2021-02-15, 20:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det jag menar är att inget vittne i det första/ de första förhören lagt märke till SE.

Finns det något vittne som ens blir ombett berätta om att andra vittnen de sett?

Det är mordet som är fokus i förhören första månaderna, inte andra vittnen. Som sig bör kan jag tycka.

Vilket vittne beskriver den grekiska mannen som togs med in till stationen på förhör? Tex.
Citera
2021-02-15, 20:39
Medlem
Citat:
Som det skrivits har inget av vittnena från mordkvällen uttalat sig om att SE omöjligen kan vara gärningsmannen eftersom att han/hon sett honom på mordplatsen. Alla medier som bevakat detta borde ju ha kunnat hitta någon som styrker hans närvaro och därmed ger honom alibi. Efter snart 35 år verkar det alltså vara omöjligt att fastställa de grundläggande konstigheterna kring SE.

Jag tycker nog i så fall att det är konstigare att SE som GM inte känns igen dagarna/veckorna efter mordet, trots flertalet framträdanden i både tv och tidning..
Citera
2021-02-15, 20:45
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Som det skrivits har inget av vittnena från mordkvällen uttalat sig om att SE omöjligen kan vara gärningsmannen eftersom att han/hon sett honom på mordplatsen. Alla medier som bevakat detta borde ju ha kunnat hitta någon som styrker hans närvaro och därmed ger honom alibi. Efter snart 35 år verkar det alltså vara omöjligt att fastställa de grundläggande konstigheterna kring SE.

En väktare styrker hans närvaro inne på Skandia, ett par minuter efter utstämplingen kl. 23:19.

JA styrker hans, eller en snarlik individs, närvaro på mordplatsen ett par-tre minuter efter skotten.

SE styrker själv sin närvaro på mordplatsen med tanke på alla detaljer som han rabblar upp i förhören: Att några var framme nästan direkt, att det rann blod ur offrets mun, att LJ stod nedanför trappen och tittade mot Sveavägen, tidpunkten när polisen och ambulanserna kom, färgen på en taxibil, m.m.

Eller snappade han upp allt detta genom att lyssna på surret efter sin rundtur och bläddra i tidningarna?

Problemet för SE är väl att han är en av få som inte hade sällskap med andra förbi platsen.

LJ är en annan, men han hamnade så att säga i händelsernas mitt.

Man kan undra om det rent av finns vittnen som aldrig har upptäckts eller gett sig till känna.

Utfrågningen av personalen på Skandia är mycket detaljerad. Men inget konstigt framkommer där.

YN:s utsaga är väl DET ENDA som, möjligen, indikerar en SE på språng. Det där med väskan ...

Frågan är: Varför är inte förhören med YN mer ingående?

P.S. Enda gången som jag hoppat till när det gäller SE är när han säger i ett förhör att han inte tror att han hade handledsväskan med sig, den aktuella kvällen ... Fast en väktare minns bestämt att väskan lades på disken när SE kom tillbaka in på Skandia runt kl. 23:40. Det är lite mystiskt.

Eftersom SE genomför sin berömda TV-rekonstruktion utan handledsväska, tycks han ha varit övertygad om att han inte hade den med sig på mordkvällen. Å andra sidan poserar han med väskan ibland, på bilder som tycks efterlikna hans aktioner.

Att vara eller inte vara ... Väskan! Utan den faller ju även YN:s observation som bevismaterial mot Skandiamannen.
Senast redigerad av Dalulven 2021-02-15 kl. 20:56.
Citera
2021-02-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Han vandrar Sveavägen söderut. Hage och Glantz är på plats när han når Tunnelgatan. Han är en av dem som ställer sig bredvid och tittar på. Troligtvis han som enligt Hage drar i Palmes ben och föreslår framstupa sidoläge. (Vem är det annars? Eftersom vi vet allt om alla på platsen kanske nån kan hjälpa mig där.)

Med god vilja skulle det kunna vara Bengt P, som också i förhör nämner sidoläge mm. Men Bengt Ps förhör får en också att höja på ögonbrynen. Han hann med en vända i bilen på Sveavägen, sitter sedan kvar i bilen och avvaktar 15 sekunder, men ändå är han först på mordplatsen...
Citera
2021-02-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Tycker att SE:s svar är ganska sakligt. GS var ju ute och cyklade med att larmtiden var först 23.28. Då hade han ju kommit fram lagom till att ambulansen lämnade platsen. Också en märklig grej att han hela tiden vidhöll att larmtiden var 23.28. Då faller ju hela tidslinjen och händelseförloppet.

Ja, det känns ju som att allt som kunde gå fel i polisarbetet också gjorde det , den 28 feb 1986.
Gösta S började väl själv att tro på någon sorts konspiration i mop.
Citera
2021-02-15, 20:54
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En väktare styrker hans närvaro inne på Skandia, ett par minuter efter utstämplingen kl. 23:19.

JA styrker hans, eller en snarlik persons, närvaro på mordplatsen ett par-tre minuter efter skotten.

SE styrker själv sin närvaro på mordplatsen med tanke på alla detaljer som han rabblar upp i förhören: Att några var framme nästan direkt, att det rann blod ur offrets mun, att LJ stod nedanför trappen och tittade mot Sveavägen, tidpunkten när polisen och ambulanserna kom, färgen på en taxibil, m.m.

Eller snappade han upp allt detta genom att lyssna på surret efter sin rundtur och bläddra i tidningarna?

