2021-02-15, 13:10
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag vill slå ett slag för att SE delvis hamnat i den båt han nu sitter i, av egen fri vilja, kanske var det även hans mål. Jag tror nämligen inte att SE var en dumskalle, som inte begrep att han själv (förr eller senare) skulle hamna där han nu sitter. Är han helt oskyldig, alltså varken den eftersökte skytten/gärningsman eller inblandad på annat vis, var denna sits just den han ville hamna i, från dag ett efter mordet när han ringde polisen, till det sista framträdandet i Skydd och Säkerhet 1992 (därefter framtill sin död 2000 höll han sig ju undan).

Det bekräftelsebehov han uppenbarligen hade (enligt närstående och kollegor), och det ständiga rampljus han sökte, hade tillfredsställts med råge om man anhållit honom (exempelvis) 1986-1989. Hela hans liv och person hade blivit allmängods, vilket han (förmodligen) älskat, han hade blivit en världskändis. Han hade likt CP för all framtid blivit ihågkommen som en person som blivit oskyldigt utpekad som OP's mördare, men till skillnad från just CP var ju SE en "hederlig och hygglig karl" från Täby med fint arbete på Skandia, som spelade bridge med folk från gräddhyllan. Som oskyldig visste ju (så klart) SE att polisen inte hade en pillekvitt på honom, och skulle Lisbeth ha känt igen honom och antytt att han kunde vara GM så hade han givetvis fått fason på det hela. Hans finare bekantskapskrets hade givetvis stöttat honom.

Som hundraprocent oskyldig till mordet, ser jag ingen annan förklaring till SE's evinnerliga framträdanden i tidningar och tv 1986-1992 annat än han ville bli misstänkt. Vilka kläder SE faktiskt bar på mordkvällen vet ingen (han kanske bar en täckjacka, eller en duffel eller vindjacka och mössa, därför ingen kommer ihåg honom från platsen via fotona i media). Att han däremot syntes i media iklädd rock, keps och viftade med handledsväskan, kan enkelt förklaras med att vittnen gett det signalementen på GM. Han försökte alltså se ut som GM, för att bli misstänkt, få kändisskapet. Att han i tv och tidningar dessutom hånar polisen, överdriver sina insatser (språngmarscher hit och dit, livräddande insatser), försöker senarelägga sin utstämplingstid i förhör och i rättegångarna mot CP, kan enkelt förklaras med att han ville framstå som just suspekt, och bli misstänkt. Men det gjorde han ju aldrig (förutom efter sin död av LL och TP). När ingen ens nappade på hans många märkliga sägningar 1992, lämnade han besviket scenen som "Skandiamannen", gav upp. Jag tror att SE hade njutit varje sekund av den uppmärksamhet han nu har fått.

Kanske hade SE (trots allt) vetskap om att något var på gång mot OP den aktuella kvällen, kanske att det skulle ske i närheten av Skandia (eller i närliggande kvarter), eller utanför bion - svårt att veta och få grepp om idag. Ingen kunde ju med exakthet veta vilken väg LOP skulle ta hem, om de ens skulle promenera eller åka taxi/säpo-bil. Kanske hade SE noll inblick, bara snubblade in i den historiska händelsen på tok för sent. Han tog (och såg) sin chans, för att försöka bli kändis, skriva in sig i historieböckerna - han lyckades till slut.

Du argumenterar mot dig själv.
Intressant. Du öppnar flera dörrar och reserverar dig.

Men det du framför som skäl att han var GM stämmer ju in på hans bekräftelsebehov och att få vara med i palmesoppan. Han skröt gärna med att han var ett stjärnvittne. Men inget av det håller för att hävda att han var GM om man inte ägnar sig åt amatörpsykologi och låter sina egna hjärnspöken beta fritt på det vilda fantasiernas ständigt gröna betesfält.
Citera
2021-02-15, 13:15
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror att PU verkligen var övertygade redan tidigt 2018 att de var på rätt spår, och är fortfarande övertygade. Frågan är om de också trodde att de skulle kunna få fram någon slags teknisk bevisning. I och med att sådan inte fanns så blev besvikelsen stor men jag tror som sagt att det var och är en äkta övertygelse hos dem, det vill säga att rätt man har hittats.

Men utan bevis ska man inte vara övertygad. Man bestämmer sig inte för att någon är skyldig och sedan letar efter bevis som bekräftar och gömmer allt som friar.

Utgå ifrån bevisen skapa en hypotes, syna bevisen och ställ det som talar emot hypotesen och se om det håller. Speciellt när det saknas all form av teknisk bevisning och utpekande av vittnen.
Citera
2021-02-15, 13:21
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Finns det något som talar för att boken kommer med något nytt?

Förmodligen några detaljer om SE:s privatliv. Men inget viktigt.

Troligtvis på nivån att han är avlägsen släkting till Anckarström eller liknande.

TPs bok är på samma nivå som Dan Browns skönlitterära verk i att se mönster och låta hjärnspökena härja fritt.
Citera
2021-02-15, 13:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Du argumenterar mot dig själv.
Intressant. Du öppnar flera dörrar och reserverar dig.

