2021-02-16, 13:50
Medlem
OPK123s avatar
Jag tycker man ska ha respekt för allas tankar och teorier, så länge man inte medvetet försöker förstöra tråden. Tycker det är intressant att läsa de flesta kommentarer här inne. Hellre det än att tråden dör ut (vilket det har känts att den har varit på väg att göra på sistone). Och vad tjänar det till?
Citera
2021-02-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mannen med den vinröda jackan som LP såg utanför bostaden var lång, blond, 35-40 år. Hon uppfattade honom som "stor" och "grov". Ordet grov tycks syfta på att han såg ut att vara en person som ägnat sig åt brott. Med lång avsågs cirka 190 cm.

Detta hittade jag i går i ett konfrontationsförhör jag aldrig tidigare läst. Finns i liggaren.

https://drive.google.com/file/d/1XAOw--STrcj4mqoFTGR3LbhD3OzFZb2b/view

Enligt taxichauffören Börge H som såg mannen i den vinröda jackan mittemot mordplatsen är signalementet ungefär detsamma- lång och atletiskt byggd. Precis som i GS stående bredvid en kortare man i blå jacka.

Att de båda männen stod på Tunnelgatan västra ca 22.50 betyder givetvis inte att de i förväg kunde gissa att Palme skulle passera Dekorima. Inte heller dessa män var tankeläsare. Det betyder endast att de båda männen befann sig mittemot mordplatsen ca 30 minuter före mordet, då talande med person/personer i en Van.

På samma plats vid ungefär samma tid befann sig som bekant även Tunnelbanemannen.

Intressant.

”Men den jag iakttagit, det har jag ju nämnt.
Han hade färgskalan beige, rött alltså”

”Jag fick en känsla av att han hade ett grovt utseende, och var blond och stor då. Och hade den här färgskalan på kläderna i den beige-vinröda.”

Nu pratar hon alltså om mannen på Västerlånggatan.

Kan det ändå vara så att hon kopplat ihop den långe spenslige mannen i beige längre norrut vid mordplatsen med denne man?
Grovt utseende behöver ju som sagt inte betyda grovt byggd.
”Stor” skulle iof kunna tyda på att han var kraftigt byggd, och det hela verkar bygga mer på känsla än stringenta minnesbilder.

Detta skulle möjligen kunna förklara att hon uppfattat det som två gm.
Att han var blond utesluter ju ändå inte att kon kunde få för sig att det var Ustasja.
Citera
2021-02-16, 15:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Intressant.

”Men den jag iakttagit, det har jag ju nämnt.
Han hade färgskalan beige, rött alltså”

”Jag fick en känsla av att han hade ett grovt utseende, och var blond och stor då. Och hade den här färgskalan på kläderna i den beige-vinröda.”

Nu pratar hon alltså om mannen på Västerlånggatan.

Kan det ändå vara så att hon kopplat ihop den långe spenslige mannen i beige längre norrut vid mordplatsen med denne man?
Grovt utseende behöver ju som sagt inte betyda grovt byggd.
”Stor” skulle iof kunna tyda på att han var kraftigt byggd, och det hela verkar bygga mer på känsla än stringenta minnesbilder.

Detta skulle möjligen kunna förklara att hon uppfattat det som två gm.
Att han var blond utesluter ju ändå inte att kon kunde få för sig att det var Ustasja.

Precis. Jag hade aldrig läst det här förhöret förut. Heder till den som begärde ut det. Vi får en uppenbar länk mellan bostaden och Tunnelgatan västra 30 min före mordet här.

Den slanke mannen i beige norr om mordplatsen är signalementsmässigt klurig. Det var säkert en mycket hastig blick så vi får inte mkt att gå på. Själv spekulerade jag häromdagen om att det kunde ha varit Tunnelbanemannen som knallade över till andra sidan Sveavägen. Men svårt är det.

Beträffande två gärningsmän måste jag säga att det är något jag alltmer intresserar mig för. Att LP såg GM råder det inget tvivel om även om jag tror att hon kanske inte såg så mkt som hon påstod. Snarare handlade det om den man hon såg snett bakifrån vandra in på Tunnelgatan. Men även där är det som du vet osäkert. Kanske även en snabb glimt av ansiktet.

Att avfärda 2 GM med "ja men hon såg ju AB också" är att göra det väldigt enkelt för sig. Typiskt HH-slarv.

