2021-02-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Om det anses så skadligt att sälja sex att personen som köper sex ska straffas med fängelse då är det definitivt ett allvarligt hälsotillstånd som kräver psykiatrisk tvångsvård.

Det finns kvinnor som begår självmord om de utsätts för våldtäkt/övergrepp. Kvinnor kan bli djupt deprimerade om de utsätts för övergrepp och inte klara att arbeta. Det finns människor som börjar knarka om de utsätts för traumatiska upplevelser.

Att skära sig själv tvångsmässigt eller svälta sig kan leda till tvångsvård även om det inte är livshotande.

Man kan till och med bli omhändertagen för att spela för mycket dataspel!

http://internetakuten.com/pojke-tvangsomhandertagen-pga-dataspelsmissbruk/

självfallet bör man kunna tvångsomhändertas flera år på behandlingshem för att man säljer sex om det nu är att klassa som ett skadligt beteende, framförallt om droger är inblandade.

Det finns människor som måste slåss för mat på bordet. Här har du ett mma-proffs som fick välja mellan att slåss med bruten hand eller att inte ha några pengar till mat. Han slogs i tre ronder med bruten hand för "mat på bordet".

https://www.youtube.com/watch?v=cnuQYoq0CZ0
4:55

Ingenting är på "lika villkor" när pengar är inblandat.

För många prostituerade är det ett självskadebeteende. Men jag tror inte att psykiatrin kommer i kontakt med alla dessa individer. Och jag är inte heller övertygad om att de skulle anses vara LPT-mässiga. finns säkert enskilda fall som kanske skulle vara det, om de säljer sex med inslag av våld som kan vara fara för deras liv och hälsa samt de har en allvarlig psykisk sjukdom/diagnos. Men då ska det komma till psykiatrins kännedom också.

Finns många sätt som folk kan självskada på, som inte kommer till myndigheters kännedom. Och som sagt: alla prostituerade självskadar inte genom att sälja sex. Men många gör det.

Och nu handlade det om sexköpslagen. Och om man tänker att prostitution är en form av självskada (eftersom många prostituerade självskadar) så kan man ju inte lagföra dem, för det gör man inte med annan form av självskada (även om man i vissa fall är nödgad att ta till LPT, LVU, LVM vid vissa former av självskada). Men man kan lagföra köparna, eftersom köparna direkt eller indirekt faktiskt skadar de prostituerade (om de prostituerade säljer sex som en del av självskadebeteende).

Nej, exakt min mening. Ingenting blir på lika villkor när pengar är involverade. Men om man i match får slåss lika mycket, så är det iaf. på lika villkor, även om pengar är involverat. Vad beträffar prostitution är det ju enbart köparens sexualitet som står i fokus. Inte ens sexet är på lika villkor. I prostitution finns det inget som är på lika villkor. Köparen köper sig fri från detta med lika villkor.
Citera
2021-02-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej men titta den där gamla studien tas upp igen. Jag tyckte jag kände igen den. Det var den man hade intervjuat 854 prostituerade och sen visade det sig att typ 830 av dem var från typ Tanzania eller vad det var

Jodu, den där "studien" har debunkats ett antal gånger redan.

Hört talas om urvalsbias? Sånt borde ju du ha koll på kan man tycka, du som har forskningsbakgrund.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Urvalsfel

Och prostituerade från Tanzania räknas inte, eller vad? De är prostituerade de med.

Jag har inte tillgång till bra databaser hemifrån.

Men du kanske kan läsa detta.

https://www.svt.se/opinion/forstor-inte-stodet-att-lamna-prostitution

Och fortsatt: nu handlade mitt inlägg om hurvida man kan se på sexköpslagen gällande att köparna kan straffas, men inte säljarna. Om man ser det som självskada att prostituera sig blir det logiskt att lagen ser ut som den gör. Och det var ju logik kring lagen som efterfrågades, inte sant?
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-17 kl. 10:43.
Citera
2021-02-17, 10:56
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
För många prostituerade är det ett självskadebeteende. Men jag tror inte att psykiatrin kommer i kontakt med alla dessa individer. Och jag är inte heller övertygad om att de skulle anses vara LPT-mässiga. finns säkert enskilda fall som kanske skulle vara det, om de säljer sex med inslag av våld som kan vara fara för deras liv och hälsa samt de har en allvarlig psykisk sjukdom/diagnos. Men då ska det komma till psykiatrins kännedom också.

Finns många sätt som folk kan självskada på, som inte kommer till myndigheters kännedom. Och som sagt: alla prostituerade självskadar inte genom att sälja sex. Men många gör det.

