Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Att "bestämma sig i förväg för ett svar" är annars en mycket bra beskrivning av alla de som är tvärsäkra på en zoonos, och förnekar den enklaste förklaringen.
Jag är inget konspirationstroll. Jag gav kineserna ett år att hitta virusets källa. De flesta förstår inte hur otroligt mycket spår en zoonos normalt lämnar efter sig. Om CoV2 hade samma path som SARS, så hade man hittat källan på några veckor, med det man lärt sig från SARS.
Huruvida du är ett konspirationstroll eller ej är högst osäkert. I ena stunden menar du att något PK etablissemang skyddar Kina och i andra inlägg frågar du varför Kina skulle vilja mörka.
Det finns en kedja av varianter även för sars-cov-2. Du säkerställer mänsklig manipulation pga ett restriktionsenzym. Det är ett väldigt ospecifik form av evidens. Ungefär som att fastslå att en bilolycka måste ha berott på ett stenskott som träffade föraren på nästippen utan något som helst annat stöd än att det låg sten i väggrenen.
Citat:
Vid SARS så hade 0.6% av gamla blodprover antikroppar mot SARS, av alla de år av försök till zoonotiskt hopp som SARS hade gjort. 100 procent av alla palmmårdar man hittade i Kina hade kronisk proto-SARS, och en uppsjö andra djur hade också smittats med proto-SARS eftersom det är en crossover sjukdom. I laboratorium kunde man testa SARS mot olika arters celler, och se att det inte var mest välanpassat till människa, utan till palmmård. Vilda palmmårdar levde i hundratusental sida-vid-sida med människor.
Med CoV2 finns ingenting. Inga djur har proto-CoV2. Man har överhuvudtaget inte hittat ett proto-CoV2. Inga blodprover i Kina har spår av antikroppar. CoV2 är många gånger mer välanpassat till människans celler än någon annan arts celler i laboratorium (då har man testat minst fyrahundra olika). Inget stämmer.
Kina har vid det här laget testat varenda blodprov de kunnat hitta i Kina, och samplat varenda djur i hela Kina som de fått tag på, i jakt på en scape goat. Minst femtiotusen djur, hundratals djurarter. Det framgick på WHO:s presskonferens. Noll komma noll träffar. Om det något man kan vara helt säker på, så är det CCP:s motivation och kapacitet att luska fram en syndabock inom Kina. De är världsledande på att hitta syndabockar.
Kina har därifrån själva uteslutit ett naturligt ursprung i Kina. Så frågan är, var har CoV2 bildats? Vad är din teori? Det lever ju inte kinesiska myrkottar (Pang-Cov) eller kinesiska djungelfladdermöss (RaTG13) i Europa, USA eller Afrika, så möjligheterna är inte så stora.
Data (startrek) sade något klokt:
"The most elementary and valuable statement in science, the beginning of wisdom is, I don't know".
Det är typiskt att de som saknar kunskap drar säkra slutsatser på bristfälligt underlag och stirrar sig blinda på utvalda faktorer utan att ta hänsyn till någon helhet.
Jag har naturligtvis ingen egen hypotes som jag tror mer på än någon annan. Kanske visar det sig att det är framställt på labb precis som du föreslår. Kanske dyker något annat upp.
Dina huvudpoänger verkar vara restriktionsenzymet och det geografiska habitatet runt Wuhan, med tillägget att det finns en misstänkt forskningsanläggning där. Jag säger ingenting om det. Kanske är det så. Men jag beaktar också till exempel möjligheten att sars-cov-2 inte alls har sitt ursprung i Wuhan. Enligt senare information ser det ut som att viruset kan ha haft ett helt annat geografiskt ursprung än Wuhan. Det som framkom var att Wuhan kan ha varit platsen det senare spreds ifrån.
Med sådan information faller i princip hela din apofeni ihop, men jag misstänker att det är sådana typer av osäkerheter du ogärna erkänner som just osäkerheter.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7086482/#!po=1.06383