Hennes intryck från mordplatsen bygger på GS-iakttagelsen helt och hållet. Lång ljushårig man i jackan beige/vinröd+GM i blå jacka. Det säger hon ju själv i ett tidigt förhör. Rimborn hörde rätt.
LP observerade samma män på mordplatsen som hon sett utanför bostaden några dagar tidigare.

Edit. I ett av förhören med tjejerna från Åke Larssons bil (tror jag det var) framgår att en man snabbt rörde sig från mordplatsen över Sveavägen i nordvästlig riktning. Direkt efter mordet. Mannen i beige?
Senast redigerad av Basfakta 2021-02-16 kl. 15:23.
Citera
2021-02-16, 15:55
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Precis. Jag hade aldrig läst det här förhöret förut. Heder till den som begärde ut det. Vi får en uppenbar länk mellan bostaden och Tunnelgatan västra 30 min före mordet här.

Den slanke mannen i beige norr om mordplatsen är signalementsmässigt klurig. Det var säkert en mycket hastig blick så vi får inte mkt att gå på. Själv spekulerade jag häromdagen om att det kunde ha varit Tunnelbanemannen som knallade över till andra sidan Sveavägen. Men svårt är det.

Beträffande två gärningsmän måste jag säga att det är något jag alltmer intresserar mig för. Att LP såg GM råder det inget tvivel om även om jag tror att hon kanske inte såg så mkt som hon påstod. Snarare handlade det om den man hon såg snett bakifrån vandra in på Tunnelgatan. Men även där är det som du vet osäkert. Kanske även en snabb glimt av ansiktet.

Att avfärda 2 GM med "ja men hon såg ju AB också" är att göra det väldigt enkelt för sig. Typiskt HH-slarv.

Hennes intryck från mordplatsen bygger på GS-iakttagelsen helt och hållet. Lång ljushårig man i jackan beige/vinröd+GM i blå jacka. Det säger hon ju själv i ett tidigt förhör. Rimborn hörde rätt.
LP observerade samma män på mordplatsen som hon sett utanför bostaden några dagar tidigare.

Edit. I ett av förhören med tjejerna från Åke Larssons bil (tror jag det var) framgår att en man snabbt rörde sig från mordplatsen över Sveavägen i nordvästlig riktning. Direkt efter mordet. Mannen i beige?

Även om dessa två vittnesmål kom sent (11 år efter mordet) tycker jag ändå de är intressanta i sammanhanget.

https://drive.google.com/file/d/1qVRxHn9lYpLR4Ym2feq_1mPBZo5O6kJe/view

Maria och Katarina.
Citera
2021-02-16, 16:38
Medlem
H24s avatar
Tipsar om denna uppsats från Lund för den som vill förkovra sig.

https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/9040470?fbclid=IwAR31R4lfmLbC35Xls5FM02wVV9YJb-RHCqN6HWeCyqJFSCgTgN7vkibxuZc
Citera
2021-02-16, 16:49
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Mannen med den vinröda jackan som LP såg utanför bostaden var lång, blond, 35-40 år. Hon uppfattade honom som "stor" och "grov". Ordet grov tycks syfta på att han såg ut att vara en person som ägnat sig åt brott. Med lång avsågs cirka 190 cm.

Detta hittade jag i går i ett konfrontationsförhör jag aldrig tidigare läst. Finns i liggaren.

https://drive.google.com/file/d/1XAOw--STrcj4mqoFTGR3LbhD3OzFZb2b/view

Enligt taxichauffören Börge H som såg mannen i den vinröda jackan mittemot mordplatsen är signalementet ungefär detsamma- lång och atletiskt byggd. Precis som i GS stående bredvid en kortare man i blå jacka.

Att de båda männen stod på Tunnelgatan västra ca 22.50 betyder givetvis inte att de i förväg kunde gissa att Palme skulle passera Dekorima. Inte heller dessa män var tankeläsare. Det betyder endast att de båda männen befann sig mittemot mordplatsen ca 30 minuter före mordet, då talande med person/personer i en Van.

På samma plats vid ungefär samma tid befann sig som bekant även Tunnelbanemannen.

Mycket bra!

Då är det nära att länka Lisbet i Gamla stan till Börges observation och vidare via Tunnelbanemannen kl 22.48, 23.17 och 23.20 till mordplatsen.
Den svaga länken är mellan Börge c:a 22.45 och observationen kl 22.48. Jag menar att det är Tunnelbanemannen i bägge fallen som figurerar här, men det skulle behövas ett vittne till.

