Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Så kan det vara.
Det jag hakat upp mig lite på är gänget som passerat norrut.
När vi nu i stort sett vet att IM sett dem högst 2.5 min innan mordet (han har ju inte stått längre än så) vet vi också att de måste ha mött makarna Palme någonstans längs kvarteret eftersom makarna Palme bör ha lämnat SARI 1,5 min före mordet.
Gänget kan knappast ha hunnit passera AF kyrkogata en minut efter att de passerat Tunnelgatan.
Men varken NF eller LP har sett dem.
Det troligaste är att de passerat Tunnelgatan mindre än 2.5 min före mordet, vilket ytterligare ökar sannolikheten att de mött Palme någonstans på mitten.
Det tränger dem också mycket närmare NF positionsmässigt.
Därför tänker jag att det faktiskt var AB och hans vänner, som befann sig inne på bankomaten då Palme passerade, men inte kan väl någon av dem vara mannen i beige? De hade ju inte sett eller hört något.
Om IM sett en ensam vandrare hade vi lätt kunna säga att det var NF, men 5-6 personer!?
Jag får inte ihop det.
Har gänget ens existerar?
Ja mysteriet kvarstår kan man säga. Så vitt vi vet fanns inget annat festglatt gäng som passerade Dekorima norrut tiden kring mordet.
Min slutsats är att allas vår IM precis som han säger inte tittade mot Dekorima hela tiden (varför skulle han göra det?) utan "såg sig omkring så som man gör".
Jag är endast säker på följande när det gäller IM:s observation:
1) Han ser en man stå mot väggen/skyltfönstret vid Dekorima kort tid före skotten. Med tanke på GM:s sena ankomst (som vi kommit fram till utifrån andra vittnens passeringar) så kan det ha rört sig om endast 15-20 sekunder.
2) Han ser paret Palme komma gående.
3) Han ser mannen vid väggen "gå upp" bakom paret Palme. Han anar då att något är på väg att hända och vänder sig om till sina kompisar som sitter i baksätet och säger det. Det tar några få sekunder. Om man läser förhöret noga förstår man att han missade några sekunder just då vilket är olyckligt. Men sant.
4) IM vänder tillbaka huvudet mot Dekorima och ser de båda mynningsflammorna och mannen som faller. "Plötsligt small det bara två skott". Han såg ingen revolver.
5) Efter skotten ser han GM stoppa revolvern i jackan, stanna upp ett ögonblick för att sedan vända sig om och gå in på Tunnelgatan. Han behåller blicken på GM eftersom han är rädd att GM kan blandas ihop med en åskådare. Vilken åskådare då undrar vän av ordning? Det var väl bara LP o OP på platsen i det läget? Eller?
Jag tror att IM i bakhuvudet har en minnesbild av att det passerat ett festglatt gäng medan han satt i bilen men han har inte koll på tiden. Det som hänt vid "den jävla reklampelaren" är dimmigt. Förhörsledaren kopplar på och frågar om paret Palme mött gänget vid reklampelaren vilket får IM att tänka i de banorna. Det är inte alls säkert att det var så det var.
Nåväl.
För mig framstår det som mest logiskt att det festglada gänget var AB:s gäng på 4 personer. De 5-7 IM talar om är antingen en missuppfattning eller så passerade det ytterligare ett par personer i det läget, personer som inte hade med AB:s gäng att göra.
Läste förhör med LP häromdagen och såg att hon på något ställe säger att hon har ett vagt minne av att hon och Olof mötte ett ungt par på östra sidan.
Sen har vi då kärnfrågan. Varför såg inte AB:s gäng NF och paret Palme? Ja, varför ser man inte personer på en trottoar en glad festkväll? Tror det är så enkelt. AB:s gäng kanske gick ute vid trottoarkanten medan paret Palme gick nära väggen och NF mitt på trottoaren. Kanske nåt sånt?
Eller, som sagt, så kanske AB:s gäng fortfarande befann sig inne i Bankomatlokalen men då tycker jag det blir svårare. Då borde de väl ha gått ut i princip samtidigt som paret Palme passerade? Och då borde paret Palme ha sett AB såvida han inte just då stod ute vid trottoarkanten och spejade söderut efter sina jobbarkompisar.