2021-02-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Vart har jag skrivit att jag har svårt för att gå ner i vikt? Jag kan gå ner i vikt men jag kan inte hålla den nya vikten för mitt hunger hormon har inte stabiliserat sig på den lägre vikten den är exakt samma som vid den högre vikten vilket gör att jag blir hungrig på min kcal balans.
Ska ge dig en lite video länkar så du bättre kan förstå hur det funkar.

Här i den första länken har jag spolat fram där läkaren svarar hur lång tid det tar att anpassa sig till sina nya viken, alltså hur länge man ska gå och vara hungrig till kroppen anpassar sig och det gör det inte för alla:
https://youtu.be/GS2EwC2mWzE?t=251

Hör i andra videon har vi en väldigt duktig fetma forskare som berättar:
https://youtu.be/_ZY9e7AM14A

Jag trodde faktiskt inte att flashback träningsform hade så dålig kunskap om just viktnedgång. Trodde folk var mer pålästa här, för kollar man andra forum så hittar man mycket folk som kan det här.

Flashback har inte dålig kunskap. Når du ut på reddit så får du samma svar. Allt det du har läst kring detta är bullshit.

Det du beskriver är hur det är och fungerar. Det tar olika tid för vissa att vänja sig bara.

Men du är bestämd att tro på tv4 "läkarna" som är helt okunniga.
Citera
2021-02-17, 15:44
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Kan du inte bara ignorera hungern?
Så du har en relation till mat där du äter för att dämpa din ångest som många överviktiga gör?

Tänkte om du ska gå ner i vikt under något halvår tills att du är nöjd för att sedan stabilisera dig på kanske 2500-3000 beroende på fysiskt aktivitet.

2000 kcal är ett ganska bra mått för en man på säg 180 cm för att hålla en vikt på cirka 75kg som inte är fysiskt aktiv.
Självklart är det inte något universalmått.

Gick själv ner runt 20 kg på runt 4 månader och självklart var jag hungrig i perioder, speciellt när fettprocenten låg på runt 8-10% i slutet innan man började äta igen för att sluta tappa fett och stabilisera sig.
Men man vänjer ju sig och lär sig leva med det.
Gick 1 timme per dag, styrketränade runt 5 gånger i veckan och körde löpning 2-3 gånger i veckan.
Funkade dock bättre denna gång då jag fastade istället för att som tidigare deffar äta många måltider.

Du skriver för du äter för att överleva men om du väger som du gör och har en hög fettprocent så äter du ju betydligt mer än vad du behöver för att överleva rent fysiskt.
Sen att ditt liv kretsar kring mat där du finner tröst och trygghet är något annat.
Du lever för att äta med andra ord och inte tvärtom.
förlåt med det blir jätte svårt att föra en diskussion när du inte vet hur leptinresistens fungerar, känns som vi bara pratar om olika saker hela tiden. Kolla länken jag posta nyss på ett tidigare inlägg, dom videon förklarar bra.

Jag kan inte gå och vara hungrig på min kcal balans i kanske flera år ingen som klara det och inte ens säkert att mitt hormon kommer stabilisera sig. Jag äter inte för ratt döva min ångest jag äter för jag är hungrig.
Citera
2021-02-17, 15:48
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Flashback har inte dålig kunskap. Når du ut på reddit så får du samma svar. Allt det du har läst kring detta är bullshit.

Det du beskriver är hur det är och fungerar. Det tar olika tid för vissa att vänja sig bara.

Men du är bestämd att tro på tv4 "läkarna" som är helt okunniga.
Så eric hemmingsson som är en av sveriges främsta fetma forskare pratar om leptinresitens har helt fel och även hans kollegor runt om i hela värden. Dessa forskare är utsedda av sina respektive länder att forska om övervikt och fetma för att hitta en lösning på det.
Jag beskriver det som passar in på mig alltså att mitt hungerhormon är exakt likadant som när jag vägde som mest och det kallas då för att man har problem med sitt leptin att den är känslig eller resitent, vad är det som är så svårt att förstå?

