Citat:
Ursprungligen postat av
Herakleios
I media framfördes direkt kritik mot att SE kallats in som vittne i HR (om jag minns rätt var det HR) för att han inte sett själva gärningen utan bara var ett vittne som kommit till mordplatsen efter själva gärningen och inte hade något av värde att tillföra.
Om jag minns, och har förstått saken rätt, så kallades SE till rättegångarna mot CP från försvarets sida, mest för att ge sin betraktelse av hur Lisbeth agerade och i vilket tillstånd hon var i. Vill minnas att Claes Borgström riktade en del kritik, och ställde sig frågande till SE's närvaro i rätten (av anledningarna du nämnde). Har för mig att detta går att lyssna på från Sveriges Radios direktsändning från rättegången, finns på youtube.
Och det är i just hovrätten som SE försöker senarelägga sin utstämpling till 23:23 (oklart om hans minne sviktar, eller om han "försöker något" via detta), men han ändrar ju sig medgörligt, när (tror jag) åklagaren påpekar att den rätta tiden ska vara 23:19. Hursom, märkligt av SE, han lär ju ha varit fasligt intresserad/insatt åren efter mordet. Sin utstämplingstid, hade han sannolikt järnkoll på, egentligen. Det väcker en del frågor.