Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja mysteriet kvarstår kan man säga. Så vitt vi vet fanns inget annat festglatt gäng som passerade Dekorima norrut tiden kring mordet.

Min slutsats är att allas vår IM precis som han säger inte tittade mot Dekorima hela tiden (varför skulle han göra det?) utan "såg sig omkring så som man gör".

Jag är endast säker på följande när det gäller IM:s observation:

1) Han ser en man stå mot väggen/skyltfönstret vid Dekorima kort tid före skotten. Med tanke på GM:s sena ankomst (som vi kommit fram till utifrån andra vittnens passeringar) så kan det ha rört sig om endast 15-20 sekunder.

2) Han ser paret Palme komma gående.

3) Han ser mannen vid väggen "gå upp" bakom paret Palme. Han anar då att något är på väg att hända och vänder sig om till sina kompisar som sitter i baksätet och säger det. Det tar några få sekunder. Om man läser förhöret noga förstår man att han missade några sekunder just då vilket är olyckligt. Men sant.

4) IM vänder tillbaka huvudet mot Dekorima och ser de båda mynningsflammorna och mannen som faller. "Plötsligt small det bara två skott". Han såg ingen revolver.

5) Efter skotten ser han GM stoppa revolvern i jackan, stanna upp ett ögonblick för att sedan vända sig om och gå in på Tunnelgatan. Han behåller blicken på GM eftersom han är rädd att GM kan blandas ihop med en åskådare. Vilken åskådare då undrar vän av ordning? Det var väl bara LP o OP på platsen i det läget? Eller?

Jag tror att IM i bakhuvudet har en minnesbild av att det passerat ett festglatt gäng medan han satt i bilen men han har inte koll på tiden. Det som hänt vid "den jävla reklampelaren" är dimmigt. Förhörsledaren kopplar på och frågar om paret Palme mött gänget vid reklampelaren vilket får IM att tänka i de banorna. Det är inte alls säkert att det var så det var.

Nåväl.

För mig framstår det som mest logiskt att det festglada gänget var AB:s gäng på 4 personer. De 5-7 IM talar om är antingen en missuppfattning eller så passerade det ytterligare ett par personer i det läget, personer som inte hade med AB:s gäng att göra.

Läste förhör med LP häromdagen och såg att hon på något ställe säger att hon har ett vagt minne av att hon och Olof mötte ett ungt par på östra sidan.

Sen har vi då kärnfrågan. Varför såg inte AB:s gäng NF och paret Palme? Ja, varför ser man inte personer på en trottoar en glad festkväll? Tror det är så enkelt. AB:s gäng kanske gick ute vid trottoarkanten medan paret Palme gick nära väggen och NF mitt på trottoaren. Kanske nåt sånt?

Eller, som sagt, så kanske AB:s gäng fortfarande befann sig inne i Bankomatlokalen men då tycker jag det blir svårare. Då borde de väl ha gått ut i princip samtidigt som paret Palme passerade? Och då borde paret Palme ha sett AB såvida han inte just då stod ute vid trottoarkanten och spejade söderut efter sina jobbarkompisar.

Det är svårt, men vi har ju en del att utgå ifrån.
Deras uttag tog 70 sekunder plus 30 meter promenad upp till götabanken och vissa mindre bestyr inne i bankomaten samt ett kortare samtal med AB.
Det borde handlat om runt två minuter innan de återigen var på väg norrut, och dessa två minuter ska rymmas inom tiden mellan att IM sett dem passera Tunnelgatan till skottögonblicket.
De kan alltså inte hunnit långt innan skotten föll.
De kan i så fall ha varit inne i filialen då både NF och Palmes passerade och då missat dem, och Lisbeth missat dem.
Helt enkelt. Om det var dem IM såg, så måste det nästan ha gått till på det sättet.
Två bilar passerade bankomaten i skottögonblicket i olika riktningar. Ljudet av de bilarna kan ha filtrerat bort ljudet av revolverskotten.

Men det är viktigt att kunna få en bild av vilka människor som befann sig inom en radie av 50 meter, oavsett hur irrelevanta de må vara.
Mannen i beige går nog inte att förklara med det resonemanget, men de har ju inte sett honom heller.
Han kan ha kommit tvärs över Sveavägen?
Citera
2021-02-17, 22:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Hade han verkligen den kroppsbeskrivningen vid mordtillfället?

