2021-02-18, 16:26
Avslutad
Vad var det egentligen som JG skulle göra i SDs hus, smög runt i skenet av mobilen.
Han svamlar om däckbyte, släp, mutterdragare.
Vet knappt vilken bil han tog eller om släpet var där, eller på landet, däcken var på landet eller i SDs garage? betongblandaren lastade han, i mörkret på natten?
Plockade på sig (inte usb-men) någon datorsticka? Skulle byta däck, men glömmer hälften, svamlar som ett barn som står med handen i kakburken..
VAD var hans egentliga uppgift?
Han vågade inte tända, hur gjorde han vid sin väl dokumenterade bajsning? Torkade han sig i mörkret?
VAD hade han fått för instruktioner?
Svammlet om att han använde telegram för att han inte ville bli spårad, de hade använt telegram länge? Men han hävdar att det var för att han visste att SD skulle bli misstänkt och att han JG själv, inte ville blotta sina porrvanor?
Citera
2021-02-18, 17:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Inloggaren använder en Android. Hypotetiskt är Ls mobil inte förstörd. S kan ha stängt av platsinfo o tagit bort sim-kortet. Utredarna verkar tolka det som att mobilen har demolerats, men S föreslår själv i sitt brev till rätten att någon loggat in på hennes konton via hennes mobil genom att använda ett lokalt wifi-nät. Det får mig att tro att han sparat på mobilen och håller den gömd någonstans. En annan tanke är att han hade en spionspegling av hennes mobil eller att han direkt efter mordet klonade hennes mobil till någon annan enhet.

S behöver lögner o lite farlig spänning för att känna att han lever? Därför kunde han inte motstå att logga in på Ls konton? Det fanns flera att välja på och Avel upptäckte väl nyligen att S (vem annars?) varit igång senast 7 januari i år.
Vad ska lögnhalsen med sitt selektiva minne skylla på om det bevisas att det är just han som varit inne och rotat? Ville han sörja gamla tider? Hur kommer han in på hennes konton om han har så dåligt minne att han glömmer pinkod till egen mobil dra till jobbet o hämta puk efter tre misslyckade försök. Ett scenario han beskriver vid en FTF tagen 13 oktober -18.
Att han skriver om sin "glömska" 6 dagar efter inlogg på Ls konton blir genomskinligt. Alla vet att S har bra minne även om han i valda delar vill ge sken av att vara selektivt dement när han i andra loggar skryter om sitt minne och logiska förmåga.
Går det inte att se telefonens IMEI-nummer även om man har bytt sim-kort?
Är det något polisen kan hålla koll på och lägga in en trigger om IMEI-numret skulle dyka upp på någon mobil som används?
Citera
2021-02-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart återspeglar sig rädsla i hennes beteende?
Jag ser inte den bilden, därav frågan vad du menar. Om du kan ge mig exempel.

Hon ränner fritt mellan lägenheten och huset.
Hon bjuder in honom, hon är där och de sover ihop.

Hon är drivande att åka till USA, för att återförenas. Han vill inte åka.
Bollen ligger hos dig säger HD.

De åker utomlands x flera efter mordet, det är Irland och Nederländerna om jag inte minns fel.

Hon förmedlar till släkt och vänner om att hon vill gifta om sig.

Hon är nere hos honom och målar i huset då han är på jobbet 2019.

Hon ligger avslappnad i fören på en båt och solar då han ror 2020.

Jag kan rabbla mer men stoppar där.

Jag ser inte heller den bilden. HD bestämmer förmodligen av hävd, mamma till de gemensamma barnen samt inte minst sina välbeställda föräldrar. De sistnämnda tycks "adopterat" SD där förmodligen är HD villkoret. Med det i vågskålen tror jag SD "håller sig" på mattan.

