2021-02-16, 10:13
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
När vi ändå är inne på folk som påverkar stackars Esbjörn så har vi ju Ebba och hennes mäklarkompis som knackade på hos denna åldring under en pandemi och tjatade och bearbetade tills han satt med ett underskrivet kontrakt utan att riktigt minnas hur det gick till.

Nu stannade till och med klockan!
Du har absolut ingen koll på vad som redan framkommit, både i media och i tråden.
Både du och LN6 har exakt samma tragglande och fantasier om mäklaren.
Faktaresistens kallas det med ett fint ord.
Sjönära fick enbart ett skrivuppdrag och det fick dom efter det att parterna enats.
Sjönäras mäklare har dessutom enbart haft telefon kontakter med Esbjörn (Corona säkert), om vilka uppgifter som skulle finnas med.
Medlem
Citat:
Fram tills Ebba drog det till domstol så hade det varit oerhört lätt att inte genomföra köpet, utan kostnader och tappat anseende för nån.

Sen gick Ebba ut och lovade att hon inte skulle genomföra köpet, för att direkt efter det dra det till domstol och tvinga fram en lång plågsam process för alla inblandade.

Psykopatbeteende.

Har hon fått tillbaka handpenningen??
Har Esb kommit då han kallats för att avsluta/riva upp kontraktet?

Jag tror, ja jag tror,, att Esb mår illa av påtryckningar från de som vill ha hans fastighet,,pensionatsvärdinnan och brorsonen, främst pensionatsvärdinnan så han orkar inte utan säger han inte minns för att slippa stå till svars från pensionatstanten.
Han har gått i ide och slår ut med armarna: jag orkar inte, jag ville ju bara sälja och få pengarna.
Medlem
Citat:
När vi ändå är inne på folk som påverkar stackars Esbjörn så har vi ju Ebba och hennes mäklarkompis som knackade på hos denna åldring under en pandemi och tjatade och bearbetade tills han satt med ett underskrivet kontrakt utan att riktigt minnas hur det gick till.

Han hade velat sälja tidigare än både pandemi och innan Ebba.
2021-02-16, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hade Esbjörn agerat som en hygglig, hederlig människa, så hade det inte heller behövt vevas i domstol.

Han hade minst lika många tillfällen att dra sig ur som de träffades, innan han skrev på. Han hade minst två tillfällen till inkl tillträdesdagen. Han hade ett tillfälle till, då han vände i dörren. Ingen av de möjligheterna nyttjade han för att backa.

Sedan är det ingen sjötomt och Esbjörn blir inte ruinerad. Han skulle fått en massa miljoner.

Oavsett. Om så Ebba hade miljarders miljarder, så fanns det ju inga objekt ute på öppna marknaden. Enligt uppgift så var det sällan fastigheter bytte ägare där.

Men Ebba hade ju gått ut och lovat att hon inte skulle tvinga honom att sälja, då var ju problemet ur världen väl?

Oavsett. Om så Ebba hade miljarders miljarder, så fanns det ju inga objekt ute på öppna marknaden. Enligt uppgift så var det sällan fastigheter bytte ägare där.

Jag tror du sätter fingret på någonting här. Marken under Esbjörns fötter är värd mer än själva gubben i Ebbas ögon.
2021-02-16, 10:15
Medlem
nova68s avatar
Citat:
LawNumberSix presenterar ju underlag för sina påståenden, något du inte lyckats göra en enda gång i dina 1300+ inlägg i denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Okej det missade jag, var är underlaget för hans värdering på sin a 5-6 miljoner

Citat:
Då föreslår jag att du i framtiden läser igenom inläggen innan du tar replik och hävdar att dom är osanna.

Jag hittar inte heller underlaget för den värderingen på 5-6 milj?
Kan du länka är du snäll.
2021-02-16, 10:24
Medlem
Citat:
Men Ebba hade ju gått ut och lovat att hon inte skulle tvinga honom att sälja, då var ju problemet ur världen väl?

Jag tror du sätter fingret på någonting här. Marken under Esbjörns fötter är värd mer än själva gubben i Ebbas ögon.
Kan bara hålla med - ingen vill ta över en okänd gammal gubbe. Till och med Esbjörns cykel är ju värd mer för gemene man än gubben själv. Okända människor har normalt inget ekonomiskt värde för andra, utan kommer endast vara en utgift. Det är också därför man ytterst sällan läser om det - att någon köper en äldre människa och tar över ansvaret för vård och omsorg.
2021-02-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det som står på Kommunens sida är väl det som gäller eller påstår du att din fakta är mer rätt än deras ?