Den bantningskur finns inte som hade givit Craig Williamsson ett annat signalement än smällfet. Sydafrika var en favoritsvartepetter dagarna efter MOP. Så skilda storheter som KGB och MI6 utnyttjade olika kanaler för att känga apartheid-regimen i Sydafrika. Snart 35 år senare har inget framkommit som kunnat koppla Botha-regimen till MOP.
Citera
2021-02-17, 22:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Jobbigt att vara agent med ett så utmärkande utseende? Man får tro att han var ett snille som höll sig till att tänka ut planer då?

Sättet Craig Williamsson infiltrerade den svenska stödapparaten till ANC och tömde denna på resurser till sin egen organisation kan definitivt ses som snillrik.
Citera
2021-02-17, 23:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är svårt, men vi har ju en del att utgå ifrån.
Deras uttag tog 70 sekunder plus 30 meter promenad upp till götabanken och vissa mindre bestyr inne i bankomaten samt ett kortare samtal med AB.
Det borde handlat om runt två minuter innan de återigen var på väg norrut, och dessa två minuter ska rymmas inom tiden mellan att IM sett dem passera Tunnelgatan till skottögonblicket.
De kan alltså inte hunnit långt innan skotten föll.
De kan i så fall ha varit inne i filialen då både NF och Palmes passerade och då missat dem, och Lisbeth missat dem.
Helt enkelt. Om det var dem IM såg, så måste det nästan ha gått till på det sättet.
Två bilar passerade bankomaten i skottögonblicket i olika riktningar. Ljudet av de bilarna kan ha filtrerat bort ljudet av revolverskotten.

Men det är viktigt att kunna få en bild av vilka människor som befann sig inom en radie av 50 meter, oavsett hur irrelevanta de må vara.
Mannen i beige går nog inte att förklara med det resonemanget, men de har ju inte sett honom heller.
Han kan ha kommit tvärs över Sveavägen?

Ja. Håller helt med dig om att kartläggningen av personer kring mordplatsen i samband med mordet tycks vara undermåligt gjord. Så vitt vi vet. Det måste väl finnas mer material kring detta?

Läget norr om mordplatsen är ju en soppa. Jag vet inte om PU ens på allvar försökt reda ut problemet vi nu behandlar? Hur många personer var det, vilka personer var det, var befann de sig, vem såg vem etc.

Jag är minst lika, om inte mer, intresserad av läget söder om mordplatsen.

Mellan busshållplatsen i höjd med Adolf Fredriks kyrkogata och Kungsgatan ser vittnet Schaeffer en man "som liknar den bild som är framtagen av polisen". Mannen går med långa snabba steg. Han var klädd i en mörk täckjacka. EJ blå.

Eftersom familjen Schaeffer lämnar busshållplatsen cirka 23.17.30 så kanske de passerade Dekorima cirka 23.19 (?). Och om mannen befann sig söder om Dekorima kanske de mötte honom ca 23.20? Jag spekulerar.

Om vi leker med tanken att Schaeffer såg GM mellan Dekorima och Kungsgatan så uppstår frågan om exakt var? Och därmed exakt när?

Det har framförts i tråden att mannen Schaeffer såg kan ha varit den vid tillfället 22-årige NF. Jag ställer mig själv tveksam till det. Förhörsprotokollet:

Fauzzi var klädd i mörkblå duntäcksjacka, höftlång. Fauzzi hade huvan uppvikt över huvudet. Han hade freestyle-hörlurar. Luvan ej åtdragen. På ryggen hade han en Salomon-ryggsäck, blå med röda kanter och ett vitt S.

Jag vet inte, borde inte Schaeffer ha sagt någonting om detta? Och hur är det med NF:s tider? Om han mötte paret Palme ungefär vid Sveavägen 44 så var klockan då ca 23.20.30. Det innebär att han befann sig mellan Dekorima och Kungsgatan ca 23.19?

Om Schaeffer såg mannen mellan Dekorima och AF kyrkogata så såg hon honom redan 23.18? Men varför skulle hon nämna en man som går norrut från Dekorima om hon sätter honom i samband med mordet? Hon borde väl ha tänkt att det var GM som söderifrån var på väg till Dekorima? Det var därför han överhuvudtaget var värd att nämna.

Signalementet Schaeffer lämnar är väldigt knapphändigt och det tycks inte finnas fler förhör med henne vilket får betraktas som en fullständig skandal.