Och nu handlade det om sexköpslagen. Och om man tänker att prostitution är en form av självskada (eftersom många prostituerade självskadar) så kan man ju inte lagföra dem, för det gör man inte med annan form av självskada (även om man i vissa fall är nödgad att ta till LPT, LVU, LVM vid vissa former av självskada). Men man kan lagföra köparna, eftersom köparna direkt eller indirekt faktiskt skadar de prostituerade (om de prostituerade säljer sex som en del av självskadebeteende).

Nej, exakt min mening. Ingenting blir på lika villkor när pengar är involverade. Men om man i match får slåss lika mycket, så är det iaf. på lika villkor, även om pengar är involverat. Vad beträffar prostitution är det ju enbart köparens sexualitet som står i fokus. Inte ens sexet är på lika villkor. I prostitution finns det inget som är på lika villkor. Köparen köper sig fri från detta med lika villkor.

Just detta resonemang belyser tydligt varför man inte ska ha med svenska kvinnor att göra.

Ni är farliga för rättsstaten och saknar helt omdöme att bedöma ansvarsbörda. Ett utmärkt exempel på att de flesta kvinnor inte begriper ett jota om hur en rättsstat ska fungera. Varför har du så svårt att betrakta vuxna kvinnor som ansvariga för sina handlingar?

Juridiskt ansvar ska bedömas i varje enskilt fall, och man ska inte dömas för att det finns en del problematiska individer som inte vet sitt eget bästa. Det finns redan lagar mot övergrepp och om ett sådant begåtts i det enskilda fallet, så får man använda sig av dessa. Även om en person har psykiska problem så är man fortfarande i de flesta fall juridiskt ansvarig för sina egna handlingar. Ni kvinnor älskar morallagar så länge de drabbar andra än er själva. Men vänta bara, snart är det er tur. Muslimerna har inte fel om kvinnor eller? Du verkar ju dela deras åsikter genom att omyndigförklara kvinnor.

Ni är rabiata rättighetsivrare när något gynnar er, men vill slippa allt ansvar när det inte gynnar er. Du begriper inte varför ni är värda allt förakt?
Senast redigerad av WordWarrior 2021-02-17 kl. 11:07.
Citera
2021-02-17, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Just detta resonemang belyser tydligt varför man inte ska ha med svenska kvinnor att göra.

Ni är farliga för rättsstaten och saknar helt omdöme att bedöma ansvarsbörda. Ett utmärkt exempel på att de flesta kvinnor inte begriper ett jota om hur en rättsstat ska fungera. Varför har du så svårt att betrakta vuxna kvinnor som ansvariga för sina handlingar?

Juridiskt ansvar ska bedömas i varje enskilt fall, och man ska inte dömas för att det finns en del problematiska individer som inte vet sitt eget bästa. Det finns redan lagar mot övergrepp och om ett sådant begåtts i det enskilda fallet, så får man använda sig av dessa. Även om en person har psykiska problem så är man fortfarande i de flesta fall juridiskt ansvarig för sina egna handlingar. Ni kvinnor älskar morallagar så länge de drabbar andra än er själva. Men vänta bara, snart är det er tur. Muslimerna har inte fel om kvinnor eller? Du verkar ju dela deras åsikter genom att omyndigförklara kvinnor.

Ni är rabiata rättighetsivrare när det gynnar er, men vill slippa allt ansvar när det inte gynnar er. Du begriper inte varför ni är värda allt förakt?
'

Nu finns det förvisso både manliga och kvinnliga prostituerade. Och det är prostitution vi diskuterar, inte kvinnor.

Jag ser inget olagligt i att sälja sex. Gör du? Känner du dig utsatt för lagbrott när du köper sex?
Men att köpa sex utan att vara helt på det klara med att kvinnan/mannen som säljer sex verkligen är en glad och harmonisk sexsäljare eller är en trasig person som använder sex som självskada och i princip mår skit av sexköpet/upplever det som en våldtäkt. Däri finns det en oaktsamhet. Och oaktsamhet kan vara olagligt/är olagligt. Dvs. att köpa sex kan vara ett lagbrott även utan sexköpslagen.

Du får se logiskt kring sexköpslagen. Så kommer du nå samma slutsatser. Att det faktiskt är logiskt att sexsälj inte är olagligt, men att sexköp är det.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-17 kl. 11:22.
Citera
2021-02-17, 11:33
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
'

Nu finns det förvisso både manliga och kvinnliga prostituerade. Och det är prostitution vi diskuterar, inte kvinnor.

