2021-01-29, 19:49
Medlem
asdfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Så pass tomma kcal som godis och chips tror jag inte går, det är alldeles för tomt och kommer mätta sämre, men den maten jag äter mättar inte sämre än om jag skulle äta det dom rekommenderar här inne. Det jag tycker är mest häpnadsväckande är att ingen känner till leptinresistens på detta träningsforum, jag är jätte tacksam för alla svar, alla gör ju sitt bästa att svara.

Min mättnads känsla styrs inte av hur mycket volym mat jag har i magen då hade jag kunnat trycka i mig flera kg gurka och blivit mätt, prova själv tryck i dig några kg gurka ser om du blir mätt.

Hur ska du ha det egentligen? Är din mättnadskänsla beroende av hur mycket kalorier i magen du har eller hur stor volym du har i magen? Du sitter ju och säger emot dig själv hela tiden.
Citera
2021-02-04, 21:30
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfarn
Hur ska du ha det egentligen? Är din mättnadskänsla beroende av hur mycket kalorier i magen du har eller hur stor volym du har i magen? Du sitter ju och säger emot dig själv hela tiden.
Det har mer med kcal att göra, annars hade jag ju kunnat blivit mätt på vatten. Snackade faktiskt med en bigger looser deltagare i dag, frågade hur det gick efter programmet, personen hade gått upp allt men gjorde en gastric operationen efter så nu är vikten bra, skulle jag iofs jag också gjort om jag vägde så mycket. Frågade också hur det gick med övriga deltagare och alla hade gått upp också, en del mer än innan bantningen vilket förklarar teorin metabolic damage.
Senast redigerad av plasticitet 2021-02-04 kl. 21:34.
Citera
2021-02-05, 11:58
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Det har mer med kcal att göra, annars hade jag ju kunnat blivit mätt på vatten. Snackade faktiskt med en bigger looser deltagare i dag, frågade hur det gick efter programmet, personen hade gått upp allt men gjorde en gastric operationen efter så nu är vikten bra, skulle jag iofs jag också gjort om jag vägde så mycket. Frågade också hur det gick med övriga deltagare och alla hade gått upp också, en del mer än innan bantningen vilket förklarar teorin metabolic damage.

De flesta som försöker banta går upp vikten igen precis som du säger. För en del funkar det dock. Jag har själv gått ner en jävla massa kilon för ca 20 år sedan när jag var i tidig tjugoårsålder.

Började med 500 kalorier per dag pulverdiet( har för mig det var 500 kan ha varit 600). Minns inte exakt hur många veckor jag körde men tror det var typ 6. Sen började jag långsamt trappa upp med fast föda. Ökade mängden mat successivt och lät det ta minst lika länge som pulverdieten innan jag åt normala mängder igen.

Gick från 90 kg lite dryg ner till 64 som lägst( 180 cm, galet låg vikt, var lite anorexivarning). Hade börjat träna långdistanslöpning seriöst och ville därför gå ner mycket i vikt. Vikten stabiliserade sig på 68 kg och hölls i typ 10 år. Ändrade träningsinriktning då och idag väger jag 78 kg. Är väldigt vältränad, kört styrketräning( calisthenics mest) och rodd under många år nu.

Hade såklart varit mer hälsosamt att banta på annat sätt än pulverdiet. Var ung och visste inte mycket om hälsa så blev att jag körde på pulvret. Funkade för mig men jag har väldigt hög disciplin när det kommer till träning samt självkontroll så betvivlar att det skulle funka för de flesta.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2021-02-05 kl. 12:03.
Citera
2021-02-16, 16:30
Medlem
plasticitets avatar
Tänkte jag ska uppdatera lite hur det går. Jag har snart gått upp 10 kg sammanlagt och det är 4 kg kvar tills jag väger som innan deffen. Vikten har alltså inte stannat upp än verkar som den vill tillbaka.

