Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag tror att om man låtit SE vara med på rekonstruktionen av mordet och man hade tvingat LP att vara med på rekonstruktionen hade det kunna lösa upp några knutar
Antingen hade man märkt att SE inte alls passat in och han hade krypit till korset och erkänt att han överdrivit och ljugit om sin roll på mordplatsen eller så hade man kunnat gå vidare med honom .
Beslagtagit kläder , gjort husrannsakan och vidare efterforskningar för att se om han var gärningsmannen.
Instämmer helt. Dock hade det ju krävts att LP ställde upp också. Känns spontant som att man skulle fått släpa henne dit.
Tänkbart scenario på rekonstruktionen:
Polis: Då kan ju du SE ställa dig i positionen intill LOP här. När du står där intill makarna och tittar ner på dem, så ska alltså du LP ha sagt åt SE "förresten så har de skjutit mig också!"
LP: Nej de sa jag inte!
SE: Jo det sa hon faktiskt visst!
LP: Aldrig!
Polis: Kan de ha varit så att du var lite för "omskakad" och ledsen LP, därför inte minns helt? Du ska ju även ha sagt "blå täckjacka" till SE?
LP: Nä det sa jag inte till någon, det var jag ju inte ens klar över själv just då?
SE: Joho det sa hon visst! Det kan jag lägga handen på bibeln om.
Polis: Och du SE kan inte ha missuppfattat, hört detta om täckjackan från AH eller SG?
SE: Ni får ursäkta, men jag tror inte LP var vid sina sinnens fulla bruk de inledande sekunderna.
LP: Jag känner inte igen den mannen från platsen överhuvudtaget!
Polisen: Nu tycker jag vi tar och lugnar oss ett par hekto, det finns pumptermos med kaffe och mazariner vid Dekorimahörnan, det är ju lite kyligt ute också. Nä, nu tror jag vi tar en paus faktiskt, det blir väl bra?
SE: Jag kom på att jag har några viktiga samtal att klara av förresten, känner mig lite febrig också, tror jag kilar in på jobbet en stund, behöver uppsöka toalett också.
Polisen: Jaha, ja återkom lite senare du bara. Det blir bra. Då ses vi senare hörru.
LP: Men den mannen var aldrig på platsen säger jag ju!
SE: Usch vilken trist stämning det blev, nu bubblar det visst i magen också.
Troligt att SE inte återvände till rekonstruktionen efter detta, och sen blev han säkert misstänkt till på köpet, men grät givetvis ut och erkände likt en femåring att han bara ljugit. LP och polisen glömmer givetvis detta klavertramp, om han lovar att aldrig mer göra om det. Snipp snapp slut.