2021-02-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Heja SD! Men jag tror inte denna mätning fångat upp allt nazist-smetande från S på sista tiden?

Ps. Vad usla MP-språkrören är, Nooshi som är helt ny och okänd har redan gått om dem. Ds.

Det vore bra om folket såg denna mätning? Men den är väl inte publicerad i varken Horan eller i Expressen? Eller har jag fel?
2021-02-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det vore bra om folket såg denna mätning? Men den är väl inte publicerad i varken Horan eller i Expressen? Eller har jag fel?

Kvartal som publicerar. Antar att det inte är något vänster-media vill skylta med men oavsett vad man tycker om Åkesson så bör man ju inte vara förvånad över att JÖkarna tappar i förtroende

Hoppas att detta gör Sabuni tillräckligt desperat för att spräcka JÖKen Lite käbbel bland regeringsunderlaget vore inte fel just nu. Det skule nog sänka ytterligare...
2021-02-16, 20:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galaxvakt
Jimpan ligger nu på andra plats i en förtroendemätning!
https://samtiden.nu/2021/02/kristersson-akesson-och-busch-i-fortroendetoppen/
Skulle detta månne kunna betyda att den nya Förtalskampanjen ™ från S mot SD biter dem själva?
Att baktala någon som åtnjuter ett stort förtroende borde väl vara kontraproduktivt.

Otroligt glädjande nyheter med Åkesson i topp återigen! Detta är ju inte Sentio heller utan Demoskop. Undrar vad som har hänt? Bådar ju gott om för SD i opinionen med.

Antar att SD tar lite från M igen nu när de fått fokus och ekonomin inte längre är lika mycket i fokus i och med börsens utveckling.
Senast redigerad av Haddock93 2021-02-16 kl. 20:59.
2021-02-16, 20:59
Medlem
Haddock93s avatar
https://kvartal.se/artiklar/liberalernas-valjare-underkanner-regeringens-arbete/

Här finns otroligt mycket information för den som vill grotta ner sig kring Demoskop undersökningen.
2021-02-16, 21:37
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
För att det skall hända måste nog (SD) ställa krav på Ulf Kristersson. Alltså kräva både formellt budgetsamarbete och statssekreterare på olika departement, eller eventuellt ministerposter, eller så blir det Nej. Detta måste upp innan valrörelsen, alltså ungefär nu, så att chocken hinner lägga sig.
..

Japp instämmer. Moderaterna måste visa färg innan valet, jag ser hellre att SD är i fortsatt opposition om man inte får rejält inflytande med ministerposter och dylikt i en M/KD regering. Bäst vore om de var med i regeringen. Litar inte ett dugg på Kristersson.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Snabb fråga: finns det några SD-medlemmar i dag som inte anser att man bör samarbeta med M och KD? Att det är bättre med ännu en mandatperiod i opposition?

Se ovan.
2021-02-16, 21:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Japp instämmer. Moderaterna måste visa färg innan valet, jag ser hellre att SD är i fortsatt opposition om man inte får rejält inflytande med ministerposter och dylikt i en M/KD regering. Bäst vore om de var med i regeringen. Litar inte ett dugg på Kristersson.

Se ovan.
Men du talar ju om att SD ska ställa krav på M redan innan valet, sätta press på dem, och att det annars får vara. Jag tänkte mer att man stödjer M+KD-budgeten, sätter sig i opposition och ser hur M+KD sköter sig i praktiken. Nu lär det visserligen kunna bli just så.
2021-02-17, 00:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Snabb fråga: finns det några SD-medlemmar i dag som inte anser att man bör samarbeta med M och KD? Att det är bättre med ännu en mandatperiod i opposition?

Jag tänker mig att man skulle låta M och KD bekänna färg under fyra års tid innan man bestämmer hur man ska lägga upp strategin därefter. Det är ju inte länge sedan M och KD började lägga ut trevare i SD:s riktning, menar jag. Det kanske räcker med budgetstöd för att hjälpa M och KD till makten, så får man hålla ögonen på dem därefter? Fyra års Reinfeldt-politik skulle stärka SD ytterligare, tänker jag, om det skulle falla sig så illa.