Leptinresistens har även blivit ett stort problem bland bodybuilders som har bulkat mycket. finns och läsa om
Senast redigerad av plasticitet 2021-02-17 kl. 15:51.
Citera
2021-02-17, 17:43
Medlem
Citat:
förlåt med det blir jätte svårt att föra en diskussion när du inte vet hur leptinresistens fungerar, känns som vi bara pratar om olika saker hela tiden. Kolla länken jag posta nyss på ett tidigare inlägg, dom videon förklarar bra.

Jag kan inte gå och vara hungrig på min kcal balans i kanske flera år ingen som klara det och inte ens säkert att mitt hormon kommer stabilisera sig. Jag äter inte för ratt döva min ångest jag äter för jag är hungrig.
Varför måste du äta för att du är hungrig?
Finns ju massor av knarkare som lagt ner knarkandet men som går omkring med ett sug i kroppen i flera år eller för alltid men lär sig hantera detta.
Hunger är ingenting jämfört en rad beroenden som folk har.
Vidare varför äter du så stora mängder mat som potatis med ett så högt glykogen index?
Du sabbar ju din insulinkänslighet.
Citera
2021-02-17, 18:31
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Varför måste du äta för att du är hungrig?
Finns ju massor av knarkare som lagt ner knarkandet men som går omkring med ett sug i kroppen i flera år eller för alltid men lär sig hantera detta.
Hunger är ingenting jämfört en rad beroenden som folk har.
Vidare varför äter du så stora mängder mat som potatis med ett så högt glykogen index?
Du sabbar ju din insulinkänslighet.
Man äter ju för att kunna fungera som människa du vet när man inte äter så får man en rad olika symtom, irritation, illamående, sexuell dysfunktion, kognitiv svikt, svaghet osv osv...
Du jämför ett sug av droger då ska du jämföra det med ett sug av mat, sug av mat är inga problem att avstå från men riktig hunger är svår eller rättare sagt inget folk klarar av i flera år om ens det kommer funka.
Varför jag äter mycket kolhydrater är för att protein och fett mättar inte lika bra för mig, varför det är så vet jag inte riktigt, har lite teorier om det. Jag har provat LCHF tex mättade noll. Även provat halvera potatis och lägga till mer kött så det blir samma kcal mängd och det mättar sämre. Du kanske vet varför det mättar sämre för mig tanke på att du säger att flashback tränings forum har kunnigt folk?
Citera
2021-02-17, 21:22
Medlem
Citat:
Man äter ju för att kunna fungera som människa du vet när man inte äter så får man en rad olika symtom, irritation, illamående, sexuell dysfunktion, kognitiv svikt, svaghet osv osv...
Du jämför ett sug av droger då ska du jämföra det med ett sug av mat, sug av mat är inga problem att avstå från men riktig hunger är svår eller rättare sagt inget folk klarar av i flera år om ens det kommer funka.
Varför jag äter mycket kolhydrater är för att protein och fett mättar inte lika bra för mig, varför det är så vet jag inte riktigt, har lite teorier om det. Jag har provat LCHF tex mättade noll. Även provat halvera potatis och lägga till mer kött så det blir samma kcal mängd och det mättar sämre. Du kanske vet varför det mättar sämre för mig tanke på att du säger att flashback tränings forum har kunnigt folk?
irritation, illamående, sexuell dysfunktion, kognitiv svikt, svaghet
Är detta något du får pga hunger?
Eller brist när du äter 2000 kcal+trotts att du är överviktig och har en hög fettprocent?
Låter ärligt talat som något psykiskt inte att har brist på energi då kroppen uppenbarligen har mer än nog med energi.

Vågar påstå att suget efter tunga droger är något helt annat än riktigt hunger efter ett par timmar
Hungern blir ju inte värre ju längre man går utan mat utan man når en peak sen ett par timmar senare så lugnar det ner sig för att sedan gå upp igen när kroppen är van vid att få mat.

