2021-02-15, 23:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nix. Tror dock inte att Engström sköt Palme. Är inte han ämnet för den här tråden?
Fördelen med SE-hypotesen är ju att den gör anspråk på att förklara både hur Palme dog och vad SE sysslade med den här kvällen. Om du vill hävda att det har gått till på något helt annat sätt så måste du nästan lägga fram två olika teorier nu. Dels alltså en teori om hur Palme dödades, och dels en teori om vad SE egentligen pysslade med. Men kör på, jag gillar också alternativa teorier.
Citera
2021-02-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fördelen med SE-hypotesen är ju att den gör anspråk på att förklara både hur Palme dog och vad SE sysslade med den här kvällen. Om du vill hävda att det har gått till på något helt annat sätt så måste du nästan lägga fram två olika teorier nu. Dels alltså en teori om hur Palme dödades, och dels en teori om vad SE egentligen pysslade med. Men kör på, jag gillar också alternativa teorier.

Det har jag gjort ett antal gånger men det har inte räknats. Av följande skäl. Det frångår delar av Engströms egen beskrivning. Det går inte ut på att han sköt Palme. Det är som allt annat som skrivits i tråden fullständigt bortsopat ur ditt minne varje gång du loggar in.

Men jag diggar det där med att SE-teorin förklarar hur Palme dog. Det är onekligen rätt tung skit.
Citera
2021-02-16, 00:13
Medlem
Citat:
Om du vill kunna förstå någonting överhuvudtaget om det här fallet så måste du släppa idén om att Lisbeth Palme skulle ha sett en gärningsman med blå täckjacka. Den hon såg var ju i själva verket vittnet AB. Du måste också släppa den minst lika befängda idén om att SE skulle ha sett någon med blå täckjacka därinne i gränden. Det här hade alltså SE fått just från Rapportsändningen i TV kl. 04:00, och som alltså byggde på Lisbeth P:s observation av Anders B.
Tveksamt om det är AB som LP ser och varför är det befängt att SE såg LJ inne gränden?
Citera
2021-02-16, 00:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Tveksamt om det är AB som LP ser och varför är det befängt att SE såg LJ inne gränden?
Befängt är kanske att ta i, men det finns i alla fall ingen särskild anledning att tro att han gjorde det.
Citera
2021-02-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ok. Har du alltså samma teori som Leif GW Persson?

Jag vet inte vad LGWP har för teori. Men det är väl nåt om nån mindre grupp poliser/säkfolk/militärer? Om han inte ändrat sig.

Eller menar du vad han tror om Engström? Han menar att han inte är inblandad. Ett vettigt ställningstagande.
Citera
2021-02-16, 00:19
Medlem
Citat:
Befängt är kanske att ta i, men det finns i alla fall ingen anledning att tro att han gjorde det.
Varför inte? Det stämmer ju om SE kom en stund efter skotten. LJ klev ju ut efter att GM passerat och tittade mot mordplatsen. Att han inte noterade just SE då är väl inget konstigt, det var ju flera runt OP då.
Citera
2021-02-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ok, då kanske du har någon egen teori om hur det här gick till. Hur dog Palme. och vad sysslade egentligen SE med?

Palme dog genom att bli skjuten i ryggen. Från någon decimeters håll. Inte av Engström för han befann sig minst 50 meter därifrån.
Citera
2021-02-16, 00:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Palme dog genom att bli skjuten i ryggen. Från någon decimeters håll. Inte av Engström för han befann sig minst 50 meter därifrån.
Ja, vad vet man. Kanske det var sydafrika som stod där i sin tensonjacka i Dekorimahörnet och väntade på Palme. Men då återstår ju fortfarande frågan varför SE påstod sig stämma in på signalementet på den flyende gärningsmannen. Ville han att vi skulle tro att det var han som hade skjutit Palme?
Senast redigerad av Draifos 2021-02-16 kl. 00:45.
Citera
2021-02-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ja, vad vet man. Kanske det var sydafrika som stod i sin tensonjacka i Dekorimahörnet och väntade på Palme.

Ja, eller var tror du om den här. Allt eftersom Engström får höra om olika signalementsuppgifter lägger han sig till med dessa attribut för att kunna bli förväxlad med GM. När han får nys om Nieminen går han och köper en handledsväska för att passa in på hennes vittnesmål. Eller nåt i stil med detta. När Christer Pettersson misstänks för mordet byter han ut iakttagelsen av Jeppsson mot honom.
Citera
2021-02-16, 00:47
Medlem
Citat:
Men då återstår ju fortfarande frågan varför SE påstod sig stämma in på signalementet på den flyende gärningsmannen. Ville han att vi skulle tro att det var han som hade skjutit Palme?

Han påstår inte att han stämmer in på signalementet på den flyende gärningsmannen.
Citera
2021-02-16, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Är din mission att mörka vem den egentliga GM är?
Verkligen inte snarare tvärtom.
Jag vet förstås inte vem som är GM.
Fast jo det gör jag ju nästan iaf.För mig är det ganska uppenbart vem det är.
Men givetvis så finns ett litet mått av osäkerhet kvar det kommer det ju att göra så länge inte några avgörande bevis finns.
Men jag skulle bli väldigt förvånad om det skulle vara någon annan än SE.
Citera
2021-02-16, 01:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Han påstår inte att han stämmer in på signalementet på den flyende gärningsmannen.
Jo, om man skall tro vad SE själv säger så skall han alltså ha stämt mycket väl in på signalementet som polisen gick ut med på den flyende mannen (lång mörk rock, keps och en liten väska). Men som sagt, oavsett hur det nu förhåller sig med SE:s eventuella egna inblandning i mordet så är det naturligtvis helt oförsvarbart att han med sina lögner om "mannen med den blå täckjackan" hjälpte åklagaren Anders Helin att få Christer Pettersson dömd i tingsrätten 1989.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-16 kl. 02:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in