2021-02-18, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart återspeglar sig rädsla i hennes beteende?
Jag ser inte den bilden, därav frågan vad du menar. Om du kan ge mig exempel.

Hon ränner fritt mellan lägenheten och huset.
Hon bjuder in honom, hon är där och de sover ihop.

Hon är drivande att åka till USA, för att återförenas. Han vill inte åka.
Bollen ligger hos dig säger HD.

De åker utomlands x flera efter mordet, det är Irland och Nederländerna om jag inte minns fel.

Hon förmedlar till släkt och vänner om att hon vill gifta om sig.

Hon är nere hos honom och målar i huset då han är på jobbet 2019.

Hon ligger avslappnad i fören på en båt och solar då han ror 2020.

Jag kan rabbla mer men stoppar där.

Tål att tänka ett varv till på.
Håller god min i elakt spel (som hon själv är delaktig i)?
Citera
2021-02-18, 15:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tål att tänka ett varv till på.
Håller god min i elakt spel (som hon själv är delaktig i)?
Ja, jag vet inte vad det rör sig om, men det hot eller den rädsla som åberopas ser jag inte.
Då får det ju förankras i nåt.
Att hon manipuleras betvivlar jag dock inte.
Men med tanke på hur hon beter sig fö så tror jag inte ett smack på att hon är kuvad.
Citera
2021-02-18, 15:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Tanken har slagit mig förut att Jerry ringde snuten på Hanna på uppdrag av Stefan. Han tjänar ju på att Hanna är livrädd för att bli misstänkt och sitta häktad, även på att så tvivel om annan gärningsman. Med tanke på hur hispig Jerry är kan det säkert ha räckt med några antydningar, Stefan visste att Jerry inte skulle kunna hålla käften. Stefan visste att Jerry i själva verket är förälskad i honom och egentligen vill ha Hanna ur bilden? Samtidigt pumpar han Hanna full om att de inte har något på honom, vad som händer om hon inte gör som instruerat osv.
JG är Hannas knähund.
Citera
2021-02-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ja, jag vet inte vad det rör sig om, men det hot eller den rädsla som åberopas ser jag inte.
Då får det ju förankras i nåt.
Att hon manipuleras betvivlar jag dock inte.
Men med tanke på hur hon beter sig fö så tror jag inte ett smack på att hon är kuvad.

"SD gräver där HD pekar", var det nån som skrev.
Så är det nog, men jag tror ändå att hon har förstånd nog att vara rädd. Även om hon på ett eller annat sätt själv är delaktig.
Citera
2021-02-18, 15:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vart återspeglar sig rädsla i hennes beteende?
Jag ser inte den bilden, därav frågan vad du menar. Om du kan ge mig exempel.

Hon ränner fritt mellan lägenheten och huset.
Hon bjuder in honom, hon är där och de sover ihop.

Hon är drivande att åka till USA, för att återförenas. Han vill inte åka.
Bollen ligger hos dig säger HD.

De åker utomlands x flera efter mordet, det är Irland och Nederländerna om jag inte minns fel.

Hon förmedlar till släkt och vänner om att hon vill gifta om sig.

Hon är nere hos honom och målar i huset då han är på jobbet 2019.

Hon ligger avslappnad i fören på en båt och solar då han ror 2020.

Jag kan rabbla mer men stoppar där.

Ja, allt det han vill?
Hon är hans, bara han vill det?
Och det vet hon att han vill.
Citera
2021-02-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Av vad vi ser från det HD och Lena skriver, förstår vi att SD använder olika knep för att kunna ta till sig information från andras enheter. Båda misstänker, HD hittar spår. Han ljuger och manipulerar för att få det att se ut som att han inte gör något otillåtet, till och med när han blir påkommen.

Jag tänker att SD har använt olika knep för att få tillgång till tex Lenas inloggningsuppgifter direkt från henne, särskilt de första åren. Likaså med HD. Med tiden kanske detta inte känns lika bekvämt, när de båda upptäcker att detta förtroende inte använts på "rätt sätt".

Att HD ens tänker tanken "Jag funderar själv mycket på vad S gör och inte gör", visar att hon tänker att han kan ta till särskilda sätt att ta reda på vad hon pysslar med.

Avstickare i mina tankar:

"När det gäller Nkp-eventet får jag känslan av att han vill provocera mig. Se hur jag reagerar
när han säger att jag ska fråga dig om du vill åka med. " skriver H*anna till S*illen. Det påminner mycket om hur SD säger sig uppmatra Lena att träffa andra, men det ska ske med absolut öppenhet. Krav på att hon ska berätta allt, om vad hon äter, tänker och om någon relation övergår till annat än vänskap.

