Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Så, jag antar att det bara är 10% av männen dejtingappar som har rätt lukt och inre egenskaper. Jag antar att seriemördare och psykopater som badar i beundrarbrev från kvinnor råkar ha rätt lukt och inre egenskaper. Jag antar att kändisar, artister, idrottstjärnor, etc har rätt lukt och inre egenskaper. Jag antar att bodybuilders har rätt lukt och inre egenskaper. Jag antar att tidigare otränade män plötsligt fick rätt lukt och egenskaper när de blev vältränade. Jag antar att tidigare fattiga män plötsligt fick rätt lukt och inre egenskaper när de blev framgångsrika och välbärgade. Jag antar tidigare okända män plötsligt fick rätt lukt och inre egenskaper när de blev populära och välkända. Jag antar att den osynliga mannen på gatan plötsligt fick rätt lukt och inre egenskaper när det visade sig att han hade 800 000 följare på sociala medier.
Jag kan hålla på så här ett tag till..
Psykopater och seriemördare är väl ändå "lågstatusmän"? finns väl ändå ingen hög status i det. I övrigt är det långt ifrån alla kvinnor som vill ha sådana män.
En man som sjunger vackert och spelar gitarr kan få kvinnor på det, utan att vara känd artist. M*gnus *ggla har väl rent av skrivit en låt som handlar om detta. Med glimten i ögat såklart. En man som sjunger och kan hantera ett instrument visar på en del egenskaper som jag vet att många kvinnor tänder på: musikalitet, vacker röst, språkligt begåvad, poetisk, intelligent (krävs viss intelligens för att hantera ett instrument med en bra känsla), känslighet i kombination med manlighet. Kan det vara det som får kvinnor att bli till sig av manliga artister. I synnerhet om de manliga artisterna ser bra ut också? (Jag upplever att kvinnor i hög grad också är visuella, precis som det sägs att män är).
Idrottsmän har väl i regel fina kroppar? Som sagt: kvinnor är också visuella.
Är männen kända också, får fler kvinnor än bara den lilla bekantskapskretsen upp ögonen för männen. Därav fler beundrarinnor.
Att tro att det är "kvinnlig hypergami" som ligger bakom, är bra märkligt. Se till andra variabler. Vidga ditt synsätt något.
Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
De är biologiskt programmerade till att jaga "status", ja. Mannen med högst status har bäst chans att ge kvinnan och hennes avkomma bra förutsättningar för överlevnad.
Vacker yta och god lukt är det första vi alla människor känner/ser. Gillar vi det brukar vi kanske vilja känna den andra. Och då är det egenskaper som räknas. Jag vet kvinnor som har sett snygga män som luktar gott och som sedan visar sig vara totalt otrevliga (men rika och med uppenbarlig hög status). Dessa kvinnor drar benen på ryggen och drar. De vill inte ha en snygg "högstatusman" som är otrevlig. En vacker, godluktande man som är trevlig och har "medelstatus" ligger mycket bättre till.
Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Alla kvinnor kan inte få någon med högre status. Speciellt inte efter 30. Men jag kan inte uttala mig om din umgängeskrets eftersom jag inte känner till kvinnorna i den och deras kontext.
När många av dem var i 20-årsålder kunde de i princip få vem de ville. Och ingen av dem valde en "högstatusman", även när sådana män försökte sig på något. Och med "Högstatusmän" så utgår jag från din lista. Vissa blev flirtade med av kända musiker, men valde bort dessa. Vissa blev flirtade med av framgångsrika/rika män med bra/fina sociala
kända kontakter. Men blev nobbade av mina kvinnliga polare. Mina kvinnliga polare valde varsin jämbördig man istället. Män som enligt mina kvinnliga polare har de rätta
inre egenskaperna. Och även fördelaktigt yttre.
Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Och du tror att alla har unika preferenser? De flesta har mycket liknande preferenser. Det är vissa detaljer som kan skilja människors preferenser åt. I grund och botten är det inga större skillnader. Det finns sådant som generellt anses attraktivt och det finns sådant som generellt inte anses attraktivt.
Vissa preferenser är återkommande, vem man än pratar med, man som kvinna: "snygg", "charmig"," gillar sex", "älskar mig som den jag är", "trogen", "bra med barn", är väl några av de preferenser väldigt många delar med varandra. Men jag har kvinnliga polare som vill ha introverta nördiga män. Jag har kvinnliga polare som gillar bleka, spinkiga män med långt hår. EN kvinna jag känner blir helt till sig om hon träffar en man som säger att hans största intresse är att läsa skönlitteratur, gärna gamla klassiker. Han kan nästan se ut hur som helst då, hon tycker att han är attraktiv bara med denna lilla egenskap. Sådana saker anser jag nog är ganska unika preferenser.
Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
På vilket sätt var hon INTE hypergam? Är det inte bättre om du berättar anekdoter som stärker din egen tes istället för min?

Det var jag som frågade dig. På vilket sätt var min mor hypergam? De var jämbördiga när de träffades. Och har fortsatt vara detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Låter som han kan vara något av en lokal kändis och ha hög status inom politiska kretsar och kulturkretsar. Eller så var han den bästa hon kunde få. Vad vet jag. Det är omöjligt för mig att spekulera kring dina anekdoter.
Min kvinnliga polare var kär i min manliga polare sedan tonårstiden. Då var han varken känd eller särskilt politiskt/kulturellt bevandrad. Men hade ett politiskt/kulturellt intresse, som hon till vis del delade med honom och därmed kärade ner sig i honom, eftersom han kändes "genuin" enligt henne. På den tiden var han en ganska introvert, blyg ung man. Men söt. Det var först när de varit gifta ett par år, som han har blivit lite mer "känd" och mer öppen. Inte pga. henne, utan pga. att han har mognat/på egna meriter. Så på vilket vis är min kvinnliga polare "hypergam"?
Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Återigen, jag orkar inte spekulera i dina anekdoter. Oavsett vad så är de inte på något sätt bevis eller indikationer på att hypergami inte existerar. Ditt ex kanske till slut var tvungen att nöja sig med dig, det betyder inte att hon inte är hypergam.
Äsch. Jag och mitt ex (oavsett könstillhörighet på oss) såg varandra första gången på ett uteställe. Och det är nog det närmsta vi båda kommit "kärlek vid första ögonkastet". Vi blev helt stört attraherade av varandra bara av att se varandra. Jag tog omedelbart telefonnumret (gick inte att höra vad den andra sa, där på utestället). Jag ringde redan nästa dag. Redan innan vi hade sagt några ord till varandra kände vi båda att vi ville ha den andra. Utan att veta ett skit om varandra, mer än att vi var extremt attraherade av varandra. Lukten och utseendet, du vet. Sedan var resten bara tur: att vi hade liknande intressen, liknande värderingar osv. Men ingen av oss har högra status än den andra. Vi är jämbördiga.
Och visst liknande saker har hänt mig. Jag gick fram till en riktig snygging i min ungdom (som jag spanat in lite tidigare under dagen) och sa just det, att denna person var något av det vackraste jag sett. Sedan hade jag vederbörande i min famn kyssandes. Sedan hade vi en fling som varde i några veckor. När jag tänker efter har detta hänt mig några gånger. Och då har vi bara gått på "utsidan" av varandra. Där sitter ingen status och jag är som sagt inte så värst snygg. Jag ser bra ut i, visst. Men det finns många som ser betydligt bättre ut än mig. Nu är jag inte alls så fager som i min ungdom. Så nu antar jag att jag inte alls skulle ha flyt. Åldern tar ut sin rätt.
Men om du nu tror att jag är man (jag säger fortsatt ingenting, för jag anser det sakna relevans, jag kan vara kvinna. Jag kan vara man), så ser du kanske vad jag kallas här: vit riddare, simp, forumets största simp tom. På vilket sätt skulle det vara "högstatus"?

Sådana män (om jag nu är man) får ju aldrig några kvinnor, sägs det ju. Eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
hardusettminapa
Vi diskuterar ett globalt, observerbart fenomen, inte enskilda par.
Och på vilket sätt är din bekantskapskrets representativ för mänskligheten i stort? Ett antal svenska medelklasspar i medelåldern?
Jag anser att när folk tror blint på "kvinnlig hypergami" så missar de vissa delar/andra tänkbara variabler. Du kanske tror att det är den höga statusen kvinnorna är ute efter. Medans det kanske mer är så att vissa män (både "högstatusmän", "medelstatusmän" och "lågstatusmän") har inre och yttre
egenskaper som helt enkelt tilltalar flertalet kvinnor. Och att då kanske sk. "högstatusmän" har lite mer av just dessa egenskaper. Och då har man inbillat sig att kvinnor vill ha "högstatusmän", medans det egentligen
inte alls är så, utan det är andra
egenskaper som är intressanta för kvinnorna. Statusen hos männen skiter de i.
Om mina kvinnliga bekanta/kvinnliga polare inte är hypergama, varför skulle då andra kvinnor vara det? Jag menar: vore det något alla kvinnor är, så borde man ju se detta hos
alla kvinnor. Att det då finns kvinnor som inte är det, talar ju för att kvinnlig hypergami inte existerar.
Sedan att vissa människor, både män och kvinnor kan vara hypergama, det tror jag säkert på. Det låter troligt. Men inte att flertalet har statusjakt för ögonen, när de söker en kärlekspartner.
Sedan vill vi väl alla träffa den bästa partnern. Men där kommer som sagt våra preferenser in. Ingen hypergami.