Jag tror inte du har så mycket i livet, du har din träning, få eller inga vänner, tråkig eller ingen karriär alls, dåligt självförtroende, social ångest så maten blir en central del av ditt liv som mycket kretsar kring.

Jag tror du har dålig insulinkänslighet vilket gör att du behöver kolhydrater med högt glykogen index för att stimulera kroppen.

https://m.youtube.com/user/drekberg
Han tar upp problemet med just insulinkänslighet mycket i sina filmer som är värda att se.
Mycket kontent.
Citera
2021-02-17, 22:39
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
irritation, illamående, sexuell dysfunktion, kognitiv svikt, svaghet
Är detta något du får pga hunger?
Eller brist när du äter 2000 kcal+trotts att du är överviktig och har en hög fettprocent?
Låter ärligt talat som något psykiskt inte att har brist på energi då kroppen uppenbarligen har mer än nog med energi.

Vågar påstå att suget efter tunga droger är något helt annat än riktigt hunger efter ett par timmar
Hungern blir ju inte värre ju längre man går utan mat utan man når en peak sen ett par timmar senare så lugnar det ner sig för att sedan gå upp igen när kroppen är van vid att få mat.

Jag tror inte du har så mycket i livet, du har din träning, få eller inga vänner, tråkig eller ingen karriär alls, dåligt självförtroende, social ångest så maten blir en central del av ditt liv som mycket kretsar kring.

Jag tror du har dålig insulinkänslighet vilket gör att du behöver kolhydrater med högt glykogen index för att stimulera kroppen.

https://m.youtube.com/user/drekberg
Han tar upp problemet med just insulinkänslighet mycket i sina filmer som är värda att se.
Mycket kontent.
Ja det är några av mina symtom på hunger och är helt vanliga symtom på hunger som vi människor får.
Jag får det vid kcal underskott samt vid kcal balans under 114 kg. Ingen konstigt alls om man vet hur hungerhormoner fungerar på den gruppen som blir leptinresistena. Och ja dom som har problem med leptin har även problem med insulin.

Det blir helt omöjligt att föra en diskussion med dig när du inte vet vad leptinresistens är märker jag. Du ställer samma frågor om varför jag är hungrig på min kcal balans när jag förklara det så tror du inte på det och frågar samma fråga igen.
Du måste förstå att det finna en grupp människor detta gäller inte alla men säkert dom flesta att när man gått ner i vikt så kommer inte hunger hormonet stabilisera sig och man kommer äta som man gjorde innan vad gäller kcal mängd, vissa går inte upp allt vissa går upp allt och andra gå upp mer än vad dom vägde som mest och det är bland annat pga metobolic damage.
Citera
2021-02-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ja det är några av mina symtom på hunger och är helt vanliga symtom på hunger som vi människor får.
Jag får det vid kcal underskott samt vid kcal balans under 114 kg. Ingen konstigt alls om man vet hur hungerhormoner fungerar på den gruppen som blir leptinresistena. Och ja dom som har problem med leptin har även problem med insulin.

