Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Han säger att han har finsk/lettisk tid. Så då är det 00:26. Vid denna tidpunkt gör han sina iakttagelser av förskeppet, klär på sig och går ut på däck. Och det är inte fartygets ljus som slocknar, det är ljuset i fören (’stem’ = gösstaken?).
Du slår fast att detta är fel, det skall vara 01:26. Men det är efter Maydayanropet och en tidpunkt när vi vet att fartyget är dödsdömt. Du hävdar väl inte på allvar att han står kvar inne på däck 7 och tittar på fördäck kl. 01:26?!
Så Hellberg har helt rätt. Vittnet Kikust blandar uppenbart ihop tiden, vilket var Hellbergs poäng.
Nej, jag slår inte fast något, utan påpekar att observationen att sökljuset i fören slocknar och maskinerna stannar passar in med tiden 01.26. Kikusts kan inte gärna ha förlagt dessa observationer till 00.26. Då skulle han vara helt förvirrad, vilket det inte finns någon som helst anledning att förutsätta.
Det står inte klart ut att han 01.26 ("riktig" tid förmodad av mig ) är kvar på samma plats han tänkt sova på och varifrån observationen görs. 01.28 tar han sin sista titt på klockan.
Om Hellberg får sin vilja fram här förvandlas Kikusts vittnesmål från logisk beskrivning av vad han ser när han upplever katastrofen efter Den stora överhalningen fast fel i tid till helt snurrigt så att man inte kan lita på det alls, vilket är syftet med hans ifrågasättande. Det är djupt problematiskt för den bild av händelserna Hellberg vill försvara om Kikusts observationer verkligen sker efter katastrofens inledningsskede.
Det är förstås inte alls säkert att den felaktiga uppfattningen om estnisk/svensk tid är Kikusts fel. Det kan var polisen som skriver konceptet till förhöret som gör fel. Eller så har verkligen Kikusts själv ställt om klockan fast han förnekar det.
Vad föreslår du istället för alternativ förklaring? Att Kikusts klocka går fel 19 minuter eller något liknande eller att han ser fel på klockan med något sådant?
Jag skall citera din specielle vän Henning Witte här därför att han har lite information om Kikusts vittnesmål vilket det annars verkar ont om.
Witte skriver i sin bok
MS Estonia sänktes, s 65, att Aftobladet den 27 oktober 1994 refererar uttalanden kommisionen gjort i samband med att de kommenterar Kikusts vittnesmål.
Kommissionen anser att det vore mer logiskt att visiret slets av en timme tidigare och att de var då Valters Kikusts gjorde sina iakttagelser.
"Han kan ha blandat ihop estnisk och svensk tid", säger Kari Lehtola."
Jag vet att du är skeptisk till Witte och det är förstås bra, men citatet från Aftonbladet antyder också att den här historien med Kikusts är mer komplicerad än Hellberg ger sken av.
Här är det istället kommisionen som vill flytta
tillbaka Kikusts tidsangivelse.