Jag tror de flesta vill att vi skall påverka så mycket vi kan. Sverige ligger mycket dåligt till och svenskarna kan bli i minoritet så vi kan inte vänta bara för att växa mer själva. Men själv tycker jag att får vi inte tillräckligt med inflytande är det bättre att inte stödja M/KD alls. Det finns ju vissa röda flagg som t.ex. att C eller MP får något inflytande, vi kan inte acceptera UKs idé om växlande majoriteter att han skall ta hjälp av SD ibland men samarbeta med tok-partierna ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Nej det verkar vara deras egna, men AB och Expressen har ju liknande förtroendemätningar så trenden borde visa sig i deras mätningar framöver också.
2021-02-17, 00:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag tror de flesta vill att vi skall påverka så mycket vi kan. Sverige ligger mycket dåligt till och svenskarna kan bli i minoritet så vi kan inte vänta bara för att växa mer själva. Men själv tycker jag att får vi inte tillräckligt med inflytande är det bättre att inte stödja M/KD alls. Det finns ju vissa röda flagg som t.ex. att C eller MP får något inflytande, vi kan inte acceptera UKs idé om växlande majoriteter att han skall ta hjälp av SD ibland men samarbeta med tok-partierna ibland.
Det är så jag tänker: Ulf tycks extremt trygg i sin uppfattning att Moderaterna klarar detta själva och att alla andra — och då menar jag nästan alla — ska passa upp när det behövs. Det provocerar mig och jag litar inte på honom för fem öre. Det är därför jag har någon tanke om att det är smartast för SD att stå över efter valet 2022 för att inte dras in i något som blir pannkaka. På samma gång förstår jag ju att det bästa för SD vore ett lyckat samarbete med M+KD.

Man får väl gambla lite. Kanske bäst ändå att göra som vissa föreslår, alltså att ställa krav på Uffe för stöd i utbyte mot konkreta saker.
2021-02-17, 00:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är så jag tänker: Ulf tycks extremt trygg i sin uppfattning att Moderaterna klarar detta själva och att alla andra — och då menar jag nästan alla — ska passa upp när det behövs. Det provocerar mig och jag litar inte på honom för fem öre. Det är därför jag har någon tanke om att det är smartast för SD att stå över efter valet 2022 för att inte dras in i något som blir pannkaka. På samma gång förstår jag ju att det bästa för SD vore ett lyckat samarbete med M+KD.

Man får väl gambla lite. Kanske bäst ändå att göra som vissa föreslår, alltså att ställa krav på Uffe för stöd i utbyte mot konkreta saker.

Man kan ge UK en chans och när han Reinfeldtar sig så fäller man hans regering med hjälp av V och vilka som helst, bara sabba allt för dem, rösta med MP för att M skall förlora varenda omröstning oavsett fråga. -Give them hell. J.Å.

Förklara tydligt för alla M väljare som röstat M p.g.a. att tror att M skall samarbeta med SD; "se vad ni röstat för, välj originalet nästa gång".
2021-02-17, 00:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Man kan ge UK en chans och när han Reinfeldtar sig så fäller man hans regering med hjälp av V och vilka som helst, bara sabba allt för dem, rösta med MP för att M skall förlora varenda omröstning oavsett fråga. -Give them hell. J.Å.

Förklara tydligt för alla M väljare som röstat M p.g.a. att tror att M skall samarbeta med SD; "se vad ni röstat för, välj originalet nästa gång".
Yes, fälla regeringen kan man alltid göra, eller jävlas med den. SD har ändå en fördel i att man hittills stått utanför blockpolitiken. Tror inte precis att väljarna skulle straffa SD om SD bestraffar en regering som för en usel politik.
2021-02-17, 00:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Yes, fälla regeringen kan man alltid göra, eller jävlas med den. SD har ändå en fördel i att man hittills stått utanför blockpolitiken. Tror inte precis att väljarna skulle straffa SD om SD bestraffar en regering som för en usel politik.

M lever farligt så fort deras väljare, och många partiföreträdare, blir påminda om Reinfeldtpolitiken. Förtroendet de försökt återbygga sedan FR avgick kan förloras på några månader. Om M i regering helt dissas av SD och måste vända sig till vänsterblocket för att styra hamnar de fort under 15 % i OU. Och de som lämnar M går till SD.

Det blir som för med L när de gjorde den resan.
2021-02-17, 07:41
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
M lever farligt så fort deras väljare, och många partiföreträdare, blir påminda om Reinfeldtpolitiken. Förtroendet de försökt återbygga sedan FR avgick kan förloras på några månader. Om M i regering helt dissas av SD och måste vända sig till vänsterblocket för att styra hamnar de fort under 15 % i OU. Och de som lämnar M går till SD.

Det blir som för med L när de gjorde den resan.

Visar det sig att M blir ett nytt S är det kört för dom, det tror jag dom vet och därför kommer det inte bli så. Det som är farligt för M är att deras väljare är lite smartare än S väljare så även om Kristersson gärna hade regerat med C, L och MP så kommer det inte gå. Då blir det som du säger, rakt ner i källaren på 10-15%.

SD ska kräva ministerposter. Det duger inte att stå utanför en mandatperiod till. De måste visa att denmenar allvar att vilja styra upp Sverige. Det kommer dom tjäna på, bara att fälla M-regeringen om de inte vill samarbeta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in