2021-02-16, 17:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
En lägenhet ska inte kosta byggpriset. Det kostar det som folk är villiga att betala för den. I Stockholm är folk villiga att betala (och belåna sig mer) för en lägenhet än i Linköping.
Man betalar det andra betalar, om man har råd. Och blir priset bevisligen högt, t.ex samma pris på Söder som på Manhattan vilket är orimligt, så är man lurad av en prisbubbla. Precis som på börsen om man betalar för mycket för någon aktie. Sedan sjunker aktie/bostads-bubblan ihop och någon har vunnit pengar och någon har förlorat.

Men det är mysigt så länge alla som äger har vunnit, och alla som köper tror de kan vinna. Alla bubblor är mysiga tills de spricker.
2021-02-16, 17:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Gör det då istället för att gnälla.
Jag gör det när du bygger en ny Porsche, om du tycker den är för dyr.
2021-02-16, 18:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag gör det när du bygger en ny Porsche, om du tycker den är för dyr.

Jag tycker inte den är för dyr.
2021-02-16, 18:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag tycker inte den är för dyr.
Du är alltså total prisförnekare. Allting är rätt prissatt. Alltid. Med den inställningen behöver du aldrig någonsin koppla på din hjärna.
2021-02-16, 18:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du är alltså total prisförnekare. Allting är rätt prissatt. Alltid. Med den inställningen behöver du aldrig någonsin koppla på din hjärna.

Är jag en prisförnekare för att jag inte tycker det är för dyrt, är du helt snurrig?
2021-02-16, 18:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Är jag en prisförnekare för att jag inte tycker det är för dyrt, är du helt snurrig?
Ge exempel på ett pris där du har en åsikt, utom att det är "korrekt".

Ge exempel på en prisbubbla, var som helst när som helst.
2021-02-16, 18:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ge exempel på ett pris där du har en åsikt, utom att det är "korrekt".

Varför ska jag göra det, jag köper det jag vill köpa, svårare än så är det inte. Jag sitter inte och gnäller i flashbacktrådar år efter år om det jag vill ha men inte har råd med.
2021-02-16, 18:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Varför ska jag göra det, jag köper det jag vill köpa, svårare än så är det inte. Jag sitter inte och gnäller i flashbacktrådar år efter år om det jag vill ha men inte har råd med.
Vet inte om du noterat din egen gnälliga ton. Exempelvis är detta ditt inlägg enbart gnäll, istället för att besvara den enkla frågan om det någonsin funnits en bubbla.

Om det aldrig har funnits en bubbla så är du en förnekare. Ungefär lika givande som att försöka få en vaccinförnekare att ta en spruta. Ni är bara lyckliga i er Förnekar-värld.
2021-02-16, 18:20
Avslutad
Citat:
Man betalar det andra betalar, om man har råd. Och blir priset bevisligen högt, t.ex samma pris på Söder som på Manhattan vilket är orimligt, så är man lurad av en prisbubbla. Precis som på börsen om man betalar för mycket för någon aktie. Sedan sjunker aktie/bostads-bubblan ihop och någon har vunnit pengar och någon har förlorat.

Men det är mysigt så länge alla som äger har vunnit, och alla som köper tror de kan vinna. Alla bubblor är mysiga tills de spricker.

Jag förstår för det första inte varför alla jämför med Manhattan. Är det en naturlag att Manhattan måste vara dyrare än Södermalm?

Jag känner ingen som köper för att ”vinna” eller tjäna pengar. Folk köper för att de vill ha en dräglig bostad, välja område, och bo med bra grannar.
2021-02-16, 18:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
För er andra som är mottagliga. Här lite info om bubblor. Jag är osäker på om oshit ligger i Denial eller i Optimism.

https://www.listenmoneymatters.com/wp-content/uploads/2017/12/bubbles1.jpg

https://www.listenmoneymatters.com/economic-bubble/
2021-02-16, 18:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Vet inte om du noterat din egen gnälliga ton. Exempelvis är detta ditt inlägg enbart gnäll, istället för att besvara den enkla frågan om det någonsin funnits en bubbla.

Om det aldrig har funnits en bubbla så är du en förnekare. Ungefär lika givande som att försöka få en vaccinförnekare att ta en spruta. Ni är bara lyckliga i er Förnekar-värld.

Nu är det ju du som gnälligt i månader eller år om detta, vad får du ut av det?

Sedan byter du spår och säger att jag är en förnekare om det aldrig har funnits en bubbla. Väldigt märkligt, om det aldrig har funnits kan jag förstås inte vara en förnekare om jag inte anser att det har funnits eller hur tänkte du där?

Om du däremot frågar vad jag anser om bubbla måste du först definiera vad du frågar efter, vad menar du när du säger "bubbla"?
2021-02-16, 18:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag förstår för det första inte varför alla jämför med Manhattan. Är det en naturlag att Manhattan måste vara dyrare än Södermalm?

Jag känner ingen som köper för att ”vinna” eller tjäna pengar. Folk köper för att de vill ha en dräglig bostad, välja område, och bo med bra grannar.
Ja, det är en naturlag att en lägenhet i världens största och mest efterfrågade metropol kostar mer än på Söder.

Jag kan inte jämföra med något annat än Manhattan för det finns inga dyrare ställen utom HongKong.

Det är inte spekulanter som drar upp priset. Det är Svensson, bristen på bostäder, och för låga räntor som gör att månadskostnaden ser låg ut. Trots överbelåning som inte kan återbetalas på ett helt liv. Svensson 2018 har dubbelt så mycket i lån relativt sin inkomst som 1980, 186% mot 93%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in