Dessutom fanns det ju fler personer söder om mordplatsen i samband med skotten. LL säger det när han talar om den ljusa figuren. Minns inte på rak arm, men nog är det fler vittnen som sett personer söder om mordplatsen? Ska kolla lite på det.

Suck.
Senast redigerad av Basfakta 2021-02-17 kl. 23:56.
Citera
2021-02-18, 00:53
Medlem
Kn Kroks avatar
Förlåt om jag upprepar ett tema,

Men, polisen hävdar:

” Dagen efter mordet på statsministern, den 1 mars, hittades den ena kulan på trottoaren på Sveavägens västra sida, söder om Tunnelgatan. Kulan antogs vara den som skadade Lisbeth Palme.
Den 2 mars hittades den andra kulan på trottoaren på Sveavägens östra sida. Kulan som antogs ha dödat Olof Palme. En teknisk, en så kallad blyisotopisk, undersökning bekräftade att det var kulorna som träffat makarna Palme.
Kulorna kom från en revolver med kaliber .357 Magnum. ”

1. Här en länk som visar vad som antas vara kulan som dödade Palme: http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/del-1-kulan-som-dodade-olof-palme.html

2. En 357 Magnum låter något så in i helvete, 165 Decibel. En person som står inom en meter, bredvid eller framför mynningen när en 357 avlossas, säger inte att det lät som barn som lekte med smällare. De har temporära eller bestående hörselskador.

3. Kulorna anses vara: 357 magnum winchester western metal piercing. En skall ha passerat Olof Palmes kropp och en skall ha snuddat Lisbet Palme.

Kulorna är återfunna inom 50 meter från skottplatsen.

En kula mer än ett dygn efter mordet utanför avspärrningarna.

4. Kulorna är inte deformerade och har alltså inte stoppats av sten eller betong.

Förutom att Palme-utredningen hävdar att dessa kulor är de rätta, samtidigt som man inte verkar veta något om övervakning och/eller walkie-talkie-män – vad talar för att dessa kulor är de som avlossades mot paret Palme?
Citera
2021-02-18, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Håller helt med dig om att kartläggningen av personer kring mordplatsen i samband med mordet tycks vara undermåligt gjord. Så vitt vi vet. Det måste väl finnas mer material kring detta?

Läget norr om mordplatsen är ju en soppa. Jag vet inte om PU ens på allvar försökt reda ut problemet vi nu behandlar? Hur många personer var det, vilka personer var det, var befann de sig, vem såg vem etc.

Jag är minst lika, om inte mer, intresserad av läget söder om mordplatsen.

Mellan busshållplatsen i höjd med Adolf Fredriks kyrkogata och Kungsgatan ser vittnet Schaeffer en man "som liknar den bild som är framtagen av polisen". Mannen går med långa snabba steg. Han var klädd i en mörk täckjacka. EJ blå.

Eftersom familjen Schaeffer lämnar busshållplatsen cirka 23.17.30 så kanske de passerade Dekorima cirka 23.19 (?). Och om mannen befann sig söder om Dekorima kanske de mötte honom ca 23.20? Jag spekulerar.

Om vi leker med tanken att Schaeffer såg GM mellan Dekorima och Kungsgatan så uppstår frågan om exakt var? Och därmed exakt när?

Det har framförts i tråden att mannen Schaeffer såg kan ha varit den vid tillfället 22-årige NF. Jag ställer mig själv tveksam till det. Förhörsprotokollet:

Fauzzi var klädd i mörkblå duntäcksjacka, höftlång. Fauzzi hade huvan uppvikt över huvudet. Han hade freestyle-hörlurar. Luvan ej åtdragen. På ryggen hade han en Salomon-ryggsäck, blå med röda kanter och ett vitt S.

Jag vet inte, borde inte Schaeffer ha sagt någonting om detta? Och hur är det med NF:s tider? Om han mötte paret Palme ungefär vid Sveavägen 44 så var klockan då ca 23.20.30. Det innebär att han befann sig mellan Dekorima och Kungsgatan ca 23.19?

Om Schaeffer såg mannen mellan Dekorima och AF kyrkogata så såg hon honom redan 23.18? Men varför skulle hon nämna en man som går norrut från Dekorima om hon sätter honom i samband med mordet? Hon borde väl ha tänkt att det var GM som söderifrån var på väg till Dekorima? Det var därför han överhuvudtaget var värd att nämna.

Signalementet Schaeffer lämnar är väldigt knapphändigt och det tycks inte finnas fler förhör med henne vilket får betraktas som en fullständig skandal.

