Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Hellberg är uppenbart vare sig korkad eller ”nyttig idiot”. Han är påläst vilket visar sig i hans många referat av olika vittnesmål, flera nya för mig. Jag håller inte med om hans uppfattning om tidslinjen och varför han landar i att förloppet startar så sent. Men t.ex. hans fyra faktapunkter i inledningen torde bara rejäla foliehattar invända mot:
- Vi vet var bogvisiret föll av, eftersom vi exakt vet var det hittades och givetvis också exakt var vraket ligger.
- Vi vet också när mayday-trafiken mellan Estonia och Silja Europa skedde – den spelades in på Silja Symphony med angivande av tiden.
- Vi vet från Sjöfartsverkets dykningar i december 1994 att bilrampen är delvis öppen där vraket ligger. Den öppnas inte av sig själv – men det finns de som till och med hävdat att rampen aldrig öppnades när visiret föll av.¹
- Vi vet också säkert att någon explosion i och kring fartyget under vattenytan inte skedde.
Det sista beror dock inte på seismografiska data som Hellberg skriver, utan det helt uppenbara faktum att ingen hört en explosion, inte ens de under däck.
Hellbergs sammanfattning om konspirationsteorier om vapensmuggling och samband med en hypotetisk ubåtskollision är också helt relevant. Precis så drivs konspirationsteorier i t.ex. den här tråden. Noll substans, 100% spekulation.
Det är en fullständigt felaktig bild som Hellberg tillsammans med andra journalister sprider att den helt relevanta kritiken mot statens utredning av Estoniakatastrofen skulle röra smådetaljer som man hänger upp sig på och i sig innebära konspirationsteorier. Så är det inte och har aldrig varit.
JAIC : s slutsatser bygger på grova felaktigheter och är ingen riktig utredning eftersom Estonias haveri aldrig utsätts ordentligt vare sig juridiskt eller i sak, då man struntade både i att undersöka vraket för att utröna vad som hänt och ta upp vittnesmål från vittnena ombord.
Hellberg vidarebefordrar i sin artikel dessa felaktighet och har därmed diskvalificerat sig från sin roll som självutnämnda roll som debunkare. Det är inga detaljer att de tre männen i ECR vittnar om en stängd ramp efter haveriet inleds, det är inga detaljer att JAIC: s tidsförloppet är helt felaktigt och grovt lögnaktigt och det är för den delen ingen detalj att Valters Kikusts vittnar om att bogvisiret sitter kvar på Estonia till strax innan motorerna dör.
Hellberg är antingen en medveten desinformatör på statligt uppdrag vilket är långt ifrån omöjligt, eller en nyttig idiot åt de myndigheter som förmedlat en förljugen rapport om Esonias haveri.
Teorierna om smuggling är inte några konspirationsteorier utan högst relevanta spekulationer utifrån fakta. Det är inte givet att det förekom hemliga smugglingsoperationer på Estonia natten hon gick under, men det är sannerligen inte uteslutet och defintivt ingen konspirationsteori. Om detta förekom måste det inte vara kopplat till att Estonia gick under som Hellberg på typisk felaktigt manér försöker framställa det som. Hirschfeldts utredning visade inte att Estonia inte bar på smuggelgods haverinatten, det är ännu ett - troligen medvetet - missförstånd Hellberg ger uttryck för.
Du påstår ju att du inte vill diskutera frågan om hemliga operationer kopplade till Estonia så det förvånar mig något att du nu går in och försvarar Hellberg och alltså diskuterar saken på omvägar. Du menar alltså att det på något sätt är fullständigt omöjligt och foliehattsaktigt att tro att sådana kan ha förekommit? I så fall skall jag påminna om Voronins väska. Det är ett direkt faktum att representanter för svenska staten lade sig vinn om att bärga denna med hjälp av Rockwater. när man struntade i att göra annat. Hellberg talar inte sanning här.
Citat:
Vad jag skulle veta mer om är varför Hellberg är så övertygad om att Treus tidsuppgift stämmer, och att Lindes är fel. Det är frestande att gå på Treus tid, för det förklarar varför bryggan inte gör någonting innan Mayday-anropet 01:22: de hinner i så fall inte, Även om jag tycker hans resonemang om vittnens missuppfattningar om tider (t.ex. polisen Valters Kikusts!) är högst relevanta så skulle jag vilja veta mer om hur han ser på den berömda väckarklockan som stannar på på 01:02, eller Wanda Ms uppgift om att hon kom ut på däck redan 01:05.
Varför han är så övertygad om det är därför att han antingen är en nyttig idiot som på felaktiga grunder han fått för sig är de rätta försvarar JAIC i ett dumdrygt kvarhållande av en uppfattning han bildat sig tidigt och inte låter ompröva i ljuset av nya fakta eller en desinformatör som att medveten om att tiderna är helt uppåt väggen och att mycket kritik mot statens hantering av katastrofen är fullständigt relevant och väcker allvarliga frågor om att man döljer något och i så fall vad. Vilket är inte lätt att säga.
Vad gäller explosioner på Estonia. Det är forfarande ingen foliehattsteori att sådana förekommit. Jag håller med om att vittnesmålen inte alls ger stöd till detta ch tyder på motsatsen, men eftersom de är så bristfälliga och inkorrekt upptagna går de långt ifrån att använda som något facit.