Citat:
Ursprungligen postat av
saytan.godzon
Efterlyser en FAQ om elvanse. Någon som är villig?
Vad vet "vi" egentligen om denna "mirakelmedicin?"
Någon har precis påbörjat en behandling och är hittills väldigt nöjd med hur och saker o ting funkar jämförelsevis med dom traditionella förstahandsvalen vid AD/HD, har nu 60 mg men kommer troligtvis bli en ökning till 90.
Det jag vill veta är:
Halveringstid osv? går säkert att googla fram men behöver tillförlitliga uppgifter.
Tolerans? en av nackdelarna med ex, gatusubstanser är ju att toleransen snabbt ändras.
Dvs. det är vanligt att det ofta behövs dosjusteringar.
Vill helst undvika detta osv.
min teori, eller det som kanske säger sig självt är att toleransen inte ska ändras om man bibehåller ett regelbundet intag. men då substansen är hyffsat ny på marknaden (vad jag vet) så hade jag behövt bättre & mer info.
Undrar oxå något ang. interaktioner. Vad sker om behandling med denna typ av läkemedel integreras med ex. opiater/opioder och vad sker om det görs justeringar längre fram? Alltså om vi tar ett ex.
En patient får 18 mg sub och 60 mg lisdexamfetamin, elvansen höjs till 90 o så småningom så kanske subben sänks till 12 el. 8. Tror ni att 60 mg skulle räcka om subben försvann? Patienten behövde 3 gånger så hög dos än vad läkemedelsverket rekomenderar för att ens få effekt på dom 2 traditionella läkemedlena. Kommer patienten isf även uppleva andra biverkningar pga Elvansen (just nu enbart nerstömdhet på eftermiddagen samt sömnsvårigheter men dessa har dock funnits sedan barnsben. Personen ifråga brukar använda sig av små doser alprazolam (som funkar bra mot både muskelvärken, kramperna & ångesten samt desspressiviteten, vilket sjukvården såklart är emot och det är även helt fel preparat pga alldelles för kort halveringstid + toleransökning. Håller nu på och kör en Ergenyl kur för att slippa muskelverken. Några andra förslag? Jag själv funderat mycket över hur det skulle vara att istället försöka sätta in ex. 20 mg nitrazepam mot ångest & kramperna vid behov (Dock under kontrollerade former såklart)
Patient har lätt att öka i vikt, fick Zyprexa under en period men blev 30 kg tyngre på 2 månader vilket måste vara mindre kul om man exempelvis haft komplex för sånt under skoltiden.
Går troligtvis att googla osv, Vilket jag även gör men föredrar personliga erfarenheter.
Och sist men inte minst, Personen ifråga är vegeterian och hade gärna sluppit Gelatinkapslarna.
Finns ju sätt att kringgå detta men hur påverkar det det verksamma ämnet om man delar kapslarna?
Går det snabbare ur kroppen osv? Tror inte riktigt personen har råd med det då hen äntligen hittat något som verkar fungera.
Allt detta varierar extremt från person till person men jag har själv gått på elvanse tsm med både matadon under perioder samt subutex under andra perioder. Har tagit elvanse med mer elr mindre alla substanser som finns och här är lite mer av mina erfarenheter:
Tolerans får du oavsett i min erfarenhet, enda sättet att få ner den är att ta en paus ( under denna paus kan man hitta andra mildare simulanter som tex modafinil som håller en vaken men inte påfrestar ens dopamin förråd alls vilket är det jag tycker man bör hålla så intakt som möjligt)
Att ta lägre doser och hålla sig till ett dos tillfälle, sova och äta bra rekommenderas med, dopamin bygger upp sig rätt så snabbt (om man jämför med serotonin tex) så en natts sömn gör mer en man tror.
Utöver detta finns de amino-syror som jag tar och tkr hjälper för att hjälpa kroppen ännu mer att ha så goda nivåer med dopamin som möjligt.
Tar : L-theanine, L-tyrosine, Dl-phenylanine 3 ggr om dagen samt (Inositol, bcaa o andra saker till träning) och 5-htp på kvällen.
Om personen går på subutex elr metadon och är beroende så kommer elvansen inte direkt påverka så mkt då personen ifråga inte lär få nått rus (inte längre i alla fall) av de substanserna (beror på hur länge han vart fast på det). ifall det är så att han får effekt av suben så kan man få speed-ball liknande effekt av att ta dessa tillsammans.
Alprozamen tkr jag låter vettigt om det är vid låg dos och endast på kvällen när elvansen har gått ur kroppen. Optimala hade annars bara varit att lyckas somna/slappna av via mildare preparat, typ lergrigan, kanske kava, passion flower etc. Amino-syrorna jag nämnde tycker jag hjälper som fan på kvällen med.
Angående huruvida elevansen skulle hjälpa när subutex-dosen ska sänkas från 12 till 8 så tror jag inte det, tror nästan att elevansen kan bli mera påfrestande (tydligare biverkningar) när man plötsligt drar ner på en så tung medicin som subutex, kan hjälpa oxå men det är en stimulant trors allt, inte det skönaste att vara på ifall man har opiat-at.
Man kan öppna kapslarna japp! De kickar snabbare om du blandar ut de i vatten o slänger i en samarin eller två (sägs det)