Det kommer börja sippra snart.
Citera
2021-02-16, 16:59
Medlem
Jag fick idag hemskickat nedan dokument, de berör vapenbeslag i Sigge Cedergrens trapp Tegnergatan 16.
Först tyckte jag de verkade lite ointressanta, då de står att vapnet var en pistol Hustqvarna 40 9mm och att den hittades 2 veckor före mordet, men sedan dyker uppgifter upp även att vapnet skulle hittats 2 veckor efter mordet, och det finns bilder tagna (okänt ursprung) från beslaget som absolut inte ser ut som en Husqvarna 40, utan mer som en 357 Magnum, samt stämmer inte enligt beskrivning att ammunition skulle legat i 2 skinnpåsar. På bilderna ser man en ljus ask som står super-X på, liknande de askar som metal piercing ammunition kunde förvaras möjligen. Lite svårt att utröna då mycket är maskat.
Har någon här i forumet tittat närmre på dessa vapenbeslag i Sigges trapp?
(Jag har ingen scanner, men kan scanna in ifall nån intresserad och ifall dokumenten inte finns sedan tidigare)

KB22106-00

KB10395-00
KB10395-01
KB10395-01-A
KB10395-01-B
KB10395-02
KB10395-03
KB10395-03-A
KB10395-03-B
KB10395-04
KB10395-04-A
KB10395-05
KB10395-06
KB10395-07
KB10395-08
KB10395-09
KB10395-10
Citera
2021-02-16, 17:27
Medlem
Citat:

Det verkar som han hade rätt, ja.

Inte mycket att säga om att
de strök Ustasja, det var mer spekulation, men två gärningsmän är oklart varför de strök.
”De som gjorde det här var de som var i gamla stan. En av dem var den som sköt”

Även om Rimborn rapporterat att båda var mörkhåriga, och att den vinröda jackan saknas i rapporten, så är det ju inte långsökt att tänka att hon tror att det rör sig om samma figur.

Som du säger är det att göra det lite väl enkelt för sig att utgå från att hon förväxlat gm med AB.
Inte lätt för LP att sortera ut vad som är vad, men mannen 30 meter norrut är något man inte kan avfärda.
Kan röra sig om en helt oskyldig person som inte ville bli inblandad också, och i så fall helt riktigt att stryka uppgiften, men inte innan personen var identifierad, och det tycks han ju inte vara än idag.
Brottsplatsutredningen verkar avsiktlig undermålig, och man har larmat ut signalementsuppgifter som inte återfinns i vittnesmålen.
Kepsen med uppknutna öronlappar är ett exempel.

Även SE sa att det fanns människor på den korta sträckan mellan mordplatsen och Sveavägen 44.
Denna beige klädde man bör ha befunnit sig ungefär mitt på den sträckan.
Citera
2021-02-16, 17:31
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freefork
Jag fick idag hemskickat nedan dokument, de berör vapenbeslag i Sigge Cedergrens trapp Tegnergatan 16.
Först tyckte jag de verkade lite ointressanta, då de står att vapnet var en pistol Hustqvarna 40 9mm och att den hittades 2 veckor före mordet, men sedan dyker uppgifter upp även att vapnet skulle hittats 2 veckor efter mordet, och det finns bilder tagna (okänt ursprung) från beslaget som absolut inte ser ut som en Husqvarna 40, utan mer som en 357 Magnum, samt stämmer inte enligt beskrivning att ammunition skulle legat i 2 skinnpåsar. På bilderna ser man en ljus ask som står super-X på, liknande de askar som metal piercing ammunition kunde förvaras möjligen. Lite svårt att utröna då mycket är maskat.
Har någon här i forumet tittat närmre på dessa vapenbeslag i Sigges trapp?
(Jag har ingen scanner, men kan scanna in ifall nån intresserad och ifall dokumenten inte finns sedan tidigare)

KB22106-00

KB10395-00
KB10395-01
KB10395-01-A
KB10395-01-B
KB10395-02
KB10395-03
KB10395-03-A
KB10395-03-B
KB10395-04
KB10395-04-A
KB10395-05
KB10395-06
KB10395-07
KB10395-08
KB10395-09
KB10395-10