HD sitter nog tryggt på sin piedestal. Distanserad och sval men "matar" SD med tomma löften när hon vill ha igenom sin vilja. Hon vet exakt vilka knappar hon skall trycka på.
Senast redigerad av Remark 2021-02-18 kl. 17:26.
Citera
2021-02-18, 17:24
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag tror fortfarande inte att motivet var undvika eventuell läcka från LW. Hanna visste ju och har vetat i princip hela tiden - hon har ju till och med tillstått att hon en period tyckte det var ok. Men man märker ju i dialogerna med andra att hon inte kan släppa LW och sitt hat och förakt. För att det överhuvudtaget ska kunna bli en relation igen mellan henne och SD så måste LW bort - det är enda sättet som HD kan veta 100% att SD fortfarande inte smyger med henne. Så oavsett om hon har uttalat orden eller ej så är jag helt övertygad om att det är hennes vilja att får bort LW ur sitt liv som är orsaken till att LW blir mördad. Hon styr och ställer med alla - hon t.o.m. ringer sin chef samma dag som man hittar L*na och styr upp hur saker och ting ska skötas/kommuniceras på arbetsplatsen. Och sen kommer hon tillbaka och ingen där vågar/vill prata om saken. Business as ususal.

Fup 149/521
Efter samtalet med HD 19/5 pratade MT med sin chef MG, HR-avdelningen samt säkerhetsavdelningen och de kom fram till att personalgruppen skulle informeras. I enlighet med vad också Hanna önskade, informerades personalgruppen om att det var HD och SD som var föremål för utredningen. Alla i personalgruppen såg helt chockad ut då MT informerade dem. De pratade om hantering av media. Det har inte pratats så mycket på avdelningen men personal har påverkats av det som hänt.

Fup 147/349
FL: Hon är mördad.
MT: Mm, jag har förstått det.
FL:Mm.
Tyst en stund
MT: Mot min vilja.
FL: Mot din vilja?
MT:Mm.
"Mot min vilja."
Är inte det något man kan säga om man själv har blivit övertalad att göra något man inte vill?
För mig finns det något slags underförstått "jag gjorde det mot min vilja" i det uttrycket.
Är det bara jag som uppfattar det så?
Citera
2021-02-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Han vet att HD är oskyldig till mordet på LW så det är ganska ofarligt att han leder polisen in på HD spåret. Att han blandar in HD ser jag som ett försök att leda misstanken från sej själv och samtidigt få polisen att slösa resurser på ett blindspår. Nu lyckades han inte med det, men det var väl värt ett försök.

Så är det naturligtvis. Lagom kul för exfrugan när hon läser förrädarens förhör men hon tar väl inte avstånd från gubbjäkeln i första taget. Han är ju en sån bra farsa.
Citera
2021-02-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
"Mot min vilja."
Är inte det något man kan säga om man själv har blivit övertalad att göra något man inte vill?
För mig finns det något slags underförstått "jag gjorde det mot min vilja" i det uttrycket.
Är det bara jag som uppfattar det så?

Nja, han säger att han är oskyldig, vet ingenting mm, så vad skall han säga? Han vill förstärka sin oskuld, möjligen med en outtalad pekning mot HD som han hävdat har ett motiv.
Citera
2021-02-18, 17:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att hon fogar sig, går tillbaka till SD kan vara en omedveten överlevnadsstrategi.
HD är inte dum, men hon har starka försvar.

Hennes starka ångest och dåliga mående är inget konstigt i hennes situation, med mord, en pappa till barnen som är misstänkt för mord, hon själv misstänkt och häktad och en man som vill ha henne tillbaka med alla medel.

Är hon på något plan delaktig i mordet, då vet hon vad han är kapabel till.
Annars har hon nog på känn.
Sedan har hon barnen att tänka på.

Men jag säger det igen, för mig känns hon som en gåta, även om jag tror att hon är utsatt för kontroll och psykisk misshandel. Den är kanske på ett annat sätt än för Lena, men så länge hon fogar sig kanske det funkar bra.