Det blir helt omöjligt att föra en diskussion med dig när du inte vet vad leptinresistens är märker jag. Du ställer samma frågor om varför jag är hungrig på min kcal balans när jag förklara det så tror du inte på det och frågar samma fråga igen.
Du måste förstå att det finna en grupp människor detta gäller inte alla men säkert dom flesta att när man gått ner i vikt så kommer inte hunger hormonet stabilisera sig och man kommer äta som man gjorde innan vad gäller kcal mängd, vissa går inte upp allt vissa går upp allt och andra gå upp mer än vad dom vägde som mest och det är bland annat pga metobolic damage.
Om du inte klarar av att ändra din nuvarande verklighet så acceptera den då?
Varför accepterar du inte bara läget och ät dina 4000 kalorier och njut om du ändå inte klarar av att ändra på dig själv med viljestyrka.
Citera
2021-02-17, 22:48
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Om du inte klarar av att ändra din nuvarande verklighet så acceptera den då?
Varför accepterar du inte bara läget och ät dina 4000 kalorier och njut om du ändå inte klarar av att ändra på dig själv med viljestyrka.
Ja det är ju det jag håller på med nu försöker acceptera att jag kommer väga mycket, inte så lätt men jag jobbar på det, som tur är jag lång och har rätt mycket muskler som gör att jag inte ser speciellt fet ut. Men det jag mest är rädd för är om jag fuckat upp hormonet mer pga deff vilket man kan göra samt även förstört ämnesomsättningen så den bränner sämre då kommer jag gå upp mer än vad jag som vägde som mest och det har jag inge lust med, men men jag kanske bara nojjar det kanske bara blir 114 kg. Finns ju en riktigt bra 6 års studie på bigest looser deltagare i usa där dom sätt på vissa av dom har fått metabolic damage på 500 kcal, kroppen bränner alltså 500 kcal mindre per dag pga dom bantat vilket gjorde att dessa deltagare gick upp mer en vad dom vägde som mest. Vill man förstöra det ännu mer så ska man ju jojobanta.
Citera
2021-02-26, 14:26
Medlem
Om jag vore du skulle jag:

1. Lägga upp en långsiktig plan på att dra ner på ca 1-5 kcal per vecka, eller kanske varannan vecka t o m. Som en långsam, långsam nedtrappning av vanan att äta så många kalorier. Då får leptinresistensen chans att sakta ändras.

2. Jobba med mina tankar kring hunger, för det är ju inte farligt att vara hungrig, även om det känns obekvämt eller obehagligt och jobbigt. Du får ju uppenbarligen panik av att tänka på hur jobbigt det är att vara hungrig (tänker på din rubrik) och du har blockerat dig kring att du absolut inte klarar av att vara det minsta hungrig, för då funkar inget i ditt liv.

3. Tänka ut aktiviteter att göra när ev hunger sätter in.
Citera
2021-03-07, 09:30
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Om jag vore du skulle jag:

1. Lägga upp en långsiktig plan på att dra ner på ca 1-5 kcal per vecka, eller kanske varannan vecka t o m. Som en långsam, långsam nedtrappning av vanan att äta så många kalorier. Då får leptinresistensen chans att sakta ändras.

2. Jobba med mina tankar kring hunger, för det är ju inte farligt att vara hungrig, även om det känns obekvämt eller obehagligt och jobbigt. Du får ju uppenbarligen panik av att tänka på hur jobbigt det är att vara hungrig (tänker på din rubrik) och du har blockerat dig kring att du absolut inte klarar av att vara det minsta hungrig, för då funkar inget i ditt liv.

3. Tänka ut aktiviteter att göra när ev hunger sätter in.
Menar du 1-5 kcal per vecka eller menar du 100-500 kcal per vecka, kan inte hålla på och deff igen, alltså det finns inget som talar för att jag kan hålla en lägre vikt och att leptinet stabiliserar sig. Jg har nu vägt i ett år minder än innan jag deffat, har snart gått upp allt, är lika hungrig.
Citera
2021-03-08, 18:29
Medlem
Retcon26s avatar
Citat:
4 timmar senare äter jag igen och då blir det 800 gram koktpotatis med skal på och köttfärssås till samt en halv liter vatten.

4 timmar senare äter jag exakt samma som innan.

4 timmar senare blir sista måltiden och då äter jag 250 gram keso med en jumbo apelsin samt gröt på 3 dl med lite frysta bär i och äppelmos samt havdryck. Sen intar jag ZMA innan läggdags.

När jag äter så här mycket så har min viloförbränning varit 2000 samt aktivitet 1200 kcal.

Varför äter du två middagar? Räcker det inte med en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in