Dessutom fanns det ju fler personer söder om mordplatsen i samband med skotten. LL säger det när han talar om den ljusa figuren. Minns inte på rak arm, men nog är det fler vittnen som sett personer söder om mordplatsen? Ska kolla lite på det.

Suck.

Jo.
Tycker också att det är viktigt med tanke på att det faktiskt kan finnas helt naturliga förklaringar till vissa mysterier - och att man därför måste gå till botten med dem innan.
Jag tror, och mycket pekar på att det kan ha funnits ett okänt antal individer både norr och söder om mordplatsen vid skotten, men innan man går vidare och spinner teorier - som jag själv har en fallenhet att göra - så kan det vara bra att också kolla upp alternativa förklaringar.
Ser också Tunnelbanemannen, alla konstiga WT figurer med röda, grå och blå jackor vid Sveavägen - Olofsgatan.
Där hittar jag ingen förklaring, det är ett kluster av konstigheter som inte går att bortförklara.

Lisbeth och Olof i samspråk med någon som kan vara gm.
Men tänk om det var tre helt andra personer Delsborn såg - varpå han tittade mot trafikljusen 15 sekunder - och sedan i skottögonblicket rullade 15 meter framåt?
Lätt då att få känslan att det rör sig om samma personer han såg för 15 sekunder sedan bara ett fåtal meter längre norrut.
Det är ju inte givet att Lisbeth ljugit om att det aldrig hänt.

Det är fan inte enkelt att sålla agnarna från vetet, men någonstans måste man börja, och jag tror att det vimlar av missförstånd som måste diskuteras.
Cecilia A är ju det värsta exemplet av alla, och hennes vittnesmål sugs upp av alla som tror att mordet föregåtts av ett möte.

Några direkta sanningar finns inte.

När det gäller att Schaeffers iakttagelse skulle vara NF är jag nog en av syndarna. Det stämmer inte riktigt, varken signalement eller tidsmässigt.
Relativt nära i tid ligger ett bsnkomatuttag vid götabanken SV 42. Kanske så nära som 4 min före mordet.
Vem - och i vilken riktning gick personen?

Suck.
Senast redigerad av MacMackay 2021-02-18 kl. 01:27.
Citera
2021-02-18, 02:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo.
Tycker också att det är viktigt med tanke på att det faktiskt kan finnas helt naturliga förklaringar till vissa mysterier - och att man därför måste gå till botten med dem innan.
Jag tror, och mycket pekar på att det kan ha funnits ett okänt antal individer både norr och söder om mordplatsen vid skotten, men innan man går vidare och spinner teorier - som jag själv har en fallenhet att göra - så kan det vara bra att också kolla upp alternativa förklaringar.
Ser också Tunnelbanemannen, alla konstiga WT figurer med röda, grå och blå jackor vid Sveavägen - Olofsgatan.
Där hittar jag ingen förklaring, det är ett kluster av konstigheter som inte går att bortförklara.

Lisbeth och Olof i samspråk med någon som kan vara gm.
Men tänk om det var tre helt andra personer Delsborn såg - varpå han tittade mot trafikljusen 15 sekunder - och sedan i skottögonblicket rullade 15 meter framåt?
Lätt då att få känslan att det rör sig om samma personer han såg för 15 sekunder sedan bara ett fåtal meter längre norrut.
Det är ju inte givet att Lisbeth ljugit om att det aldrig hänt.

Det är fan inte enkelt att sålla agnarna från vetet, men någonstans måste man börja, och jag tror att det vimlar av missförstånd som måste diskuteras.
Cecilia A är ju det värsta exemplet av alla, och hennes vittnesmål sugs upp av alla som tror att mordet föregåtts av ett möte.

Några direkta sanningar finns inte.

När det gäller att Schaeffers iakttagelse skulle vara NF är jag nog en av syndarna. Det stämmer inte riktigt, varken signalement eller tidsmässigt.
Relativt nära i tid ligger ett bsnkomatuttag vid götabanken SV 42. Kanske så nära som 4 min före mordet.
Vem - och i vilken riktning gick personen?

Suck.

Yes!

Beträffande Delsborns vittnesmål fäster jag mig vid att signalementet han lämnade på mannen fullständigt avviker från alla andra signalement. Grå ulster och grå herrhatt.

Och, som du säger, så såg han de tre stå och samtala. Tittade bort och började köra. Hör första skottet och tittar mot mordplatsen. Det är ju ingenting rent sakligt som säger att mannen som samtalade med paret Palme är samme man som avlossade skotten. Delsborn tror det, men det kan vara ett totalt missförstånd.

