Citat:
Ursprungligen postat av
Barkarrow
Jag tror inte SE var en fullblodsmytoman men han trodde nog att han hade en mer central roll i MOP än vad han i själva verket hade. Och om han broderade sina historier är det inte så konstigt att det blev lite olika storys varje gång. Däremot tycker jag inte att hans versioner är så fruktansvärt olika hela tiden.
Andra vittnen ändrar sig också. AH tex som sa i början att hon tittade till när OP föll till marken. För några år sen har hon helt plötsligt ändrat till att hon såg LOP och GM stå vända mot varandra som att de samtalade med varann. IM har också ändrat sin story i förhör. Det läggs för mycket fokus på att just SE ändrar sig för att en del tror att han är GM. Då måste han vara GM för hans story ändrar sig hela tiden verkar vara det vedertagna tankesättet.
Jag håller med dig i stort. Fullt normalt att storys utvecklas, färgläggs och att små tillägg görs, eller dras bort för att allt "klarnar".
Dock håller jag inte med dig gällande SE. SE har (som bekant) gjort det mesta på mop. Han var först framme, sedan nästan först framme, enligt honom har han erhållit tre olika sägningar från Lisbeth, han lade OP i framåtstupsidoläge, gjorde rent av munmotmun, sprang efter gm (till vissa sa han rent av att han sprang efter GM nere på DBG), visade sedan vägen till poliserna, skrek "ditåt" och pekade med hela sin kraft, sedan sprang han efter dem för att ge signalement. Som sagt, det enda SE inte har tagit åt sig äran för, är att ha kört ambulansen till Sabbatsberg (snudd på). Att göra mindre nyansskillnader, minnas små detaljer är en sak (som de övriga på platsen ägnar sig åt allt eftersom), men att fladdra och ändra sina göromål så grovt som SE gjorde - är unikt. Det gör honom så klart mindre trovärdig. Det som gör att allt känns än mindre trovärdigt, är att ingen sett honom göra alla dessa saker (eller ens någon av insatserna), än mindre känner någon av de övriga igen honom från platsen överhuvudtaget (L. Ljungqvist hävdar bestämt att SE inte var på platsen öht maj 1986 när han tillfrågas i förhör om SE's närvaro), inte heller någon av poliserna, ambulanspersonalen eller journalisterna/fotograferna.
Så, antingen blåljuger SE (eller överdriver
kraftigt). Eller så är han GM. Jag håller som sagt inte för omöjligt, att han fick kalla fötter och höll att kissa på sig, när han såg blodet och kalabaliken i korsningen, höll sig på 15-30 meters avstånd (därför ingen sett honom, eller minns honom) fram till ambulanserna åkt. Då vågade han sig fram, blev varse att det varit en skjutning mot LOP, då sprang han skärrad likt en glammande skolflicka till Skandia. Sedan fick han "snilleblixten" att han kunde dra nytta av detta, för att likt en femåring få vara med i tidningar och "bli viktig" i utredningen, lite som en närstående sa i Lampers dokumentär; han började överdriva och satte en boll i rullning som han inte kunde stoppa, inte omöjligt. Sedan gick allt för långt. Och kanske eggades han av tanken på att själv bli misstänkt, vad vet jag, ser ingen annan förklaring till hans evinnerliga poserande på fotografier iklädd rock, keps och den (förbannade) handledsväskan. SE stämmer inte. Han är antingen GM eller "bara" en första klassens clown, fyllbult och narcissist.