Jag ser inget olagligt i att sälja sex. Gör du? Känner du dig utsatt för lagbrott när du köper sex?
Men att köpa sex utan att vara helt på det klara med att kvinnan/mannen som säljer sex verkligen är en glad och harmonisk sexsäljare eller är en trasig person som använder sex som självskada och i princip mår skit av sexköpet/upplever det som en våldtäkt. Däri finns det en oaktsamhet. Och oaktsamhet kan vara olagligt/är olagligt. Dvs. att köpa sex kan vara ett lagbrott även utan sexköpslagen.

Du får se logiskt kring sexköpslagen. Så kommer du nå samma slutsatser. Att det faktiskt är logiskt att sexsälj inte är olagligt, men att sexköp är det.

Hur vet du att personer du haft sex med inte gjorde det som självskadebeteende, eller annan icke-godkänd anledning? Bör inte du enligt din egen "logik" dömas för oaktsamhet?
Citera
2021-02-17, 11:36
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
'

Att du som varande kvinna anser att det ska vara olagligt för den ena parten att betala för något som är lagligt att ge bort gratis är bara så urbota korkat. Om båda parter är vuxna, relationen var oproblematisk enligt båda, så straffas köparen ändå om det kommer till myndigheternas kännedom. Detta går inte att motivera juridiskt, så enkelt är det. Ville man nu ha en morallag, vilket ni vill, så vore det faktiskt mer normalt om båda parter fick bära samma ansvar. Det var ju kvinnan som bjöd ut sig, och därmed uppmuntrade till handlingen.

Ert stöd för sexköpslagen är faktiskt ett utmärkt exempel på att ni inte är tillräkneliga som vuxna individer. Därmed ska man ha med er att göra så lite som möjligt, och bemöta er med ett snett och hånfullt leende.
Citera
2021-02-17, 11:50
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
'

Vuxna kvinnor ska alltså inte hållas ansvariga för sina egna handlingar enligt dig. Vuxna kvinnor ska alltså jämställas med barn. Då vet vi.

Känner din umgängeskrets till att du tycker så här? Vad anser de om det i så fall? Det kan knappast vara särskilt populärt att vilja omyndigförklara kvinnor. Eller?
Citera
2021-02-17, 11:51
Medlem
Citat:
Hur vet du att personer du haft sex med inte gjorde det som självskadebeteende, eller annan icke-godkänd anledning? Bör inte du enligt din egen "logik" dömas för oaktsamhet?

Vad har mitt sexliv med prostitution att göra? Jag har aldrig vare sig köpt eller sålt sex. För min del finns det inte ens på kartan att göra det ena eller det andra.

I övrigt har samtliga jag har haft sex med, vid samtliga tillfällen samtyckt till sexet.
Citera
2021-02-17, 12:04
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Vad har mitt sexliv med prostitution att göra? Jag har aldrig vare sig köpt eller sålt sex. För min del finns det inte ens på kartan att göra det ena eller det andra.

I övrigt har samtliga jag har haft sex med, vid samtliga tillfällen samtyckt till sexet.

Ja men hur vet du att de inte gör det som självskadebeteende? "Samtycke" är väl inte värt någonting? Sexsäljare uttrycker ju också samtycke och det är ju värt fuck all enligt dig. Varför skulle det plötsligt vara vara värt någonting i dina fall? Bara för att det inte är pengar inblandat? Finns väl hur många som helst som har sex som självskadebeteende utan pengar, t ex sexmissbrukare. Du kan ju omöjligt veta vad som faktiskt försiggår i din sexpartners hjärna, så enligt dig så bör ju du dömas för oaktsamhet när du trots att du inte vet det ändå har sex med personen.
Citera
2021-02-17, 12:10
Medlem
Jenny9s avatar
Så fruktansvärt "intressant" det är med gruppen män här som spyr kvinnohat annars och vill plocka av kvinnan alla hennes mänskliga rättigheter, reglera hennes fria vilja - hon väljer ju fel partners, ta bort/inskränka aborträtten, ta bort kvinnors rösträtt, försämra hennes valmöjligheter på jobbmarknaden osv osv osv.................

Förutom när det kommer till prostituerade kvinnor.

Då jävlar ska det diskuteras den fria viljan och total individuell frihet. Hyckleriet osar skit lång väg.

Om ni manliga batikkärringar så gärna vill hjälpa en knarkare eller fattig rumänska skänk pengarna till en organisation som jobbar med prostituerade. Där är ju inget nöje för 'henne' att suga era kvinnohatande kukar för att kunna betala räkningarna, få mat på bordet osv.

"Öööhhh jameeen en del gillaar det faktiskt. Jag praaatade med prostituerade som sa att dom gillaaar det och dom hatar 'eeer'."

