer för att alla valde att lägga sig i vänsterfilen och alla körde otroligt sakta också. De som faktiskt försökte använda högerfilen blev blockerade av diverse idioter istället så det var bara att acceptera att lägga sig i vänsterfilen och spendera en timme extra i bilen.

Svenskar är extremt dåliga på blixtlåsprincipen och måste ha riktigt tydliga instruktioner om vem som har företräde... Även om en annan tycker att blixtlåsprincipen är glasklar! Kanske det enda danskarna är bra på? För där var det "merge"-skyltar överallt där två filer blev till en och det har aldrig varit några problem när jag kört där!
Citera
2021-01-22, 12:14
Medlem
Scalpings avatar
Ja, svenskar är usla på blixtlåsprincipen, då ställer man sig heller i mitten och blockar två filer när folk ställt sig i den ena av de två filerna 1 km innan själva vägarbetet.
Citera
2021-01-22, 12:20
Medlem
Det går som regel fortare för den genomsnittliga köbilen om alla bilar kör i enkelkö fram till att ena körfältet upphör jämfört med att blixtlåsa där körfältet upphör. Det märker man tydligt hur smidigt trafiken flyter på i enkelkö och hur det tar helstopp när dårarna börjar köra förbi i vänsterfilen och börjar blixtlåsa där framme. Det är då det stannar upp helt.
Citera
2021-01-22, 13:20
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det går som regel fortare för den genomsnittliga köbilen om alla bilar kör i enkelkö fram till att ena körfältet upphör jämfört med att blixtlåsa där körfältet upphör. Det märker man tydligt hur smidigt trafiken flyter på i enkelkö och hur det tar helstopp när dårarna börjar köra förbi i vänsterfilen och börjar blixtlåsa där framme. Det är då det stannar upp helt.

Ja det går verkligen fort fram när det av hänsyn till vägarbetarna är begränsat till 30 km/h?
Sen så förutsätter ditt resonemang att 100% av bilisterna långt innan man ens vet att det går ihop till ett (1) körfält inte skall använda sig av det körfält som upphör. Synska bilister?

Ditt resonemang håller dock på en förutsägbar 2+1 väg. Det är väl därför man stänger av ett körfält på E4-an (mellan Gävle och Tönnebro) i sportlovs/påsk-tider då många stokholmsbilister har jättebråttom upp till stugan.
Citera
2021-01-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Det gamla vanliga.

2. Folk som inte väver vid "hindret, utan envisas med att byta fil tusentals meter före hindret, hinder såsom "två filer blir en fil" (vägarbeten tex)
3. Självutnämnda vägpoliser som "markerar" i trafiken (tex tradarsluggos som spärrar vänsterfil på tvåfiliga vägar med hinder (se pkt 2) för att förhindra vävning vid hinder.

Det finns en stor och ganska allvarlig anledning till varför folk gör på det viset, kan du fantisera om varför?
Jag ska berätta för dig: Folk som du väljer att "väva" eller byta fil så långt fram i avslutande fil att ni har 1dm kvar till räcket. Ni väljer att pressa er genom filen och mellan räcket och bilen som ni bara skall köra om, inga helgade medel. Det medför att du riskerar att bli intryckt mellan räcket och bilen som ligger i korrekt fil. Är det en lastbil eller ett tyngre fordon riskerar du att hamna under underkörningsskyddet och mellan axlarna, eller rakt in i hörnet på hytten.

Det är just därför som "tradarsluggos" lägger sig tidigt i mitten av vägen för att förhindra att detta fenomen sker. De vill inte ha en bil i sin last helt enkelt. En del gör så här för att hjälpa sina kollegor som står oskyddade i ett vägarbete, just för att de vet om att du kommer att blåsa förbi i 150km/h. En stor lastbil blir då ett optimalt farthinder och en skyddsbil för de som arbetar 2dm från dig.

Skulle du väva som folk så skulle du lägga dig bakom tradaren eller bilen du bara måste köra om och på det sättet inte riskera att bli klämd mellan räcket och en bil. Saktar du ned vid vägarbeten, som du bör göra enligt lag, så kommer ingen att blockera din väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in