2021-02-16, 14:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är klart att nya livskraftiga mutationerna dyker upp lättast i länder med många smittade.

Viruset muterar hela tiden så ju flera kroppar att mutera i desto större chans är det att en ny livskraftigare mutation dyker upp.
Den behöver inte alls vara farligare, bara bättre på att överleva i sin omgivning.
Det är väl inte det riktigt jag tänker på utan virusets förmåga att runda immunförsvaret och vacciner. Jag tror tyvärr att vi har en del överraskningar att vänta där.

Att då gå ut med råd som man nu gjorde i morse ang. den svenska studien är lite förhastat tycker jag. Dessutom verkar de bakom studien av samma åsikt:

Forskaren: Var försiktig – även om du varit sjuk

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-var-forsiktig-aven-om-du-varit-sjuk
Citera
2021-02-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag känner nu flera som har fått det mer än en gång...

Och med mer smittsamma mutationer, samt nya mutationer som tar sig förbi antikropparna så kommer det att bli många fler som får det flera gånger.

Märkligt att just du känner denna promillen som blivit sjuka två gånger.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-antikroppar-mot-covid-19-kvar-efter-nio-manader
Citera
2021-02-16, 14:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 62
Nya fall: 9 472

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 74, 221, 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 8 128, 9 694, 9 135, 9 799, 17 418.

Nu pekar det mesta svagt åt fel håll. Ska man dra i handbromsen är det nu.
Någon som har en åldersfördelning när det gäller de döda. Ser det likadant ut eller har vaccinationerna påverkat än?
Citera
2021-02-16, 14:26
Medlem
Nästa vecka börjar den riktiga utmaningen, då får vi hela 252 270 doser vaccin och sen bara ökar det. Nu kommer antalet vaccinerade börja öka explotionsartat!
Citera
2021-02-16, 14:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 62
Nya fall: 9 472

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 74, 221, 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 8 128, 9 694, 9 135, 9 799, 17 418.

Nu pekar det mesta svagt åt fel håll. Ska man dra i handbromsen är det nu.
Ja, nu sker det som många av oss befarat.

Vad för slags handbroms kommer de dra i?

Medger Tegnell ens att det ökar nu?
Citera
2021-02-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Huruvida du är ett konspirationstroll eller ej är högst osäkert. I ena stunden menar du att något PK etablissemang skyddar Kina och i andra inlägg frågar du varför Kina skulle vilja mörka.

Det finns en kedja av varianter även för sars-cov-2. Du säkerställer mänsklig manipulation pga ett restriktionsenzym. Det är ett väldigt ospecifik form av evidens. Ungefär som att fastslå att en bilolycka måste ha berott på ett stenskott som träffade föraren på nästippen utan något som helst annat stöd än att det låg sten i väggrenen.

Data (startrek) sade något klokt:
"The most elementary and valuable statement in science, the beginning of wisdom is, I don't know".

Det är typiskt att de som saknar kunskap drar säkra slutsatser på bristfälligt underlag och stirrar sig blinda på utvalda faktorer utan att ta hänsyn till någon helhet.
Jag har naturligtvis ingen egen hypotes som jag tror mer på än någon annan. Kanske visar det sig att det är framställt på labb precis som du föreslår. Kanske dyker något annat upp.

Dina huvudpoänger verkar vara restriktionsenzymet och det geografiska habitatet runt Wuhan, med tillägget att det finns en misstänkt forskningsanläggning där. Jag säger ingenting om det. Kanske är det så. Men jag beaktar också till exempel möjligheten att sars-cov-2 inte alls har sitt ursprung i Wuhan. Enligt senare information ser det ut som att viruset kan ha haft ett helt annat geografiskt ursprung än Wuhan. Det som framkom var att Wuhan kan ha varit platsen det senare spreds ifrån.
Med sådan information faller i princip hela din apofeni ihop, men jag misstänker att det är sådana typer av osäkerheter du ogärna erkänner som just osäkerheter.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7086482/#!po=1.06383
Det är nog mer typiskt att man börjar recensera den andres intelligens när man själv får slut på argument.

Om du kan föreslå någon enda händelsekedja hur det här viruset kan ha uppstått på naturlig väg, utan att lämna spår i Kinas djur eller dess befolkning, shoot.
Citera
2021-02-16, 14:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Någon som har en åldersfördelning när det gäller de döda. Ser det likadant ut eller har vaccinationerna påverkat än?

Det tar ju åtskilliga veckor innan vaccinet ger något skydd, och uppåt en månad efter andra dosen innan full effekt.
Citera
2021-02-16, 14:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det känns som att vissa regioner bromsar ganska bra.
Lycksele, Strömstad mfl stänger ju ner skolor, isolerar folk från andra osv.

Men det vore klart önskvärt att ”dra i bromsen” nationellt nu. Det är väl knappast troligt dock..
Man väntar väl tills det gått över styr först som vanligt..
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Mutationerna på frammarsch, nu upp till 20% i värst drabbade regioner, t ex Gävleborg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/muterat-coronavirus-upptackt-i-20-av-21-regioner

Gissningsvis är det den brittiska mutationens ökade smittsamhet som driver uppgången i antal smittade. Och det betyder i så fall att nuvarande åtgärder sammantaget med befolkningen eventuella följsamhet eller egna tilltag inte räcker för att dra ner spridningen.

Undrar om Tegnell kommer att säga samma om Sverige som det han sagt om Italien, att det inte är någon poäng med restriktioner eftersom smittan sprider sig ändå?
Senast redigerad av Siegfrid 2021-02-16 kl. 14:36.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det tar ju åtskilliga veckor innan vaccinet ger något skydd, och uppåt en månad efter andra dosen innan full effekt.

Nej, det tar inte en månad efter dos 2. Vart har du fått det ifrån?
Citera
2021-02-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Man behöver inte dra någon handbroms.

Vi kommer nästa vecka ha vaccinerat 600-700.000 av samhällets absolut sköraste. Dvs merparten av 80+:arna och det är dessa som har råkat illa ut i Covid-19.

Innan februari är över är jag övertygad om att alla 80 + är vaccinerade så det är ingen fara.
Citera
2021-02-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Mutationerna på frammarsch, nu upp till 20% i värst drabbade regioner, t ex Gävleborg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/muterat-coronavirus-upptackt-i-20-av-21-regioner

..och?

Viruset har muterat tusentals gånger redan och kommer fortsätta göra det.

Inget unikt eller ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in