Blir han friad, då tror jag att de blir ett par på nytt, flyttar in i huset.
Nej, inte värst förvånande om hon medicinerar för att hålla depression i schack inkl ångest sen minst tre år, varav LW beskriver det samma 2015..varav H insjuknade i slutet på 2011 och vägrar vård i drygt ett år.
Förväntad livslång behandling enligt H själv.
Senast redigerad av develi 2021-02-18 kl. 17:43.
Citera
2021-02-18, 18:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Allt det han vill?
Vill hon ligga med Sillen för att SD vill det?
Att hon får övertala SD ang resa - är det för hans skull?
Njuter hon av att Beholder chattar för SDs skull?
Loggar hon om LWs cacher till sitt konto för SDs skull?
Pratar hon skit om LW för SDs skull?
Monitorerar hon SD, ger restriktioner, kräver full insyn, förbjuder för att han vill det?

Du måtte väl inse att hon har egen vinstvinning i sina egna manövreringar.
Det är just i detta, bland mycket annat, jag ser en strateg.
En som själv manipulerar.

Ok. Vi möts på halva vägen. Trekant.

Allt han vill är att återfå (kontrollen över) HD.
Helst hade han velat ha två kontrollerbara kvinnor, den ena för sex och äventyr, den andra för det stabila familjelivet. Kungen i geocahing och kungen över kvinnorna.

Nu blev det inte så, de båda började kravla sig ur sörjan. De båda mådde bättre i andras samvaro och den ena började bli riktigt besvärlig. Hon ville dessutom försöka kräla sig ur hans grepp. Inget att "spara". Den andra hela tiden drömmen kvar om att det ska gå att hitta tillbaka igen, men känner att tilltron fått sig en törn.

Då återstår att rädda det som går och det som ser bäst ut utåt.

Jag ser HD, trots sitt psykiska dåliga mående, ändå agera mer som en vuxen. Det som inte är sunt, det är att hon trots alla svek, alla lögner, all kontroll ändå vill återgå till den relationen: Det är där jag ser en osund bindning.

HD vill tillbaka till SD, hon ser hans emojiis med hjärtan som sprutar ut ur ett stort bröst, överfyllt av kärlek. Hennes förhoppning är att allt ska bli bra.

I ett par veckor före mordet beter sig SD som ett barn. Han mår fruktansvärt, det är kris för honom. Han trotsar, vill inte ha barnen, vill inte resa.

HD agerar med att säga att han ska växa upp, att hon blir arg, han måste ta av sig offerkoftan. Hon vill iaf ha barnen. Han måste se att de är barn och att det är han som måste vara vuxen.
Jag tror att HD ser att SD reagerar som ett trotsigt litet barn och att hon vet att han inte riktigt menar allt han säger just då.

Bollen ligger hos honom, säger hon.
Hon vet att han vill ha tillbaka henne och att han egentligen vill resa.
Han är på en treårings nivå.

Svar på dina frågor:
Citera
2021-02-18, 18:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nja, han säger att han är oskyldig, vet ingenting mm, så vad skall han säga? Han vill förstärka sin oskuld, möjligen med en outtalad pekning mot HD som han hävdat har ett motiv.

Ja, alldeles säkert för att att visa att han är oskyldig (inte vill att hon är död).
Uttalandet är märkligt ändå, nästan insinuerar att han var tvungen att döda henne. Varför kan man inte veta.

Men han älskar att uttrycka sig dubbeltydigt, balansera på gränsen mot sanningen.
JG sa att SD talar i gåtor.

Lite liknande som att säga att "bara jag vet om jag har med mordet att göra" "ni andra får gissa".

Även det sättet att säga det på "om jag har mordet att göra." är väldigt underligt. Vad då, ha med mordet att göra. Att ha med mordet att göra innefattar ju allt från att veta, till att vara delaktig. Vem har pratat om att han skulle bara typ veta? Eller att någon annan skulle vara inblandad.

