2021-02-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag håller öppet för att SE bara kanske ville vara MGM. Vi vet inte ens om han hade någon handledsväska innan mordet. Väktarna menade visserligen att han slängt en liten svart väska på bordet när han chockad dök upp på Skandia tjugo minuter efter att han gått. Andra Skandiaanställda menade att det var just väskan som var det speciella med Stig men det sa de vid förhör som hölls 30 år efter mordet. Jag tror inte att han ljög och hittade på bara för att göra sig till ett spännande vittne. Han la ner alldeles för mycket jobb på att likna och spegla mördaren bara för att ha det i siktet, han siktade nog högre än så.
Varför måste ni krångla till det så mycket? Varför skulle han vilja vara MGM? Dan efter ville han anmäla att han sett LJ på Tunnelgatan men i det läget visste han ju inte att det var vittnet LJ. Han trodde väl att han hade ett viktigt vittnesmål att anmäla och sen blev han intresserad av fallet själv. Det behöver inte vara svårare än så. Sen blev han inte tagen på allvar och det tog väl rätt hårt på honom som hade ett stort bekräftelsebehov.
Citera
2021-02-15, 19:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Varför måste ni krångla till det så mycket? Varför skulle han vilja vara MGM? Dan efter ville han anmäla att han sett LJ på Tunnelgatan men i det läget visste han ju inte att det var vittnet LJ. Han trodde väl att han hade ett viktigt vittnesmål att anmäla och sen blev han intresserad av fallet själv. Det behöver inte vara svårare än så. Sen blev han inte tagen på allvar och det tog väl rätt hårt på honom som hade ett stort bekräftelsebehov.
Dan efter ville han "rätta till" ett felaktigt signalement, han menade att det kunde gälla honom själv, "han tror att det signalement som lämnats på en man i mörk rock kan gälla honom själv".

Och för att inte krångla till det för mycket, jag tror att signalementet var OK och att SE är GM men utesluter inte MGM-hypotesen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-15 kl. 19:12.
Citera
2021-02-15, 19:12
Medlem
Citat:
Dan efter ville han "rätta till" ett felaktigt signalement, han menade att det kunde gälla honom själv, "han tror att det signalement som lämnats på en man i mörk rock kan gälla honom själv".
Han ville även anmäla att han sett en man i blå täckjacka. Att han på morgonen efter säger till en granne att han inte behöver läsa tidningen för att han kan berätta allt för han var där tycker jag talar för att han var ett vittne. Skulle han ha gjort det om han var GM? Knappast, då hade han legat lågt.
Citera
2021-02-15, 19:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Han ville även anmäla att han sett en man i blå täckjacka. Att han på morgonen efter säger till en granne att han inte behöver läsa tidningen för att han kan berätta allt för han var där tycker jag talar för att han var ett vittne. Skulle han ha gjort det om han var GM? Knappast, då hade han legat lågt.
Vi lär snart få veta mer om vad SE var för en filur.

"Dessutom presenterar Thomas Pettersson nya fakta om mordet, och pusselbitar som ger en tydligare bild av människan och gåtan Stig Engström. "
Citera
2021-02-15, 19:21
Medlem
Citat:
Vi lär snart få veta mer om vad SE var för en filur.

"Dessutom presenterar Thomas Pettersson nya fakta om mordet, och pusselbitar som ger en tydligare bild av människan och gåtan Stig Engström. "
Jag litar inte ett dugg på TP. Hans spekulationer om att han kan ha ångrat sig uppe på åsen och sen gått ner för att erkänna men då kände ingen igen honom är bara för mycket. Han har ju absolut inga belägg för det eller hur?
Citera
2021-02-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Källa?

Det är ju hett för det friar SE.

Precis, men detta är min egen tolkning när jag läser förhören med AH och KJ. SE förespråkade framstupa sidoläge vilket matchar bra in på förhören med både AH och KJ som beskriver någon som kommer fram och ryckrr i benen och tjatar om framstupa sidoläge, men båda tjejerna verkar snäsa av honom. Detta tror jag är upprinnelsen till SE högst kritiska beskrivning av AHs handlade i kommande intervjuer och brev (till Sven Anér, som jag dock inte läst själv).

AH hindrade SE från att vara så delaktig i ”räddningsaktionen” som han önskade, eftersom 17 åriga AH hindrade honom.

Varför skulle SE vara så kritisk till AHs handlande annars? Eller om SE var GM, varför skulle han ens bry sig om att kritisera henne?
Citera
2021-02-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Det är sant, förstås. Dock är det ju klart som korvspad, att SE kraftigt överdrivit sin roll. Det hade som sagt varit klädsamt, om exempelvis vittnena H. ohansson, A. Delsborn, A. Hage, C. Johansson, S. Glatz, etc fått raka frågor om de minns SE från platsen, dessa vittnen kan omöjligt ha missat SE under de 15-20 min han säger sig ha varit på platsen och hjälpt till med allehanda livräddande insatser, samt sprungit efter GM och/eller poliser före 23:30. Ska man lita på SE's ord så gjorde han rätt mycket, hade en tämligen central roll som varande på platsen. Nu har förvisso åren gått, men nog skulle några av dessa komma ihåg SE, även dessa var ju på platsen många minuter. Varför träder inte dessa fram i media till hans försvar, eller berättar att han inte var där. Även dessa är knäpp tysta. Eller har de fått munkavle av PU eller några andra? Konstigheterna fortsätter i MOP.

Vi vet inte hur mycket han överdriver.

Nåt vi däremot vet är att andra överdriver honom. Man blir nästan förvånad över hur dämpad han ändå är varje gång man går tillbaka och läser förhören med honom.
Senast redigerad av Bemp 2021-02-15 kl. 19:41.
Citera
2021-02-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
RG har ju själv gått ut med att han har psykisk ohälsa.

Försöker du hävda att en komiker och skådespelare som såg OP på bion har något av värde att komma med i MOP?

På riktigt?

Poängen är väl att han oavsett om han är komiker/skådespelare ändrat sig och tycker att det finns substans i SE?
Citera
2021-02-15, 19:41
Medlem
Citat:
Så vad tror du att han gjorde efter att han klivit ut på gatan nån gång mellan 23.20 - 23.22?

Han kliver troligen ut på gatan lite i samma veva som Palme blir skjuten.
Citera
2021-02-15, 19:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Han kliver troligen ut på gatan lite i samma veva som Palme blir skjuten.
Och sen?
Citera
2021-02-15, 19:49
Medlem
Citat:
Och sen?

Han vandrar Sveavägen söderut. Hage och Glantz är på plats när han når Tunnelgatan. Han är en av dem som ställer sig bredvid och tittar på. Troligtvis han som enligt Hage drar i Palmes ben och föreslår framstupa sidoläge. (Vem är det annars? Eftersom vi vet allt om alla på platsen kanske nån kan hjälpa mig där.)
Citera
2021-02-15, 19:49
Medlem
Som det skrivits har inget av vittnena från mordkvällen uttalat sig om att SE omöjligen kan vara gärningsmannen eftersom att han/hon sett honom på mordplatsen. Alla medier som bevakat detta borde ju ha kunnat hitta någon som styrker hans närvaro och därmed ger honom alibi. Efter snart 35 år verkar det alltså vara omöjligt att fastställa de grundläggande konstigheterna kring SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in