Kanske är det så att SD har en sådan total koll på båda sin kvinnor, och han vill se hur ärliga de är? Hur de reagerar? Samtidigt vill han att det ska verka som att han uppmuntrar, att han inte är svartsjuk alls.

Hur avancerat är det att använda Xprivacy för SD, en medelkunnig (som hans poliskompis kategoriserade SD) person inom IT?

Från Kompletteringen
(konversationer mellan HD/S*illen):

Ja nån superhacker är han inte men i svartsjuka, förvirring och stress så kan nog många gå över gränser vad gäller att kika i andras enheter och konton.

Xprivacy och liknande är bara några knapptryckningar så är man igång. Lite koll kanske man ska ha men det finns guider för allt på nätet.

Just Xprivacy är kanske mest en gimmick. Nåt man testar men inte har så mycket användning av.

Man kan spekulera i att den gången SD råkade radera alla sina bilder så kan han ha testat att roota mobilen eller annat. Eller så var han bara klantig.

Han gör en del saker som tyder på att han inte hade nån ”master plan” för det digitala. Visar upp meddelanden för polisen och raderar dem kort efter. Kör burst mode med telefonen och brallar av nästan tusen bilder utanför polishuset.
Ett bergsäkert alibi har han inte byggt upp vad gäller den tekniska biten. Tvärtom.
En kille som håller på så mycket med kluriga cachar och hit och dit skulle man tänka ha ordnat med nåt mer raffinerat kanske? Men det höll i rätten som jag brukar mena här.
Sen är jag nästan övertygad om att detta inte var planerat utan mera att det fanns mörka tankar i hans sinne.
De har bråkat och det blev fysiskt. Den frustration han byggt upp över allt jobbigt senaste tiden gjorde att det blev väldigt våldsamt från hans sida.
Bygger det delvis på att det ser ut mer som efterhandskonstruktioner och städning än att ha allt klappat och klart med plan A, B och C.
Vi får se hur det urartar sig ihovrätten.
Citera
2021-02-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tidigare har jag inte funderat över att SD faktiskt lämnar ut HD "till vargarna" i förhören. Han är ganska fräck faktiskt som skickar signaler mot henne, eller vet han något som vi inte vet?

Ja det är ju det här med tvivel och alternativ gärningsman vad gäller den juridiska biten.
Citera
2021-02-18, 15:58
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
JG är Hannas knähund.
Haha fair enough. Tror ju dock han hellre skulle sitta i Stefans knä så att säga. Lite väl mycket homoerotik där mellan två vuxna heteromän, i mina ögon.
Citera
2021-02-18, 16:06
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tidigare har jag inte funderat över att SD faktiskt lämnar ut HD "till vargarna" i förhören. Han är ganska fräck faktiskt som skickar signaler mot henne, eller vet han något som vi inte vet?

Han vet att HD är oskyldig till mordet på LW så det är ganska ofarligt att han leder polisen in på HD spåret. Att han blandar in HD ser jag som ett försök att leda misstanken från sej själv och samtidigt få polisen att slösa resurser på ett blindspår. Nu lyckades han inte med det, men det var väl värt ett försök.
Citera
2021-02-18, 16:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Sorry jag var otydlig där. Ja, det är ur förhör med SD. Han slirar nära sanningen väldigt mycket och jag avsåg att visa att jag tror att om han hade fått bestämma så hade LW fått leva vidare, men nu hade HD annan önskan. Och han vet ju att alla insinuationer att HD skulle ha gjort det är helt "ofarliga" för det finns inga bevis - för det är inte hon som har gjort det. Därmot vinner han på att så fröna till rimliga tvivel om annan gärningman än han själv.

Aha, jag hängde inte med där.

Ja kanske är det så SD resonerar, men jag tror lite annorlunda än du.

Jag tänker att SD (som du vet säkert redan, lite tjatigt av mig) att SD har gått i mordtankar länge. Och att han rättfärdigar sina tankar med att det är helt ok, för att HD har uttryckt sådana tankar.

Hemma har det kanske blivit helt ok att prata skit om Lena? Vi har ju sett vad SD och HD pratar om 2016 i chatten och vad SD och JG pratar om, om Lena. Jag tror att SD i åratal har sagt till HD (precis som han har gjort till Lena) mycket negativa saker om respektive, och även till JG.

