Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Ja, så den "seriöse sovjet-rysshataren" har kapat tråden och framställer det som den ende som kartlägger sovjet/Stralin-regimens brott mot befolkningen ställs inför rätta med av Putin påhittade anklagelser. Så innihelvete enkelt kanske det inte är som i dina USA-länkade "analyser". Du ser dig ju faktiskt tvungen att själv ifrågasätta deras klokhet vad gäller andra saker...,.
Nåja. En sak jag tycker mer än ditt hör till ämnet.
Hur gick evakueringen av civilbefolkningen till i Karelen och i de av Finland till när de blev tvingade att dra sig tillbaka under forsättningskriget?
Evakuerades all befolkning eller valdes vissa ut? Skedde evakueringen med frivillighet?n Skedde evakueringen med påtryckningar från Rödas Armens-sida. (Till exempel ryktades det om mycket grova övergrepp mot tysk civilbefolkning när Röda Armen trängde in i de första byarna i nuvarnade Kaliningradområdet?) Tvångsevakuerade Sovjet kvarstannad finsk civilbefolkning efter krigsslutet liksom man gjorde med kvarstannade tyskar i kaliningradområdet?
Jag har säkert läst om evakueringen av Karelen och hur den gick till men minns inte och jag måste för övrigt tillägga att jag aldrig någonsin träffat någon med ursprung i Karelen+erövrade områden i fortsättningskriget som inte betecknat sig som finne. Det fanns ju faktiskt andra folk där och det fanns motsättningar så mycket vet jag.
(Enstaka tyskar försökte stanna vid tvångsevakueringarna av Kaliningradområdet och någon/några enstaka lyckades. En som lyckades vågade berätta om detta först för ganska få år sedan. Själv har jag besökt Kaliningradområdet och även beskådat det vackra H-Huset som är en prydnad för staden med sin framtidsoptimistiska arkitektur. Jag har även träffat tyska efterlevande på besök där som förutom att de känner området som sin fosterjord även känner de där nu levande som sitt folk - men de får nog kanske betecknas som extremister :-) )
Du eller någon annan kan kanske svara och förhoppningsvis ge ammunition till oss "Putin-troll"?