En större del av förhöret:
"MT: Nej, jag träffa inte Lena på måndagen.
FL: Mycket märkligt, mycket märkligt. Men det drog ju uppenbarligen så mycket så att du,
var beredd och, och gå ut då och du säger att det går inte och vara ifrån dom, alltså det går
absolut inte, du måste meddela i förväg ...
FL: Uppenbarligen är ju driften att träffa Lena så stor, lördag.
MT: Ja jag ville gärna träffa henne, men ja, ehh so?
FL: Ja.
MT: Det ville jag veckan innan också och jag vill det idag, skulle jättegärna träffa henne idag.
FL: Men det kan du inte surru för hon är död ...
348
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-3113:30 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Mm ja ...
FL: Det vet du.
MT: Jag vet det...
FL: Ja exakt.
MT: Men jag talar om vad jag vill, jag vill...
FL: Ja ja ...
MT: Jättegärna ...
FL: Jag förstår det...
MT: Träffa henne.
FL: Men hon är död ...
MT: Jag vill att hon har en plats ...
FL: Hon är ihjäl....
MT: I mitt liv ...
FL: Hon är ...
MT: Nästa vecka också.
FL: Hon är mördad.
MT: Mm, jag har förstått det.
FL:Mm.
Tyst en stund
MT: Mot min vilja.
FL: Mot din vilja?
Tyst en stund
"
Citera
2021-02-18, 18:51
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Så är det naturligtvis. Lagom kul för exfrugan när hon läser förrädarens förhör men hon tar väl inte avstånd från gubbjäkeln i första taget. Han är ju en sån bra farsa.

Han har säkert en bra bortförklaring till varför han blandade in henne. HD är så hjärntvättad av SD så hon slukar nog allt hon blir serverad med hull och hår. Nu ska allt bli så bra.
Citera
2021-02-18, 18:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svar på dina frågor:

"Att hon får övertala SD ang resa - är det för hans skull?"
Jag tror att hon vet att han vill åka, men att han just då är ur humör (mordhumör).
"Njuter hon av att Beholder chattar för SDs skull?"
Vet inte om jag förstår frågan, men jag tror att hon känner att hon nyligen blivit sedd. Av S*illen, men kanske även av andra när hon börjat leva upp igen. Hon känner alldeles säkert att hon varit utmanövrerad av Lena, SD har inte varit sen att säga det till HD heller. Det har tagit hårt på HD, och att känna sig åtråvärd behöver alla få känna sig. Hon behöver hävda sig på Lena, som inte bara norpat hennes man, utan som många män attraheras av.
"Loggar hon om LWs cacher till sitt konto för SDs skull?"
Ja, både och, tror jag. SD lägger sig mycket i bråket, men jag tror också att han skapat det. Han njuter av att de bråkar. Men det handlar säkert om att ta tillbaka sitt revir för HD.
"Pratar hon skit om LW för SDs skull?"
Nä, det är naturligt att hon inte gillar Lena. Men jag tycker att skuldförskjutningen till Lena är osund. Den har SD skapat. Det ligger en hund begraven där när även JG tar SDs parti på ett så totalt sätt.
"Monitorerar hon SD, ger restriktioner, kräver full insyn, förbjuder för att han vill det? i"
I och med att hon är så bunden till SD, vill återförenas, så är det inget konstigt att SD (som ju upprepade gånger uppvisat lögnaktigt beteende och inte har hållit sig från Lena) kan visa HD att han är ärlig och pålitlig (vilket han ju inte är ändå).

Du måtte väl inse att hon har egen vinstvinning i sina egna manövreringar.
Det är just i detta, bland mycket annat, jag ser en strateg.
En som själv manipulerar.

Vi manipulerar mer eller mindre alla.
Jag tror inte alls att man måste vara svag för att vara utsatt för ett destruktivt
och kontrollerande förhållande. Se bara på Lena. Stark på ett sätt, svag på ett annat. Ändå utsatt för SD och slutligen mördad.

HD är inte som Lena. Därför behandlar SD henne inte på samma sätt, men det finns ändå starka inslag av kontroll, manipulation och destruktivitet från SDs sida.[/spoiler]
Du raderade mitt intro.