https://bygg.uppsala.se/planerade-omraden/marielund/

Jag har inte lusläst tråden det senaste dygnet och vet därför inte om själva beslutet som meddelas i din länk har publicerats. Här kommer i alla fall en direktlänk till förslaget till beslut. Man får väl anta att kommunstyrelsen beslutade i enlighet med förslaget.

https://www.uppsala.se/contentassets/ba6158af7f444b4f884152f09ff6cbc0/14.-programarbete-for-marielund.pdf

Det är helt uppenbart att det som beslutats är att planeringen ska tas upp igen under 2022. Om/när själva arbetet kan starta och fullföljas finns ingen uppgift om alls. I länken där planerna för Marielund beskrivs framgår att det som planeras ligger en bra bit fram i tiden, definitivt inte under de närmaste åren.

https://bygg.uppsala.se/contentassets/7dce66abd93e47ccaf312f6423adcfe9/tjansteskrivelse_marielund.pdf

Att AB Flaschbackmäklarna UPA inte kan läsa underlaget till ett kommunalt beslut och tolka beslutet är inte direkt förvånande. De värderar fastigheten allt högre: först 5 milj som blev 5.5 som blev 6 som blev 8. Jag tror att jag t.o.m. har sett siffran 10 miljoner. Helt orealistiska värden för en liten tomt vid en insjö med ett obeboeligt ruckel som inte får rivas och där det inte får byggas nytt!

Om man har 5-10 milj i egna reda pengar på fickan som man vill spekulera med och t.ex. investera i en fastighet finns det mycket bättre alternativ, med både bättre läge och bättre framtidsutsikter. Att man skulle få lån till de upptrissade värderingar som AB Flaschbackmäklarna UPA presterar kan jag inte tänka mig. Det finns ingen bank som ger lån på luftvärderingar och glädjeprognoser om vad som skulle kunna ske i framtiden.
2021-02-16, 10:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jag hittar inte heller underlaget för den värderingen på 5-6 milj?
Kan du länka är du snäll.

Jag hittar ej den heller har sökt igenom hela tråden.
Är jag bara blind den ska ju vara här sägs det?
2021-02-16, 10:27
Avslutad
Citat:

Att Theo D från Sjönära lägger benen på ryggen direkt Esbjörn skrivit på pappret säger väl allt om hur det gick till.
Han tar fullständigt avstånd från allt som har med denna affär att göra trots han själv hjälpt till med att genomföra den!

Say no more!
2021-02-16, 10:38
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Återkom gärna om ett år om nu Ebba vinner fastigheten förstås, så ska se om hon har en sjötomt eller inte.
Att förneka detta är ju bara löjligt, så grannen som uttrycker detta med fantastisk sjötomt är blind eller yrar, som sagt löjligt, diskutera verkligheten, den räcker gott och väl i detta fall.

Nja lite rätt har du faktiskt.
Det är en sjötomt men en utan egen strand.

Vägen ner till stranden ägs av grannen mitt emot, stranden är en allmänning och öppen för alla sen bryggan ägs av samfälligheten i byn.
2021-02-16, 10:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Menar du det nästan 10 år gamla protokoll hen la in medvetet bara för att vilseleda?

Nej som skrivet, detta område kommer att bli ett riktigt fint och exklusivt bostadsområde för de lite mer välbeställda, huspriserna kommer att skjuta i höjden.
Så att Esbjörns hus bara skulle vara värt runt 4 miljoner är lögn, sanningen är att den fastighetens värde är runt 6 miljoner.
Som grannen uttryckte sej "ett helt fantastiskt läge med sjötomt".

Inlägget var ej tio år gammalt utan faktiskt uppdaterat efter ditt inlägg
förövrigt så kan du ju läsa hela nästa gång.
Vad det gäller den unga damen som tycker att det var så fantastiskt, så har hon troligen ej köpt många hus eller värderat dessa.
Man måste se till vad den var värd för ett halvår sen ej vad den är värd efter någon har lagt in flera miljoner på denna sommarbostad
Förövrigt så gör strandskyddet det besvärligt att göra några större ingrepp eller bygga nytt (100meter) dvs detta hela tomten.
Värderingen som var då från Notar är på 4,2 enligt Aftonbladet som har tagit del av detta. och den är både bekräftad och det mer än någon ananas här
2021-02-16, 10:46
Medlem
Citat:

Hon lovade att backa om han inte ville, men han har inte kommit till möten
(och handpenningen är väl inte återbetalad?)

De som inte vill är pensionatsägarinna som tidigare varit vänlig mot äldre barnlösa män och ärvt dessa. Har hört att det var hon som var inne på banken och ville backa handpenningen.
När Esb utsätts för pensionatsvärdinnans åsikter om att inte sälja så blir det nog JÄVLIGT obekvämt att heta Esb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in