Citat:
Ursprungligen postat av
Tacticalchaos
Uppskattar svaret

du upplever ingen ångest eller känner dig påtänd när du tagit då alltså? Det är alltså inga likheter med gatutjack? Är jävligt intressant om elvanse kan hjälpa mig men är mindre sugen om man kan bli sådär manisk och hamna i vidriga tjackrunkningar på ett par timmar.
Du kan såklart bli påtänd på (Lis)dexamfetamin om du petar i dig mer än vad du blivit ordinerad. Jag minns att jag blev skapligt fjuttad på en 70mg. Dos kan variera kraftigt från person till person. Jag skulle kanske t.ex. endast behöva 20 mg på morgonen och känna mig nöjd medans du behöver 40 mg för att uppnå samma effekt som mig.
Det är en rätt så stor skillnad från vanligt gatutjack faktiskt. Ingen levo utan bara (lis) dex(tro) i dessa mediciner. Levo-amfetamin fyller alltså ingen funktion mot en adhd/add diagnos. Du kan alltså vara garanterad på vad du petar i dig när du tar en Elvanse tablett. Det är inte slaget med annat skit som får dig att må dåligt under eller efter ruset som kan vara hyfsat vanligt på gatuamfetaminet om du råkat köpa av en kran som inte håller måttet på sina produkter och vet hur tjack ska slå. Rent Dexamfetamin känns snällare mot ditt fysiska och psykiska välmående. Alltså så upplever jag direkt ingen avtändning när det går ur, dvs man kraschar inte lika hårt. Dippar får du nog räkna med i början, men det är inte så att man ligger i fosterställning med hjärtklappning och en brinnande ångest i bröstet som gör dig helt handlingsförlamad. Så skulle iallafall jag beskriva dessa mediciner
Jag känner en som tidigare missbrukade och hade amfetamin som sin huvuddrog, och han fick Elvanse ganska så sent i livet efter en ha gjort klart sin adhd utredning på en 12-stegsbehandling. Tror han står på 30 mg varje morgon med någon återdosering mitt på dagen. När läkaren ville höja dosen med 20 mg så blev personen i fråga påtänd och då förlorade medicinen sin funktion litegrann, att då gå från att vara alert, lugn och fokuserad till att bli påtänd, svettas och snöa in sig på saker. Då kunde han lika gärna gå på vanligt tjack tyckte han. Så han fick dosen sänkt till 30mg igen och det verkar vara den optimala doseringen för just honom. Det är lite kul att se när ordinerade läkemedel kan bryta och ersätta Amfetamin som så många verkar självmedicinera med.