Vi står kvar i limbo.
Citera
2021-02-18, 08:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad är en lumberjacka?

Det är i varje fall konstigt att ha ett konstgalleri utan att vara intresserad att visa upp och göra lite reklam för sina alster.

" Kan ett konstgalleri på Västerlånggatan i Gamla stan i Stockholm ha någon betydelse för Palmeutredningen?
Det finns mycket som talar för att det är precis så. Från våra senaste blogginlägg om Palmemordet vet vi att Olof Palme övervakades före mordet. Signalement på sju olika män involverade i övervakningen har redovisats.

Vi vet att övervakningen skedde vid Palmes bostad på Västerlånggatan 31 i Gamla stan, vid Gamla stans tunnelbanestation, vid biografen Grand och längs Sveavägen kvällen då Palme mördades.

Detta bekräftas av den Säpogrupp som direkt efter mordet fick spaningsledningens uppdrag att undersöka om Olof Palme varit övervakad före mordet. Säpogruppen, som lade fram sin rapport i april 1986, kom fram till att övervakning hade skett och lyfte fram signalement på de okända män som genomfört övervakningen.

Det är inte svårt att förstå att övervakarna inte endast övervakade Palme utan att övervakningen hörde samman med mordet. Återstår att bevisa men vi ser det som en rimlig hypotes värd att utreda närmare."

Författaren Gunnar Wall redovisar i sin bok ”Konspiration Olof Palme” (2015) uppgifter om en företagare i Luleå som sade sig vara involverad i planeringen av mordet på Palme. Företagaren hade hyrt ett konstgalleri nära Olof Palmes bostad som skulle användas för övervakning av statsministern.

En bekant till företagaren som hade fått information om mordplanerna rapporterade direkt efter mordet till Palmeutredningen om Luleåföretagaren och konstgalleriet men spaningsledningen tycks inte ha varit intresserad av informationen och hörde därför aldrig av sig till uppgiftslämnaren.

Den misstänkte företagaren avled i april 1988. En möjlighet att lösa mordet försvann.

Tiden före Palmemordet pågick saker vid detta konstgalleri som utan tvekan kan kopplas till övervakningen av Sveriges statsminister.

Vittnet Gitte W tog kontakt med polisen mindre än två dygn efter mordet. Hon berättade om iakttagelser hon gjort i ett konstgalleri med adress Västerlånggatan 28. Adressen är belägen mitt emot paret Palmes bostad på Västerlånggatan 31.

Gitte W berättade för polisen att hon vid ett tillfälle besökte konstgalleriet och då såg tre “mellaneuropeiska män i 35–40-årsåldern” i galleriet. Männen var ointresserade av att visa henne konsten och det hon såg av den var “skräp”.

Dagen efter Palmemordet passerade Gitte W platsen och då var konstgalleriet stängt. Det satt grått papper för fönstren."

Forts på https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/december/ett-konstgalleri-i-gamla-stan.html

Michael Palin och Monthy Pyton gänget svarar på din inledande fråga.

https://m.youtube.com/watch?v=FshU58nI0Ts
Citera
2021-02-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den bantningskur finns inte som hade givit Craig Williamsson ett annat signalement än smällfet. Sydafrika var en favoritsvartepetter dagarna efter MOP. Så skilda storheter som KGB och MI6 utnyttjade olika kanaler för att känga apartheid-regimen i Sydafrika. Snart 35 år senare har inget framkommit som kunnat koppla Botha-regimen till MOP.

Det jag tycker är lite märkligt är uppgifterna att Nigel Barnett haft kassettband på radioprogram(?) om dekorimamannen, och misslyckats på ett polygraftest ang Palmemordet. Annars svårt knyta Sydafrikamän till Sveavägen.
Citera
2021-02-18, 08:51
Medlem
Jag tror inte att man kan utesluta att paret Palmes telefon var avlyssnad av någon.

"Klockan 19.30 observerade vittnet Leif Kahlbom en man med walkie talkie i en gränd nära Palmes bostad. En person i samma sällskap såg vid samma tillfälle ytterligare en man med walkie talkie. Den mannen stod inte i en gränd utan på Västerlånggatan.

Lisbeth Palme berättade för polisen att hon och Olof klockan 19.50 på mordkvällen slutligen bestämde sig för att besöka biografen Grand och se den sena föreställningen (klockan 21.15) av filmen ”Bröderna Mozart”.