Mina frågeställningar var utifrån ditt påstående att HD agerar utifrån "allt det han vill" som du då skrev.

"Vill hon ligga med Sillen för att SD vill det?"
Du svarar: Jag tror att HD var med S*illen för att hon var mogen för det, hon var på väg...

Det är inte vad jag frågar om.
Resten blir lika irrationellt som svar.

Du diskuterar ju som att H styrs mer likt en Marionett av SD.
Hon gör det väl ändå inte för SD utan snarare för sig själv?
Senast redigerad av develi 2021-02-18 kl. 19:03.
Citera
2021-02-18, 19:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja nån superhacker är han inte men i svartsjuka, förvirring och stress så kan nog många gå över gränser vad gäller att kika i andras enheter och konton.

Xprivacy och liknande är bara några knapptryckningar så är man igång. Lite koll kanske man ska ha men det finns guider för allt på nätet.

Just Xprivacy är kanske mest en gimmick. Nåt man testar men inte har så mycket användning av.

Man kan spekulera i att den gången SD råkade radera alla sina bilder så kan han ha testat att roota mobilen eller annat. Eller så var han bara klantig.

Han gör en del saker som tyder på att han inte hade nån ”master plan” för det digitala. Visar upp meddelanden för polisen och raderar dem kort efter. Kör burst mode med telefonen och brallar av nästan tusen bilder utanför polishuset.
Ett bergsäkert alibi har han inte byggt upp vad gäller den tekniska biten. Tvärtom.
En kille som håller på så mycket med kluriga cachar och hit och dit skulle man tänka ha ordnat med nåt mer raffinerat kanske? Men det höll i rätten som jag brukar mena här.
Sen är jag nästan övertygad om att detta inte var planerat utan mera att det fanns mörka tankar i hans sinne.
De har bråkat och det blev fysiskt. Den frustration han byggt upp över allt jobbigt senaste tiden gjorde att det blev väldigt våldsamt från hans sida.
Bygger det delvis på att det ser ut mer som efterhandskonstruktioner och städning än att ha allt klappat och klart med plan A, B och C.
Vi får se hur det urartar sig ihovrätten.

Tack!
Haha, urartar sig i rätten.
Jag förmodar att du menar SD och att det inte var en felskrivning!

Kanske han inte har haft en masterplan, men ändå haft det i tankarna att han ska radera i efterhand. Jag undrar om han inte är ganska våghalsig (val av mordplats och direkt efter att ha haft kontakt med Lena).

Kanske fokus har legat på mordet, och hur han ska få med henne ut, resten typ "ordnar sig". Han är van att kunna lura människor.

Jag tänker att han faktiskt har gått till det första förhöret och visat upp det han själv har valt at visa upp.

Han kan ju inte ha visat upp det som står efter kladdkakan: Till dig och mig. I förhöret säger han ju till YE att den var till fördelsdagen. Men efter bilden skriver Lena ju : Till dig och mig", vilket ju är en tydlig inbjudan. Hur skulle förhörsledaren ha missat det?? Det tror jag inte att hon skulle ha missat faktiskt.

Därför måste han sedan radera hela skiten, även om han sagt/visat upp bilden på loggremsan, vilket ju bara visar att hon levde vid 23:01. Nu verkar det bara som att han har sagt att den sista kontakten han hade med Lena var då.

Jag vet inte hur kluriga cacher SD byggt. Jag kan inte minnas att jag sett några?
Jag får den uppfattningen att både Lena och HD är smarta tjejer, HD klurar på mystar, medan Lena också gör fantastiska cacher.
SD? Har stor erfarenhet och gillar utmaningar. Kanske vill framhäva sig som smartare än han är?

Dum/ slarvig blir han för att han är för våghalsig? Tar chanser? Skäms inte för att lögnerna är idiotiska. Klarar sig ändå. Som du säger, det blir efterstädning.

Det är nog min tanke just nu.
Jag tror att även 11-12 maj var ett försök, men det sket sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in