Men det du framför som skäl att han var GM stämmer ju in på hans bekräftelsebehov och att få vara med i palmesoppan. Han skröt gärna med att han var ett stjärnvittne. Men inget av det håller för att hävda att han var GM om man inte ägnar sig åt amatörpsykologi och låter sina egna hjärnspöken beta fritt på det vilda fantasiernas ständigt gröna betesfält.

Problemet med SE är ju att han rört till det så in i bomben, både för sig själv och för utredningen. Det går inte att utesluta att han är GM, lika lite som det inte går att utesluta att han är inblandad på annat vis, eller för att han är totalt oskyldig (är han detta då är han en av förra århundradets största clowner). Personligen tror jag att det är fullt möjligt att han var GM/inblandad, men tvivlar också, så klart.

Hjärnspöken känns som ett starkt ord i sammanhanget, dock ser jag inget problem med att folk använder sin (eventuella) fantasi, för att rentvå SE, eller för att placera honom som GM, det är i viss mån ett måste. Dock bör man väl försöka göra det inom ramen, för vad man faktiskt vet om SE 23:19 till 23:40 den aktuella kvällen. Men, det är ju som sagt lätt att fantasin tippar över, i endera riktning, på gott och ont.
Citera
2021-02-15, 13:31
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag var också inne på detta, dock på tiden Engstöm var ett mysterium. Det är han inte idag. Idag har det skrivits två böcker + en artikelserie om honom, världens största mordutredning har genomborrat honom så långt det överhuvudtaget går. Man har gått igenom hela hans privatekonomi, vårdjournaler, intervjuat familjemedlemmar och i detta dessutom fått hjälp av diverse journalister och privatspanare. Man har inte hittat någonting. Visst - nothing on paper, men en alternativ förklaring skulle kunna vara att anledningen till att man inte hittar någonting är att det helt enkelt inte finns någonting att hitta.

en alternativ förklaring skulle kunna vara att anledningen till att man inte hittar någonting är att det helt enkelt inte finns någonting att hitta.

Med tanke på allt gräv Palmeutredarna ägnat sig åt för att nagla fast SE som GM är det sanningen. Det finns inget att hitta.

Till och med försökt gräva fram om det var SE som gått ut på en is och borrat ett hål. När var osäkert, ingen som angett att mannen såg ut som SE.

Desperation var total efter att KP gått ut med att lösningen skulle presenteras till sommaren 2020.
Senast redigerad av Herakleios 2021-02-15 kl. 13:38.
Citera
2021-02-15, 13:36
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Problemet med SE är ju att han rört till det så in i bomben, både för sig själv och för utredningen. Det går inte att utesluta att han är GM, lika lite som det inte går att utesluta att han är inblandad på annat vis, eller för att han är totalt oskyldig (är han detta då är han en av förra århundradets största clowner). Personligen tror jag att det är fullt möjligt att han var GM/inblandad, men tvivlar också, så klart.

Hjärnspöken känns som ett starkt ord i sammanhanget, dock ser jag inget problem med att folk använder sin (eventuella) fantasi, för att rentvå SE, eller för att placera honom som GM, det är i viss mån ett måste. Dock bör man väl försöka göra det inom ramen, för vad man faktiskt vet om SE 23:19 till 23:40 den aktuella kvällen. Men, det är ju som sagt lätt att fantasin tippar över, i endera riktning, på gott och ont.

Jo, det är en tråd i ett konspirationsforum.

Det tippar gärna över åt båda håll då.

Jag försöker utgå ifrån fakta och inte dra slutsatser utifrån något som inte är ett tydligt bevis för det endera hållet.

I det material jag gått igenom finns inget som styrker att SE var GM.
Citera
2021-02-15, 13:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Troligtvis på nivån att han är avlägsen släkting till Anckarström eller liknande.

TPs bok är på samma nivå som Dan Browns skönlitterära verk i att se mönster och låta hjärnspökena härja fritt.
Verkar som hjärnspökena har smittat av sig.

Robert Gustafsson trodde först på polisspåret
https://www.expressen.se/noje/robert-gustafsson-egna-ord-om-palmemordet-bestallningsjobb/

Men GW dissade honom
https://www.hant.se/noje/leif-gw-perssons-harda-diss-mot-robert-gustafsson-efter-ovantade-uttalandet-om-palme-mordet/5225021

RG har ändrat sig (efter att tagit till sig ny kunskap? eller för att han fått rollen som Skandiamannen, kanske någon cyniker invänder)
https://www.expressen.se/noje/det-stor-gw-med-gustafssons-roll-som-skandiamannen/

"– Att få gestalta Stig Engström är både en spännande utmaning och ett stort ansvar, men också något av en terapi. Eftersom jag själv befann mig på biografen på mordnatten har Palmemordet hela tiden legat som en böld som aldrig vill försvinna – och det är jag inte ensam om att känna, berättade Gustafsson i veckan för Expressen.