Problemet för SE är väl att han är en av få som inte har sällskap med andra förbi platsen.

Man kan undra om det rent av finns vittnen som aldrig har upptäckts eller gett sig till känna.

Utfrågningen av personalen på Skandia är mycket detaljerad. Men inget konstigt framkommer där.

YN:s utsaga är väl DET ENDA som, möjligen, indikerar en SE på språng. Det där med väskan ...

Frågan är: Varför är inte förhören med YN mer detaljerade?

P.S. Enda gången som jag hoppat till när det gäller SE är när han säger i ett förhör att han inte tror att han hade sin berömda handledsväska med sig, den aktuella kvällen ... Fast en väktare minns bestämt att väskan lades på disken när SE kom tillbaka in på Skandia. Det är lite mystiskt.

Eftersom SE genomför sin legendariska TV-rekonstruktion utan handledsväska, tycks han ha varit övertygad om att han inte hade den med sig på mordkvällen. Å andra sidan poserar han med väskan ibland, på bilder.

Att vara eller inte vara ... Väskan! Utan den faller ju även YN:s observation som bevismaterial mot Skandiamannen.
Vad tänker du om att SE säger att han gick längs ute mot trottoarkanten mot Sveavägen och att det också liknar hur den förföljande mannen gick enligt Fauzzis observation ?
http://www.itdemokrati.nu/page38.html
Citera
2021-02-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Skandiamannens brev till Sven Aner, notera Skandiamannens utsökta skrivstil.

https://drive.google.com/file/d/1YW-hZ128ethIobIb5G1JDTF7Wg3W3bfH/view

Korrespondens Aner, Engström och Wall

Tack! Hett brev från Anér, rena Flashback-tråden ju!
Citera
2021-02-15, 21:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

JA styrker hans, eller en snarlik individs, närvaro på mordplatsen ett par-tre minuter efter skotten.

Problemet för SE är väl att han är en av få som inte hade sällskap med andra förbi platsen.

Frågan är: Varför är inte förhören med YN mer ingående?

P.S. Enda gången som jag hoppat till när det gäller SE är när han säger i ett förhör att han inte tror att han hade handledsväskan med sig, den aktuella kvällen ... Fast en väktare minns bestämt att väskan lades på disken när SE kom tillbaka in på Skandia runt kl. 23:40. Det är lite mystiskt.

Eftersom SE genomför sin berömda TV-rekonstruktion utan handledsväska, tycks han ha varit övertygad om att han inte hade den med sig på mordkvällen. Å andra sidan poserar han med väskan ibland, på bilder som tycks efterlikna hans aktioner.

Han har verkligen legat i för att framstå som (M)GM och inte bara vittne, se t ex Luntmakargatan-bilden, eller var det så det såg ut när det begav sig? Det vlil säga kl 23.21.45 ca? Speciellt om man har YN:s vittnesmål i bakhuvet om den mörka fladdrande rocken och den mörka handledsväskan som han fipplade med,

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/

Jag noterar att det står "... när han springer efter mördaren". Han har tydligen ibland sagt att det var mördaren han sprang efter, inte poliserna.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-15 kl. 21:30.
Citera
2021-02-15, 21:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Ja, just det du tar upp här har jag också reagerat på. SE hade alltså med sig en sådan här bögslunga vid den andra rekonstruktionen i tidningen Proletären, men inte vid den första rekonstruktionen i Rapport:
(FB) Skandiamannen

Kan förklaringen vara så enkel som att SE vid tiden för den första rekonstruktionen ännu inte kände till Yvonne N:s vittnesmål om att gärningsmannen hade en sådan här väska. Eller hade han kanske hört det och försökt få tag i en sådan väska, men ännu inte lyckats med det. Minns du i vilket förhör han sade att han inte tror att han hade en handledsväska?
Senast redigerad av Draifos 2021-02-15 kl. 21:31.
Citera
2021-02-15, 21:16
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Nä verkligen inte. Men i vittneskonfrontationen hade ju LP fått förhandsinfo, plus att PU sagt sig vara övertygade om dennes skuld för LP, hon litade ju på dem. Plus att CP's ruskiga blick antagligen påminde om den skräckslagna blick vittnet AB gav strax efter mordet. Jag tror hon såg AB och inte CP. Men jag kan ha fel, så klart.

Jag tror inte att LP såg AB. Han kastade sig mer lr mindre in i Dekorimas portprång, hade helskägg o befann sig troligen på lite för stort avstånd från mordplatsen. LPs vittnesmål är intressant, men man vet ju inte hur rätt lr fel det är. Jag tror hon ärligt själv trodde det var CP hon såg, alltså vill jag inte utesluta att hon såg en man som hade ett iaf någorlunda likt utseende. SE passar mkt dåligt med hennes beskrivning förutom uttrycket "ljus blick" vilket hon sa i ett senare förhör, o likheten med CP får väl sägas vara närmast minimal.
Citera
2021-02-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Speciellt om han kom ett tag efteråt? Vad menar du? Det är väl mindre anledning lägga märke till SE ju senare det är, det tillkommer ju folk.

Kan det ha varit så att AG och SG var upptagna med något på mordplatsen??? Man kör inte hjärtkompressioner och kollar läget runt om.

Tja, jag tycker att en person som kommer fram och börjar rycka i den mördades ben borde uppmärksammas.
Citera
2021-02-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det betalar hans lön. Klart han aldrig skulle ha nån annan teori offentligt när han plockar ut ett par millar från netflix.

Är det verkligen säkert?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in