Exakt i det ögonblicket råkade två kollegor till Palme i statsrådsberedningen, Hans Dahlgren och Stefan Norén, promenera förbi Palmes bostad på Västerlånggatan 31 i Gamla stan.

Dahlgren och Norén noterade då en man som vankade av och an i en gränd ungefär 10 meter från Palmes bostad.

Mannen var 25-35 år gammal, 175-185 cm lång, atletiskt byggd och han bar en mörk lumberjacka.

Paret Palme lämnade sin bostad cirka klockan 20.30 och började promenera mot Gamla stans tunnelbanestation. Ungefär vid den tiden observerade vittnet Ulla Strömbäck-Larsson två män med walkie talkie.

Den ene mannen befann sig på Schönfeldts gränd och hade uppsikt över entrén till Gamla stans tunnelbanestation. Den andre stod på en perrong inne på tunnelbanestationen. Han kunde från sin position övervaka paret Palmes ankomst till stationen och inledningen av deras resa in mot city.

Dagarna före mordet och under mordkvällen var Olof Palme övervakad. Från klockan 18 på mordkvällen stod övervakande män vid Palmes bostad vilket med styrka talar för att biobesöket på Grand redan då var känt för de övervakande männen.

Det leder till slutsatsen att paret Palmes telefoner på arbetsplatserna och i bostaden var avlyssnade.

Många möjligheter att avlyssna telefonerna"
Citera
2021-02-18, 09:58
Medlem
Citat:
Jag tror inte att man kan utesluta att paret Palmes telefon var avlyssnad av någon.

"Klockan 19.30 observerade vittnet Leif Kahlbom en man med walkie talkie i en gränd nära Palmes bostad. En person i samma sällskap såg vid samma tillfälle ytterligare en man med walkie talkie. Den mannen stod inte i en gränd utan på Västerlånggatan.

Lisbeth Palme berättade för polisen att hon och Olof klockan 19.50 på mordkvällen slutligen bestämde sig för att besöka biografen Grand och se den sena föreställningen (klockan 21.15) av filmen ”Bröderna Mozart”.

Exakt i det ögonblicket råkade två kollegor till Palme i statsrådsberedningen, Hans Dahlgren och Stefan Norén, promenera förbi Palmes bostad på Västerlånggatan 31 i Gamla stan.

Dahlgren och Norén noterade då en man som vankade av och an i en gränd ungefär 10 meter från Palmes bostad.

Mannen var 25-35 år gammal, 175-185 cm lång, atletiskt byggd och han bar en mörk lumberjacka.

Paret Palme lämnade sin bostad cirka klockan 20.30 och började promenera mot Gamla stans tunnelbanestation. Ungefär vid den tiden observerade vittnet Ulla Strömbäck-Larsson två män med walkie talkie.

Den ene mannen befann sig på Schönfeldts gränd och hade uppsikt över entrén till Gamla stans tunnelbanestation. Den andre stod på en perrong inne på tunnelbanestationen. Han kunde från sin position övervaka paret Palmes ankomst till stationen och inledningen av deras resa in mot city.

Dagarna före mordet och under mordkvällen var Olof Palme övervakad. Från klockan 18 på mordkvällen stod övervakande män vid Palmes bostad vilket med styrka talar för att biobesöket på Grand redan då var känt för de övervakande männen.

Det leder till slutsatsen att paret Palmes telefoner på arbetsplatserna och i bostaden var avlyssnade.

Ang. Telefonavlyssningen.

Vet någon hur telefonkablar/trådar på bostadshuset såg ut?

Var kopplingsplinten på bostaden utomhus?var den låst med extra hänglås eller bara med löst lock?

Var fanns kopplingsskåpet var det utomhus eller i någon källare?

Vet någon hur Televerket hade hans trådar dokumenterade?
Citera
2021-02-18, 09:58
Medlem
Citat:

Jag har alltid haft känslan av att det är någon stormakt som gjort detta. Av de som fanns då är det väl bara USA som finns kvar. Om det utförts av någon fd stormakt så borde det ju ha läkt ut i något öppnat arkiv eller av någon som sjungit ut. Det skulle ju inte direkt ha varit första gången som CIA intervenerat på andra länders territorium. Det skulle ju också kunna förklara vad Holmer menade med att Sverige skulle "skaka i sina grundvalar" om sanningen kom ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in