Han tror på Palmeutredarnas teori om Skandiamannen.

– Teorin kring Engström är den mest logiska och den som den senaste Palmegruppen nu pekat ut som den rätta. Det är också den jag själv tror mest på – och nu finns det en chans för mig att dels förstå händelsen och dels greppa personen Stig Engström.
"
Citera
2021-02-15, 14:56
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Redan i ditt svar finns det bevis för hur du väljer att handplocka (cherrypicking) ut de fakta eller antaganden som stämmer in på SE. Det du radar upp är ett skolexempel på hur man utgår från vem som är skyldig och sedan väljer och vrakar för att få det att se övertygande ut och i minst övertyga sig själv.

Din hånfulla hänvisning till att Palmegruppen har tillgång till allt material faller platt till marken.
De hade det när de fick åklagarna att åtala CP.

Detta är CP 2.0

Jag har tillgång till en stor del av utredningen om SE, en del är maskat men det har skaffat mig en bra insikt i vad Palmeutredningen byggt sin hypotes på.

Det är pinsamt hur de gått på TPs hjärnspöke.

Men svenskt rättsväsende har en tradition av rättshaveri.

Som CA sa "århundradets skandal" om att polis och åklagare hävdade att CP var GM.

Du hånar SE-anhängare i denna tråd, du hånar TP, KP mm och vill att vi ska tro att du står över dom och vet mer. Det köper jag inte tyvärr därav mina pikningar om experter mm. Jag tror mer på mina egna slutsatser, TP och KP och än dina. Dessutom faller inte min argumentation om att PU har hela materialet, helt orimlig och ologisk kommentar från dig. Dina kommentarer andas dåligt självförtroende i ämnet lång väg och du kör efter parollen "anfall är bästa försvar", dvs Projektion som det heter på Psykolog-språk.

Den medvetna cherrypicking jag gjorde är några exempel på indicier som man inte kan bortse ifrån. Om du vore polis vet jag att även du skulle utreda dessa.

Avslutningsvis så vill jag säga att jag hävdar endast att SE är huvudmisstänkt. Jag kan inte utesluta helt att han är oskyldig - det finns indicier på det. Du kan ha rätt och jag respekterar att du tycker annorlunda än mig - men inte din attityd att du sågar dom som tror på SE. Sen delar jag din uppfattning att TPs nya bok förmodligen inte kommer med nåt av värde.
Citera
2021-02-15, 15:17
Medlem
Citat:

Hela ditt först stycke var ju exempel på en sådan fantasi.
Citera
2021-02-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Varför har SE inte kunnat peka ut AH?

Vad skulle du säga är skälet?
Citera
2021-02-15, 15:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hela ditt först stycke var ju exempel på en sådan fantasi.

Vari ligger fantasin? Oavsett om han är vittne/GM så har han ju "ställt till det" för sig och även försvårat utredningen sedan dag ett, det är ju han själv som satt sig i den båt han nu sitter, frivilligt eller ej. Om man struntar helt i böckerna av LL och TP, och enbart kikar på hans vittnesmål, förhör, medverkan i media, etc så framstår han ju som en person som inte helt håller sig till sanningen, dessutom fäller han rätt märkliga uttalanden fram till 1992. Jag kan köpa att han är oskyldig, och bara är en dummerjöns som ville synas och höras, men att han framstår som misstänkt GM till slut, är inte konstigt för fem öre. Frågan är om han inte själv ville bli just misstänkt, för att nå kändisskapet, eller om han bara var (på ren svenska) dum i huvudet. Om han bara agerade för att han var skev i huvudet, borde som sagt fler närstående/kollegor understryka att han var just skev i huvudet, därav hans uppförande 1986-1992.
Citera
2021-02-15, 17:12
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Vari ligger fantasin? Oavsett om han är vittne/GM så har han ju "ställt till det" för sig och även försvårat utredningen sedan dag ett, det är ju han själv som satt sig i den båt han nu sitter, frivilligt eller ej. Om man struntar helt i böckerna av LL och TP, och enbart kikar på hans vittnesmål, förhör, medverkan i media, etc så framstår han ju som en person som inte helt håller sig till sanningen, dessutom fäller han rätt märkliga uttalanden fram till 1992. Jag kan köpa att han är oskyldig, och bara är en dummerjöns som ville synas och höras, men att han framstår som misstänkt GM till slut, är inte konstigt för fem öre. Frågan är om han inte själv ville bli just misstänkt, för att nå kändisskapet, eller om han bara var (på ren svenska) dum i huvudet. Om han bara agerade för att han var skev i huvudet, borde som sagt fler närstående/kollegor understryka att han var just skev i huvudet, därav hans uppförande 1986-1992.

Ja, märklig man. Är han skyldig har han på ett bra sätt lyckats hålla sig undan rättvisan under hela sin livstid. Är han oskyldig och ville ha kändisskap har han nått full pott nu tillslut. Snacka om 15 minuter i rampljuset. Även om han oskyldig är hans agerande mot OP:s efterlevande oförsvarbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in