Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Vilken är då den naturliga orsaken? Forskarna har inte kunnat hitta någon, trots intensiv forskning. De har undersökt alla tänkbara naturliga orsaker, men inget av detta är aktuellt nu.
Aha, det måste ju betyda att bland de etablerade forskarna ingår inte forskare som hittat naturliga orsaker av betydelse.
Citat:
Ja, jag tycker att vi skall lita på den etablerade, oberoende forskningen och inte den som får bidrag från fossilindustrin. Vad var det han hette nu igen, din profet? Shaviv, var det väl. Som gör framträdanden tillsammans med lobbyister från fossilindustrin.
Om du använder profet som benämning på vetenskapliga forskare så stämmer det. Och jag har i så fall flera profeter, ifall du föredrar det ordet. Och det stämmer också att 10 år efter att Shaviv skrivit sina första artiklar med anknytning till klimatförändringar blev han inbjuden till att göra föreläsningar i de mer tveksamma sammanhangen du nämner. Antagligen eftersom att de etablerade forskarna inte ville bjuda in honom. Han kunde ju inte ingå i gruppen "etablerade klimatforskare", då hans klimatforskning ju inte var enig med de eniga etablerade.
Nu är han tydligen utan jobb också. Flera forskare som kommit fram till andra orsaker till klimatförändringarna har faktiskt förlorat jobbet.
Citat:
Är den inte naturlig, den [utbyggnad av energiförsörjningen i Sverige] som sker nu?
Nej, det naturliga, rationella, hade varit att utveckla kärnkraften till något betydligt bättre än de 70-talskonstruktioner vi använder idag. Vi har haft ett stort kunnande, och på ytterligare 35 år hade det kunnat bli världsledande. 1976-86 expanderade vi vår kärnkraft snabbast per invånare i hela världen. Vi hade kunnat exportera vår kunskap, och hjälpt t.ex. Finland, baltländer, Polen, och nu på senare år de stora länderna i Asien, att bygga grön energi.
Citat:
Massor av teknikutveckling sker med hjälp av statliga stöd, inte bara inom energi, utan även andra områden.
Tack och lov har politikerna tagit klimatforskarnas varningar och reella klimatkatastrofer på allvar och inser att vi måste ställa om. Men de gör det inte tillräckligt fort.
Det beror till stor del på tekniken politikerna valt. Vår stora expansion av kärnkraft utökade årligen produktionen med 600 Wh/invånare. Sol och vind har årligen bara kunnat öka med drygt 100 Wh/invånare i de länder som expanderat snabbast. Med den byggtakten skulle de det ta 20 år att få tillräcklig produktion för medelsvensken. Och då får man tänka på att livslängden på vind- och solkraft är 20-30 år. Så det är nästan engångsprodukter. Inte särskilt hållbart. Samt att den låga tillgängligheten på runt 10% kräver nästan dubblerad försörjning, som gör det hela än mindre hållbart.
För kärnkraft ser siffrorna bättre ut. 3 års bygge för medelsvenskens behov. Sedan 60 års drift.
https://thoughtscapism.com/2017/11/27/nuclear-energy-is-the-fastest-and-lowest-cost-clean-energy-solution/amp/
Citat:
Du gör ett antagande att något i naturen är orsak till uppvärmningen och människans bidrag är litet. Men du föreslår inte ens vad detta något skulle kunna vara.
Enligt den logiken skulle varje inlägg behöva en källhänvisning till en stor mängd vetenskapliga artiklar. Jag hänvisar till tidigare inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Dessutom avfärdar du frågan jag ställde: Skall vi strunta i alla de miljoner människor som har drabbats av klimatkatastrofer redan? Skall vi inte ens ta deras erfarenheter på allvar?
Det gjorde jag inte alls. Jag skrev att den större andelen är naturlig. Sen var du oklar med vilka du syftade på med "vi". Jag använder grön svensk el, kör elbil, har inte flygit eller åkt färjor på flera år, beställer inte produkter av tveksam kvalitet från Kina på nätet, äter inte kött.
Om 'vi' som svenskar
Svenskar är relativt gröna, men elförsörjningen har blivit mindre grön i takt med att vi stängt kärnkraft och ersatt med mer opålitliga källor, som innebär import av brun el.
Om 'vi' betyder hela den civiliserade världen ligger väl USA i topp på användning av fossil energi per invånare, medan Kina i topp på expansion och ökande efterfrågan per invånare. De mest värdefulla insatserna bör ju kunna göras där.