Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Fast i dokumentet "Alla förhör med YN" i Palmemordsarkivet framkommer det, att det är just en av de bilderna på SE, med handledsväska och allt, som YN får betrakta i en fotovisning 1987. Då säger hon att mannen som sprang på David Bagares gata var längre än SE och hade en tunnare rock.
Kroppsformen "satt eller grov" stämmer dock, liksom storleken på väskan.
Är det för övrigt klarlagt att det var en handledsväska som YN såg? Ett vapenfodral med dragkedja låter mer sannolikt. Varför skulle en GM släpa med en väska som hänger och dinglar? Synnerligen opraktiskt.
(By the way, i ett förhör är SE osäker på om han ens hade sin "standardutrustning" med sig på mordkvällen: "Jag tror inte att min handlovsväska var med vid det tillfället. Inte vad jag kan komma ihåg." En väktare minns emellertid, en tre månader senare, att SE la väskan på disken inne på Skandia. Tänk om det är ett minne från en annan kväll ... )
P.S. Någon som vet varför det förekommer en maskerad bild på SE:s handledsväska, och en maskerad bild på en man i keps, daterad till den 3:e mars 1986, i det nämnda dokumentet i Palmemordsarkivet? Är dessa bilder ditlagda i efterhand eller var SE inringad redan i början på mars? Raskt marscherat!
En närmast kuslig precision, i så fall ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Ograst
Stig kan dock knappast betraktas som trovärdig vid det här laget. Han har ljugit så många gånger för polisen, media och sin omgivning att de flesta tappat räkningen vid det här laget.
Säger du det. Vilka är då dessa lögner?
Om vi håller oss till förhören, tidningsartiklarna och TV-inslagen 1986: Kan du ge några exempel?
För egen del är jag förvisso novis på området, men jag uppfattar det som att SE vidhåller
samma version hela tiden och har ett gott öga för detaljer. En del av detaljerna kan endast ett vittne ha sett. För inte hade SE tillgång till alla förhör digitalt, som vi har idag, när han lade ut texten.
I så fall lyckades han handplocka detaljerna med förbluffande träffsäkerhet från en flodvåg av uppgifter i media. Internet fanns som bekant inte, som vi känner det, så det var inte lika lätt att läsa om tidningsartiklar. Vad gäller TV så var man tvungen att invänta en eventuell repris, ifall man ville studera noggrant. Om man inte hade spelat in på VHS, vill säga ...
Man måste komma ihåg att vissa av förhören är
referat, d.v.s. tolkningar via telefonluren som snabbt skrivits ner (sannolikt under hårt tryck och press), och som sedan har knackats in på maskin, medan andra förhör uppenbarligen är
ord för ord-upptagningar, på kassettband.
Även om man inte anser att SE är trovärdig så lär man ju läsa källkritiskt. Om SE och flera andra säger samma sak, oberoende av varandra, så verkar det sannolikt att det sagda stämmer eller har inträffat.