Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Rätt nyligen var det en fd. prostituerad som uttalade sig just om detta. Att det faktiskt inte är ett samtycke, utan ett "köpt samtycke". Att betala för ett samtycke... Ja, det låter väl sisådär?
Rätt nyligen var det en prostituerad som sa att det inte var någon skillnad alls. Samtycke som samtycke.
Citat:
märk väl: det finns olika orsaker till att folk prostituerar sig. Jag diskuterar här de 60-90% som varit utsatta för sexuella övergrepp som barn och de som använder sexsäljandet som en del av självskadebeteende (behöver inte vara samma människor) samt de som säljer sex för att finansiera missbruk. Ingen av dessa är i prostitution för att de "gillar yrket".
60-90%
Baserat på studien du länkade igår som intervjuat 854 kvinnor varav typ 98% av dem var från Zimbabwe
Aldrig sett maken till urvalsbias.
Och jag skulle gissa att mellan 60-90% av alla människor arbetar främst eller enbart för pengarnas skull, så också självklart för sexarbetare, vore märkligt annars. Jag skulle själv sluta jobba omedelbart om jag blev ekonomiskt oberoende.
Citat:
Jag läste även nyligen ett repotage om en kvinna som hamnat i en svår skuldsituation där hon mer eller mindre tvingades att betala sin hyra i "natura" till hyresvärden. Hon ville inte, men kände sig så illa tvungen att ha sex med en gubbe.
Jag läste nyligen om en kvinna som hade råd att betala både hyra och mat men sålde sex för att även kunna ha råd med den senaste iPhone och ett par dyra skor.
Citat:
Sedan finns det naturligtvis en minoritet prostituerade som gör det för att de "gillar yrket". Men eftersom det just är en minoritet, så kan jag förstå att sexköpslagen kom till. Också för att markera att folks sexualitet inte är en handelsvara. Därmed inte sagt att jag "håller med" om sexköpslagen. Men nu handlade det inte om vad jag tycker/inte tycker om sexköpslagen, utan nu handlar det mer om at jag ser att det finns en logik i att inte straffa säljarna, men att det kan finnas fog för att straffa köparna. Det var allt.
Om du med "gillar yrket" menar att de även skulle göra det gratis om de inte behövde pengarna, så ja, självklart är det en minoritet. Det gäller en minoritet av alla världens människor i alla yrken, som sagt.
Huruvida folks sexualitet är en handelsvara eller ej (oerhört bisarr formulering men ok) är inte upp till dig eller till samhället att bestämma. Det är upp till varje enskild människa själv att bestämma, om sin egen kropp och sin egen sexualitet.
Och ja, straffar du köparna så straffar du även säljarna eftersom det försämrar deras arbetsvillkor, leder till otryggare arbetsmiljö, osv osv. I sexköpslagen ingår även att det är olagligt för två personer att sälja sex tillsammans. Den ökade tryggheten som det innebär att arbeta tillsammans med någon annan är alltså förbjudet, vilket tvingar alla sexarbetare att arbeta själva. Sexköpslagen är till för att göra livet så jävligt som möjligt för alla de som säljer sex.
Citat:
Jag har alltså haft förhållanden/någon form av seriösa relationer med samtliga jag har legat med. Så jo, jag känner dem väl och vet att de varken är sexmissbrukare samt att de inte använder sex som självskadebeteende. Men nu handlar detta inte om mig, utan om prostitution. Och det är nog lättare för dig att hålla dig till sakfrågan än att diskutera mitt forna sexliv (jag lever sedan massor med år i celibat, först ofrivilligt och nu frivilligt, men vill du diskutera min historia, så kanske du kan skicka ett PM med frågor istället).
Det handlar inte det minsta om dig utan i allra högsta grad om sakfrågan. Jag använde bara dig som exempel. Borde inte vara så svårt att förstå.
Men ok, så om man har seriös relation är det alltså ok. Men om man träffar någon på krogen då och har sex samma kväll. Enligt dig bör ju detta vara oaktsamhet eller hur? Man måste helt enkelt veta om hur sexpartnerns bakgrund ser ut innan det är tillåtet att ha sex med personen, annars är det oaktsamhet, enligt dig.
Då blir det nog rätt många som gjort sig skyldig till oaktsamhet.