I dag var jag hos läkaren angående detta, ville bara se om VC kunde hjälpa mig med nått, visste innan att jag inte kommer få någon hjälp men jag tänkte att jag provar har ju inget att förlora,
Läkaren sa att det tyvärr inte gå att göra nått åt det att vi tyvärr har stora problem med vikten i landet och övriga värden. Han säger att vissa klarar att hålla vikten men många klarar inte det och att jag var inte tillräckligt fet för en magoperation heller. Han tycket när jag blev viktstabil att jag ska försöka hålla den vikten så det inte sticker i väg mer.
Citera
2021-02-16, 16:31
Medlem
plasticitets avatar
Tänkte jag ska uppdatera lite hur det går. Jag har snart gått upp 10 kg sammanlagt och det är 4 kg kvar tills jag väger som innan deffen. Vikten har alltså inte stannat upp än verkar som den vill tillbaka.

I dag var jag hos läkaren angående detta, ville bara se om VC kunde hjälpa mig med nått, visste innan att jag inte kommer få någon hjälp men jag tänkte att jag provar har ju inget att förlora,
Läkaren sa att det tyvärr inte gå att göra nått åt det att vi tyvärr har stora problem med vikten i landet och övriga värden. Han säger att vissa klarar att hålla vikten men många klarar inte det och att jag var inte tillräckligt fet för en magoperation heller. Han tycket när jag blev viktstabil att jag ska försöka hålla den vikten så det inte sticker i väg mer.
Han tog även lite prover på mig för säkerhetsskull samt blodtryck och sånt men allt såg fint ut.
Citera
2021-02-17, 10:49
Medlem
Citat:

Han tog även lite prover på mig för säkerhetsskull samt blodtryck och sånt men allt såg fint ut.
Vad är det rent konkret som hindrar dig från att börja äta 2000 kcal per dag som en normal man?
Hunger?
Lever du för att äta eller äter du för att leva?

Fasta och ät 1 måltid om dygnet, gör något att när hungern gör sig påmind vilket är främst tidpunkter du är van vid att äta.
Senast redigerad av Regnpojken 2021-02-17 kl. 10:56.
Citera
2021-02-17, 11:50
Medlem
Mängden kcal du äter är som en bodybuilder full med steroider och stor som ett hus.

Du.

Äter.

För.

Mycket.

4000kcal är en mängd som en maratonlöpare skulle äta. Eller Ironman.

Ät.

Mindre.

Vad är så svårt att fatta?
Citera
2021-02-17, 14:13
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vad är det rent konkret som hindrar dig från att börja äta 2000 kcal per dag som en normal man?
Hunger?
Lever du för att äta eller äter du för att leva?

Fasta och ät 1 måltid om dygnet, gör något att när hungern gör sig påmind vilket är främst tidpunkter du är van vid att äta.
Det som hindrar mig är hungersymtom som sen förvärra min ångest som sen gör att jag inte funkar i vardagen.
2000 kcal äter väl inte en normal man? är väl kvinnor som äter den mängden.
Jag äter för att överleva.
Det här med att gå vrål hungrig varje dag tror jag knappast nån hade klarat av under en längre tid utan att flippa.
Citera
2021-02-17, 14:14
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Mängden kcal du äter är som en bodybuilder full med steroider och stor som ett hus.

Du.

Äter.

För.

Mycket.

4000kcal är en mängd som en maratonlöpare skulle äta. Eller Ironman.

Ät.

Mindre.

Vad är så svårt att fatta?
Läs på om leptinresitens så kommer du förstå varför man inte klarar att äta sin balans.
Citera
2021-02-17, 14:53
Medlem
Citat:
Läs på om leptinresitens så kommer du förstå varför man inte klarar att äta sin balans.
Det finns nästan ingenting att läs om detta. Precis som folk skyller på sin benstomme när de är tjocka.

Du har hittat något som verkar stämma in på dig. Det gör det säkert. Men den hårda sanningen är att du inte fattar hur kroppen fungerar eller fattar hur viktnedgång ofta fungerar.

Om du vill gå ner i vikt på traditionellt sätt, dvs "deffa" på mindre kolhydrater, mer grönt & protein så kommer du känna hunger nästan konstant.

Vill du gå ner i vikt och inte känna någon hunger så råder jag dig till LCHF som jag själv har använt för att deffa under några perioder, utan att gymma men med ett högaktivt yrke. Första gången gick jag ner 11kg på strax över en månad.

Andra gången tog det två månader för mig att gå ner 13kg.

Vill du testa ett annat alternativ så kan du googla Greg deucette, finns på Youtube.