Spännande. Du kan inte få in dokumenten på Palmordsarkivet.se där samlas dokument/förhör som tas ut av "privatspanare". (fråga inte mig hur man gör)
Citera
2021-02-16, 20:49
Medlem
Jag har anonymt följt denna tråd regelbundet i flera år och är djupt imponerad av hur ett flertal deltagares samarbete successivt snävat in på vad jag tror är vägen in mot vad som verkligen hände på Sveavägen/Tunnelgatan den där kvällen. Har läst nånstans att det fanns ett galleri mittemot bostaden i GS som stängde kort efter MOP. Finns det någon chans att ta reda på vilka som var innehavare av detta galleri och som möjligen skulle kunna bidra med ytterligare detaljer kring den övervakning som uppenbarligen föregick MOP?
Citera
2021-02-16, 22:10
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenne938
Jag har anonymt följt denna tråd regelbundet i flera år och är djupt imponerad av hur ett flertal deltagares samarbete successivt snävat in på vad jag tror är vägen in mot vad som verkligen hände på Sveavägen/Tunnelgatan den där kvällen. Har läst nånstans att det fanns ett galleri mittemot bostaden i GS som stängde kort efter MOP. Finns det någon chans att ta reda på vilka som var innehavare av detta galleri och som möjligen skulle kunna bidra med ytterligare detaljer kring den övervakning som uppenbarligen föregick MOP?

Jag har gjort ett försök tidigare: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2021-02-16, 22:28
Medlem
Vad är en lumberjacka?

Det är i varje fall konstigt att ha ett konstgalleri utan att vara intresserad att visa upp och göra lite reklam för sina alster.

" Kan ett konstgalleri på Västerlånggatan i Gamla stan i Stockholm ha någon betydelse för Palmeutredningen?
Det finns mycket som talar för att det är precis så. Från våra senaste blogginlägg om Palmemordet vet vi att Olof Palme övervakades före mordet. Signalement på sju olika män involverade i övervakningen har redovisats.

Vi vet att övervakningen skedde vid Palmes bostad på Västerlånggatan 31 i Gamla stan, vid Gamla stans tunnelbanestation, vid biografen Grand och längs Sveavägen kvällen då Palme mördades.

Detta bekräftas av den Säpogrupp som direkt efter mordet fick spaningsledningens uppdrag att undersöka om Olof Palme varit övervakad före mordet. Säpogruppen, som lade fram sin rapport i april 1986, kom fram till att övervakning hade skett och lyfte fram signalement på de okända män som genomfört övervakningen.

Det är inte svårt att förstå att övervakarna inte endast övervakade Palme utan att övervakningen hörde samman med mordet. Återstår att bevisa men vi ser det som en rimlig hypotes värd att utreda närmare."

Författaren Gunnar Wall redovisar i sin bok ”Konspiration Olof Palme” (2015) uppgifter om en företagare i Luleå som sade sig vara involverad i planeringen av mordet på Palme. Företagaren hade hyrt ett konstgalleri nära Olof Palmes bostad som skulle användas för övervakning av statsministern.

En bekant till företagaren som hade fått information om mordplanerna rapporterade direkt efter mordet till Palmeutredningen om Luleåföretagaren och konstgalleriet men spaningsledningen tycks inte ha varit intresserad av informationen och hörde därför aldrig av sig till uppgiftslämnaren.

Den misstänkte företagaren avled i april 1988. En möjlighet att lösa mordet försvann.

Tiden före Palmemordet pågick saker vid detta konstgalleri som utan tvekan kan kopplas till övervakningen av Sveriges statsminister.

Vittnet Gitte W tog kontakt med polisen mindre än två dygn efter mordet. Hon berättade om iakttagelser hon gjort i ett konstgalleri med adress Västerlånggatan 28. Adressen är belägen mitt emot paret Palmes bostad på Västerlånggatan 31.

Gitte W berättade för polisen att hon vid ett tillfälle besökte konstgalleriet och då såg tre “mellaneuropeiska män i 35–40-årsåldern” i galleriet. Männen var ointresserade av att visa henne konsten och det hon såg av den var “skräp”.

Dagen efter Palmemordet passerade Gitte W platsen och då var konstgalleriet stängt. Det satt grått papper för fönstren."

Forts på https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/december/ett-konstgalleri-i-gamla-stan.html
Senast redigerad av Sumer 2021-02-16 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in