Och sen tittar man på statistik och ser att det är ett av de farligaste "yrkena" i världen och prostituerade kvinnor och män råkar riktigt illa ut runt om i världen. Och likadant i intervjuer med prostituerade, nästan majoriteten vittnar om grova övergrepp. Och en normal människa bara fattar att det är för att den som prostituerar sig gör det pga desperation, fattigdom, trauman, missbruk, för att kunna äta osv osv osv.

Och så finns det människor som på olika sätt vill/försöker hjälpa dessa prostituerade utan att först få kuken sugen eller fittan slickad vojnevojne då är dessa människor feministkräk och kommunistsvin. Helt ärligt så verkar sexköpare vara helt jävla desillusionerade.

Jag säger inget om sexköpslagen osv.

Men sitt för helvete inte först och skriv en massa skit om indragna rättigheter och en liten stund senare om den fria viljan och så vidare. Är ni medvetna om hur ni framstår eller där är ingen självrespekt alls?
Senast redigerad av Jenny9 2021-02-17 kl. 12:13.
Citera
2021-02-17, 12:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ja men hur vet du att de inte gör det som självskadebeteende? "Samtycke" är väl inte värt någonting? Sexsäljare uttrycker ju också samtycke och det är ju värt fuck all enligt dig. Varför skulle det plötsligt vara vara värt någonting i dina fall? Bara för att det inte är pengar inblandat? Finns väl hur många som helst som har sex som självskadebeteende utan pengar, t ex sexmissbrukare. Du kan ju omöjligt veta vad som faktiskt försiggår i din sexpartners hjärna, så enligt dig så bör ju du dömas för oaktsamhet när du trots att du inte vet det ändå har sex med personen.

Du skriver alltid om att reglera människors valmöjligheter. Varför är du så splittrad?
Citera
2021-02-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Att du som varande kvinna anser att det ska vara olagligt för den ena parten att betala för något som är lagligt att ge bort gratis är bara så urbota korkat. Om båda parter är vuxna, relationen var oproblematisk enligt båda, så straffas köparen ändå om det kommer till myndigheternas kännedom. Detta går inte att motivera juridiskt, så enkelt är det. Ville man nu ha en morallag, vilket ni vill, så vore det faktiskt mer normalt om båda parter fick bära samma ansvar. Det var ju kvinnan som bjöd ut sig, och därmed uppmuntrade till handlingen.

Ert stöd för sexköpslagen är faktiskt ett utmärkt exempel på att ni inte är tillräkneliga som vuxna individer. Därmed ska man ha med er att göra så lite som möjligt, och bemöta er med ett snett och hånfullt leende.

Är det inte känsloargument du kommer med nu herr WordWarrior?

Tänk lite logiskt. Att köpa sex är förmodligen en rolig och skön grej, för den som inte har några moraliska betänkligheter kring detta. Denna är på inget sett brottsutsatt. Att för en person som varit utsatt för sexuella övergrepp, sälja sex, är en förlängning av övergreppen. Om du som sexköpare köper sex av en kvinna eller man som säljer sex som en del i ett självskadebeteende/pga. tidigare trauman, så bidrar du till att fortsätta övergreppen mot denna. 60-90% av de prostituerade har varit utsatta för någon form av övergrepp i sin barndom. Men du kanske är ok med det? Att män och kvinnor ska kunna få springa och köpa sex av traumatiserade människor som använder sexsäljandet som en självskadehandling osv.? Jag är inte ok med det. Jag anser att dessa män och kvinnor ska ha ordentlig koll på att den de köper sex av är med på notorna och är en glad och harmonisk sexsäljare. Sexköpslagen kanske inte kan reglera detta, men den visar tydligt på att det faktiskt inte är ok att köpa sex. Och då kanske vissa köpare/eventuella köpare reflekterar över detta och förhoppningsvis tar goda beslut: att låta bli att köpa sex, eller vara noggranna med att den de köper sex av vill sälja sex och är en glad och harmonisk sexsäljare. Att det finns en sexköpslag bör rimligtvis ge vissa en tankeställare.

I övrigt finns det både manliga och kvinnliga prostituerade. Du verkar glömma bort de manliga prostituerade. Många av dessa bär också på trauman.

Jag vet faktiskt inte om jag helt stödjer sexköpslagen, jag vet faktiskt inte, kanske är den av godo/kanske inte. Jag förmedlar bara logiken kring att köparen kan straffas, men inte säljaren. För mig är det logiskt. Men fortsatt: folk säljer ändå sex som självskadebeteende. Folk som utsatts för sexuella övergrepp i sin barndom, kan ändå hamna i prostitution. Och där tror jag MIKA-mottagningar etc. är bättre stöd än vad sexköpslagen är. Att hjälpa prostituerade att komma ur prostitutionen. De som trivs som prostituerade kommer ju inte söka sådan hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in