Men för att avrunda: Du inbillar dig att du har någon syndrom. Den finns inte, det är en ursäkt.

Och det du skrev som läkaren hade sagt om Sverigebefolkningens vikt så är svaret på det att vi svenskar har svårt att hålla oss ifrån godsakerna. Det finns inget annat att säga om det.
Citera
2021-02-17, 15:30
Medlem
Citat:
Det som hindrar mig är hungersymtom som sen förvärra min ångest som sen gör att jag inte funkar i vardagen.
2000 kcal äter väl inte en normal man? är väl kvinnor som äter den mängden.
Jag äter för att överleva.
Det här med att gå vrål hungrig varje dag tror jag knappast nån hade klarat av under en längre tid utan att flippa.
Kan du inte bara ignorera hungern?
Så du har en relation till mat där du äter för att dämpa din ångest som många överviktiga gör?

Tänkte om du ska gå ner i vikt under något halvår tills att du är nöjd för att sedan stabilisera dig på kanske 2500-3000 beroende på fysiskt aktivitet.

2000 kcal är ett ganska bra mått för en man på säg 180 cm för att hålla en vikt på cirka 75kg som inte är fysiskt aktiv.
Självklart är det inte något universalmått.

Gick själv ner runt 20 kg på runt 4 månader och självklart var jag hungrig i perioder, speciellt när fettprocenten låg på runt 8-10% i slutet innan man började äta igen för att sluta tappa fett och stabilisera sig.
Men man vänjer ju sig och lär sig leva med det.
Gick 1 timme per dag, styrketränade runt 5 gånger i veckan och körde löpning 2-3 gånger i veckan.
Funkade dock bättre denna gång då jag fastade istället för att som tidigare deffar äta många måltider.

Du skriver för du äter för att överleva men om du väger som du gör och har en hög fettprocent så äter du ju betydligt mer än vad du behöver för att överleva rent fysiskt.
Sen att ditt liv kretsar kring mat där du finner tröst och trygghet är något annat.
Du lever för att äta med andra ord och inte tvärtom.
Citera
2021-02-17, 15:38
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Det finns nästan ingenting att läs om detta. Precis som folk skyller på sin benstomme när de är tjocka.

Du har hittat något som verkar stämma in på dig. Det gör det säkert. Men den hårda sanningen är att du inte fattar hur kroppen fungerar eller fattar hur viktnedgång ofta fungerar.

Om du vill gå ner i vikt på traditionellt sätt, dvs "deffa" på mindre kolhydrater, mer grönt & protein så kommer du känna hunger nästan konstant.

Vill du gå ner i vikt och inte känna någon hunger så råder jag dig till LCHF som jag själv har använt för att deffa under några perioder, utan att gymma men med ett högaktivt yrke. Första gången gick jag ner 11kg på strax över en månad.

Andra gången tog det två månader för mig att gå ner 13kg.

Vill du testa ett annat alternativ så kan du googla Greg deucette, finns på Youtube.

Men för att avrunda: Du inbillar dig att du har någon syndrom. Den finns inte, det är en ursäkt.

Och det du skrev som läkaren hade sagt om Sverigebefolkningens vikt så är svaret på det att vi svenskar har svårt att hålla oss ifrån godsakerna. Det finns inget annat att säga om det.
Vart har jag skrivit att jag har svårt för att gå ner i vikt? Jag kan gå ner i vikt men jag kan inte hålla den nya vikten för mitt hunger hormon har inte stabiliserat sig på den lägre vikten den är exakt samma som vid den högre vikten vilket gör att jag blir hungrig på min kcal balans.
Ska ge dig en lite video länkar så du bättre kan förstå hur det funkar.

Här i den första länken har jag spolat fram där läkaren svarar hur lång tid det tar att anpassa sig till sina nya viken, alltså hur länge man ska gå och vara hungrig till kroppen anpassar sig och det gör det inte för alla:
https://youtu.be/GS2EwC2mWzE?t=251

Hör i andra videon har vi en väldigt duktig fetma forskare som berättar:
https://youtu.be/_ZY9e7AM14A

Jag trodde faktiskt inte att flashback träningsform hade så dålig kunskap om just viktnedgång. Trodde folk var mer pålästa här, för kollar man andra forum så hittar man mycket folk som kan det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in