Minns något om att HD hade sett någon nakenbild som Lena hade skickat och att S hade bortförklarat det med att det var så Lena gjorde (dvs han hade inget med det hela att göra). Hur kunde HD gå på det? Hon vill tro det, SD skickar många signaler till HD som hon vill höra, att hon är drömkvinnan, och kramemoijis med hjärtan i kubik. Allt medan han beskriver hur fruktansvärd Lena är.

På samma sätt har han ju gjort till Lena. Beskrivit hur hemsk och ful HD var och att han inte skulle vilja ta i henne med tång. Samtidigt signaler om att åka till Kilimanjaro och bonusbarn.

Inte undra på att båda kvinnor har trott att han vill ha dom, och att de kommit att fajtas om det som de trott varit en möjlighet; att få ha S för sig själv. Allt medan de blivit nedmonterade i sin psykiska hälsa av denna manipulerande behandling.

Att SD kastar in HD i spelet, det tror jag berodde på att han blev häktad och han drog ett kort där, precis som han brukar. Men samtidigt ser jag inte att han försöker rädda henne. Det här är i förhör 2019, och sannolikt vet han inte att hon också var häktad (kan ha fel där). Kanske fattar han inte hur allvarliga hans insinuationer blir för HD.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att HD blir misstänkt. Hon beter sig väldigt skumt i förhör, samt att hon sprider blodhistorien till sina vänner.

Vad gäller hennes önskningar om att hon hoppas att Lena är död, är kanske faktiskt något hon önskar där i vredesmod, utan att hon vet att det ligger till på det viset. Jag tänker att vem skulle säga något sådant, om man faktiskt vet (varit delaktig eller på annat sätt känner till att Lena är mördad). Mest tror jag i nuläget att MT har ändå tagit fel på tid när detta är sagt och blandat ihop minnesintrycken i förhöret i okt- 18.

Till J*ani säger hon att hon är bäst på att hålla hemligheter. Det kanske är något hon gör, men då för att hon fattat själv hur det ligger till. Eller för att SD har sagt att jag har "tagit hand om problemet" för din skull.

SD sa i konversationen att han skulle "ta hand om problemet" med Lena. Hon skulle inte få bete sig illa mot HD, medan HD tyckte att det fick vara.

Jag tror absolut inte att HD har uttryckligen sagt till SD att mörda Lena (stämpling).

Det är en mördares hemliga önskan att han är inte bara kvarterets vita riddare, han är även Drömkvinnans riddare. Min spekulation.
Citera
2021-02-18, 16:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, allt det han vill?
Hon är hans, bara han vill det?
Och det vet hon att han vill.
Allt det han vill?
Vill hon ligga med Sillen för att SD vill det?
Att hon får övertala SD ang resa - är det för hans skull?
Njuter hon av att Beholder chattar för SDs skull?
Loggar hon om LWs cacher till sitt konto för SDs skull?
Pratar hon skit om LW för SDs skull?
Monitorerar hon SD, ger restriktioner, kräver full insyn, förbjuder för att han vill det?

Du måtte väl inse att hon har egen vinstvinning i sina egna manövreringar.
Det är just i detta, bland mycket annat, jag ser en strateg.
En som själv manipulerar.
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Haha fair enough. Tror ju dock han hellre skulle sitta i Stefans knä så att säga. Lite väl mycket homoerotik där mellan två vuxna heteromän, i mina ögon.
Ok. Vi möts på halva vägen. Trekant.
Citera
2021-02-18, 16:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror hon är rädd för SD. Med all rätt. Vare sig hon är delaktig i mordet eller ej. Om hon är det och SD fälls - då kommer han garanterat lämna ut henne.

Att hon fogar sig, går tillbaka till SD kan vara en omedveten överlevnadsstrategi.
HD är inte dum, men hon har starka försvar.

Hennes starka ångest och dåliga mående är inget konstigt i hennes situation, med mord, en pappa till barnen som är misstänkt för mord, hon själv misstänkt och häktad och en man som vill ha henne tillbaka med alla medel.

Är hon på något plan delaktig i mordet, då vet hon vad han är kapabel till.
Annars har hon nog på känn.
Sedan har hon barnen att tänka på.

Men jag säger det igen, för mig känns hon som en gåta, även om jag tror att hon är utsatt för kontroll och psykisk misshandel. Den är kanske på ett annat sätt än för Lena, men så länge hon fogar sig kanske det funkar bra.

Blir han friad, då tror jag att de blir ett par på nytt, flyttar in i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in