2021-02-17, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det märkligaste med LJ:s berättelse tycker jag är att han hade modet att springa efter en förmodad GM som var beväpnad och precis skjutit minst en person samt gå och leta efter honom om han gömt sig någonstans på DB-gatan.

Fast kanske har LJ bättrat på sin berättelse något för att få en större roll i dramat eller så var han påverkad av något den kvällen som gjorde att han kände sig som superman.

Eller så hade han bara dåligt konsekvenstänkande.

Han var ju ung o unga har dåligt konsekvenstänk. Det var ju inte då som nu.
Citera
2021-02-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Filter och andra visar sig stå på samma ruta i Filter infiltrerade Kommunisterna med verktyget ubåtsfrågan.

Okej, så du hävdar dels att folket kring Filter är aktiva i revolutionära kretsar i Göteborg, dels att det är fråga om en Ekbergsk infiltration? Det är väldigt intressant, men kan du peka på några källor, länkar e d om det?
Citera
2021-02-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
I den här Expressenartikeln beskrivs en person som passar in på den långe blonde.

"Från Expressen 19860304

"Olof Palme omgavs av tre främmande män minuterna före mordet i fredags.
Ett vittne på Sveavägen såg två män som gick cirka 15 meter före paret Palme och en som gick lika långt bakom.
Jag trodde det var Olof Palmes livvakter berättar mannen.för polisen.
Han fick syn på paret Palme på trottoaren förbi Adolf Fredriks kyrkogård.

De kom gående i armkrok, jag tyckte det var underligt att de kunde gå ensamma.
Men så såg jag de två männen framför och en man bakom.
Jag uppfattade alla fem som en grupp.
Att de tre männen var säkerhetsvakter men att de gick på behörigt avstånd för att vara diskreta.
Inga andra människor fanns på trottoaren.
De två första männen var mörkklädda, den tredje mannen var blond ,otroligt stor och klädd i en grågrön militärrock med kapuschong."

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZHVJMFduYWsteDQ/view
Expressen 19860304

Är/var ngn av bröderna Ainasoja stora o blonda?
Citera
2021-02-17, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är/var ngn av bröderna Ainasoja stora o blonda?

Jag vet inte, men jag hoppas att någon annan i tråden har koll på det.
Citera
2021-02-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Finsk före detta rånare som påstår att han hjälpt PU .
Påstår sig levererat mordvapnet, saltkaret berett.
Har aldrig hört talas om den här figuren förut.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/07/31/tron-en-vag-ut-inbitna-brottslingar

Lasse Ainasoja finns med i GK. Bara att medge att mina kunskaper om Mockfjärds-revolvern behövde uppdateras, har uppfattat den lite som ett villospår då det mässats om den från PU i tid o otid.
Men det gäller att ha radarn igång.

http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/6a2655da.pdf

Jag har beställt ut material från en hel sida i liggaren där det står bla om Säter o även ngn som har kört maskad till o från Stockholm o har id Mockfjärdsrånarna.
Citera
2021-02-17, 13:45
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men jag hoppas att någon annan i tråden har koll på det.

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/07/31/tron-en-vag-ut-inbitna-brottslingar

Här ser han inte stor ut.
Citera
2021-02-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/07/31/tron-en-vag-ut-inbitna-brottslingar

Här ser han inte stor ut.

Det är ju mycket möjligt att ingen av bröderna Ainasoja är den person som Expressenartikeln beskriver.
Citera
2021-02-17, 14:43
Medlem
Luleåföretagaren - what kind of car did he drive? Ford Mustang? Anyone know?

Citat:
Vad är en lumberjacka?

Det är i varje fall konstigt att ha ett konstgalleri utan att vara intresserad att visa upp och göra lite reklam för sina alster.

" Kan ett konstgalleri på Västerlånggatan i Gamla stan i Stockholm ha någon betydelse för Palmeutredningen?
Det finns mycket som talar för att det är precis så. Från våra senaste blogginlägg om Palmemordet vet vi att Olof Palme övervakades före mordet. Signalement på sju olika män involverade i övervakningen har redovisats.

Vi vet att övervakningen skedde vid Palmes bostad på Västerlånggatan 31 i Gamla stan, vid Gamla stans tunnelbanestation, vid biografen Grand och längs Sveavägen kvällen då Palme mördades.

Detta bekräftas av den Säpogrupp som direkt efter mordet fick spaningsledningens uppdrag att undersöka om Olof Palme varit övervakad före mordet. Säpogruppen, som lade fram sin rapport i april 1986, kom fram till att övervakning hade skett och lyfte fram signalement på de okända män som genomfört övervakningen.

Det är inte svårt att förstå att övervakarna inte endast övervakade Palme utan att övervakningen hörde samman med mordet. Återstår att bevisa men vi ser det som en rimlig hypotes värd att utreda närmare."

Författaren Gunnar Wall redovisar i sin bok ”Konspiration Olof Palme” (2015) uppgifter om en företagare i Luleå som sade sig vara involverad i planeringen av mordet på Palme. Företagaren hade hyrt ett konstgalleri nära Olof Palmes bostad som skulle användas för övervakning av statsministern.

En bekant till företagaren som hade fått information om mordplanerna rapporterade direkt efter mordet till Palmeutredningen om Luleåföretagaren och konstgalleriet men spaningsledningen tycks inte ha varit intresserad av informationen och hörde därför aldrig av sig till uppgiftslämnaren.

Den misstänkte företagaren avled i april 1988. En möjlighet att lösa mordet försvann.

Tiden före Palmemordet pågick saker vid detta konstgalleri som utan tvekan kan kopplas till övervakningen av Sveriges statsminister.

Vittnet Gitte W tog kontakt med polisen mindre än två dygn efter mordet. Hon berättade om iakttagelser hon gjort i ett konstgalleri med adress Västerlånggatan 28. Adressen är belägen mitt emot paret Palmes bostad på Västerlånggatan 31.

Gitte W berättade för polisen att hon vid ett tillfälle besökte konstgalleriet och då såg tre “mellaneuropeiska män i 35–40-årsåldern” i galleriet. Männen var ointresserade av att visa henne konsten och det hon såg av den var “skräp”.

Dagen efter Palmemordet passerade Gitte W platsen och då var konstgalleriet stängt. Det satt grått papper för fönstren."

Forts på https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/december/ett-konstgalleri-i-gamla-stan.html
Citera
2021-02-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Luleåföretagaren - what kind of car did he drive? Ford Mustang? Anyone know?

Mellaneuropeiska män? Jag antar att vita sydafrikanska män som talar afrikaans kan tas för mellaneuropeiska män?
Citera
2021-02-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Var inte CW lång blond/rödlätt , kraftigt byggd och i rätt ålder? En kvinna gick väl till polisen med uppgifter att hon druckit öl på röda rummet med en man med det signalementet , som dessutom visade henne vapen och berättade att han var i Stockholm för att mörda Palme? Holmer viftade bort henne som icke trovärdig.

Craig Williamsson var i Stockholm vid denna tidpunkt.
Citera
2021-02-17, 17:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes

Craig Williamssons signalement skulle mest påminna om en spärrballong av den skäggiga typen. Har aldrig sett något sådant vare sig runt mordplatsen eller på Västerlånggatan i gamla stan.
Citera
2021-02-17, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Den rödblonde (irländaren) som den prostituerade kvinnan beskrev var krullhårig. CW var inte det.
CW var väl förmodligen ett fläskberg redan 1986.
Hon borde nämnt något om det tycker man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in